Mooi die Sphinxen
Niet goed te zien is dat de Matrixen iets van 2 meter uit elkaar staan en de bank hier ruim 2,5 meter vanaf staat.
Omdat RichardK ergens aan de A28 woont, en ik deze met enige onregelmatigheid volg, heb ik mezelf uitgenodigd om zijn B&W Matrixen te komen beluisteren. Ik kreeg van te voren al de volgende terugkoppeling over mijn playlist (omdat Richard CD-speler gehandicapped is):
Eurythmics - Sweet Dreams staat voor je klaar in Lossless
Laurie Anderson - Life on a String, + Strange Angels staat voor je klaar in Lossless
Damien Rice - 0 staat voor je klaar in Lossless
Efterklang - Piramida staat voor je klaar in Lossless
David Gray - White Ladder staat voor je klaar in Lossless
Kari Bremnes - Norwegian Mood staat voor je klaar in Lossless
Bliss - Quiet Letters staat voor je klaar in Lossless
James - Blake - het nummer heet To Care staat voor je klaar in Lossless
Etta James - het nummer heet My dearest Darling staat voor je klaar in Lossless
Steve Miller Band - het nummer heet Macho City staat voor je klaar in Lossless
The Sound - het nummer heet Hot House wel gevonden maar komt nog niet binnen via server
Angus and Julia Stone - het nummer heet Take you Away staat voor je klaar in Lossless
We hebben lang niet alles beluisterd: maar ik vond het al leuk dat hij de lijst had voorbereid
En door zijn hartelijke ontvangst, de thee, de aandacht van een van de katten en de aanvang van een goed gesprek voelde ik me vrij snel op mijn gemak. De B&W-s zijn een stukje kleiner dan ik me in de gauwigheid had voorgesteld. De sphinx versterking zag eruit om door een ringetje te halen: krasvrij, glanzend, strak: echt prachtig. Net als het fineer van de B&W Matrixen. Na een goed gesprek over het leven en een paar koppen thee, mocht ik op de luisterplek plaatsnemen, en we begonnen met David Gray – Sail Away. Hierin zit een regelmatig terugkerend brommetje in het laag wat ik graag wilde horen. Daarnaast is het een prettig nummer met een karakteristieke stem, die wel of niet lekker klinkt. Een ding viel me meteen op: het hoog en midhoog was meer aanwezig dan ik verwacht had van de B&W-s. Het brommetje was niet te horen. Wel bij de tuindeuren.. Na de bank ongeveer 40-50 cm naar voor geschoven te hebben, was heel subtiel iets van het brommetje te horen. Het was niet veel, maar het was er. De luisterdriehoek klopte toen ook beter: ongeveer 2 meter tussen de speakers en de luisterplek iets van +2 meter.
Maar dat hoog en midhoog, dat vond ik toch wel opvallend. Ik keek zo eens om me heen, klapte in mijn handen en we kwamen beiden tot de conclusie dat dit ook door de kamer kwam. Geen kleed op de houten vloer, geen dikke gordijnen.. Maar omdat de luidsprekers in een vrij kleine driehoek staan, ging het nog redelijk goed. Later in andere nummers hoorde ik de kamer ook in het laag meewerken. Richard merkte ook op dat het aanwezige, maar niet schelle midhoog en hoog in het karakter van de Matrixen zit.
Macho City opgezet. Het hoog- en midhoog was voor mij teveel. Ik vond het niet fijn. Het was niet schel, maar het was voor mij teveel. We hebben later die avond naar Private Investigations geluisterd. Hierin zucht Knopfer een eind weg. Dit was nauwelijks te horen. En dat is raar. Wat Macho City teveel deed, deed PI te weinig. Ik kreeg zo'n beetje tegen middernacht een SMS dat de 16 bit PI het zuchtje beter liet klinken. Ik denk daarom nu, dat de (niet zo goede) akoestieke omstandigheid een zodanig grote invloed op het geluidsbeeld heeft, dat het felle in de opname Macho City vergroot werd.
Ik vroeg aan Richard iets op te zetten wat hij erg mooi vond, waar hij echt van kan genieten en wat ik niet mag missen. Dit werd: Vinayak A – Loosing myself, feat. Dhriti (Alexey Sonar Remix). Ik hoorde aan dit nummer dat het de bedoeling is dat er wat trillingslaag wordt voortgebracht. Dit was naar mijn smaak te subtiel. Thuis opgezet, en het viel me mee – ik had meer laag verwacht. De grip van de Sphinxen was geweldig. De kwaliteit van de versterking was onmiskenbaar. Laurie Anderson met My Compensation opgezet om verder te testen in het laag. Het laag in dit nummer viel wel weg,wat ik een gemis vind. Het zit in het nummer, een set moet het laten horen.
Na een smakelijke maaltijd met de beste saté van heel Groningen Drenthe en Friesland, en weer een leuk, interessant en diepgaand gesprek (en mooie foto's gezien te hebben), hebben we nog meer muziek beluisterd. Nummers van Richard, nummers van mij. Eigenlijk weet ik meer zo goed wat we nog beluisterd hebben. Pink Floyd, Peter Gabriel, Dire Straits met Follow me Home. Daarna Fade to Black. Twee nummers waar we het over eens waren: zo klinken the Dire Straits het best. We sloten rond negenen af met Peter Gabriel – Society of Sound. Dat klonk als een match. Heel erg mooi. Het midhoog en hoog waren in verhouding met het laag. De stem van Peter Gabriel klonk lekker. Volumeverschillen in het nummer klonken natuurlijk en gemakkelijk. Nu waren de luidsprekers in hun element.
Richard vertelde dat hij The Last Resort van Trentemoller ook graag beluistert. Nu ik daar zo over nadenk, is het misschien een idee om te experimenteren met een subwoofer voor een volledig(er) laag. De Sphinx biedt er de aansluitmogelijkheden voor (toch?). Ook denk ik dat met wat akoestische maatregelen veel van dat felle verdwijnt en alhoewel het stereo beeld klopt (stemmen staan mooi in het midden) kan het altijd preciezer. De Matrixen zijn prima, de Sphinxen zijn een klasse hoger. Richard vertelde dat hij heel zorgvuldig zijn bronnen controleert op juistheid en de wijze waarop ze omgezet zijn: blijkbaar maakt 16 of 24 bit toch verschil. Wanneer muziek te fel klinkt, ligt dit deels aan de opname, en deels omdat de akoestiek het felle uitvergroot.
Richard, dank je wel voor je gastvrijheid! Ik was graag nog een uurtje blijven hangen, maar mijn moeder was blij dat ik na een dag reizen weer veilig thuis was en met haar een wijntje kon drinken terwijl het buiten verder sneeuwde en echt glad werd!
Ik kom graag nog eens buurten en kennismaken met meer leuke muziek, al zal ik de eerstvolgende keer via Emmen reizen als Epithemeus tijd en zin heeft
. Deze audiobezoeker heeft het er maar druk mee.