Auteur Topic: Wat staat er vandaag op het menu?  (gelezen 265103 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1110 Gepost op: 17 juni 2019, 19:16:36 »
Da's goeie kost!   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1111 Gepost op: 23 juni 2019, 22:10:06 »
Door vrienden uitgenodigd om spare ribs te eten en dat was natuurlijk een goed idee. Nu heeft hij daar verschillende cursussen in gehad en heeft hij er ook de gear voor. Een flink uit de kluiten gewassen Weber en een smokey mountain voor het roken en langzame garen. Daar zijn de ribs dan eerst 5 uur in geweest om voor te garen en in de traditionele Weber wordt het dan afgegrild. Zo'n enorm ding staat er dan naast:



Daar kunnen dan in een andere etage ook de rode krielaardappelen, die kunnen dan ook langzaam mee roken/stomen en garen.

En o ja, er is dan ook nog een gasbarbecue maar die wordt alleen gebruikt om de sausjes warm te maken...  ;D

Ondergetekende heeft voor het bijpassende bierarrangement gezorgd, dat kan ik dan weer. Ik kan best bbq-en, maar hier haak ik toch echt af. Next level, zeg maar.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1112 Gepost op: 23 juni 2019, 22:44:51 »
Dan moet het zeker een succes geworden zijn, al zou het alleen door jouw bier keuze zijn.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1113 Gepost op: 23 juni 2019, 22:48:24 »
Ja, beter dan in welk restaurant dan ook. En wat we ook delen, is onze afkeer van het gebruik van zout. Het is namelijk doodzonde om alles kapot te "zouten".

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1114 Gepost op: 23 juni 2019, 22:54:24 »
 Zout is bij ons al heel lang uit den boze, zelfs bij onze Rotterdamsche patat Bram kennen ze me al.
Nu is hoge bloeddruk bij ons erfelijk en gezien ik geen 20 meer ben hier voor een pilletje van de huisarts en dat gaat goed.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1115 Gepost op: 23 juni 2019, 22:59:33 »
Hier hetzelfde verhaal. Ik houd per dag in de gaten wat wel en wat niet. Tot de aanbevolen hoeveelheid en dat zit hem dan in wat op een hardgekookt ei, een bifi worstje en eventueel een cup a soup laat op de dag. Maar dat was het dan wel. En de cijfers bij de huisarts zijn goed. Maar verder vind ik zout een smaakverwoester.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1116 Gepost op: 23 juni 2019, 23:01:56 »
Alleen het warme weer speelt nu parten, de dames zijn nu vrij luchtig gekleed en dat kan ook invloed hebben.  :rofl:

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1117 Gepost op: 23 juni 2019, 23:10:29 »
Wij gebruiken zout ook met mate maar een beetje zout is wel een smaakverbeteraar. Zoutloos brood en kaas is echt niet lekker. Soms kun je NaCl vervangen door MgCl, als je natriumarm bent. Magnesiumzout is ook zout van smaak maar iets anders. Mijn vader had een Natriumarm dieet en mocht wel Magnesiumzout hebben.
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1118 Gepost op: 23 juni 2019, 23:20:10 »
Wij doen echt heel weinig zout erbij, zoutloos is inderdaad niks. En een kwestie van wennen.

Groet,
Jacco

Leonard

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 188
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1119 Gepost op: 23 juni 2019, 23:31:52 »
Teveel zout, maar vooral teveel suiker is gezondsheidsvijand no.1

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1120 Gepost op: 24 juni 2019, 07:38:46 »
Wij gebruiken ook zout en suiker in zeer kleine hoeveelheden.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1121 Gepost op: 24 juni 2019, 08:43:32 »
Alles met mate en het komt goed. Dat is niet zo gemakkelijk als dat het lijkt want zelfdiscipline is een moeilijke eigenschap.
Eens buizen altijd buizen.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1122 Gepost op: 24 juni 2019, 18:24:24 »
Vandaag pasta met boerenkool, spekjes en zachte kaas. Boerenkool uit eigen tuin.
Gisteren aardappels, peultjes, sla en een stuk kip. Alleen kip van de slager de rest uit eigen tuin. Tuin is een hobby van Stieneke, boerendochter, en dat gaat haar goed af. We kunnen er niet tegen eten en het smaakt heerlijk. Uit de tuin in de pan op het bord, geen bestrijdingsmiddelen gebruikt, dwz elke avond slakken en rupsen zoeken.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1123 Gepost op: 24 juni 2019, 18:50:23 »
Al gebruik je minimaal zout en suiker dan krijg je nog meer dan voldoende binnen door zout en suiker wat in allerlei producten zit.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat staat er vandaag op het menu?
« Reactie #1124 Gepost op: 24 juni 2019, 20:35:37 »
Dat is waar.
We willen wel dat het lekker is, dat is het eerste waar wij op letten dat het ook gezond is is mooi meegenomen. Daar letten we natuurlijk wel op maar lekker komt op 1. Wij doen ook wel smaaktestjes met z'n 2en, bv yoghurt, volle, halfvolle en magere. Wij gaan voor de halfvolle, die geeft nog het gevoel dat je yoghurt maar met de helft van het vet. Magere is dik water met wat eiwit erin.
Zo ook met het toevoegen van zout, minder kan maar we zoeken dan wel uit hoeveel minder nog lekker is. Wij wegen zout af waar nodig. Een voorbeeld: brood, daar zat vroeger 2% zout in over de hoeveelheid bloem/meel gerekend. Er is een tijd geweest dat er 1,8% in kwam, nog steeds lekker en het is 10%  minder. Tegenwoordig nog 1,5% en dat proef ik duidelijk, het is voor mij niet lekker meer. Vroeger vond ik een plak vers brood zonder wat er op lekker om te eten, een beetje zilte nasmaak, die is weg. Het beleg wordt daarom steeds belangrijker op brood om het brood eten nog steeds lekker te maken. Men zegt dan in Denemarken zit nog minder zout in brood, ja dat is zo maar daarom kun je daar boter kopen met zout erin. Bij mijn weten was dat hier voor een paar jaar terug misschien wel al verkrijgbaar maar niet algemeen, nu moet je opletten dat je de goede boter meeneemt, zonder zout. Overbodig ook boter met zout, kun je beter zelf doen, reken maar eens uit wat je betaald voor het zout dat men toevoegt. Ik zou niet weten waar ik boter met zout voor nodig ben.
Eens buizen altijd buizen.