Auteur Topic: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.  (gelezen 19185 keer)

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Gepost op: 10 februari 2013, 22:08:01 »





Mooi die Sphinxen




Niet goed te zien is dat de Matrixen iets van 2 meter uit elkaar staan en de bank hier ruim 2,5 meter vanaf staat.

Omdat RichardK ergens aan de A28 woont, en ik deze met enige onregelmatigheid volg, heb ik mezelf uitgenodigd om zijn B&W Matrixen te komen beluisteren. Ik kreeg van te voren al de volgende terugkoppeling over mijn playlist  (omdat Richard CD-speler gehandicapped is):

Eurythmics - Sweet Dreams                                           staat voor je klaar in Lossless
Laurie Anderson - Life on a String, + Strange Angels       staat voor je klaar in Lossless
Damien Rice - 0                                                             staat voor je klaar in Lossless
Efterklang - Piramida                                                       staat voor je klaar in Lossless
David Gray - White Ladder                                             staat voor je klaar in Lossless
Kari Bremnes - Norwegian Mood                                     staat voor je klaar in Lossless
Bliss - Quiet Letters                                                        staat voor je klaar in Lossless
James - Blake - het nummer heet To Care                       staat voor je klaar in Lossless
Etta James - het nummer heet My dearest Darling          staat voor je klaar in Lossless
Steve Miller Band - het nummer heet Macho City             staat voor je klaar in Lossless
The Sound - het nummer heet Hot House                                  wel gevonden maar komt nog niet binnen via server
Angus and Julia Stone - het nummer heet  Take you Away    staat voor je klaar in Lossless

We hebben lang niet alles beluisterd: maar ik vond het al leuk dat hij de lijst had voorbereid :)
En door zijn hartelijke ontvangst, de thee, de aandacht van een van de katten en de aanvang van een goed gesprek voelde ik me vrij snel op mijn gemak. De B&W-s zijn een stukje kleiner dan ik me in de gauwigheid had voorgesteld. De sphinx versterking zag eruit om door een ringetje te halen: krasvrij, glanzend, strak: echt prachtig. Net als het fineer van de B&W Matrixen. Na een goed gesprek over het leven en een paar koppen thee, mocht ik op de luisterplek plaatsnemen, en we begonnen met David Gray – Sail Away. Hierin zit een regelmatig terugkerend brommetje in het laag wat ik graag wilde horen. Daarnaast is het een prettig nummer met een karakteristieke stem, die wel of niet lekker klinkt. Een ding viel me meteen op: het hoog en midhoog was meer aanwezig dan ik verwacht had van de B&W-s. Het brommetje was niet te horen. Wel bij de tuindeuren.. Na de bank ongeveer 40-50 cm naar voor geschoven  te hebben, was heel subtiel iets van het brommetje te horen. Het was niet veel, maar het was er. De luisterdriehoek klopte toen ook beter: ongeveer 2 meter tussen de speakers en de luisterplek iets van +2 meter.

Maar dat hoog en midhoog, dat vond ik toch wel opvallend. Ik keek zo eens om me heen, klapte in mijn handen en we kwamen beiden tot de conclusie dat dit ook door de kamer kwam. Geen kleed op de houten vloer, geen dikke gordijnen.. Maar omdat de luidsprekers in een vrij kleine driehoek staan, ging het nog redelijk goed. Later in andere nummers hoorde ik de kamer ook in het laag meewerken. Richard merkte ook op dat het aanwezige, maar niet schelle midhoog en hoog in het karakter van de Matrixen zit.

Macho City opgezet. Het hoog- en midhoog was voor mij teveel. Ik vond het niet fijn. Het was niet schel, maar het was voor mij teveel. We hebben later die avond naar Private Investigations geluisterd. Hierin zucht Knopfer een eind weg. Dit was nauwelijks te horen. En dat is raar. Wat Macho City teveel deed, deed PI te weinig. Ik kreeg zo'n beetje tegen middernacht een SMS dat de 16 bit PI het zuchtje beter liet klinken. Ik denk daarom nu, dat de (niet zo goede) akoestieke omstandigheid een zodanig grote invloed op het geluidsbeeld heeft,  dat het felle in de opname Macho City vergroot werd.

