Auteur Topic: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5  (gelezen 11190 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.334
Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Gepost op: 08 maart 2020, 10:39:48 »
Ik ben op zoek naar de handleiding die meegeleverd werd met de Remo Rogers Monitor 5. Ik heb deze speaker overgenomen van Cees omdat ik het laag van deze transmissie lijn zeer gaaf vind (it's all about the bass). Op internet vind je wel info van de Remo met kef units, maar dat is nu net niet de versie die ik heb. Ik mijn Remo zit een Davis laag en mid unit (zie deze pagina: https://michielvanzaane.wordpress.com/2019/01/15/een-gloeiende-druppel-op-de-plaat/)
Als je dat stuk leest hebben ze het over filter aanpassingen in de handleiding om de luidspreker naar smaak aan te passen. Persoonlijk vind ik het hoog van deze luidspreker te terughoudend en mag van mij wel een dB meer zijn.
Omdat het zo lastig is om een handleiding te vinden ben ik zelf maar aan de slag gegaan om het filter na te lopen.
Er zit een L-pad met weerstanden voor de tweeter. Door deze aan te passen zal de tweeter harder gaan spelen. Mocht iemand toch nog via via zo'n handleiding op de kop weten te tikken, ik zou je heel dankbaar zijn.

Maar nu terug naar het filter. Moet je de weerstanden in de L-pad beide veranderen van grote? En hoe is de verhouding dan met het verhogen van de dB's en wat heeft dat voor invloed op de rest van het filter?  In Xsim kan ik wel e.a. testen om te zien wat het effect is.

De tweeter is gefilterd op 2K tot 9K hierna neemt de super hoog tweeter het over. De waardes van de spoeltjes kloppen niet (er staat geen waarde op deze spoeltjes).
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2020, 10:52:55 door mmuetst »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.067
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #1 Gepost op: 08 maart 2020, 11:09:12 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.334
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2020, 11:12:53 »
Kun je hier iets mee?

http://members.home.nl/ton.van.der.mark/Rogers%20MKIII.htm
Bedankt voor de tip, maar die pagina gaat dus over de Kef variant. Het filter voor het hoog is ook anders want men gebruikt een andere tweeter.
Het is wel een leuke pagina. Maar die had ik al gelezen en bekeken.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.334
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #3 Gepost op: 08 maart 2020, 11:15:08 »
Deze pagina is denk ik meer interessant: http://www.sengpielaudio.com/calculator-Lpad.htm
Kun je trouwens er achter komen hoe veel ohm de impedantie is van een tweeter door gewoon de spoel ohms door te meten?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2020, 11:30:48 »
Ja, je kunt zo de dc weerstand meten. Het mooiste zou zijn als je de rest ook zou weten, maar meestal is het behelpen.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.334
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2020, 11:47:00 »
Ja, je kunt zo de dc weerstand meten. Het mooiste zou zijn als je de rest ook zou weten, maar meestal is het behelpen.

Groet,
Jacco
Maar kun je dan ook afleiden wat de nominale ohm waarde is?
Als ik R2 die 8.2 ohm is aanpas (hoger maak) zie ik weinig verandering in de curves in Xsim alleen meer dB versterking.
Vraag me alleen af hoeveel dB ik moet toevoegen om het hoorbaar te maken....+ 3dB?

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.334
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #6 Gepost op: 08 maart 2020, 13:26:16 »
Heb de tweeter doorgemeten: ohms 5,8 (kan ik dan er vanuit gaan dat de impedantie 8 ohm is?)
Verder is de spoel in serie met de tweeter groter (L1) en de spoel die parallel staat kleiner (L2).

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #7 Gepost op: 08 maart 2020, 18:47:25 »
Ja, 8 ohm is dan wel een goede aanname. Maar je zou het ook gewoon 5,8 ohm laten, dat is in ieder geval de dc weerstand.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2020, 19:04:51 »
Maar goed, ik kijk er nu pas wat serieuzer naar. Het is dus blijkbaar een van origine zelfbouwproject waarbij heel veel al voor uitgedacht was. Je kon met verschillende drivers aan de slag etc etc.

Er zitten bij jou Davis drivers in (3?) en welke zijn dat precies?

