Auteur Topic: Versterkers mogen wel klinken.  (gelezen 44378 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.085
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #150 Gepost op: 20 mei 2020, 19:44:16 »
Dat heb ik me in laten fluisteren door Buizenman.   8)  En, hij kan het weten.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #151 Gepost op: 20 mei 2020, 19:48:31 »
Een goed ontwerp zou toch beter moeten klinken dan een slecht ontwerp,of is dat te simpel gedacht.
Waarom zou je anders dure onderdelen gebruiken.
I love vintage.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.085
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #152 Gepost op: 20 mei 2020, 19:56:35 »
Nee.

Je kunt immers ook niet zeggen: Als een goed ontwerp anders klinkt, dat hij in alle gevallen slecht is.
Je kunt 'm immers ook verkeerd inzetten (lees: het onmogelijke vragen).


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #153 Gepost op: 20 mei 2020, 20:07:44 »
Dus al jouw versterkers klinken eender.
I love vintage.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.085
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #154 Gepost op: 20 mei 2020, 20:16:28 »
Ik heb geen reden aan te nemen dat het anders is en toch heb ik een voorkeur.   ;)
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 06:52:35 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.160
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #155 Gepost op: 20 mei 2020, 20:26:45 »
Een goed ontwerp zou toch beter moeten klinken dan een slecht ontwerp,of is dat te simpel gedacht.
Waarom zou je anders dure onderdelen gebruiken.
Dure onderdelen gebruiken op zich is niet verkeerd, te dure wel. En dat is relatief. Ook moet je je blijven realiseren: wat wil ik bereiken? Een betrouwbare versterker die het over 40 jaar ook nog doet? Dan krijg je een andere component keuze. Voor de klank is het al gauw goed genoeg, maar er kunnen andere redenen zijn.

Een slecht ontwerp kan nog net zo klinken als een goed ontwerp, dat heeft op zich niet zo heel veel met elkaar te maken. Dat komt omdat het kwalitatieve toedichtingen zijn. Pas als jet het over specificaties gaat hebben, kun je onderling gaan vergelijken. En dan blijkt ook dat versterkers behoorlijk belabberd en soms ronduit slecht mogen zijn voordat een levend wezen ze gaat herkennen als zodanig. Vooral bij muziek is ons gehoor uitermate vergevingsgezind.

Groet,
Jacco

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #156 Gepost op: 20 mei 2020, 20:27:42 »
Ik denk dat een versterker technisch niet klinkt als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Ik denk dat een versterker wel tussen de oren klinkt.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.160
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #157 Gepost op: 20 mei 2020, 20:30:54 »
En als je hem stukgooit van 9 hoog van een flat.

Verders hoort er geen klank in te zitten => ofwel rijp voor een nekschot danwel een gitarist.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.347
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #158 Gepost op: 20 mei 2020, 23:26:37 »
Daar ben ik op zit niet bang voor en al zou hij door zijn voegen zakken dan is het een verhaal dat je een deur ook niet gaat afhangen met enkel een schroevendraaier.

Waar jij het over hebt is een versterker buiten zijn specs jagen om het gelijk aan je kant te krijgen dat versterkers niet gelijk klinken.  Dat is niets nieuws want dat wisten we vijftig jaar geleden ook al.

Vergelijkje?   ;)
Wat ik bedoel is dat mensen de versterker niet bewust buiten hun specs gebruiken. Maar dan ineens een andere versterker beter vinden klinken omdat deze wel binnen zijn specs blijft.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.347
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #159 Gepost op: 04 augustus 2020, 21:56:26 »
Wat praktijk ervaring vanuit mijn mancave. Zoals ik al aangaf kunnen sommige combinaties niet goed werken. Mij Prima Luna in combinatie met mijn V-Vox geeft een minder strakke bas dan de 300B met dezelfde speakers. De Prima Luna heeft waarschijnlijk transformatoren die de woofers/filter van de V-vox minder goed combineren. Want mijn Translators luidsprekers gebruiken dezelfde Dynaudio woofers en die gaan prima samen met de Prima Luna. We hebben het hier natuurlijk wel over buizenversterkers. Wat ik ook grappig vond was mijn experiment met de Magnepans in combinatie met de Prima Luna versterker. Er wordt vaak geroepen dat die Magnepans zich lekker voelen als je er veel vermogen achter hangt. Nu, met die Prima Luna ging het eigenlijk verrassend goed.

