Auteur Topic: Gevraagd info en schema Trio W-41  (gelezen 11200 keer)

fborden

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 14
Gevraagd info en schema Trio W-41
« Gepost op: 12 februari 2013, 22:52:19 »
Ik heb een buizenversterker gekocht. Het gaat om de Trio W-41
Wat ik ervan begrijp is dat het om een deel van Kenwood gaat.
Heeft iemand meer info over de versterker?
Is er ergens een schema te vinden?
Er wordt gebruik gemaakt de volgende buizen:
3 x ecc83 in de voortrap
4 x el 84 als eind trap

Ik ben benieuwd.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2013, 23:05:20 »
Nieuw topic gestart en openingsbericht afgesplitst om e.e.a. overzichtelijk te houden.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2013, 23:07:28 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2013, 07:13:15 »
 :pictures:

Zelf ben ik ook niet bekend met deze versterker, maar mijn interesse is gewekt.  ;D
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2013, 07:17:36 »






Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2013, 07:26:12 »
Thanks Hififreak!

Had geen zin om zelf te zoeken  :o

Mooi ding, lekker retro.
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

fborden

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 14
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2013, 23:11:01 »
Ik heb de versterker in huis maar helaas, geen geluid. Als ik aan de knoppen draai hoor ik af en toe een kraakje. Als ik de DIN plug in een van de ingangen stop hoor ik ook even een brom maar geen muziek.
Waar kan ik beginnen?
Heeft iemand een schema?

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2013, 07:54:22 »
Jerry, Ruud13 en anderen zullen je vast en zeker op weg kunnen helpen.
Ik heb al gezocht naar een schema maar uit de resultaten blijkt dat meer mensen op het www gezocht hebben maar niet gevonden.

Ik welke regio zit je?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

fborden

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 14
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2013, 14:31:43 »
Fijn dat er hulp wordt aangeboden. Ik vind het heel leuk om buizen te leren kennen maar ben bang dat ik een beetje teveel hooi op mijn vork heb genomen. Ik ga sowieso door.

Ik woon in Flevoland.

Ik zal wat foto's uploaden van het binnenwerk van de versterker.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2013, 14:34:14 »
Dat is als je aan de goede kant zit niet ver van Ruud.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2013, 16:39:21 »
Ik heb de versterker in huis maar helaas, geen geluid. Als ik aan de knoppen draai hoor ik af en toe een kraakje. Als ik de DIN plug in een van de ingangen stop hoor ik ook even een brom maar geen muziek.
Waar kan ik beginnen?
Heeft iemand een schema?

Ik heb geen schema van de versterker maar als je iets van buizenversterkers afweet kun je een en ander ook wel vinden zonder schema. Controleer om te beginnen of er voedingsspanning is. Dat zal wel omdat je gekraak hoort als je aan knoppen draait maar mogelijk is deze te laag. De gelijkspanning moet na de gelijkrichter iets in de buurt van 300 volt zijn. Controleer of alle gloeidraden branden en begin dan de spanningen te controleren die op de aansluitingen van de diverse buizen staan. Eventueel kun je op internet de aansluitingen van de buizen vinden. Controleer vanaf de eindbuizen af of je brom hoort als je het stuurrooster van de buizen met een schroevendraaiertje aanraakt of er dan brom hoorbaar is. Doe datzelfde met de buizen die voor de eindbuizen staan en ga zo verder totdat je de sectie vindt die het signaal van de schroevendraaier (de brom dus...) niet doorgeeft. Dat zul je ergens tegenkomen omdat je zegt dat de versterker niets doet als je signaal op de ingangen zet. Op de plek waar de versterker geen signaal doorgeeft moet je gaan zoeken naar wat er stuk is. Het kan bijvoorbeeld een buis zijn die de pijp aan Maarten heeft gegeven. Omdat je uit beide kanalen niets meer hoort denk ik aan een van de ECC83-ers maar het kan ook een elco zijn die sluiting is gaan maken waardoor er geen spanning meer op de anodes van een of meer triodes staat. Het is kortom een kwestie van heerlijk orthodox foutzoeken.

fborden

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 14
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2013, 11:20:47 »
Het blijkt dat de versterker nogal gemodificeerd is door een vorige eigenaar. De vier oorspronkelijke regelaars op het front zijn vervangen door vier potmeters. Deze zijn verbonden met de vier inputs. Je hebt dus een volume regelaar per input. En zover ik kan zien en horen is alles ook nog eens mono gemaakt.
Hierbij wat foto's







Kunnen jullie eens een kijkje nemen?
Liefst zou ik uitgaande van deze materialen een ombouw doen naar een eenvoudige en goedklinkende versterker.
Ik wil terug naar vier ingangen waarbij een phono ingang en uiteraard weer stereo.
Leuk dat jullie me helpen.

Frank

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2013, 19:00:08 »
Dag Frank,

Heb je een technische achtergrond of wordt dit je eerste "proefkonijn"?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

fborden

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 14
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2013, 19:38:20 »
Ik ben technisch, maar het wordt de eerste buizenversterker.

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2013, 14:49:44 »
Het blijkt dat de versterker nogal gemodificeerd is door een vorige eigenaar. De vier oorspronkelijke regelaars op het front zijn vervangen door vier potmeters. Deze zijn verbonden met de vier inputs. Je hebt dus een volume regelaar per input. En zover ik kan zien en horen is alles ook nog eens mono gemaakt.
[...]
Kunnen jullie eens een kijkje nemen?
Liefst zou ik uitgaande van deze materialen een ombouw doen naar een eenvoudige en goedklinkende versterker.
Ik wil terug naar vier ingangen waarbij een phono ingang en uiteraard weer stereo.
Leuk dat jullie me helpen.

Frank

Naar verluidt lijkt dit schema op dat van de Trio W-41. In de Trio W-41 zit alleen een halfgeleidergelijkrichter en in de Lafayette zit een gelijkrichtbuis.

Het weer terugbrengen in de oude staat van de versterker inclusief het weer in ere herstellen van de klankregeling lijkt me niet al te moeilijke opgave. Als je het heel precies weer in de oorspronkelijke staat wilt hebben is een origineel schema wel handig om er bij te hebben.

fborden

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 14
Re: Gevraagd info en schema Trio W-41
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2013, 23:13:41 »
Dank je wel Ruud.
Ik hoef de versterker niet helemaal terug naar oorspronkelijke staat want toonregeling en loudness e.d. hoef ik niet.
Wat mij betreft volstaat een input selector, volume en eventueel balans, hoewel dat laatste ook niet echt nodig is.
Er moet wel een phono ingang beschikbaar zijn. That's it.
Ik ga eens naar dat Lafayette schema kijken. Mochten er nog andere vergelijkbare schemas zijn dan houd ik me aanbevolen.