Auteur Topic: Versterkers mogen wel klinken.  (gelezen 45007 keer)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.805
  • Doet mij maar buisjes
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #240 Gepost op: 13 augustus 2020, 18:48:42 »
Zo jammer dat destijds de ontwikkelingshulp in Groningen gestopt is.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.087
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #241 Gepost op: 13 augustus 2020, 18:51:49 »
Bram,

Kom op nou!  Draai je ego knop een paar tandjes terug en hou het leuk en wees eerlijk.
Het is gezellig om je er bij te hebben.  Dat zeker.
Maar niet gezellig als je naast de waarheid omwille van je ego gaat schrijven.

Kleine tip van mijn kant.

Marcel
Daar kijk ik toch even iets ander tegenaan Marcel, nadat ik aan het begin van dit jaar een zeer aanmatigende en beledigende PM van hem kreeg, waarna hij het forum voor gezien hield !

Een Bram in het nouw maakt rare sprongen. 
Net wat Hififreak aangeeft.  Bram wil alles als een wedstrijd zien maar doet alleen mee met de wedstrijdjes die hij denk te winnen.
En dat terwijl we met deze hobby alleen maar winnaars hebben. 

Marcel
Ik denk dat Bram, grote mond klein van stuk, vroeger vaak een pak op z'n donder heeft gehad en nu op zijn manier wraak neemt. Zolang niemand hem ziet en kent lijkt het heel wat op het www. Prik je daar doorheen blijkt het een alleenstaande man op leeftijd te zijn die een klepel heeft maar geen klok, achterna gezeten en lastig gevallen wordt door oudere vrouwtjes in de flat waar hij woont.
Door zijn doen en laten zorgt hij voor vertier op menig audioforum, wat niet zijn bedoeling is trouwens hij wil serieus genomen worden maar dat lukt niet. Het is nooit wat geweest en het zal nooit wat worden. ;D
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2020, 23:36:40 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #242 Gepost op: 13 augustus 2020, 18:52:28 »
Elac luidsprekers, opgepoetste Quad sets, buizenversterkers, gekleurde rackjes en heel veel meer begrijp ik, audio gerelateerd, maar wie is Diana Krall?  :P
Dat is de vrouw van Elvis Costello.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.123
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #243 Gepost op: 13 augustus 2020, 18:55:37 »
Maar hedenmiddag had ik een koper voor mijn Xavian luidsprekers over de vloer.
Hij wilde ze uiteraard eerst even horen spelen.
Wat denk je?  Mijn versterker klinkt met de Xavian set heel anders dan met de Celestion set.
Of zou dat komen omdat Audessey met de instelling voor de Celestion set de Xavian set ging laten klinken.
Oeps , dat is een soort toonregeling.

Maar maakt allemaal geen moer uit.

Ik denk dat Dekkersj gelijk heeft als het gaat om wat je van een versterker mag verwachten.
Ik denk dat als je een versterker iets laat doen wat hij niet kan, dan heb je de verkeerde gekozen, dat hij gaat klinken, kleuren, vervormen of hoe je het ook wil noemen.
Dus zoals ik als eerder heb gepost.
Pas op met de appels en de peren.
Daarnaast ben ik er meer dan van overtuigd dat we luisteren met onze hersenen en die doen via het fenomeen emotie heel erg veel met geluid.
Komt vast dat muziek ook iets met emotie van doen heeft.
Ik geloof er geen barst van dat merken hun versterker een bepaalde sound meegeven.
Dan zouden ze geen goede versterkers bouwen.
Dan zouden de specs die ze opgeven ook een leugen zijn.
Ik ben er ook van overtuigd dat een goede buizenversterker ook niet klinkt, ook niet in combinatie met een bepaalde luidspreker.
Als dat wel zo is dan gebruik je de versterker buiten hetgeen hij kan.

Marcel

Bluesound Node (Qobuz) - Topping E30 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 pro.
Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 pro.
Philips CD100 - Lake People G103 - Denon AH-D2000.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #244 Gepost op: 13 augustus 2020, 18:57:51 »
Even voor jouw informatie: de bas en treble regeling bij een (geintegreerde) versterker zitten niet in de versterker. Die zitten in een schakeling die ervoor zit en vormen een aparte unit. De versterker an sich heeft nog steeds die ene ware doelstelling: uitgangssignaal congruent genoeg aan het ingangssignaal. De rest is een smaak of correctie zaak.

Groet,
Jacco
Dit is natuurlijk een onzin opmerking. De versterker is de versterker met alle trappen in een doosje of met twee doosjes: voor en eindversterker. Sommige versterkers hebben de optie om dit gedeelte van de versterker uit te schakelen en sommige versterkers niet (zoals mijn Luxman). In die trap van de toonregeling van de Luxman zitten trouwens ook weer torren om het signaal te versterker dus is die trap ook een versterker.

