Auteur Topic: SPEAKERS BEOORDELEN.  (gelezen 5561 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
SPEAKERS BEOORDELEN.
« Gepost op: 23 januari 2020, 06:50:00 »

Speakers beoordelen is een vrijwel onmogelijke opgave,ook niet in luisteruimtes waar dan ook,je krijgt wel een eerste

indruk maar zelfs die is verradelijk en zegt totaal niets wat je er na een week van vind.

Ik had de vevo's al ±6 mnd geleden op het oog en dat samen met zijn linton broertje en met het verstrijken van de tijd

slaat de hebzucht toe,maar wel met de gedachte als deze box niet voldoet aan mijn dromen en vooral kwa bas word dat

een dikke teleurstelling.

Maar ik heb wel een reference hier staan en dat is de diamond 10.7 nieuwprijs 10jr geleden 1400 euro.

De vevo 4,4 was in het begin ±1800 euro,in ±november 1500, dan kan ik wel wachten zodat hij nog dieper zakt maar dat

doe ik dus niet,en koop een speaker die ik niet ken en nooit live heb beluisterd.

Is dat een gok? zekers!

In de tussentijd heeft iemand deze speaker uitvoerig beluisterd,dan duik ik in zijn achtergrond van is hij ingehuurd?

En na een tijd kom ik erachter ik vermoed het niet, het is zijn huiskamer,zijn vrouw loopt daar rond,en hij heeft van een

dealer deze speakers mogen uitproberen tezamen met andere waaronder een elac zuil in dezelfde prijsklasse vermoed ik.

Wat ik belangrijk vind  is zijn laatste bevinding en wel na 1 mnd luisteren.

Ik geloof ook dat wharfedale bij deze speaker alles uit de kast heeft gehaald om in deze prijsklasse zijn concurenten achter

zich te laten.En of dat zo is dat weet ik nog niet want dat duurt nog ±3weken :think:

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2020, 07:18:57 »
Dus wat die persoon er van vindt is van meerwaarde dan wat je er zelf van vindt?
Maar iemand zoals jij hebt toch zeker wel de kunde en ervaring om binnen een minuut te kunnen beoordelen of de bas van een luidspreker goed is.

Ik ben het met je eens dat een luidspreker die erg opvalt na enige weken luisteren wel eens vies tegen kan vallen.
Juist de luidspreker die niet opvalt en bescheiden overkomt tussen de andere kandidaten in een luisterruimte van een winkel kan wel eens de beste kandidaat zijn.
Kortom even snel luisteren en een oordeel vellen kan later vies tegen vallen.

Jij koopt serieus een luidspreker zonder eerst gehoord te hebben dan alleen op basis van de mening van een ander in een Youtube filmpje?
Ohh jah, jij vindt Youtube het beste van het beste. Da's de reference . Toch?  :evil:

Marcel

Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2020, 07:53:15 »

Speakers beoordelen is een vrijwel onmogelijke opgave,ook niet in luisteruimtes waar dan ook,je krijgt wel een eerste

indruk maar zelfs die is verradelijk en zegt totaal niets wat je er na een week van vind.


Als er fatsoenlijke metingen zijn van de speaker is het allemaal niet zo heel lastig. Zet maar in mijn ruimte, meten, plaatsing oke, dsp erover voor het laag tot 200 Hz en klaar. Mooi geluid. Zekers te weten

