Auteur Topic: XTZ 99.25 MKII - kleine review  (gelezen 15476 keer)

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
XTZ 99.25 MKII - kleine review
« Gepost op: 12 februari 2013, 17:32:09 »
XTZ 99.25 MKII - Mijn ervaringen

Ik heb deze speakers nu bijna twee weken in mijn bezit en had het geluk veel thuis te zijn tijdens die periode. Ze hebben nu ruim 200 uren gespeeld. Tijd dus voor het serieuze luisterwerk en dat heb ik dus afgelopen weekend gedaan, maar eerst wat er aan vooraf ging.
Juni 2011 heb ik mijn KEF Q5 vervangen door de KEF Q700, die toen net nieuw op de markt was. Hoewel deze een hele verbetering was tegenover de Q5, bleef ook deze speaker voor problemen zorgen. Het laag was overheersend en daar moest iets aangedaan worden. Ik kon de speakers wel beter aan het spelen krijgen door ze te verplaatsen, maar dan zakte de WAF factor diep onder de nul. Nu had ik ook al enkele keren een systeem gehoord met Lyngdorf en keer op keer klonk dit uitstekend. Uiteindelijk had ik een afspraak gemaakt met de plaatselijke Lyngdorf verdeler om de Roomperfect (akoestiek correctie) eens te proberen bij me thuis. Na het nodige inregelen, klonken mijn KEF's zoals nooit tevoren, maar de prijs was me uiteindelijk te hoog. Toeval en enkele weken later intussen, lieten mij de Anti-Mode 2.0 Dual Core ontdekken. Het apparaat beloofde hetzelfde te doen als de Lyngdorf voor maar de helft van de prijs. Nadeel, je moet het ding online kopen. Ik dus kontakt opgenomen met Ron en kwam tot een overeenkomst om het apparaat thuis te proberen met een "niet goed geld terug" garantie. De Anti-Mode is gebleven.. De KEF's speelden wonderbaarlijk. Ik was ondertussen een dagelijkse bezoeker geworden van ht-forum en zag dat er heel wat mensen waren die met de BK subs speelden. Deze was mij onbekend, maar ik heb de gok genomen en bestelde een XLSS 400. Wat een sub voor de prijs, maar wat bleek, de Kef's waren geen partij voor de snelheid en dynamiek die de sub kon leveren. Bovendien gingen de Kef's zelf al redelijk laag (36 Hz bij +/- 3dB). Het ging natuurlijk weer jeuken. En terug hier op het zelfde forum zag ik dat er veel XTZ gebruikers waren. Ik kende het merk wel van uit tijdschriften en meestal waren er zeer positieve reviews. Ik dacht, laat ik het erop wagen. De Kef's verkocht, de XTZ's besteld en drie dagen later (donderdag) stond de koerier hier met een zware doos..

Uitpakken.
De doos gaf een gewicht aan van bijna 23 kilo. Doos vlug open en wat bleek, de speakers zaten elk nog eens apart in een doos. Terug openen en daar kwamen ze tevoorschijn, goed beschermd in een vilten zak en voorzien van het nodige piepschuim om ze te beschermen tijdens het transport.
De XTZ's kwamen onberispelijk uit hun beschermende omgeving. Ik had er ook de Star Quad luidsprekerkabel bij besteld een paar stands. Helaas de stands heb ik nog steeds niet, maar gelukkig had mijn broer nog een paar Celestion stands die ik kon lenen. Dus speakers op de stands, kabel eraan en voorzichtig de volume knop omhoog. De eerste indruk was niet mis, maar ik liet ze toch maar een dagje of twee rustig inspelen.
Intussen werd het zaterdagnamiddag en was de vrouw gaan shoppen met dochterlief. Ik kon dus rustig enkele uren luisteren.