Dat is geen onzin opmerking. Het leidt samen met jouw reactie tot het inzicht dat er een verschillende beleving van wat we uberhaubt bedoelen als we het over een 'versterker' hebben. Discussieren blijft lastig. Zeker als we het over verschillende zaken hebben terwijl we denken dat we het over hetzelfde hebben :)
De term geintegreerde geeft aan dat alles in een doosje zit. Dus voorversterker , toonregeling en eindversterker. Dus dat samen vormt de geintegreerde versterker. Daar heb ik het over.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.087
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #245 Gepost op: 13 augustus 2020, 19:02:06 »
Zo jammer dat destijds de ontwikkelingshulp in Groningen gestopt is.
Grunn is er blij om, lees de krant en lees in welk deel van Nederland de ontwikkelde mensen wonen. ;)
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.123
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #246 Gepost op: 13 augustus 2020, 19:10:01 »
Afgelopen week heb ik nog een gesprek gehad met iemand die druk bezig is om een mooie set op te bouwen thuis.
Hij gelooft absoluut in kabels, zowel interlinkjes als voedingskabels.
Zijn winkelier heeft hem weten te overtuigen van  het verschil wat kabels kunnen maken.
Op beursen is hij ook bij demo's overtuigd geraakt van het verschil wat kabels maken.

Ik heb hem e.e.a uitgelegd over hoe audioapparatuur werkt, en daarmee een poging gedaan om uit te leggen waarom hij geld uitgeeft aan gebakken lucht.
Zijn antwoord was dat hij me zeker wel geloofde en stelde de vraag waarom hij dan toch verschil hoort.
Daarop heb ik hem uitgelegd wat een goed  verkoopverhaal met je mindsetting doet en ik hem absoluut geloof dat hij verschillen hoort, of beter gezegd beleeft.
Maar tussen de regels door proefde ik van hem dat hij ondanks zijn wil om me gelijk te geven er toch zeker een hang was naar toch een betere kabel of een nog duurdere versterker.
Hij wilde weten of hij wellicht een wat betere phono voorversterker zou moeten gaan kopen of een betere en vooral duurdere kabel.
Ik heb hem gezegd dat ik denk dat de phono wat zou kunnen brengen door misschien een beter aanpassing aan zijn element, maar dat hij vooral dat moet doen waar hij denkt de meeste voldoening uit te gaan halen.
Ik hoor nog wat het is geworden.

Laten we niet vergeten dat het een liefhebberij is waar we plezier mee moeten hebben en hoe we dat doen maakt niet uit.
Ik ben van de harde technische lijn. Een ander koopt graag een mooiere voedingskabel.
Ik heb liever een goede hoofdtelefoon en kijk ik graag tegen een mooie Lake People versterker aan. Klnkt dat anders dan de Ifi?  Nee , of toch wel? 

Marcel
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2020, 21:00:38 door Marcel Dali »
Bluesound Node (Qobuz) - Topping E30 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 pro.
Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 pro.
Philips CD100 - Lake People G103 - Denon AH-D2000.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.123
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #247 Gepost op: 13 augustus 2020, 19:15:41 »
Even voor jouw informatie: de bas en treble regeling bij een (geintegreerde) versterker zitten niet in de versterker. Die zitten in een schakeling die ervoor zit en vormen een aparte unit. De versterker an sich heeft nog steeds die ene ware doelstelling: uitgangssignaal congruent genoeg aan het ingangssignaal. De rest is een smaak of correctie zaak.

Groet,
Jacco
Dit is natuurlijk een onzin opmerking. De versterker is de versterker met alle trappen in een doosje of met twee doosjes: voor en eindversterker. Sommige versterkers hebben de optie om dit gedeelte van de versterker uit te schakelen en sommige versterkers niet (zoals mijn Luxman). In die trap van de toonregeling van de Luxman zitten trouwens ook weer torren om het signaal te versterker dus is die trap ook een versterker.

Dat is geen onzin opmerking. Het leidt samen met jouw reactie tot het inzicht dat er een verschillende beleving van wat we uberhaubt bedoelen als we het over een 'versterker' hebben. Discussieren blijft lastig. Zeker als we het over verschillende zaken hebben terwijl we denken dat we het over hetzelfde hebben :)
De term geintegreerde geeft aan dat alles in een doosje zit. Dus voorversterker , toonregeling en eindversterker. Dus dat samen vormt de geintegreerde versterker. Daar heb ik het over.

Dan hebben we het toch over appels en peren.
Maar ook al kijken we naar een alles onder 1 kap versterker is het de toonregeling die klinkt en niet het versterkerdeel. 
Maar des al wel te plus blijven we een andere mening houden als we niet precies aangeven naar welk onderdeel we kijken.
Als ik het zo stel dat eender waar we naar kijken , een losse eindversterker of het eindversterkerdeel van van een alles onder één kap versterker.
Mag dat deel dan iets anders gaan doen als we spelen binnen de specs en we sluiten een andere LS aan en we blijven binnen de specs?

