Auteur Topic: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT  (gelezen 12142 keer)

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Gepost op: 01 maart 2013, 21:28:59 »
Ik ben aan het rondkijkenvoor een lage basis/stand waarop ik m'n DT straks wil plaatsen.

nu weet ik wel dat 15cm extreem laag en dus relatief onhandig is, maar dat neem ik er wel bij...ik ben nog wel lenig genoeg  ;)
reden voor deze lage plaatsing is dat hij dan op het voor mij enig logische plekje kan komen te staan in de ruimte (vanuit visueel oogpunt), dus een hogere plaatsing kan/wil ik niet, laat ik dat ff voorop stellen.
momenteel staat hij nog op een muurbeugel, dus het zal best ff wennen worden, maar aangezien ik geen gekke trillingen heb in de vloer, ga ik er even voorzichtig vanuit dat een opstelling als deze geen nadeel hoeft te zijn vwb de weergave vh vinyl, als de DT-basis straks maar solide en stevig staat.

iemand suggesties ? 

btw ; m'n inrichting is heel minimalistisch/modern, dus het mag best een wat strak (en volgens sommigen dus lelijk ;D) uiterlijk hebben.  de voorkeur gaat uit naar iets in natuurlijk hout en/of metaal
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2013, 21:36:15 »
Als je zelf een design met afmetingen en materiaal maakt kan ik mijn schoonvader (meubelmaker) vragen wat het zou kosten om dat te fabriceren.  ;)

Gr,

Kevin
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2013, 21:39:34 »

btw ; m'n inrichting is heel minimalistisch/modern, dus het mag best een wat strak (en volgens sommigen dus lelijk ;D) uiterlijk hebben.  de voorkeur gaat uit naar iets in natuurlijk hout en/of metaal
Mooie plaat van teak in de olie met rvs pootjes eronder.  ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2013, 21:42:50 »
ok, aan dat soort dingen heb ik ook al wel gedacht (ken ook wel wat mensen via m'n werk die me hiermee wslk kunnen helpen, zeker vwb hout), maar zou er zo niks leuks bestaan wat "off the shelf", kant en klaar maw te koop is ?
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #4 Gepost op: 01 maart 2013, 22:32:18 »
Klik
Kijk ook op de homepage.
« Laatst bewerkt op: 01 maart 2013, 22:36:41 door Vintage lover »
I love vintage.

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #5 Gepost op: 01 maart 2013, 23:19:30 »
dat ziet er goed uit...die hou ik zeker in gedachten als ik toch zelf aan de slag zou gaan  ;)
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2013, 09:04:23 »
Volgens mij zijn die dingen ook ergens te koop maar ik weet niet waar.
I love vintage.

Heino

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 81
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2013, 12:03:45 »
Een paar bakstenen met een geverfde betonsteen er op? Dat kan er erg goed uitzien!

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2013, 12:12:50 »
bakstenen komen er hier niet in (hoeft ook niet op die lage hoogte ;)), maar m'n preamp staat nu ook op een wit gespoten betontegel van 40x40cm, dat oogt idd lekker strak.
maar de voetjes van een DT liggen meestal net iets meer in een rechthoek dan in het vierkant (bij de mijne toch), dus met de tegels die ik hier nu heb lukt het niet

...'k denk dat het voor de DT een gevalletje wordt van zelf toch een houten base te maken, wslk naar model van de link die eerder werd gegeven door Vintage lover
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

niemand

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 472
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #9 Gepost op: 02 maart 2013, 22:17:34 »
Ik ben bang dat dat de weergave van je dt zeker geen goed gaat doen vanwege de lage tonen die bij via de vloer  terugkomen bij je dt  ;)
Het staat hier voor mezelf allemaal heel best zo er zal niet veel meer veranderen denk ik zo ik ben tevreden