Ik vroeg aan Richard iets op te zetten wat hij erg mooi vond, waar hij echt van kan genieten en wat ik niet mag missen. Dit werd: Vinayak A – Loosing myself, feat. Dhriti (Alexey Sonar Remix).  Ik hoorde aan dit nummer dat het de bedoeling is dat er wat trillingslaag wordt voortgebracht. Dit was naar mijn smaak te subtiel. Thuis opgezet, en het viel me mee – ik had meer laag verwacht.  De grip van de Sphinxen was geweldig. De kwaliteit van de versterking was onmiskenbaar. Laurie Anderson met My Compensation opgezet om verder te testen in het laag. Het laag in dit nummer viel wel weg,wat ik een gemis vind. Het zit in het nummer, een set moet het laten horen.

Na een smakelijke maaltijd met de beste saté van heel Groningen Drenthe en Friesland, en weer een leuk, interessant en diepgaand gesprek (en mooie foto's gezien te hebben), hebben we nog meer muziek beluisterd. Nummers van Richard, nummers van mij. Eigenlijk weet ik meer zo goed wat we nog beluisterd hebben. Pink Floyd, Peter Gabriel, Dire Straits met Follow me Home. Daarna Fade to Black. Twee nummers waar we het over eens waren: zo klinken the Dire Straits het best. We sloten rond negenen af met Peter Gabriel – Society of Sound. Dat klonk als een match. Heel erg mooi. Het midhoog en hoog waren in verhouding met het laag. De stem van Peter Gabriel klonk lekker. Volumeverschillen in het nummer klonken natuurlijk en gemakkelijk. Nu waren de luidsprekers in hun element.

Richard vertelde dat hij The Last Resort van Trentemoller ook graag beluistert. Nu ik daar zo over nadenk, is het misschien een idee om te experimenteren met een subwoofer voor een volledig(er) laag. De Sphinx biedt er de aansluitmogelijkheden voor (toch?). Ook denk ik dat met wat akoestische maatregelen veel van dat felle verdwijnt en alhoewel het stereo beeld klopt (stemmen staan mooi in het midden) kan het altijd preciezer. De Matrixen zijn prima, de Sphinxen zijn een klasse hoger. Richard vertelde dat hij heel zorgvuldig zijn bronnen controleert op juistheid en de wijze waarop ze omgezet zijn: blijkbaar maakt 16 of 24 bit toch verschil. Wanneer muziek te fel klinkt, ligt dit deels aan de opname, en deels omdat de akoestiek het felle uitvergroot.

Richard, dank je wel voor je gastvrijheid! Ik was graag nog een uurtje blijven hangen, maar mijn moeder was blij dat ik na een dag reizen weer veilig thuis was en met haar een wijntje kon drinken terwijl het buiten verder sneeuwde en echt glad werd!

Ik kom graag nog eens buurten en kennismaken met meer leuke muziek, al zal ik de eerstvolgende keer via Emmen reizen als Epithemeus tijd en zin heeft :). Deze audiobezoeker heeft het er maar druk mee.



Over mijn smaak valt te twisten

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2013, 22:12:35 »
 :yeah:  Geweldig, delen in muziek, ervaringen en ook nog en goed gesprek.  Missie geslaagd.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2013, 22:40:10 »
a.b.d.o.n,

Allereerst bedankt voor je heldere verslag. Het was mij een waar genoegen je te hebben mogen ontvangen, en je bent dan ook voor een volgende keer van harte welkom. Wellicht ga ik nog eens wat experimenteren om de kamer akoestiek bij mij ietwat te verbeteren waar mogelijk.....Want daarin heeft a.b.d.o.n wel degelijk een punt en dit weet cq wist ik ook, maar ook de persoonlijke smaak en een vrouw die deze huiskamer met mij deelt of ik met haar speelt hierin wel degelijk een rol. Wat de één als hoog en niet prettig ervaart, is voor een ander prima. Wat betreft het laag is het ook wat je gewend bent op je eigen set te horen. Voor mij is het meer dan voldoende en al zouden de sphinxen de mogelijkheid hebben gehad...zou ik geen sub willen. ik vind het prima zo ;)

Nogmaals ben je op door reis naar je ouders of gewoon zo een keer...... van harte welkom

Richard
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2013, 22:52:57 door RichardK »
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2013, 22:50:55 »
Leuk verslag van een zo te lezen geslaagd bezoek.
I love vintage.

a.b.d.o.n.

