Auteur Topic: Hoe kan ik Quad 34 ( parallel) aansluiten op twee (!) ad 303 eindversterkers ??  (gelezen 6916 keer)

Derk1952

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 3
Hallo! Een kennis op leeftijd heeft gevraagd of ik haar audio installatie weer kan aansluiten zodat hij weer te gebruiken is. Het is een installatie bestaande uit een Quad 34 voorversterker en 2 eindversterkers Quad 303,  een grote basbox met 2 keer 2 speakeruitgangen met eigen  netvoeding twee hoge speakers , ook met eigen netboeding.   nu heb ik gezien dat de signaalkabel die moet worden geplaatst tussen de voorversterker en eindversterker een 4 polige kabel met din stekker met 4 pinnen  is.  Die heb  ik op internet gevonden en zou ik kunnen bestellen  Echter,  hoe kan ik op deze ene  voorversterker de 2 eindversterkers verbinden ???   Bestaat er bijvoorbeeld een verloopstuk waarbij een 4 polige din kabel een verloop geeft naar twee 4 polige din kabels ?? 
En zo ja,  wie kan mij vertellen waar ik zo'n verloop kabel met stekkers zou kunnen kopen / bestellen?

 Tweede vraagje:  In één van de twee eindversterkers ontbreekt de smeltveiligheid met fitting-met- schroefdraad  waar die smeltveiligheid in geplaatst moet worden , zie foto
Hoe kan ik daar het beste aankomen ?

Wie kan mij helpen met deze vragen? , Derk

Derk1952

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 3
Lees aub  : in mijn vorige onderwerp-regel aansluiten op 2 (!) Quad 303 eindversterkers

Ruud13

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 502
Hallo! Een kennis op leeftijd heeft gevraagd of ik haar audio installatie weer kan aansluiten zodat hij weer te gebruiken is...

Ja de twee 303 eindversterkers kunnen vanuit de 34 voorversterker worden aangesloten. Daarvoor heb je echter wel een speciaal kabeltje nodig dat niet kant-en-klaar in de winkel te koop is. Dat moet je zelf maken dan wel iemand voor je laten maken. Daarvoor heb je 3 stuks 4 poliige DIN-stekkers (male) nodig en twee stukken afgeschermd stereosnoer waaraan je aan één kant dan 2 stuks DIN-stekker soldeert. Hoe de pinconfiguratie van de 4 polige DIN-stekker is, kun je vinden op internet bijvoorbeeld in het schema van de 303 eindversterker of 34 voorversterker. De andere kant van de twee snoeren zet je parallel geschakeld op de derde 4 polige DIN-stekker. Deze stekker - met daaraan de parallelgeschakelde stereosnoeren - gaat dan in de uitgang van de 34 voorversterker en beide 4 polige DIN-stekkers die je aan de stereosnoeren zette doe je vervolgens in de beide ingangen van de 303-eindversterkers. Uit de uitgangen van beide 303-eindversterkers komt dan vervolgens een stereosignaal vanuit de 34 voorversterker te staan. 

Met dit kabeltje schakel je beide 303-eindversterkers parallel en uit beide 303-eindversterkers zal dan ongeveer evenveel signaal komen dat vanzelfsprekend qua sterkte afhankelijk is van het signaal dat uit de 34 voorversterker komt.

Schakel overigens nooit zomaar de versterkeruitgangen van de 303-en parallel. Zowel L+R per versterker als (L+R)+(L+R) voor beide versterkers. Daar kunnen de eindversterkers niet tegen. Voor het parrallel zetten van de 303-eindversterkers moeten er tussen de beide versterkeruitgangen weerstanden van 1 ohm worden gezet om te voorkomen dat er tussen beide eindversterkeruitgangen hoge stromen kunnen gaan lopen als gevolg van de onbalans tussen de eindversterkers. Door al een zeer geringe onbalans kan één of beide eindversterkers dan stuk gaan. De beide 1 ohm weerstanden voorkomen dat de stroom te hoog wordt. Op die manier kun je de parallelgeschakelde eindversterker wel veilig gebruiken. Zie voor het parallelschakelen van de eindversterkeruitgangen op het internet bij parallelschakelen van Quad (303-)eindversterkers.

In een 303 past overigens een zekeringhouder die je in ongeveer elke electronica-onderdelenwinkel kunt kopen.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2019, 15:52:12 door Ruud13 »

Derk1952

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 3
Dankjewel Ruud ( 13☺) !!!    Ik dacht zelf al in die richting.  Ik ik weet nl. niet hoe de set jaren geleden is aangesloten geweest omdat de luisteraar / kenner ( tevens heer des huizes)  is overleden en zijn weduwe geen flauw idee heeft hoe haar man dat mooie geluid voor elkaar gebokst had qua aansluiten. 
Ik ga met jouw adviezen aan de slag!  Nogmaals dank voor je heldere uiteenzetting!  oh