Auteur Topic: 2.1 pre-amp met crossover  (gelezen 2624 keer)

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
2.1 pre-amp met crossover
« Gepost op: 25 februari 2020, 11:51:35 »
Terwijl zowat elk surround/AV-receiver een crossover voorziet om het signaal dat naar de poweramp en speakers gaat te scheiden van het sub signaal dat naar de subwoofer gaat, zie je dit zelden of nooit bij tweekanaals-preamps. Het bestaat wel, maar is zeldzaam en vaak nogal duur/high-end.

Hoe komt dit??
Omdat subwoofers/2.1 setups nog steeds niet op waarde geschat worden?
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: 2.1 pre-amp met crossover
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2020, 08:51:14 »
Mijn NAD stereodoos heeft ook een subuitgang.
Je zult een duidelijke keus moeten maken m.b.t. de aanschaf van een sub/aansluitmogelijkheden.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: 2.1 pre-amp met crossover
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2020, 10:20:15 »
aansluiten van de sub is geen probleem.
Wel een probleem is het uitfilteren van het signaal, waarvoor ik een pre-amp met crossover zou moeten hebben.
 1) laag naar actieve sub 2) iets minder laag, mid en hoog naar amp en speakers.

Maar dat vind je dus bijna niet. Hoewel het eigenlijk hetzelfde systeem is, maar dan eenvoudiger, (2.1 ipv 5.1 of 7.1) als in zowat alle surround receivers.

Maar goed, dat is dan maar zo :)
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: 2.1 pre-amp met crossover
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2020, 10:35:19 »
aansluiten van de sub is geen probleem.
Wel een probleem is het uitfilteren van het signaal, waarvoor ik een pre-amp met crossover zou moeten hebben.
 1) laag naar actieve sub 2) iets minder laag, mid en hoog naar amp en speakers.

Maar dat vind je dus bijna niet. Hoewel het eigenlijk hetzelfde systeem is, maar dan eenvoudiger, (2.1 ipv 5.1 of 7.1) als in zowat alle surround receivers.

Maar goed, dat is dan maar zo :)

Een sub met een crossover uitzoeken..
Science is no democracy

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: 2.1 pre-amp met crossover
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2020, 10:46:30 »
Mijn sub heeft een crossover (ttz: ik kan het signaal dat door de sub behandeld wordt begrenzen).

Maar dit heeft toch geen invloed op het signaal dat door mijn stereo-amp naar de stereo-speakers gaat? Dat blijft toch gewoon full range?

Of snap ik het niet?

Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: 2.1 pre-amp met crossover
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2020, 11:00:44 »
klopt.

als je een actieve sub op de juiste manier wil gaan aansturen en je stereo luidsprekers wil ontdoen van het sub-laag dan heb je een versterker nodig die dat voor je kan regelen.

Een Lyngdorf TDAI 2170 zou dat heel erg goed voor je kunnen doen. Is wel een dure oplossing.
Je zou ook eens bij Minidsp kunnen kijken of daar wat voor je bij zit.  Maar dan maak je wel twee keer een conversie. AD en weer DA. Het ding moet tussen voor en eind versterker of in de tapeloop. 
Als het iets minder duur moet zijn en met veel mogelijkheden dan zou ik voor een receiver voor HT gaan met Audyssey onder de kap. Is een stuk minder duur dan het apparaat van Lyngdorf. beetje afhankelijk voor wat voor receiver je gaat.
Die receiver kan e.e.a zeer goed voor je regelen.  Roomcorrectie zowel voor je stereoluidsprekers en voor de sub.
Je kunt kiezen op welke frequentie je wil dat de crossover komt.
En Audyssey zorgt er voor dat op de luisterpositie zowel het geluid van de stereo luidsprekers en de sub op tijd, dezelfde tijd,  bij je oren komen.

Ja, je houd een paar versterkers over als je geen HT surround en center gaat gebruiken. Kan geen kwaad.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: 2.1 pre-amp met crossover
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2020, 11:12:51 »
Bedankt Marcel!
Ik begon al te vrezen dat ik iets niet snapte.

Dus een Marantz-SR met audyssey.

Maar toch spijtig dat ik dan betaal voor 5.1/7.1 terwijl ik maar 2.1 nodig heb.
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: 2.1 pre-amp met crossover
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2020, 11:18:02 »
Mijn sub heeft een crossover (ttz: ik kan het signaal dat door de sub behandeld wordt begrenzen).

Maar dit heeft toch geen invloed op het signaal dat door mijn stereo-amp naar de stereo-speakers gaat? Dat blijft toch gewoon full range?

Of snap ik het niet?

Er zijn subs waar je het luidspreker signaal vanaf je versterker invoert en vervolgens je luidsprekers op de luidspreker-uitgang van de sub aansluit. Het laag wordt er dan door de sub uitgefilterd en de rest doorgegeven aan de gewone luidsprekers.
Science is no democracy

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: 2.1 pre-amp met crossover
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2020, 11:20:10 »
Mijn sub heeft een crossover (ttz: ik kan het signaal dat door de sub behandeld wordt begrenzen).

Maar dit heeft toch geen invloed op het signaal dat door mijn stereo-amp naar de stereo-speakers gaat? Dat blijft toch gewoon full range?

Of snap ik het niet?

Er zijn subs waar je het luidspreker signaal vanaf je versterker invoert en vervolgens je luidsprekers op de luidspreker-uitgang van de sub aansluit. Het laag wordt er dan door de sub uitgefilterd en de rest doorgegeven aan de gewone luidsprekers.


aha. Ook wel interessant.
Ik heb deze sub gevonden (2ehands, 100eu): https://hometheaterhifi.com/volume_9_2/adire-audio-rava-subwoofer-6-2002.html

Lijkt me mogelijk hierop?
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: 2.1 pre-amp met crossover
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2020, 12:31:58 »
Yes!

Bedankt nogmaals.

als ik het goed heb:
- wordt de amp daardoor in elk geval niet éxtra belast (want speaker out ipv pre-out)
- filtert de sub-crossover het signaal
- zullen mijn speakers ontlast worden.

wordt vnv getest!
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub