Auteur Topic: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen  (gelezen 4674 keer)

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2020, 23:19:33 »
Zover ik kan terug lezen heeft je avr gewoon klasse D aan boord net als de avr 2600. Kan ook G of H zijn maar bevat iig geen ringkerntrafo meer. Doordat die niet meer aanwezig is verklaard het in elkaar zakken ipv van vervorming.
Hoe kom je aan de informatie is dan de vraag dat kun je aflezen aan de THD welke lager is dan bij klasse ab. Marantz maakt wel nog gebruik van de zware voeding.
Geloof niet dat de xavian een even grillig impedantieverloop heeft als de Teufel
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #16 Gepost op: 25 maart 2020, 08:06:24 »
Als het een AVR X2600 H dan is het denk ik geen klasse D versterker.

Het is een oudere, geen H-toevoeging.



https://www.gebruikershandleiding.com/Denon-AVR-2600/preview-handleiding-468678.html?page=0005


« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 09:01:18 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #17 Gepost op: 25 maart 2020, 08:55:36 »
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2020, 09:01:02 »
Maar als de foto die Hififreak postte het goede model is, is er wel een 5.1 pre-out te zien en dan kan op de FRONT pre-out daarvan een losse eindversterker aangesloten worden om die Teufel voorluidsprekers mee aan te sturen. Achter- en centerluidsprekers worden dan verder aangestuurd door de Denon zelf via zijn luidsprekeraansluitingen. Win-win!

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #19 Gepost op: 25 maart 2020, 09:02:28 »
De foto, zie typevermelding, past bij het onderwerp van dit draadje.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2020, 10:01:56 »
Bryston,

Heb je de volledige Theater 500 set aan de receiver hangen?  Front center rear en sub?
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat Teufel luidsprekers maakt met een heel erg grillig impedantie verloop.
In de specs bij Teufel zie ik een impedantie van 4 - 8 Ohm staan.  Zou het kunnen dat 4 Ohm dan het minimum is?

Ik weet totaal niet zeker of Denon klasse D versterkers gebruikt in de receivers.
Het was een , gevaarlijke, aanname van mij dat er gewoon een setje klasse AB eindversterkers onder de kap zitten.

Mijn 3200 neemt 600 W vermogen op. Er staat alleen niet bij of dat maximaal opgenomen vermogen is of een opgenomen vermogen bij gemiddeld gebruik.
Hij zou bij 8 Ohm op alle uitgangen nominaal 105 W moeten kunnen leveren aan 8 Ohm en 135 W bij 6 Ohm.  Helaas wordt er niet aangegeven hoeveel vermogen dat zou kunnen zijn bij 4 Ohm. 
Wat wel opvalt is het vervormings cijfertje.  Bij 8 Ohm en vol zou dat 0,08% zijn en bij 6 Ohm al 0,7% .  4 Ohm belooft dan niet veel goeds.
Vindt ik wat tegen vallen voor een klasse D versterker.
Nogmaals ik heb geen idee wat er onder de kap zit.

Als ik alle kanalen bij elkaar optel kom ik aan 7 x 105 watt en dat is 735 Watt.  Dat is meer dan de voeding aan zou kunnen. Tenminste daar lijkt het op. Denon geeft niet aan wat het opgenomen piek vermogen is.
Denon geeft niet aan of die 105 of 135 W piekvermogen of continuvermogen is.
Het is dus een beetje koffiedik kijken wat het ding echt kan.
Nou kan ik me voorstellen dat je niet tegelijk op alle kanalen tegelijk 105 W nodig hebt.

Als ik kijk naar de Teufel theater 500 set dan heeft de front set een rendement van 88dB aan 1W.
Dat zou betekenen dat ik in ieder geval, effe snel gerekend, 107 á 108 dB zou moeten kunnen halen per luidspreker.
En dat is best heel erg hard in een luisterruimte woonkamer.

Nou zal de 2600 iets minder vermogen hebben maar ik denk dat je toch zeker 100 dB zou moeten kunnen halen.

Hou luid speel je Bryston?

Helaas ben je nu nog geen steek verder met het oplossen van je probleem. Nog maar een paar vragen.
Heb je een andere set luidsprekers die je zou kunnen proberen?  Werk het dan wel?
Is er ergens kortsluiting .  Eén lullig koper draadje wat net contact maakt met de aansluiting van een ander kanaal achter op de receiver?
Is er iets niet in fase?  wat zegt Audyssey met inmeten?
Heb je alle ingangen (bronnen) op hetzelfde volume ingesteld staan.  Ik weet niet of de 2600 dat kan , bij de 3200 kan voor elke ingang het niveau ingesteld worden.
Staat dynamic volume soms aan en of dynamiq IQ?
Heb je voor de diverse bronnen soms een geluidmodus aan staan zoals rock , jazz club , mono movie , matrix , virtual , of iets dergelijks?
Maar ja, dat zou je meteen moeten horen. Niet na enkele minuten.

