Auteur Topic: Aarden, ja of nee?  (gelezen 7796 keer)

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Aarden, ja of nee?
« Gepost op: 16 februari 2020, 14:57:29 »
Ik lees en hoor hier veel tegenstrijdige verhalen over.
Als je set niet in een natte ruimte staat, dan zou je kunnen volstaan met alleen je versterkers(s) aarden, en de bronnen niet.
In hoeverre gaat dit op, als de behuizing van metaal is?
In hoeverre is de veiligheid in het geding?
Iemand ervaringen daarmee?
The music sounds better, when you know who's playing it

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Aarden, ja of nee?
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2020, 15:31:32 »
Zover ik weet mag dubbel geïsoleerde apparaat met het dubbele vierkante symbool volgens de NEN norm niet eens geaard worden. Zit trouwens geen randaarde stekker op.

Wikipedia geeft hier uitleg over.


dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Aarden, ja of nee?
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2020, 16:44:56 »
Hangt inderdaad van de typegoedkeuring af, die met het dubbele vierkantje mag je niet eens veiligheids-aarden (PE).

Dat brengt ons meteen tot de kern: van massa voorzien is iets anders dan veiligheidsaarde. Die laatste is voorzien van de bekende groen/gele kleur. En die regelgeving is ook heel eenvoudig, doch wat raadselachtig als het om getallen gaat. Om te weten of ie door de keuring komt, moet je het ter keuring aanbieden. Dat wil zeggen, het ding (de EUT ofwel de "Equipment Under Test") ondergaat een serie testen bij een keuringslab.

Om dit tot een succes te laten zijn, is het voor CE zo dat de PE direct aan de metalen plaat moet zitten waarop de IEC stekker binnenkomt. Het chassis van de stekker zeg maar. En van daaruit moet alles geaard worden wat binnen het bereik van een loszittende draad met mains spanningen kan komen. Je moet je voorstellen dat een aansluitdraad los kan komen en zich een weg binnenin het apparaat gaat zoeken. Bestaat de behuizing uit verschillende platen, moet er een PE-bar gebruikt worden. Een groot messingen kroonsteen voor M4 waar de verschillende groen/gele draden op uit komen. Er horen ook nog speciale stickers bij die geplakt moeten worden. Dus niet alle beplating of metalen delen hoeven geaard te worden. (tenzij het een eindversterker is en de spanningen toch te hoog zijn)

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Aarden, ja of nee?
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2020, 20:25:04 »
Indien je met luisteren een positief verschil hoort dan heb je mijn zegen! Ik hou mij zelf niet zo bezig met deze form van verbetering van mijn audio set, maar ik zal niemand weerhouden van deze tweak door te voeren, gezien deze oer Hollands gratis is.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Aarden, ja of nee?
« Reactie #4 Gepost op: 02 augustus 2020, 21:00:05 »
Ik heb met opzet gekozen voor klasse II apparatuur, omdat ik geen randaarde in de droge ruimte hebt. Zo heb ik ook geen last van aarde.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Aarden, ja of nee?
« Reactie #5 Gepost op: 02 augustus 2020, 21:41:25 »
Er is een tijd geweest dat dit een item was binnen het audiowereldje en de eindversterker werd dan vanaf het aardpunt doorverbonden naar een aardpunt in de meterkast en de diverse stekkers moesten met de juiste polariteit in het stopcontact zitten.
We hebben het nu overigens wel over zo'n veertig jaar geleden.
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2020, 21:43:11 door Audiofreak »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Aarden, ja of nee?
« Reactie #6 Gepost op: 02 augustus 2020, 22:04:37 »
Er is een tijd geweest dat dit een item was binnen het audiowereldje en de eindversterker werd dan vanaf het aardpunt doorverbonden naar een aardpunt in de meterkast en de diverse stekkers moesten met de juiste polariteit in het stopcontact zitten.
We hebben het nu overigens wel over zo'n veertig jaar geleden.
;D op mijn Luxman zit nog een plaatje achterop dat je kan controleren of de stekker er goed in zit. Als het Ledje gaat branden als je een vinger op het plaatje legt dan zit ie verkeerd om. Maar vervolgens kun je op deze versterker niet de toon regeling  uitschakelen  ;D.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Aarden, ja of nee?
« Reactie #7 Gepost op: 02 augustus 2020, 22:05:46 »
Die juiste polariteit gekte heb ik ook nog meegemaakt Jan, ik heb daar nog een Van den Hull polechecker voor aangeschaft.

Was zo rond 1996, het hielp volgens mij geen ruk.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.