Auteur Topic: Actieve speakers voor hifi  (gelezen 118900 keer)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #285 Gepost op: 14 maart 2017, 09:29:18 »
Bedenk eens het volgende: een microfoonmembraam beweegt voor het volledige spectrum slechts een heel klein beetje.
Een conusluidspreker beweegt veel meer en er vindt dus in theorie een  verstoring plaats van het originele bewegingspatroon van de lucht. (door het Doppler-effect).
Daar zou de sub heilzaam kunnen werken op het klankbeeld van het midden. Vliezen bewegen ook heel weinig... Shit, die staan ook bekend om hun schone weergave.. ;)

Zou je daar (in theorie) uit kunnen concluderen dat een meerweg-systeem beter is?
Science is no democracy

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #286 Gepost op: 14 maart 2017, 11:21:23 »
Bedenk eens het volgende: een microfoonmembraam beweegt voor het volledige spectrum slechts een heel klein beetje.
Een conusluidspreker beweegt veel meer en er vindt dus in theorie een  verstoring plaats van het originele bewegingspatroon van de lucht. (door het Doppler-effect).

Als de sub een deel van een woofer overneemt die (zonder sub) het gebied <500hz voor z'n rekening neemt, dan is er vanuit die theorie toch geen impact op het middengebied (>500hz)?
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #287 Gepost op: 14 maart 2017, 11:32:22 »
Bedenk eens het volgende: een microfoonmembraam beweegt voor het volledige spectrum slechts een heel klein beetje.
Een conusluidspreker beweegt veel meer en er vindt dus in theorie een  verstoring plaats van het originele bewegingspatroon van de lucht. (door het Doppler-effect).
Daar zou de sub heilzaam kunnen werken op het klankbeeld van het midden. Vliezen bewegen ook heel weinig... Shit, die staan ook bekend om hun schone weergave.. ;)

Zou je daar (in theorie) uit kunnen concluderen dat een meerweg-systeem beter is?

Ik denk dat er nogal wat andere aspecten zijn die ook kwaliteit bepalen.

Maar een 2-wegsysteem bevat naar mijn ervaring eigelijk altijd dezelfde grotere consessies t.o.v. een 3-weg systeem; met name in het middengebied en in het laagste gebied dat de speaker weer geeft. Het middengebied is een kritisch gebied aangezien het midden in het bereik van ons gehoor ligt. Een 2-wegsysteem bevat vrijwel nooit een driver die ideaal is om dat gebied weer te geven, maar bevat veelal een midwoofer voor het mid/laag en een tweeter voor het mid/hoog met een overgangsgebied dat dan ook nog net in het middengebied ligt.

Los van andere aspecten die kwaliteit bepalen is een 3-weg systeem optimaler in de zin dat zo'n systeem veelal een specifieke driver bevat voor het kritische middengebied. Een 3-wegsysteem heeft wel 2 overgangsgebieden in plaats van 1 (wat een nadeel is) maar de overgangsgebieden (in het laag naar de woofer en in het hoog naar de tweeter) liggen beiden buiten het kritische middengebied en dat vind ik persoonlijk wel een groot voordeel. Een ander voordeel van een 3-wegsysteem is dat als woofer een driver gekozen kan worden om zo goed mogelijk het laag weer te geven. Dat resulteert vaak wel in betere basweergeve evenals een groter bereik in het laag. In een 2-weg systeem moet de woofer (midwoofer) enerzijds zo goed mogelijk het middengebied moet kunnen weergeven aansluitend op de tweeter (dus hij moet veel hoger frequenties verwerken) en anderzijds toch zo laag mogelijke frequenties goed moet weergeven. Dat resulteert dan vrijwel altijd in een 4" tot 8" driver waarbij de eerstgenoemde niet laag gaat en de laatstgenoemde niet optimaal aansluit op de tweeter. Het meeste zie je dan nog de gulden middenweg 6,5" conus driver die er letterlijk en figuurlijk tussenin zit.

Het kan overigens goed zijn dat een 2-wegsysteem in het hoge middengebied beter is omdat het 3-wegsysteem daar een crossover heeft terwijl dat gebied in het 2-wegsysteem al door de tweeter gaat.

3-wegsystemen zijn vaak wel een stuk duurder omdat er simpelweg meer componenten zijn (meer drivers en bij een actief systeem ook meer versterkers) en complexere componenten (3-weg crossover ipv 2-weg crossover). Over het algemeen vind ik persoonlijk 3-wegsystemen wel optimaler dan 2-wegsystemen (als de andere kwaliteitsaspecten gelijkwaardig zijn).

Als je naar het productaanbod kijkt zie je ook dat van vrijwel ieder 2-wegsysteem een optimalere en duurder model bestaat in de vorm van een 3-weg systeem.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2017, 11:42:22 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #288 Gepost op: 14 maart 2017, 16:00:51 »
En een goed afgestemde sub voegt juist veel toe. Niet alleen laag maar ook een schoner middengebied.

Als dat het geval is dan zegt dat vooral iets negatiefs over de speakers..


Weet ik niet...in mijn ervaring (toen ik met die 4 subjes speelde) was dat het laag meer in balans kwam en daardoor minder versmering met het mid/hoog was.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #289 Gepost op: 14 maart 2017, 16:08:10 »

Adviezen van velodyne opende mij de ogen in de waarschuwing,elke ruimte heeft een andere sub nodig!