De verzwakking van de twee weerstanden is behoorlijk, ik schat zo'n 8 dB. Maar dat is dan het gebied wat tussen de 2 en de 9 kHz wat je wilt gaan benadrukken?

Enfin, van het getoonde filter ken je spoelwaarden niet? De rest klopt wel?

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.334
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2020, 20:50:39 »
Maar goed, ik kijk er nu pas wat serieuzer naar. Het is dus blijkbaar een van origine zelfbouwproject waarbij heel veel al voor uitgedacht was. Je kon met verschillende drivers aan de slag etc etc.

Er zitten bij jou Davis drivers in (3?) en welke zijn dat precies?

De verzwakking van de twee weerstanden is behoorlijk, ik schat zo'n 8 dB. Maar dat is dan het gebied wat tussen de 2 en de 9 kHz wat je wilt gaan benadrukken?

Enfin, van het getoonde filter ken je spoelwaarden niet? De rest klopt wel?

Groet,
Jacco
Hoi Jacco, Het is inderdaad de versie met Davis units. De woofer en de midbas zijn van Davis (type staan op de website, zie begin post). De hoge toon en super hoge toon zijn van  Duitse fabrikaat LPG. Ze worden gefilterd op 120 2K 9K Hz  (het is dus een vierweg). Correct me if I'am wrong: als ik uitga van een 8 ohm tweeter en dan de L-pad bereken via site: http://www.mh-audio.nl/Calculators/att.html  dan kom ik op een impedantie van 8,75 ohm en een demping van -6,69
Waarom men de impedantie hoger gemaakt heeft weet ik nog niet (waarschijnlijk om de totale impedantie naar de versterker te beïnvloeden).
De luidsprekers klinkt nu dof en kan wel wat meer helder klinken. Ik denk dat de meeste winst valt te halen tussen die 2K en 9K. Hoe stijl het filter is weet ik dus niet precies (dan heb ik de waardes nodig van de spoeltjes), maar door de L-pad aan te passen met andere weerstanden kan ik het mid-hoog makkelijk beïnvloeden. Ik zat zelf te denken aan:
R1 2.7 ohm en R2 22 ohm. Dit levert me een demping op van -3,29. Impedantie daalt dan wel iets 8,57. Of ik moet voor R2 27 ohm nemen, dan wordt de impedantie 8,87 ohm.

Helaas heb ik geen LC meter (alleen een C meter) om de spoeltjes door te meten.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #10 Gepost op: 08 maart 2020, 20:57:44 »
Nou, met het gegeven dat de filterfrequenties op 2 en 9 kHz liggen kan er een berekening gemaakt worden voor die waarden van die spoelen. Moet ik even op studeren, maar daar moet eea over gezegd kunnen worden.

Die waarden die jij noemt komen wel aardig in de buurt. Is geen wet van Meden en Perzen, maar zoiets zal het wel zijn. Je wil de boel minder dempen.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #11 Gepost op: 08 maart 2020, 21:15:54 »
Kun je daar trouwens geen schakelaar voor gebruiken? Kun je met meerdere waarden spelen en zo tot een beste resultaat komen.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.334
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #12 Gepost op: 08 maart 2020, 21:24:53 »
Kun je daar trouwens geen schakelaar voor gebruiken? Kun je met meerdere waarden spelen en zo tot een beste resultaat komen.

Groet,
Jacco
Ja dat kan, maar dan moet ik weer extra gaten in de kast gaan maken...Denk dat ik een constructie maak met kabel schoentjes zodat ik makkelijk weerstanden kan wisselen. Via de woofer kun je makkelijk bij het filter komen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.136
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #13 Gepost op: 08 maart 2020, 21:28:48 »
Je kunt het filter ook tijdelijk buiten de kast houden. Zo kun je experimenteren wat voor jou het beste is.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.334
Re: Aanpassen Filter Remo Rogers Monitor 5
« Reactie #14 Gepost op: 08 maart 2020, 21:47:25 »
Je kunt het filter ook tijdelijk buiten de kast houden. Zo kun je experimenteren wat voor jou het beste is.

Groet,
Jacco
Nee, dat gaat ook niet makkelijk, er zit geen baspoort in, wel een hele lange tunnel volgestopt met longhair demping...maar komt goed  ;)