Wordt het apparaat ook zeer snel erg warm?
Als het een klasse D versterker is dan zou alleen de transformator warm moeten worden. Tenminste die van mij wordt na een avondje spelen op normaal volume en met slechts twee aangesloten kanalen al behoorlijk warm.

Hou ons op de hoogte.

Marcel











Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #21 Gepost op: 25 maart 2020, 10:19:28 »
Ik heb net nog even een stukje gelezen over diverse versterkers en daar in wordt gesproken dat er voor AV receivers inderdaad vaak klasse D eindversterkers worden gebruikt.
Een volle kast zou inderdaad niet overvol en oververhit raken met klasse D onder de kap ipv klasse AB of zelfs klasse A.

Dat betekend dat de voeding altijd de beperkende factor zou zijn in dit geval.
Als die in het geval van Bryston niet goed zou werken dan kan ik me voorstellen dat als er stroom gevraagd wordt deze inkakt en het eindresultaat droevig is.
Maar dat verklaard niet waarom het geluid bij verschillende bronnen zo grillig van kwaliteit is.

is een optie misschien om het apparaat helemaal terug naar fabrieksinstellingen te zetten en opnieuw in te stellen?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2020, 10:54:23 »
Er is zonder enige twijfel een wetenschappelijke verklaring daarvoor.
Iets waar ik aan zit te denken is dynamiekcompressie. Een versterker moet véél harder werken bij een signaal waar heel wat dynamiek in zit dan bij een signaal met heel weinig of zelfs geen dynamiek (zoals bijvoorbeeld Youtube). Bovendien hangt de minimumimpedantie van de aangesloten luidsprekers af van de frequenties die hij moet weergeven. Bij conusluidsprekers zit de dip meestal in het laag. En afhankelijk van hoeveel laag van welke frequenties precies aanwezig zijn in de muziek, kun je dus betere of slechtere resultaten hebben. Dan is bij deze twee overwegingen de eindconclusie nog altijd dat de versterker niet genoeg vermogen biedt en ik denk nog altijd dat het om een klasse D gaat met een veel te povere voeding aan boord waardoor het geluid gewoon in elkaar klapt als hij het niet meer aankan. En ja, dat kan zelfs op laag volume voorkomen.

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.472
  • Lid van de Adam's family
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2020, 13:08:17 »


Dit betreft de reciever.
Opstelling betreft 5.1 echter alleen getest met 2.0 en 2.1 maar woofer staat los van geheel krijgt alleen signaal aansturing.
Geprobeerd om te bi ampen met rear kanalen maar ook dat gaf geen verbetering.
Instellingen zijn allemaal nagekeken en daar kan eigenlijk niks fout in gaan.
Hadden even het nummer van Uncharted van Kensington via Youtube app van de Ziggo box daarin miste je echt de aanslagen van de gitaar in het mid. Vervolgens hetzelfde nummer via Youtube app van tv zelf en plots daar is de gitaar.
Via tv even concert opgezet van Defqon en volume redelijk open begin gaat goed en daarna hoor je het gewoon wegeppen niet echt vervormen. Idee dat de Elcos totaal leeg waren. Reciever staat in open kast zonder iets erop en kan goed koelen ... hand erop gehad en totaal niet warm...
Betreffende de spannende cijfers qua wattage zal niet anders zijn op 1 kanaal gemeten piek aan 1 Khz.
Gaan er nu even de Sony TA fe - 570 eraan gooien icm met cambridge dac.
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2020, 13:47:00 »
Dus wel een H.  Je weet ons goed bezig te houden.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #25 Gepost op: 25 maart 2020, 13:53:39 »
Het begint er denk ik wel op te lijken dat die receiver gewoon defect is.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #26 Gepost op: 25 maart 2020, 18:07:22 »
Keertje resetten ?
Dat zal niets aan het te leveren vermogen helpen maar je schreef ook dat hij op verschillende bronnen anders klonk.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2020, 18:09:17 door hrcc »
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #27 Gepost op: 25 maart 2020, 18:12:02 »
Keertje resetten ?
Dat zal niets aan het te leveren vermogen helpen maar je schreef ook dat hij op verschillende bronnen anders klonk.

Dat is ook hetgeen mij bezig houd.  Waarom klinkt het van diverse bronnen zo anders?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #28 Gepost op: 25 maart 2020, 18:56:17 »
Voor die vraag had ik eerder al een theorie gegeven. Het kan met dynamiek te maken hebben. Veel dynamiek vereist meer vermogen dan zeer weinig of geen dynamiek.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Denon AVR 2600 niet in staat Teufel Theater 500 aan te sturen
« Reactie #29 Gepost op: 25 maart 2020, 21:09:57 »
Voor die vraag had ik eerder al een theorie gegeven. Het kan met dynamiek te maken hebben. Veel dynamiek vereist meer vermogen dan zeer weinig of geen dynamiek.

Eh jah, dat klopt.   ;D ;D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000