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #10 Gepost op: 02 maart 2013, 22:40:01 »
zover ik weet zijn lage tonen niet intenser dicht bij de grond (tov pakweg een metertje hoger), maar als ik het toch mis heb hoor ik het graag
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

niemand

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 472
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #11 Gepost op: 02 maart 2013, 23:02:00 »
het gaat ook om de reflecties via de vloer omdat waarschijnlijk je speakers op de vloer staan en dus met name de lage tonen die staande golven veroorzaken en dus die trillingen doorgeven via de vloer Waarom anders een kleedje ter demping neer leggen voor de speakers  ;)
draaitafel op de vloer is echt geen optie tenzij je niet te hard draait (en dat is al snel zo in die positie)
Je element zal dat zeker heel snel op pikken evenals een microfoon op de vloer  ;)
Het staat hier voor mezelf allemaal heel best zo er zal niet veel meer veranderen denk ik zo ik ben tevreden

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #12 Gepost op: 02 maart 2013, 23:04:21 »
Het lijkt mij in eerste instantie ook niet ideaal maar probeer eens een betontegel (40x60) op een opgepompt stepbinnenbandje.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #13 Gepost op: 03 maart 2013, 09:04:16 »
het gaat ook om de reflecties via de vloer omdat waarschijnlijk je speakers op de vloer staan en dus met name de lage tonen die staande golven veroorzaken en dus die trillingen doorgeven via de vloer Waarom anders een kleedje ter demping neer leggen voor de speakers  ;)
draaitafel op de vloer is echt geen optie tenzij je niet te hard draait (en dat is al snel zo in die positie)
Je element zal dat zeker heel snel op pikken evenals een microfoon op de vloer  ;)
het idee achter een kleedje tussen de speaker en jezelf is een ander, daar gaat het er nl om de eerste (grond)reflecties te beperken dmv absorptie.
in mijn geval zou de draaitafel op +-13u tov de speaker komen te staan, dus rechts achter de linkerspeaker, waar de geluidsgolven al aardig wat zwakker zijn dan aan de voorzijde.
nou weet ik wel dat geluidsgolven zich haast door niks laten tegenhouden en dus overal wel terechtkomen, maar dat ze sterker zijn dichtbij de grond klopt volgens mij niet.
waar m'n DT nu hangt/staat (in de hoek vd kamer rechts achter de set, op een muursteun) werd me eerst ook door velen afgeraden, want daar zou ik gegarandeerd last krijgen van een ophoping vd laagenergie, met nefaste gevolgen op m'n DT...maar de voorbije maanden heb ik daar met 2 verschillende DT's toch echt niks negatiefs van gemerkt.

meer dan wslk hangt het ook wel voor een groot stuk af van het type DT, dus geveerd chassis/massa loopwerk/etc..., maar ik denk serieus dat de plek die ik nu voor ogen heb echt wel moet kunnen werken, mits de DT stabiel en trillingsvrij komt te staan.
ach, ik zal het gauw genoeg gaan merken, als ie binnen enkele weken echt van de muur af moet  ;)
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them

Dynky

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 419
  • be surprised, time after time
Re: ik zoek een lage (max 15cm) stand voor DT
« Reactie #14 Gepost op: 03 maart 2013, 09:08:59 »
Het lijkt mij in eerste instantie ook niet ideaal maar probeer eens een betontegel (40x60) op een opgepompt stepbinnenbandje.
dat bandje (oid) zal ik wslk ook wel ff proberen, zeker als ik last zou hebben van trillingen die worden doorgegeven vanuit de vloer...maar omdat ik met één oog al een beetje uitkijk naar (ooit) de komst van een LP12, ga ik het eerst proberen zonder zo'n extra demping, want een LP12 (en mogelijk elke geveerd chassis DT ?) schijnt nogal slecht te reageren op extra demping in die vorm, maw hij houdt meer van een rigide basis om op te staan.
Since light travels faster than sound, people usually appear bright...until you hear them speak.

2747 albums (and counting...) + some toys to enjoy them