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #3 Gepost op: 23 januari 2020, 08:26:57 »
Bram, had je de Wharfedale's niet eerst op zicht kunnen krijgen. Een goede  audiozaak bied je namelijk de gelegenheid om speakers in je eigen akoestische omgeving te beluisteren.
Als het om speakers op Marktplaats gaat wordt het natuurlijk een ander verhaal. Mijn  laatste aankoop (Elac 310 CE) was ook maar een gok (ondanks vele goede recensies), maar gelukkig pakte dat heel goed uit. Maar,........daar was ook niet zoveel geld mee gemoeid als met de Wharfedales.
Nou moet ik er bij zeggen, dat in mijn luisterruimte heel veel speakers goed willen weergeven en onder de huidige omstandigheden heb ik voor mijn gevoel dan ook geen DSP nodig.
Ik zou e.e.a. overigens wel eens met mijn Onkyo versterker uit kunnen proberen, want deze heeft Audyssey aan boord.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2020, 09:38:32 »
IK heb geen enkele speaker voordat ik ze aankocht bij mij thuis gehoord.
Op een enkele keer na viel het wat tegen maar merendeels klinken ze allemaal goed in mijn ruimte.
Meestal hoor je de potentie wel thuis bij de verkoper of ik hoorde ze in een goede acoustische ruimte.
Als het niet goed klinkt ligt het eerder aan de ruimte dan aan de luidspreker is mijn ervaring.
Uiteraard zijn er verschillen en moet de luidspreker passen in de ruimte.
Een grote luidspreker in een kleine ruimte vraagt om een goede acoustiek,zeker als je verder geen hulpmiddelen wilt gebruiken.

I love vintage.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2020, 10:11:59 »
Er is niets misleidende als 1 persoon te geloven op zijn mening,zijn het er 10 dan word het bedenkelijk,zijn het er

100 dan begin ik te twijfelen,zijn het er duizende dan word ik nieuwgierig en ga onderzoeken op waar of niet waar.

Kijk op Marcels waarheden reageer ik niet,tis zelfs zo dat ik zijn aanbevelingen afwijs als merendeel onzin.

En Jan heeft ook mijn topic niet zo goed gelezen,want hij komt met bijprodukten als dsp of audizee,dan vergeet ie ook nog

even mijn philipsversterker en vermeld dan nog een onkyooitje terloops.

Weet je ik ga op onderzoek,dat deed ik met mijn tv dus ook dan ga ik de testen na van zo'n tv en als mij tientallen tests

aangeven dat dat de beste tv is,en de consumenten werelwijd ook vertellen dat is de number one,dan pas ga ik over op

aankoop. dus mijn tv is een oled LG 65 inch,vergelijk ik deze thuis met een led philips 55 inch ±3.5 jr oud dan klopt dat.

Met speakers aankopen is dat totaal anders, je kijkt niet maar luisterd,en zelfs dat is misleidend,want niet iedere topspeaker

past zich aan, aan jouw akoestiek,je zit dus vast aan de grote van een box.

En dat is een langzaam proces geweest bij mij de afgelopen 40 jr,want er zat eigenlijk geen lijn in.Ik dacht in het begin hoe

duurder hoe beter en dat was een misvatting,want ik kocht in het begin dure versterkers dure speakers,en ja er zaten

zelfs dure AMT's in van docktor heil,toen al! heb er weinig van kunnen genieten want ik vond ze maar niks.achteraf bekijk

ik het nu meer als te groot voor mijn huiskamer,maar wist ik veel toen.

Ik ben een beetje wijzer geworden nu en weet dat grote van kamer gewoon doorslaggevend is.

Bij voorbeeld de 4.4 kan er net mee door gezien de afm van mijn kamer,neem ik de elysian van wharfedale ook een zuil van

een nog grotere afm dan krijg ik echt problemen en afgezien dat ik geloof dat de 4.4 het uiterste is wat mijn kamer verdraagt

en ook meegenomen dat ik geen 7000 euro ga uitgeven voor een elysian zuil gok ik op de 4.4.

En voor de leden die zich zorgen maken,niet doen,heb ja ook nog kamer 2,en mocht dat ook niet gaan dan pak ik de

nieuwe lintons met stands. Dus bram heeft zich helemaal ingedekt in dat opzicht.Karel doet daar niet moeilijk om.

Onderstaand de ELYSIAN:

« Laatst bewerkt op: 23 januari 2020, 10:21:17 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2020, 11:02:32 »
 :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Het is zo druk hier op het werk, dan is het heerlijk om even 10 seconden Bram te lezen.
Heerlijk ontspannend. 

 Laie_23

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2020, 11:11:11 »
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Het is zo druk hier op het werk, dan is het heerlijk om even 10 seconden Bram te lezen.
Heerlijk ontspannend. 

