Auteur Topic: Cyburg Needle Zelfbouwen  (gelezen 253774 keer)

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #690 Gepost op: 17 april 2014, 19:00:32 »
Wat een ongelofelijk kontverhaal Bram. Je hebt jezelf weer eens overtroffen. Well done!  :yeah:
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #691 Gepost op: 17 april 2014, 19:07:58 »
Wat een ongelofelijk kontverhaal Bram. Je hebt jezelf weer eens overtroffen. Well done!  :yeah:

Tja carni,de realiteit is knalhard,en gaat niet opzij voor dromers.

                                                   gr bram.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #692 Gepost op: 17 april 2014, 19:11:25 »
Wat een ongelofelijk kontverhaal Bram. Je hebt jezelf weer eens overtroffen. Well done!  :yeah:

Tja carni,de realiteit is knalhard,en gaat niet opzij voor dromers.

                                                   gr bram.


Dan zit ik toch in een erg aangename audio droom.  Mijn Needles met HiViB3S doen elke dag hun mooie werk hier in huize Dali.

Als ik ze zie denk ik dat kan niet als ik ze hoor dan denk ik dat het wel kan.   :yeah:

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.089
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #693 Gepost op: 17 april 2014, 19:36:41 »
Persoonlijk getinte posts verwijderd, U zijt gewaarschuwd!
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.523
  • Lid van de Adam's family
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #694 Gepost op: 18 april 2014, 15:51:45 »
Nogmaals als je het ook maar een beetje gevolgd had.......Had je ook kunnen weten dat ik een setje of 3 of was het 4...... Heb gebouwd voor forum leden, en dan heb ik het nog niet over de mensen gehad.... Die hem na aanleiding van dit gehele topic zelf ook hebben gebouwd.

Met ontwerpen gaat het om horen,horen en nog is horen,en dan heb ik het niet over 1 weekje maar over 1 of 2 mnd,en dat

zelfs voor zogenaamde profs in het geluid.

Er zijn zelfs eigenaren van opnamestudio's die zogenaamde waarheden gaan verkondigen omdat ze dat prive denken.

Geluid uit speakers in het algemeen zijn niet te vangen in vakjes van klasse 1 of 2 de huiskamer geeft daar de doorslag.

En kan mij helemaal voorstellen dat de breedbanders aanhangers anno nu dat geluid supper vinden klinken.

Maar mijn conclussie in deze is de hi fi gebruikers,die vasthouden aan hi fi geluid zijn nu zoekende en dwalende

en dan krijg je de situatie anno nu,van de breedbanders zorgen voor een zalig rustgevend geluid,en dat klopt ten dele.

Maar het doorslaggevende in deze hele materie is je huiskamer.

Ik kan mij helemaal voorstellen dat een persoon thuis speakers heeft staan van 1000 euro,dus links en rechts van de

tv,en daar ook niet van afwijkt vandaag of volgend jr,en hij krijgt een paar needles voorgeschoteld hij helemaal bekeerd is.

Maar jongens een goed afgestelde set speakers(het liefst grote Bookshelf) en dan geplaatst niet naast de tv,maar wel op

plaatsen waarvan jouw vrouw denkt,dat wil ik niet,dan geven ze dat weer waarna je op zoek bent.

Maar krijg je dat niet voorelkaar,ik zou zeggen pak een breedbander.                                                                  gr bram.

Waarom? Waarom een breedbander? Wat probeer je nu eigenlijk te vertellen?
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #695 Gepost op: 18 april 2014, 17:05:49 »


Een breedbander klinkt in een huiskamer meestal beter als een grote 2 of 3 weg speaker die veel meer in de toonomvang voor

problemen kan zorgen(bas kan niet weg.Een breedbander heeft meestal alleen een goed midden en is heel aangenaam om te

beluisteren maar de toonomvang is aanmerkelijk minder in het hoog en laag,dus slaande golven in het laag komt weinig voor bij

breedbanders.

En wat ik dan probeer uit te leggen is,heb je een moeilijke kamer en een moeilijke vrouw schaf je dan liever een paar

breedbanders aan,de needles b.v.

Begrijp je het een beetje bryston?
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.523
  • Lid van de Adam's family
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #696 Gepost op: 18 april 2014, 17:55:45 »


Een breedbander klinkt in een huiskamer meestal beter als een grote 2 of 3 weg speaker die veel meer in de toonomvang voor

problemen kan zorgen(bas kan niet weg.Een breedbander heeft meestal alleen een goed midden en is heel aangenaam om te

beluisteren maar de toonomvang is aanmerkelijk minder in het hoog en laag,dus slaande golven in het laag komt weinig voor bij

breedbanders.

En wat ik dan probeer uit te leggen is,heb je een moeilijke kamer en een moeilijke vrouw schaf je dan liever een paar

breedbanders aan,de needles b.v.

Begrijp je het een beetje bryston?

Ik begrijp het wel, maar vraag me sterk af of jij het wel begrijpt? Heb namelijk meer het idee dat jij een eigen invulling geeft aan een breedbander (Needle) wat je denkt hoe het in een ruimte zal presteren. Ja, de Needle zo zullen we het maar even noemen, heeft idd minder last van staande golven, maar trekt zich nog steeds iets aan van de akoestiek!
Daarbij heeft de Needle echt wel zo zijn beperkingen welke je maar voor lief moet nemen,maar met de juiste muziek is het een genot om naar te luisteren.
Kortom er zijn genoeg speakers in de markt die prima in een huiskamer kunnen, maar elk zo zijn beperkingen hebben als gevolg van akoestiek. Het laatste daar zal wat aan gedaan moeten worden hoe je het ook went of keert. Het is dus niet zo als je een slechte kamerakoestiek hebt dat een breedbander automatisch de oplossing is.

Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #697 Gepost op: 18 april 2014, 18:02:54 »
Ik weet wel zeker dat de akoestiek van toepassing is ook bij een breedbander

Lentus Audio Solo

Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

farmall

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 33
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #698 Gepost op: 28 mei 2014, 17:47:29 »
Ik wil de twijfel vergroten: de HiVi B3S was mijn keuze ;)

ik maak hem nog een stapje groter ;) dit was ook mijn keuze.... Al een keer of 3

Dat heb ik met veel interesse gelezen, eerlijk gezegd kende ik deze speaker niet.
De Markaudio Alpair 6P gen. 2 schijnt het echter heel goed te doen en je hebt dan ook geen filter nodig, puurder kan dus bijna niet (duurder ook niet  :-\). Helaas zal ik er echter de eerste tijd nog niet aan toe komen  :( maar ik blijf met veel plezier dit forum volgen  :)

Heb eindelijk de knoop doorgehakt, bij Rumoh een setje Mark Audio Alpair 6P gen.2 besteld en ontvangen.
Ben inmiddels met de bouw gestart.
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2014, 23:06:14 door farmall »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #699 Gepost op: 28 mei 2014, 18:31:07 »
]
g
Ik wil de twijfel vergroten: de HiVi B3S was mijn keuze ;)

ik maak hem nog een stapje groter ;) dit was ook mijn keuze.... Al een keer of 3

Dat heb ik met veel interesse gelezen, eerlijk gezegd kende ik deze speaker niet.
De Markaudio Alpair 6P gen. 2 schijnt het echter heel goed te doen en je hebt dan ook geen filter nodig, puurder kan dus bijna niet (duurder ook niet  :-\). Helaas zal ik er echter de eerste tijd nog niet aan toe komen  :( maar ik blijf met veel plezier dit forum volgen  :)

Heb eindelijk de knoop doorgehakt, bij Rumoh een setje Mark Audio Alpair 6 gen.2 besteld en ontvangen.
Ben inmiddels met de bouw gestart.
Ik ben zeer geïnteresseerd in jouw bevindingen met deze vaak geroemde breedbander. Hierbij nog even wat informatie over de nieuwste Alpair driver.

http://www.diyaudio.com/forums/markaudio/177060-alpair-6m-gen-2-metal-introduction.html
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2014, 18:39:37 door Audiofreak »

farmall

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 33
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #700 Gepost op: 28 mei 2014, 19:58:41 »
]
g
Ik wil de twijfel vergroten: de HiVi B3S was mijn keuze ;)

ik maak hem nog een stapje groter ;) dit was ook mijn keuze.... Al een keer of 3

Dat heb ik met veel interesse gelezen, eerlijk gezegd kende ik deze speaker niet.
De Markaudio Alpair 6P gen. 2 schijnt het echter heel goed te doen en je hebt dan ook geen filter nodig, puurder kan dus bijna niet (duurder ook niet  :-\). Helaas zal ik er echter de eerste tijd nog niet aan toe komen  :( maar ik blijf met veel plezier dit forum volgen  :)

Heb eindelijk de knoop doorgehakt, bij Rumoh een setje Mark Audio Alpair 6 gen.2 besteld en ontvangen.
Ben inmiddels met de bouw gestart.
Ik ben zeer geïnteresseerd in jouw bevindingen met deze vaak geroemde breedbander. Hierbij nog even wat informatie over de nieuwste Alpair driver.

http://www.diyaudio.com/forums/markaudio/177060-alpair-6m-gen-2-metal-introduction.html

Hallo Audiofreak,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb voor de Alpair 6P gen.2 gekozen omdat ik graag het beste uit de Needle wil halen.
Henkjan van het zelfbouwaudioforum heeft deze driver ook als beste aanbevolen voor de Needle, vandaar mijn keuze.
Heb de Needle al een keer gebouwd met de TangBand W3-871 en was hier zeer tevreden over.

Marcel.

farmall

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 33
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #701 Gepost op: 23 juni 2014, 20:29:26 »
De Needle's met de Alpair 6P gen.2 zijn klaar.
Ik heb de Needle's opgebouwd uit beuken meubelpanelen van 18mm (voor de zijkanten, boven- en onderkant) en MDF 12mm (voor het voor- en achterpaneel).
Het voorpaneel heb ik bekleed met skai, de rest van het houtwerk is 3x in de houtolie van Hornbach gezet.
Dan het geluid, het eerste dat opvalt is de enorme helderheid, detaillering en ruimtelijkheid. Het laag blijft nog achter, maar ja, de speakers moeten natuurlijk ook eerst ingespeeld worden. Al met al dus een positieve eerste indruk.

Mister T.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.960
  • † 02-12-2020
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #702 Gepost op: 23 juni 2014, 21:01:05 »
Je hebt er wel werk van gemaakt :o  Mooi!  :claps:
ADAM    Bryston     DENON

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #703 Gepost op: 23 juni 2014, 21:31:28 »
Keurig stukje werk!

Qua verwachtingsmanagement: Needles zijn (en worden) geen kanjers in het laag. Variëren met de plaatsing kan nog wel wat schelen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Cyburg Needle Zelfbouwen
« Reactie #704 Gepost op: 23 juni 2014, 21:44:27 »
Keurig stukje werk!

Qua verwachtingsmanagement: Needles zijn (en worden) geen kanjers in het laag. Variëren met de plaatsing kan nog wel wat schelen.

Plaatsing maakt inderdaad heel veel uit. Bij mijn zoon op zijn kamer komt er eigenlijk zelfs wat te veel laag uit, daar gaat de EQ een tandje omlaag... :) Daar staan ze wel redelijk dicht op de muur en zit het laag op zo'n 3,5 meter afstand. Precies zijn luisterpositie.
Science is no democracy