Wat is het concrete advies dan van Velodyne als het gaat om inhoud van de kamer en grote van de sub ? Dus een kamer van 8 bij 4 bij 3 meter...dus 96 inhoud. Of andere concrete adviezen naar aanleiding van een andere inhoud....ook prima.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #290 Gepost op: 14 maart 2017, 16:16:46 »
Al gevonden als het gaat om het concrete advies.

*Subwoofers noted are recommendations based on Velodyne’s internal testing standards. You may choose a larger, more powerful subwoofer with increased headroom, however we highly suggest against choosing subwoofers below your average room size – most likely you won’t be happy with the results!

Dit komt van een andere site en die zegt het zelfde als Velodyne. Te klein is nie goed nie....te groot kan nie:

Of course a sub capable of playing well in a large room is more than capable of playing well in a small room too, but using a sub with limited output capabilities in a larger room means the sub may not be able to hit reference levels (the loudest intended output playback level)  in such a large listening space.

Tijdje terug bij iemand op bezoek geweest die 8 X 18 inch subwoofers in zijn luisterruimte heeft staan. Ruimte wel akoestisch aangepast, ik schat 5 x 6 x 3 meter....

Gr. Hans
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2017, 17:51:46 door chansig »
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #292 Gepost op: 14 maart 2017, 17:53:13 »
En een goed afgestemde sub voegt juist veel toe. Niet alleen laag maar ook een schoner middengebied.

Als dat het geval is dan zegt dat vooral iets negatiefs over de speakers..


Weet ik niet...in mijn ervaring (toen ik met die 4 subjes speelde) was dat het laag meer in balans kwam en daardoor minder versmering met het mid/hoog was.

Gr. Hans

Ok, ik zou dat niet op de sub projecteren maar op de speakers. Een sub doet zelf namelijk niets met het middengebied.

Een sub ontlast de speaker van subbass. Als een midwoofer (die normaal die bas moet weergeven) door die ontlasting het middengebied beter weergeeft, dan was die speakers dus beter geweest in het middengebied als die driver in het design zelf al ontlast zou zijn van de subbass.

Maar het kan ook heel goed zijn dat het middengebied anders lijkt puur doordat alleen de bas anders klinkt. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk vrij weinig verschil merk met of zonder sub bij de K+H's die ik had en bij de Geithains die ik nu heb.

Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #293 Gepost op: 14 maart 2017, 18:09:35 »
Wanneer je laag niet in orde is dan versmeert dat toch met het gehele beeld ? Met een sub tover je er inderdaad geen betere midweergave bij...maar hoor je uiteindelijk wat die weergeeft. Dus ik zie niet zo wat er mis is dan met een speaker.

Op het htforum heeft Bert Stoltenberg er nog wat over geschreven...was vorige week. Zal eens kijken of ik wat kan vinden.

Mijn laag met de vorige speakers was niet je van het om het maar zo te zeggen.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #294 Gepost op: 14 maart 2017, 18:39:59 »
Wanneer je laag niet in orde is dan versmeert dat toch met het gehele beeld ? Met een sub tover je er inderdaad geen betere midweergave bij...maar hoor je uiteindelijk wat die weergeeft. Dus ik zie niet zo wat er mis is dan met een speaker.

Nouja, als het middengebied daadwerkelijk anders wordt weergegeven (bv. omdat de midwoofer een kleiner gebied te verwerken krijgt) is er dus wel iets 'mis' met de speakers.

Als het middengebied anders klinkt als een sub geintegreerd is of niet, of harder of zachter staat.. dan zijn er nog wel wat uitdagingen denk ik. Mijn akoestiek is echt niet perfect, maar als ik mijn sub op zijn zachtst of op zijn hardst zet verandert dat qua klank helemaal niets aan wat zich in het middengebied afspeelt. Dan hoor je gewoon de sub harder of zachter.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #295 Gepost op: 14 maart 2017, 18:43:38 »
Stel je strooit 30 kilo minder zout op en een kilo suiker...en de suiker smaakt dan naar suiker...dan was er toch niets mis met de suiker maar wel met de hoeveelheid zout ?

Laatste keer dat ik het probeer... ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #296 Gepost op: 14 maart 2017, 20:26:07 »
nou dan staat de sub denk ik wel heeel hard Hans ;)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #297 Gepost op: 14 maart 2017, 21:01:58 »
Denk ik ook...

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #298 Gepost op: 14 maart 2017, 22:33:15 »
Ik heb vanavond nog even een bypass switch op de sub gezet en on/off (sub bypass) geswitched. Het middengebied blijft hier gewoon hetzelfde, ook wanneer ik de sub heel hard zet klinkt het middengebied hetzelfde. Ik hoor dan alleen het diepe sublaag anders.

Ik weet niet hoor maar als echt het middengebied verandert door een sub dan gaat er ergens iets niet helemaal goed denk ik.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2017, 22:47:39 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Actieve speakers voor hifi
« Reactie #299 Gepost op: 15 maart 2017, 07:33:57 »
Klopt, is een bekend fenomeen, staat bekend als het maskeringseffect.
Laag maskeert hoog, andersom veel minder. Dus iets zuiniger laag kan vanuit het " niets" details in het midden en midhoog tevoorschijn toveren.


Gevonden...was van Berret. Op Audiofreaks.

En nu ben ik er wel klaar mee...echt.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software