Even het verhaal omdraaien, luidsprekers mogen wel klinken....als je ziet welke specs fabrikanten opgeven van hun luidsprekers en welke metingen je dan ziet bij een goede luidspreker test waar men ook de impedantie en frequentie respons gaat meten, merk je dat die fabrikanten maar weinig van hun achterste tong laten zien. In de review wordt dan vaak aangegeven dat de luidspreker “versterker vriendelijk” is of juist niet. Maar dit staat dan los van hoe mooi je de luidsprekers vindt. Een draak van luidsprekers kan met een versterker die het beest kan temmen prachtig klinkt (en met klinken bedoel ik de luidsprekers).
Die combinatie kan er dan voor zorgen dat mensen na wisselen van de versterker het ineens beter vinden klinken. Klinkt de versterker dan? Nee...de combinatie was gewoon niet juist.

muziekfreak

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 106
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #160 Gepost op: 09 augustus 2020, 05:47:01 »
Versterkers mogen van mij best hun eigen sound hebben, zo lang ze maar niet bij mij staan. Ik heb graag een versterker waarbij de ontwerper getracht heeft om het ontwerp zo neutraal en echt mogelijk te laten "versterken" en ja transistors zijn nauwkeuriger dan buizen.
Dat een luidspreker veel meer vervorming geeft dan een versterker is zo, maar zo lang ik die vervorming niet hoor heb ik daar ook geen last van.
Het moet wat mij betreft niet zo zijn dat een versterker met een zogenaamde "eigen" sound daar ook nog eens een schepje extra kleuring bovenop doet.

Een versterker "the perfect performer" , zou inderdaad alleen moeten versterken. EN NIETS, moeten toevoegen of afnemen van wat het gevoed word signaal wijs, ik ben daar heilig van overtuigt. We willen immers, de pure bron horen zoals het bedoelt met opname enz. Echter we leven niet in een perfekte wereld. Elke versterker heeft een karakter, elke fabrikant heeft zijn eigen "sound", ik denk dat meeste hier dat wel weten ook. Mcintosh zweert, bij hun autoformers (die wel degelijk het geluid kleuren) Een ander bij MOSFETS, enz. En dat is maar goed ook, anders hadden we maar een merk en allemaal hetzelfde. Ik denk dat je daar niet aan onkomt met de zoektocht naar perfectie..

Ik zie het als een ijsje, de een vind chocolade helemaal tegek, en een ander heeft liever een bolletje aardbeien. Met deze hobby niet anders, het geeft iedere set up een eigen karakter, en persoonlijkheid. Niets mis mee, just my 5 cents  :cheers:

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #161 Gepost op: 09 augustus 2020, 10:01:10 »
Versterkers mogen van mij best hun eigen sound hebben, zo lang ze maar niet bij mij staan. Ik heb graag een versterker waarbij de ontwerper getracht heeft om het ontwerp zo neutraal en echt mogelijk te laten "versterken" en ja transistors zijn nauwkeuriger dan buizen.
Dat een luidspreker veel meer vervorming geeft dan een versterker is zo, maar zo lang ik die vervorming niet hoor heb ik daar ook geen last van.
Het moet wat mij betreft niet zo zijn dat een versterker met een zogenaamde "eigen" sound daar ook nog eens een schepje extra kleuring bovenop doet.

Een versterker "the perfect performer" , zou inderdaad alleen moeten versterken. EN NIETS, moeten toevoegen of afnemen van wat het gevoed word signaal wijs, ik ben daar heilig van overtuigt. We willen immers, de pure bron horen zoals het bedoelt met opname enz. Echter we leven niet in een perfekte wereld. Elke versterker heeft een karakter, elke fabrikant heeft zijn eigen "sound", ik denk dat meeste hier dat wel weten ook. Mcintosh zweert, bij hun autoformers (die wel degelijk het geluid kleuren) Een ander bij MOSFETS, enz. En dat is maar goed ook, anders hadden we maar een merk en allemaal hetzelfde. Ik denk dat je daar niet aan onkomt met de zoektocht naar perfectie..

