Auteur Topic: Actieve speakers voor hifi  (gelezen 118455 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #300 Gepost op: 15 maart 2017, 07:52:37 »
Er is mogelijk nog een mogelijke reden waarom een mid-woofer anders zou kunnen klinken in het midden bij ontlasting in het laag . Wanneer hij niet ideaal lineair is(veilige aanname) dan worden hogere frequenties in amplitude gemoduleerd door het laag. Dit gevoegd bij de eerder genoemde Dopplervervorming zou mede een verklaring kunnen geven voor waargenomen verbeteringen door ontlasting in het laag.
An inability to grasp science is no argument against it....

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #301 Gepost op: 15 maart 2017, 18:35:53 »
Je zou dan kunnen stellen dat het gebied dan eigenlijk te groot is voor die driver om weer te geven.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #302 Gepost op: 15 maart 2017, 18:40:36 »
Klopt, is een bekend fenomeen, staat bekend als het maskeringseffect.
Laag maskeert hoog, andersom veel minder. Dus iets zuiniger laag kan vanuit het " niets" details in het midden en midhoog tevoorschijn toveren.


Gevonden...was van Berret. Op Audiofreaks.

En nu ben ik er wel klaar mee...echt.

Gr. Hans

Masking ken ik alleen als veel verschillende dingen gebeuren in hetzelfde frequentiegebied. En dat is trouwens wel ech teen issue die minder relevant wordt naarmate de speakers en akoestiek beter worden. Als ik bv. kijk naar het verschil tussen de Neumanns en de Geithains dan is dat 1 van de opmerkelijke verschillen. In een drukke track kan ik op de Geithains een bv. reverb tail op een vocal heel gemakkelijk volgen zonder erop hte heoven focussen, die op de Neumanns een stuk eerder 'in het geluid' verdwijnt.

Ik denk overigens dat akoestiek daarin een grotere invloed heeft dan speakers.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2017, 18:57:23 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #303 Gepost op: 15 maart 2017, 19:17:19 »
Je zou dan kunnen stellen dat het gebied dan eigenlijk te groot is voor die driver om weer te geven.

Dat hoeft niet zo te zijn en is volgens mij een fenomeen wat sterk af kan hangen van de driver belasting. Met andere woorden; Niet-leneairiteiten nemen toe bij grotere bewegingen. Dat kan maken dat alles tot een "normaal" volume prima en naar behoren weergegeven wordt en daarboven toch zulke verschijnselen optreden.

Je vergeet dat elke luidspreker in meer of mindere mate, altijd, een compromis is. Alhoewel, je geeft het zelf al aan (het verschil tussen de Geithains en Neumann's) en dat in een deels geoptimaliseerde akoestiek (toch?).

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #304 Gepost op: 15 maart 2017, 20:07:18 »
Je zou dan kunnen stellen dat het gebied dan eigenlijk te groot is voor die driver om weer te geven.

Dat hoeft niet zo te zijn en is volgens mij een fenomeen wat sterk af kan hangen van de driver belasting.

Als een midwoofer in een 2-weg systeem niet goed meer kan weergeven omdat hij te veel belast wordt, dan zou je dat juist kunnen oplossen door hem een minder groot gebied te laten doen.

bv: De 8,25" woofer in de K+H O300 die ik had ging bij hele lage frequenties al snel heel ver uitslaan. De speaker kon heel lage bas weergeven maar de output bij die frequentie was relatief laag. De bas van die speaker is mi erg goed, maar als je wat harder speelde dan hoorde je snel compressie.

De driver ging snel uitslaan als er veel subbass in een track zit en je dit hard wilde afspelen. Met de O800 sub geintegreerd (crossover op 90hz) zag je de woofer totaal niet meer uitslaan. Hij trilde dan alleen nog maar heel lichtjes (meer zoals je kent van een midrange cone).

Mijns inziens is dat dan dus gewoon een beperking van die speaker, net als dat dat zou zijn als het middengebied van een 2-wegspeaker opklaart als een sub de midwoofer in de onderkant van het bereik ontlast. Volgens mij is dat een logische deductie.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2017, 20:33:35 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Brinno

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 1
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #305 Gepost op: 21 maart 2017, 11:09:02 »
Wat betreft actieve luidsprekers het volgende.
Onlangs ben ik in de gelegenheid geweest om twee keer de Kii Three te beluisteren. Een keer bij Wifimedia in Arnhem, een keer bij Helios te Haarlem. Bij Helios te Haarlem kon ik tevens vergelijken met de ATC SCM40a. Bij Wifimedia klonken de Kii's geweldig. Bij Helios klonken ze ook geweldig, maar in de 1 op 1 vergelijking met de ATC's moesten ze het zonder meer afleggen. De ATC's klonken duidelijk hoorbaar "natuurlijker". Bij de Kii's kun je in een directe vergelijking horen dat het signaal gemodificeerd/gemanipuleerd wordt. Mijn conclusie werd gedeeld door de medewerkers van Helios, wat ik overigens pas na de luistersessie te horen kreeg.
Conclusie. Als ik moest kiezen zou ik zonder meer voor de ATC's gaan.


bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #306 Gepost op: 21 maart 2017, 13:33:00 »
Wat betreft actieve luidsprekers het volgende.
Onlangs ben ik in de gelegenheid geweest om twee keer de Kii Three te beluisteren. Een keer bij Wifimedia in Arnhem, een keer bij Helios te Haarlem. Bij Helios te Haarlem kon ik tevens vergelijken met de ATC SCM40a. Bij Wifimedia klonken de Kii's geweldig. Bij Helios klonken ze ook geweldig, maar in de 1 op 1 vergelijking met de ATC's moesten ze het zonder meer afleggen. De ATC's klonken duidelijk hoorbaar "natuurlijker". Bij de Kii's kun je in een directe vergelijking horen dat het signaal gemodificeerd/gemanipuleerd wordt. Mijn conclusie werd gedeeld door de medewerkers van Helios, wat ik overigens pas na de luistersessie te horen kreeg.
Conclusie. Als ik moest kiezen zou ik zonder meer voor de ATC's gaan.