De set:
XTZ 99.25 MKII
BK XXLS 400 Subwoofer
Marantz PM 7001 Ken Ichiwata
Anti-Mode 2.0 Dual Core Room Correction
Cambridge DacMagic
Squeezebox Touch
Imac, dienstdoend als muziekserver
XTZ Star Quad luidsprekerkabel
Monster netfilter
QED Qunect Interlinks

Luisteren 1 zonder Room Correction

Wat gelijk opviel was de stage en dan vooral de diepte. Nooit eerder was dit zo makkelijk gegaan als nu. De speakers stonden zo'n 25 cm van de achterwand en zo'n 2,5 meter uit elkaar. De muziek op Aerial van Kate Bush wordt zeer ruimtelijk afgebeeld. Geluidjes die op de Kef's amper hoorbaar waren kon je nu heel duidelijk horen. Wat ook opviel was dat het donkere randje van Kate Bush haar stem was verdwenen. Ze klonk op de XTZ's iets frisser zeg maar. Ook de focussering is prima. Ik had de sub uitgeschakeld en stond toch verbaasd over het laag dat uit die kleintjes kwamen. Het laag is overigens zeer strak te noemen. Na het inschakelen en het instellen van de sub werd ik van mijn sokken geblazen. Wat een set heb ik ineens. Details, stage, het hoog en het laag, stemmen, zo mooi had ik het nog nooit gehoord. Groot orkestraal werk wordt verbluffend weergegeven. Op andere muziek hoort men dan duidelijk de opnameruimte, allemaal zaken die ik vroeger miste. De speaker is zeer transparant en ieder geluidje of instrument is perfect te volgen. Het timbre van de verschillende instrumenten klopt ook gewoon, niks kleuring een zeer neutrale speaker. Ook heb ik wat oude rock beluisterd en hoewel dit meestal niet zo goed klinkt, was dit best genietbaar op de XTZ. Ze zijn dus niet echt zindelijk wat betreft opname kwaliteit. Als die kwaliteit er is hoor je het ook. Is ze er niet dan wordt het ook niet uitvergroot, integendeel. De XTZ heeft de eigenschap om een slechtere opname toch nog behoorlijk te laten klinken. Ik denk dat het zeer transparant zijn hier voor een stuk zijn werk doet. Nog even iets over die bandtweeter, ik vind die fantastisch: zo zuiver en ongestresseerd, geen harde s-klanken.

Luisteren 2 met room correction.

Deze vraag werd mij al gesteld op het ht-forum, zal je die room correctie nog nodig hebben met de XTZ speakers? Ik zeg volmondig ja!
Eerst heb ik de luidsprekers gemeten zonder sub. Op het plaatje hieronder zie je goed wanneer de speakers afvallen.
Daarna heb ik terug de sub aangelegd en de Anti-Mode zijn metingen laten uitvoeren. Op het tweede plaatje zie je duidelijk dat de sub erbij gekomen is en dat de curve mooi vlak is.
Ik kan hier kort zijn: de Anti-Mode doet hier ook voortreffelijk werk. Het laag is nu echt super strak in de ganse kamer en de ruimtelijkheid is nog wat beter. De diepe elektronische bassen zoals op de schitterende Good Boy, M.A.A.D City van Kendrick Lamar worden retestrak de kamer ingestuurd. Miles Davis' Kind Of Blue wordt kamerbreed neer gezet en roept de juiste sfeer op.

Luisteren 3

Ik heb dit weekend nog wat verder aan fine tuning gedaan. Met name de plaatsing van speakers heb ik aangepast. Ze staan nu op zo'n 40 cm van de achterwand en zo'n 10° ingedraaid. De stage is nog beter geworden. De sub is nu ingesteld op 45 Hz.