Ik zie het als een ijsje, de een vind chocolade helemaal tegek, en een ander heeft liever een bolletje aardbeien. Met deze hobby niet anders, het geeft iedere set up een eigen karakter, en persoonlijkheid. Niets mis mee, just my 5 cents  :cheers:

Als je twee goed ontworpen versterkers op volume calibreert en in een blindtest gaat vergelijken over dezelfde luidsprekers (via een schakelmodule) dan ben je een hele knappe jongen als je ook maar enig verschil kunt duiden. (een panel van zo'n 25 personen lukte dat in ieder geval niet).

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.347
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #162 Gepost op: 09 augustus 2020, 10:51:59 »
Als je twee goed ontworpen versterkers op volume calibreert en in een blindtest gaat vergelijken over dezelfde luidsprekers (via een schakelmodule) dan ben je een hele knappe jongen als je ook maar enig verschil kunt duiden. (een panel van zo'n 25 personen lukte dat in ieder geval niet).
Verschil kun je horen, hangt van de luidsprekers af. Een goed ontworpen versterker wil niet zeggen dat hij moeilijke luidsprekers kan aansturen. Het verhaal dat alles zo puur mogelijk moet klinken kan wat mij betreft in de prullenbak. De luidsprekers en de akoestiek van de luidsprekers doen zo veel met het geluid dat hoe je ook je best doet met de versterker, het grootste gedeelte bepaald wordt door de luidsprekers en de akoestiek van de ruimte. Dat je er van kan genieten en dat het lijkt dat de artiest in je kamer staat de zingen staat los van de puurheid van de versterker en andere componenten.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #163 Gepost op: 09 augustus 2020, 11:02:06 »
Als je twee goed ontworpen versterkers op volume calibreert en in een blindtest gaat vergelijken over dezelfde luidsprekers (via een schakelmodule) dan ben je een hele knappe jongen als je ook maar enig verschil kunt duiden. (een panel van zo'n 25 personen lukte dat in ieder geval niet).
Verschil kun je horen, hangt van de luidsprekers af. Een goed ontworpen versterker wil niet zeggen dat hij moeilijke luidsprekers kan aansturen. Het verhaal dat alles zo puur mogelijk moet klinken kan wat mij betreft in de prullenbak. De luidsprekers en de akoestiek van de luidsprekers doen zo veel met het geluid dat hoe je ook je best doet met de versterker, het grootste gedeelte bepaald wordt door de luidsprekers en de akoestiek van de ruimte. Dat je er van kan genieten en dat het lijkt dat de artiest in je kamer staat de zingen staat los van de puurheid van de versterker en andere componenten.

Je hebt e.e.a. kennelijk niet goed gelezen. De twee genoemde versterkerkers (een Sony uit het goedkope segment en een ASR uit een dure klasse) speelden over dezelfde B&W luidsprekers. Het geluidsvolume was gecalibreerd. In die situtatie is er geen verschil te duiden. Er werd tussen de twee versterkers geschakeld met een volgens mij door Jacco ontworpen schakelkastje. Eerst werd een stukje pianospel via de Sony ten gehore gebracht en daarna hetzelfde stukje muziek via de ASR. De derde keer mocht het panel raden over welke versterker werd gespeeld. Jammer dan, misschien dat een gelukstreffer het goed Had, maar 99,9 % kon de eventuele verschillen niet duiden.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2020, 11:08:50 door Audiofreak »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.085
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterkers mogen wel klinken.
« Reactie #164 Gepost op: 09 augustus 2020, 11:33:01 »
Als je twee goed ontworpen versterkers op volume calibreert en in een blindtest gaat vergelijken over dezelfde luidsprekers (via een schakelmodule) dan ben je een hele knappe jongen als je ook maar enig verschil kunt duiden. (een panel van zo'n 25 personen lukte dat in ieder geval niet).
Verschil kun je horen, hangt van de luidsprekers af.

Sommigen horen ziend nog geen verschil tussen compleet verschillende setjes.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.