 Laie_23

Marcel

Hier het zelfde! Ik denk dat Bram de kettingzaag al klaar heeft liggen voor de bank. Of dit het gewenste effect heeft waag ik te betwijfelen maar we hebben er hier nu al lol van!
Science is no democracy

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2020, 11:18:20 »
Marcel ik heb de mods al info's gegeven dat jij doorlopend mijn topic alhier vervuild met jouw onzin.

Ben jouw op het spoor van waar je dat doet,en dat is dus je werkplek dus in je baas zijn tijd,het duurt niet zo lang en dan heb ik

jouw chef aan de lijn,dus tel je dagen maar alvast zwaaizwaai

Hieronder een old school verkoper met zijn mening,en dan niet zozeer over de wharfedales bedoel ik maar over zijn versterker

keuse,erg interessant voor buizen aanhangers. :o


Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2020, 11:24:22 »
  Good Posting

Nou ben ik de sigaar.   Ik zit al te bibberen.   :'( :'( :'(  Ooowww ik ben zo bang.  :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Bram,  achterom blijven kijken  :evil:

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.111
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2020, 11:36:39 »
Maar Bram wat denk je zelf? 
Geeft een old school verkoper zijn eigen echte mening of geeft hij een "mening" die er voor gaat zorgen dat een zekere Tukker er in trapt en het product koopt?

Ik hoorde laatst nog in een witgoed winkel een dame aan de verkoper vragen welke wasmachine hij nou zou aanraden.
Hij gaf als antwoord dat ze het beste het nieuwest type van Miele kon kopen.  En hij zij dat hij die zelf thuis ook al had en er zeer tevreden over was.
Wat zou de waarheid kunnen zijn?  Ja, hij heeft hem ook.  Of nee hij heeft zelf gewoon een Beko en verkoopt graag de Miele omdat hij voor de winkel daar de meeste winst op pakt.
Vul zelf maar in, wat is het meest waarschijnlijk?

Marcel




Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Leonard

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 188
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2020, 11:57:49 »
Vaak gegokt en heel vaak misgegokt :)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2020, 12:07:56 »
Bram, je hebt mijn post niet goed gelezen en je interpreteert verkeerd. Die post ging deels over het eerst thuis beluisteren van luidsprekers alvorens een aankoop te doen en de rest van de post was een reactie op chansig en het gebruik van een DSP. Ik gaf alleen dat ik een dergelijke ingreep in mijn luisterruimte niet nodig acht, maar dat ik wel de mogelijkheid in huis heb (Audyssey) om dat eens uit te proberen.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2020, 12:24:38 door Audiofreak »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2020, 12:16:45 »
Marcel ik heb de mods al info's gegeven dat jij doorlopend mijn topic alhier vervuild met jouw onzin.
Alweer, niet de eerste keer. De moderatoren hebben het er maar druk mee, hulp bieden aan mensen die het zelf niet meer kunnen.
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: SPEAKERS BEOORDELEN.
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2020, 12:29:14 »
Maar Bram wat denk je zelf? 
Geeft een old school verkoper zijn eigen echte mening of geeft hij een "mening" die er voor gaat zorgen dat een zekere Tukker er in trapt en het product koopt?

Ik hoorde laatst nog in een witgoed winkel een dame aan de verkoper vragen welke wasmachine hij nou zou aanraden.
Hij gaf als antwoord dat ze het beste het nieuwest type van Miele kon kopen.  En hij zij dat hij die zelf thuis ook al had en er zeer tevreden over was.
Wat zou de waarheid kunnen zijn?  Ja, hij heeft hem ook.  Of nee hij heeft zelf gewoon een Beko en verkoopt graag de Miele omdat hij voor de winkel daar de meeste winst op pakt.
Vul zelf maar in, wat is het meest waarschijnlijk?

Marcel

Verkopers moet je nooit vertrouwen, daar spelen teveel belangen. En Bram, nu niet achterbaks mijn chef gaan bellen he!
Science is no democracy