Marcel

« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2020, 21:01:08 door Marcel Dali »
Bluesound Node (Qobuz) - Topping E30 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 pro.
Sony CDP XB 920 QS - Topping E30 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 pro.
Philips CD100 - Lake People G103 - Denon AH-D2000.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.805
  • Doet mij maar buisjes
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #248 Gepost op: 13 augustus 2020, 19:42:32 »
Elac luidsprekers, opgepoetste Quad sets, buizenversterkers, gekleurde rackjes en heel veel meer begrijp ik, audio gerelateerd, maar wie is Diana Krall?  :P
Dat is de vrouw van Elvis Costello.
👍

Gelukkig nog iemand met verstand van zaken.  :)
Dank je Jan je hebt René weer op het spoor gezet.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #249 Gepost op: 13 augustus 2020, 20:59:11 »
Laat Elvis zelf maar naar zijn meissie luisteren, enneh Laten we niet vergeten dat het een liefhebberij is waar we plezier mee moeten hebben en hoe we dat doen maakt niet uit, las ik eens ergens...... Toppie!
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.233
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #250 Gepost op: 13 augustus 2020, 21:01:08 »
Nogmaals versterkers hebben een eigenklang oftewel sound,wel heel klein en voor niet muziekale
personen niet waar te nemen.

............... het moet niet gekker worden...toch. :neenee:

http://www.hififreaks.nl/index.php/topic,1282.0.html

 ;)

Jazekers,dat weet nog als de dag van toen met die beruchte schakelkast van Jacco.

Keek je in die kast of zeg gerust kist dan leek het net een tv uit de jr 50,alleen die ziet er van binnen

netjes uit vergeleken met die kist van Jacco,het stikte van overjarige electronica en weerstandje

niet te tellen. ±10 mtr aan klingeldraad u weet wel het soort wat bij oude fietsen gebruikt worden

voor de verlichting.

Heb zelden zoveel klonten aan soldeermassa gezien als in deze kist,en ja dit kistje moest het

signaal oftewel het geluid gelijktrekken.

Heb na deze neptest  gevraagd om een foto van dit gedrocht te plaatsen wat dus wijzelijk gezien

niet gebeurde.

Kijk als deze test was gebeurt met een winkelschakeleenheid van pakweg canton had ik ermee

kunnen leven,maar toch niet met zo'n primitieve schakel eenheid.

Mocht die kist nog in leven zijn.......plaats toch effe een foto van dit beruchte kissie. Daag

Je verdraait feiten want je hoorde geen verschil.  Jacco zal vast nog een foto hebben van de kast.

[...]
Sterker nog: ik heb de schakelkast nog. Staat zo voor de pak.

Dus net even de kap gelicht om eens een blik te werpen op de meest beroemde schakelkast van het universum. De wonderbaarlijke eigenschappen die deze schakelkast heeft, zijn ongeevenaard. Verschillen weet ie op te sporen en te annihileren waar veel positieve nulpuntsenergie bij vrijkomt. Die wordt gekanaliseerd middels allerlei beproefde audiofiele natuurlijke middelen met kristalstructuur. De kenner weet genoeg. Drie koolstof antennes dirigeren de fijne emoties naar hen die er open voor staan.

En toen de kap open was, meteen een foto gemaakt.



Groet,
Jacco

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #251 Gepost op: 13 augustus 2020, 21:06:09 »
Sorry, alle respect voor je uitdenk en uitgevoerde werk, nette soldeerverbindingen enzo maar met  donkerbruine was krijg je
natuurlijk geen ongekleurd beeld.
En ik zie ook geen kurk ?

luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.233
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #252 Gepost op: 13 augustus 2020, 21:10:06 »
Je moet er wel open voor staan...

En dat kurk is er inderdaad uitgehaald. Had ik nodig voor onderzetters.

Groet,
Jacco

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #253 Gepost op: 13 augustus 2020, 21:26:02 »
Proost !
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #254 Gepost op: 13 augustus 2020, 21:43:27 »
Sterker nog: ik heb de schakelkast nog. Staat zo voor de pak.

Dus net even de kap gelicht om eens een blik te werpen op de meest beroemde schakelkast van het universum. De wonderbaarlijke eigenschappen die deze schakelkast heeft, zijn ongeevenaard. Verschillen weet ie op te sporen en te annihileren waar veel positieve nulpuntsenergie bij vrijkomt. Die wordt gekanaliseerd middels allerlei beproefde audiofiele natuurlijke middelen met kristalstructuur. De kenner weet genoeg. Drie koolstof antennes dirigeren de fijne emoties naar hen die er open voor staan.

En toen de kap open was, meteen een foto gemaakt.



Groet,
Jacco
Welkom bij so you think that you can solderen.....ik geef het een 10 :D
Mooi kastje Jacco. Misschien wel leuk om weer eens zo’n test te doen. Ook met buizenversterkers....