Auteur Topic: Actieve speakers voor hifi  (gelezen 118418 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #45 Gepost op: 15 maart 2013, 23:58:26 »
Klopt.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #46 Gepost op: 16 maart 2013, 01:27:14 »
Het aanbod van actieve hifi-speakers is toch wat minder groot dan van passieve. Post hier actieve speakers die zich goed lenen voor hifi doeleinden. Deze thread kan als archief kan dienen voor mensen die op zoek zijn naar actieve speakers.

Het is wel een markt die ik zelf nauwgezet volg, maar ik hoop hierdoor nieuwe dingen te leren kennen :)

Wellicht de hamvraag bij het thema van de 'actieve speaker': wat zijn de voordelen van een actief speaker systeem boven die van een passief speaker systeem?
Leidt het gebruik van eindversterkers in een speaker tot een betere klankweergave of is het meer een kwestie van technische uitvoering?

Groeten, Marius

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #47 Gepost op: 16 maart 2013, 07:44:17 »
Laatst liep ik door de Mediamarkt in Den Haag en zag ik tot mijn grote verbazing een serie ARTists van ADAM staan. Ik heb in ieder geval de 3, 5 en 6 gespot. Vond het redelijk bijzonder om ze daar aan te treffen en moest het even delen  ;D
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #48 Gepost op: 16 maart 2013, 07:56:10 »
Welkom Harmony,

Wellicht de hamvraag bij het thema van de 'actieve speaker': wat zijn de voordelen van een actief speaker systeem boven die van een passief speaker systeem?
Leidt het gebruik van eindversterkers in een speaker tot een betere klankweergave of is het meer een kwestie van technische uitvoering?

Groeten, Marius

Ik zie enkel de voordelen, mits je er natuurlijk om zit te springen, dat je bij de meeste actieve speakers e.e.a. kunt regelen. 



Of het speakerdraadje nu iets langer of korter is, is m.i. van ondergeschikt belang.  Daarnaast loopt de actieve variant van een speaker doorgaans wat verder door in het laag.
Dat is wat ik in de specs van o.a. Adam Audio lees.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #49 Gepost op: 16 maart 2013, 14:31:10 »
Geen aparte versterkers meer nodig lijkt me ook een leuk voordeel. Ik zit in ieder geval niet te springen om die rotzooi in m'n woonkamer :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #50 Gepost op: 16 maart 2013, 19:51:03 »
Welkom Harmony,

Wellicht de hamvraag bij het thema van de 'actieve speaker': wat zijn de voordelen van een actief speaker systeem boven die van een passief speaker systeem?
Leidt het gebruik van eindversterkers in een speaker tot een betere klankweergave of is het meer een kwestie van technische uitvoering?

Groeten, Marius

Ik zie enkel de voordelen, mits je er natuurlijk om zit te springen, dat je bij de meeste actieve speakers e.e.a. kunt regelen. 



Of het speakerdraadje nu iets langer of korter is, is m.i. van ondergeschikt belang.  Daarnaast loopt de actieve variant van een speaker doorgaans wat verder door in het laag.
Dat is wat ik in de specs van o.a. Adam Audio lees.

Veel succes toegewenst met jullie nieuwe audioforum! :)

Naar ik meen schijnt vooral het hebben van het 'wisselfilter' geplaatst voor de eind-versterker(s) voor een groot deel verantwoordelijk te zijn voor de betere geluidsweergave dit t.o.v. een passief speakersysteem dat het wisselfilter in de speaker na de versterking (middels een separate versterker) heeft geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2013, 19:59:01 door Harmony »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #51 Gepost op: 17 maart 2013, 00:41:41 »
Ja, en ook kan met adaptieve versterking de frequentieoverdracht van het systeem beinvloedt worden. Zoals hififreak aangeeft lopen actieve systemen vaak wat verder door in het laag dan hun passieve varianten (als die er zijn). Ook zijn er daardoor actieve systemen die db/frequentie extreem lineair weergeven. De beste actieve monitors die ik ken geven veel rechter weer dan de betere passieve hifi-speakers die ik ken. En hoe recht een speaker weergeeft is niet alleszeggend maar blijft zeker een belangrijk aspect van geluidskwaliteit.

