Auteur Topic: Totale restauratie van een JBL SA-600 versterker uit 1966.  (gelezen 15902 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Totale restauratie van een JBL SA-600 versterker uit 1966.
« Gepost op: 28 oktober 2012, 13:48:57 »
De restauratie van de JBL SA-600 is destijds de gehele wereld over gegaan en na het publiceren van de restauratie kwamen er allerlei mailtjes met hulpvragen binnen. Het gebeurt nog regelmatig dat het JBL heritage forum in Amerika mensen naar mij doorverwijst. Het probleem voor bezitters van een dergelijke versterker is, dat er wel een schema bestaat maar daar staan alleen JBL fabrieksnummers op. JBL zelf kan geen informatie verstrekken, omdat  deze gegevens ooit bij een brand verloren zijn gegaan. http://audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=18937
Met name in Japan is deze versterker een regelrecht cultobject (geldt ook voor de oude JBL luidsprekers) en er worden flinke bedragen voor betaald. Mijn versterker verkeerde in een uiterst deplorabele toestand toen ik hem op Marktplaats kocht. Navraag bij de verkoper maakte duidelijk dat de versterker langere tijd in een vochtige garage had gestaan en de behuizing was dan ook flink verroest. Lekkende condensatoren, apotte transistoren en een missende aluminium volumeknop en zijstrip, afgebroken aluminium switches etc. Kortom, het was een gigantisch rampenfonds. Toen ik met deze versterker bij Ruud13 aankwam, verschoot hij bijna van kleur  toen hij het stuk schroot zag. Maar, Ruud zit niet voor één gat gevangen en door de "old skool" kennis die Ruud heeft wist hij de componenten te herleiden en te vervangen.
Een andere kennis van mij maakte een nieuwe aluminium volumeknop (knurled knob) en een nieuwe zijstrip. Zelf heb ik de behuizing onder handen genomen en opnieuw gespoten. De massief walnoten zijkanten heb ik op maat laten zagen en volgens het oude JBL recept geïmpregneerd. Zo werd een droom uit het verleden werkelijkheid !




originele binnenzijde

binnenzijde na restauratie

nog een staaltje vakmanschap

een nieuw leven

ongerestaureerde JBL SA-600
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 20:52:58 door Hififreak »

cat-16

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re: Totale restauratie van een JBL SA-600 versterker uit 1966.
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2012, 13:44:54 »
Dit zijn altijd weer mooie topics om bij te kwijlen en vooral te genieten!

Bedankt voor het delen!
Ik luister naar muziek, dus ik leef!

niemand

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 472
Re: Totale restauratie van een JBL SA-600 versterker uit 1966.
« Reactie #2 Gepost op: 16 november 2012, 22:02:33 »
Ik bekijk dit nu pas goed,maar wat een mooi en zo bij elkaar ook veel werk .
Wel duidelijk met liefde uitgevoerd ,complimenten hoor  :-*
Het staat hier voor mezelf allemaal heel best zo er zal niet veel meer veranderen denk ik zo ik ben tevreden

jaap

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.349
  • dik tevreden met dunne vliezen
Re: Totale restauratie van een JBL SA-600 versterker uit 1966.
« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2012, 11:17:42 »
apart en mooi!
Pioneer, Philips 104, Onkyo D, Harman Kardon, Magnepan, Alesys, 2x REL.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Totale restauratie van een JBL SA-600 versterker uit 1966.
« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2012, 11:53:02 »
Mooi apparaat.

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Totale restauratie van een JBL SA-600 versterker uit 1966.
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2012, 12:04:32 »
Mooi apparaat.

Gr Hans
Dag Hans,

De JBL SA-600 was het midden van de jaren zestig van de vorige eeuw voor Nederlandse begrippen een zeer duur product. De koers was op dat moment US$ 3,65 en dat hakte er flink in. Deze versterker was voor die tijd een hoogstandje qua opbouw en inmiddels is deze versterker een soort cult object geworden. M.n. in Japan worden daar serieuze bedragen voor betaald. De restauratie van mijn JBL SA-600 (Ruud13 electronica, Kees Meijering volumeknop, zijstrips en tuimelschakelaar en ikzelf de kast en massief noten zijkanten) is een soort wereldstandaard geworden voor liefhebbers die een dergelijke versterker willen restaureren. Regelmatig komen er uit verschillende werelddelen vragen over de restauratie en hoe e.e.a. aangepakt moet worden. Van de week informeerde zelfs een oud JBL medewerker, die meegewerkt had aan het design van de versterker, naar enkele oplossingen voor zijn JBL SA-600. JBL zelf heeft namelijk geen componentenlijst meer voorhanden en Ruud heeft alle vervangende onderdelen gearchiveerd.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Totale restauratie van een JBL SA-600 versterker uit 1966.
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2012, 18:59:17 »
Mooi apparaat.
Fijn dat oude glorie in ere hersteld word.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Totale restauratie van een JBL SA-600 versterker uit 1966.
« Reactie #7 Gepost op: 18 november 2012, 10:34:39 »
Mooi apparaat.

Gr Hans
Dag Hans,

De JBL SA-600 was het midden van de jaren zestig van de vorige eeuw voor Nederlandse begrippen een zeer duur product. De koers was op dat moment US$ 3,65 en dat hakte er flink in. Deze versterker was voor die tijd een hoogstandje qua opbouw en inmiddels is deze versterker een soort cult object geworden. M.n. in Japan worden daar serieuze bedragen voor betaald. De restauratie van mijn JBL SA-600 (Ruud13 electronica, Kees Meijering volumeknop, zijstrips en tuimelschakelaar en ikzelf de kast en massief noten zijkanten) is een soort wereldstandaard geworden voor liefhebbers die een dergelijke versterker willen restaureren. Regelmatig komen er uit verschillende werelddelen vragen over de restauratie en hoe e.e.a. aangepakt moet worden. Van de week informeerde zelfs een oud JBL medewerker, die meegewerkt had aan het design van de versterker, naar enkele oplossingen voor zijn JBL SA-600. JBL zelf heeft namelijk geen componentenlijst meer voorhanden en Ruud heeft alle vervangende onderdelen gearchiveerd.
Ter aanvulling: Deze restauratie staat op www.hififorum.nl en de restauratie wordt ook genoemd op http://www.lansingheritage.org/
De  JBL Heritage site wordt door liefhebbers van over de gehele wereld bekeken en vandaar de vele reacties op de voornoemde restauratie.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Totale restauratie van een JBL SA-600 versterker uit 1966.
« Reactie #8 Gepost op: 18 november 2012, 10:38:02 »
Je kan er veel over praten...maar het blijft een mooi apparaat. ;D

Mocht je hem wegdoen ...denk aan mij. :D

Gr Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Totale restauratie van een JBL SA-600 versterker uit 1966.
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2012, 10:42:53 »
Hans,

Ik blijf denken !  ;) :D