Dag brinno,je bedoeld deze natuurlijk
http://www.whathifi.com/atc/scm40a/review
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #307 Gepost op: 21 maart 2017, 14:08:25 »
Wat betreft actieve luidsprekers het volgende.
Onlangs ben ik in de gelegenheid geweest om twee keer de Kii Three te beluisteren. Een keer bij Wifimedia in Arnhem, een keer bij Helios te Haarlem. Bij Helios te Haarlem kon ik tevens vergelijken met de ATC SCM40a. Bij Wifimedia klonken de Kii's geweldig. Bij Helios klonken ze ook geweldig, maar in de 1 op 1 vergelijking met de ATC's moesten ze het zonder meer afleggen. De ATC's klonken duidelijk hoorbaar "natuurlijker". Bij de Kii's kun je in een directe vergelijking horen dat het signaal gemodificeerd/gemanipuleerd wordt. Mijn conclusie werd gedeeld door de medewerkers van Helios, wat ik overigens pas na de luistersessie te horen kreeg.
Conclusie. Als ik moest kiezen zou ik zonder meer voor de ATC's gaan.

Wat hoorde je dan aan het geluid dat het gemanipuleerd/gemodificeerd was ?

Natuurlijker zegt mij iets in de zin van iets benadrukt wordt. Soort van manipulatie dus...want het is net recht qua weergave.

http://www.avmentor.net/reviews/2014/atc_scm40_2.shtml

Meting Kii:





Qua metingen mijn inziens helder dat ze anders zullen klinken. Persoonlijk zou ik voor de Kii gaan...

Gr. Hans
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 15:06:01 door chansig »
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #308 Gepost op: 21 maart 2017, 15:24:56 »
Dat verbaast me niet. Die specifieke ATC's ken ik niet, maar ik ken wel de SCM25ASL PRO en de SCM50 ASL PRO. Die laatste heb ik toevallig onlangs nog gehoord.

Uiteindelijk staan ATC en Geithain helemaal boven aan in mijn persoonlijke ranglijst. Vooral voor wat beterft reproductie van het middengebied doen de 3-weg (met aparte mid) van beide merken mi echt iets speciaals wat andere merken niet kunnen evenaren.

Dat neemt niet weg dat de Kii mi een bijzonder goede monitor is. Vooral de subrange is zeer indrukwekkend. Als je dat gebied zo goed wil weergeven kom je zeker niet weg met de eerste de beste ATC of Geithain. Sterker nog, de Kii's zijn mi overtuigend beter in het laag dan zowel de ATC SCM25A als Geithain RL944K. Bij beiden heb je de bijbehorende sub nodig om het overtuigende laag van de Kiis te kunnen evenaren. En ook dan doet de Kii in dat gebied 'voor niemand onder'.

Om reden van mi zeer goede weergave en uitstekende (cardioide) subbass begrijp ik heel goed dat mensen zweren bij de Kii's.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 19:02:12 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #309 Gepost op: 21 maart 2017, 15:40:26 »
Qua metingen mijn inziens helder dat ze anders zullen klinken. Persoonlijk zou ik voor de Kii gaan...

Als jij de Kii's neemt, neem ik de ATC's wel ;)

Hier distortion van Kii Three en ATC SCM50. Wat dat betreft is ATC (net als Geithain) wel van een andere orde.

Kii Three







ATC SCM50 (links passieve versie rechts actieve versie)

« Laatst bewerkt op: 21 maart 2017, 19:05:55 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Carlo

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #310 Gepost op: 25 maart 2017, 18:49:03 »
Ik ben heel blij met mijn Dynaudio XD 600 luidsprekers: afgelopen week geupdate met nieuwe software. Heel fijne gemakkelijk plaatsbare luidspreker met een geweldige laagweergave.
En vroeger heb ik de RH544 en 587 van Philips gehad..in de verste verte niet te vergelijken met de Dynaudio's maar destijds fijne speakers.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2017, 18:53:09 door Carlo »
Woonkamer: Pioneer LX800, Dynaudio focus 50
kantoorruimte Musical Fidelity KW 500, Marantz SA11 3, Adam Column MK III Meridian 502/504/506.24/557,Densen B420+, technics SL 1200 MKII, Grado ref element, Audio Physic Tempo VI

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #311 Gepost op: 26 maart 2017, 19:52:20 »
Mooie speakers ,Carlo.
Ik doe het met een paar kleine dynaudio bm 5 mk3 en ben daar ook happy mee.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #312 Gepost op: 27 maart 2017, 20:51:46 »
Mooi spul jongens!

Over Dynaudio gesproken, ik zie dat ze een 3-weg aan de LYD range hebben toegevoegd:

LYD 48

Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #313 Gepost op: 27 maart 2017, 21:11:12 »
Mooi spul heren!

@MAW: die vind ik ook heel erg fraai 👍🏼
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #314 Gepost op: 31 maart 2017, 17:55:55 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.