Toch moet ik zeggen dat ik zo af en toe ook hele goede passieve speakers tegen blijf komen dus ik zou zeker niet willen zeggen dat het op die manier niet kan. Maar ik denk dat wanneer ultieme natuurgetrouwe geluidsweergave het doel is, dat focus op de markt van actieve referentiespeakers ons veel eerder en dichter bij ons doel brengt.

In de markt van studiomonitoring is gewoon geen sprake van geldklopperij zoals we dat tegenwoordig in de hifi-markt zien..
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2013, 00:53:59 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Harmony

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 83
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #52 Gepost op: 17 maart 2013, 01:15:09 »

"In de markt van studiomonitoring is gewoon geen sprake van geldklopperij zoals we dat tegenwoordig in de hifi-markt zien.."


Wat de audiomarkt betreft zie je een tegenstelling tussen studiomonitoring en hifi apparatuur?
Kun je vooral die 'geldklopperij' in de hifi-markt eens toelichten?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #53 Gepost op: 17 maart 2013, 07:51:22 »
De beste actieve monitors die ik ken geven veel rechter weer dan de betere passieve hifi-speakers die ik ken. En hoe recht een speaker weergeeft is niet alleszeggend maar blijft zeker een belangrijk aspect van geluidskwaliteit.
Maar vervolgens maakt een woonkamer doorgaans, i.c.m. de opstelling die veelal aangepast is aan de medegebruikers, daar weer "soep" van en blijft er weinig over van die rechte weergave.  M.i. moet je kijken of het systeem past in de ruimte.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #54 Gepost op: 17 maart 2013, 07:54:03 »
In de markt van studiomonitoring is gewoon geen sprake van geldklopperij zoals we dat tegenwoordig in de hifi-markt zien..
Beide takken proberen geld te verdienen.  De studiomonitoren hebben doorgaans een goedkopere afwerking en dat drukt de prijs.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #55 Gepost op: 17 maart 2013, 08:25:18 »
In de markt van studiomonitoring is gewoon geen sprake van geldklopperij zoals we dat tegenwoordig in de hifi-markt zien..

Da's niet altijd het geval. Soms dringen de luxe netkabels, de geprezen luidsprekerkabels en andere materialen ook studio's binnen.

Maar goed, ook daar zullen er mensen rondlopen die daar warm van worden. En dat mag uiteraard.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #56 Gepost op: 17 maart 2013, 09:32:06 »
Misschien lag het aan de kwaliteit van de actieve monitoren (ik heb tot nu toe een paar setjes beluisterd) maar ik vond het laag onnatuurlijk en op een verkeerde manier aangezet. Wel veel, en niet afgronddiep. Alsof er kunst- en vlieggrepen uitgevoerd moeten worden om zoveel laag uit een klein kastje te krijgen.
Over mijn smaak valt te twisten

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #57 Gepost op: 17 maart 2013, 09:34:02 »
Wat de audiomarkt betreft zie je een tegenstelling tussen studiomonitoring en hifi apparatuur?
Kun je vooral die 'geldklopperij' in de hifi-markt eens toelichten?

Het verschil ligt voornamelijk bij de consument. De markt levert alleen maar wat er gevraagd wordt. In hifi-land is er discussie over of audiofiele kabels bv wel of geen nut hebben en zijn de mensen die daar wel in geloven stevig gerepresenteerd.

Met geldklopperij doel ik op de gemiddelde marge per product in de supply chain. Die is vele male hoger in de hifi industrie.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #58 Gepost op: 17 maart 2013, 09:34:43 »
Misschien lag het aan de kwaliteit van de actieve monitoren (ik heb tot nu toe een paar setjes beluisterd) maar ik vond het laag onnatuurlijk en op een verkeerde manier aangezet. Wel veel, en niet afgronddiep. Alsof er kunst- en vlieggrepen uitgevoerd moeten worden om zoveel laag uit een klein kastje te krijgen.

Welke speakers hebben we het dan over? En met welke speakers vergelijk je het dan?
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2013, 09:37:35 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #59 Gepost op: 17 maart 2013, 09:42:47 »
Ja dat zal het misschien zijn, dat de heel goede actieve monitoren hetzelfde doen als goede zuilen, qua laag?
of is dat een illusie?

Ik heb verscheidene actieve philipsmodellen gehoord, allen redelijk oud. En een keer infinity actieve speakers. Dat waren geen high-end spullen, maar goedkope troep wil ik het niet noemen.

Over mijn smaak valt te twisten