Conclusie: deze XTZ 99.25 MKII is verslavend. Alles draait om muziek. Voor het eerst sinds lang geniet ik terug van de muziek. Ik wordt er in mee getrokken. Voorheen zat ik altijd technisch te luisteren naar wat beter kon. Dit is voorbij. Misschien dat ik in de toekomst nog de XTZ versterker probeer, maar de Marantz heeft met zijn 2x70 Watt niet de minste moeite om de speaker aan te sturen. De speaker is volledig in balans van hoog tot laag. Stemmen staan rotsvast en iets voor de speakers. Het stereobeeld is breed en vooral zeer diep. De afwerking van luidspreker is boven alle kritiek verheven. De kast is zwaar en bijzonder stevig en trillingvrij, wat zorgt voor een neutraal karakter. Positief is zijn prijs, maar tevens ook zijn nadeel. Deze speaker verdient zeer hoogwaardige elektronica, iets wat zijn prijs niet doet vermoeden. Volgens mij kan de speaker gerust mee tot de 2500 € klasse. Dit is een regelrechte aanrader, voor ieder die zijn muziek leef heeft. Ik leef bijgevolg al tien dagen op een wolk.

Ik hoop dat één ieder die deze speaker wilt kopen, hier iets aan heeft. Bij vragen of wil je eventueel komen luisteren, stuur me dan een pm.

Cantodea
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: XTZ 99.25 MKII - kleine review
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2013, 17:38:36 »
Heldere review en het leest lekker weg. Fijn dat je er zo tevreden mee bent. Geniet er van zou ik zeggen.

O ja: Het oog wil ook wat  ;)

#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: XTZ 99.25 MKII - kleine review
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2013, 19:19:58 »
Cantodea,

Het ziet er gelikt uit en zo te lezen klinken de XTZs' zoals ze eruit zien.
Veel plezier ervan, met oog en oor!

Groet, Markus :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: XTZ 99.25 MKII - kleine review
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2013, 19:55:11 »
Mooi verslag om te lezen, veel luisterplezier gewenst met je speakers.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: XTZ 99.25 MKII - kleine review
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2013, 20:21:18 »
Veel plezier met je set.  De speakers smoelen erg goed.   :-*


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

niemand

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 472
Re: XTZ 99.25 MKII - kleine review
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2013, 21:07:57 »
indrukwekkend stukje proza en dat is zeker niet negatief bedoeld .
Heel veel plezier hiermee ;)
Het staat hier voor mezelf allemaal heel best zo er zal niet veel meer veranderen denk ik zo ik ben tevreden

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: XTZ 99.25 MKII - kleine review
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2013, 23:36:26 »
Mooi dat je tevreden bent geniet ervan ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

cat-16

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re: XTZ 99.25 MKII - kleine review
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2013, 14:43:28 »
Leuk verslag en dat geeft inderdaad weer voer om uit te proberen of te luisteren.

Veel luisterplezier.
Ik luister naar muziek, dus ik leef!

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: XTZ 99.25 MKII - kleine review
« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2013, 16:11:48 »
Leuk om te lezen en mooi dat het zo goed klinkt!

Juist omdat iedere luidsprekerin een gewone woonkamer om andere akoestische maatregelen vraagt, is een DSP erg handig.

Maar een detail. Je schrijft dat de DSPeaker hetzelfde doet als de Lyngdorf. Ik las het volgende over de DSPeaker: "De unit kan ingezet worden om oneffenheden in de kamerakoestiek te nivelleren in het frequentiegebied 15 Hz-500Hz".

De Lyngdorf corrigeert het gehele frequentiegebied. Alhoewel de correctie in het laag aanvankelijk het meest in het gehoor springt, is de correctie in de hoge tonen ook aanzienlijk en bijzonder prettig met een Lyngdorf.




Over mijn smaak valt te twisten

Cantodea

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 192
Re: XTZ 99.25 MKII - kleine review
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2013, 17:08:03 »
Het gehele frequentiebereik kan manueel aangepast worden met DSpeaker, maar het klopt dat het tot 500 hz automatisch gebeurt. Je kan de metingen achteraf uitlezen met REW op een pc.
Het moet wel gezegd dat DSPeakers bewust gekozen heeft om de automatische aanpassingen te beperken tot 500Hz.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: XTZ 99.25 MKII - kleine review
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2013, 23:38:26 »
Ok.  :)
Over mijn smaak valt te twisten