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.026
  • Weest allen vrolijk en blij, hup, hup, hup ook gij
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2013, 22:57:43 »
Dank Hififreak en VinatageL :)

@RichardK: na herlezing, besef ik dat ik duidelijker had moeten maken dat ik denk dat de bron Macho City (mss door de omzetting) in combinatie met de kamerakoestiek leidde tot een extra aanzet van een, in mijn oren, te fel (mid)hoog. :)

Leuk dat ik weer welkom ben  :)

Over mijn smaak valt te twisten

Jerry

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 319
  • Wazzat??
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2013, 23:08:05 »
Leuk om allemaal te lezen !

Groet,

         Jerry

The test of the machine is the ultimate test.
If the machine produces tranquility, it's right.
If it disturbs you, either change the machine, or your mind.

It's fruitless endeavour to try and educate a fool that rejoices in ignorance.

Condemnation without examination is prejudice.

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2013, 23:10:57 »
Dank Hififreak en VinatageL :)

@RichardK: na herlezing, besef ik dat ik duidelijker had moeten maken dat ik denk dat de bron Macho City (mss door de omzetting) in combinatie met de kamerakoestiek leidde tot een extra aanzet van een, in mijn oren, te fel (mid)hoog. :)

Leuk dat ik weer welkom ben  :)

Voor mij was je verhaal duidelijk genoeg hoor ;)

Tuurlijk je was aangenaam gezelschap zoals ik al zei ;)
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2013, 23:15:38 »
Goed je best gedaan a.b.d.o.n.!
Chapeau.

Groet, Mark :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #8 Gepost op: 10 februari 2013, 23:17:32 »
Mooi helder verslag.
Ik vroeg me toen ik in een ander item een foto van de kamer zag al af of de akoestiek niet een probleem zou zijn.
De Sphinxen heb ik altijd al mooi gevonden.
Misschien moet ik ze indien mogelijk ook maar eens weer een keer gaan beluisteren.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #9 Gepost op: 10 februari 2013, 23:27:00 »
Leuk verslag en ook leuk geschreven. Indien zich de mogelijkheid voordoet ook maar eens richting het noorden gaan, zover is het hier niet vandaan...
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #10 Gepost op: 10 februari 2013, 23:30:17 »
Leuk verslag en ook leuk geschreven. Indien zich de mogelijkheid voordoet ook maar eens richting het noorden gaan, zover is het hier niet vandaan...

Je bent van harte welkom JohnK
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

o8-Carni-8o

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.400
  • The artist formerly known as CarnivorousVulgaris
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #11 Gepost op: 11 februari 2013, 07:37:53 »
Zo te lezen hebben jullie een hele fijne dag gehad met een heleboel lekkere muziek. Leuk geschreven en zeer vermakelijk.

Keep up the good work!  :D
#1: Rotel RA1570   Monitor Audio PL100 Santos Rosewood   Sony CDP-XB930QS   Rega RP1 PerformancePack   Gramofon   #2: Sonyficatie TA-FB930QS   Sonyficatie SCD-XB790QS   Gale GS401A

cat-16

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2013, 14:51:26 »
Goed helder en duidelijk verslag  :afro:

Normaal gesproken klinkt B&W wat warmer, dan zal inderdaad de akoestiek een (te)grote rol spelen.
Ik luister naar muziek, dus ik leef!

Richard

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.498
  • Life's What You Make It...(Talk Talk)
    • Richard Kuipers Photography
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2013, 14:54:49 »
Goed helder en duidelijk verslag  :afro:

Normaal gesproken klinkt B&W wat warmer, dan zal inderdaad de akoestiek een (te)grote rol spelen.

Ik denk dat je volkomen gelijk hebt daarom zijn de dYnaudio's ook weer de deur uit gegaan met name m'n vrouw vond het onder het vriespunt zeg maar...
Monitor Audio PL100 - Bel Canto EVO2i - Pro-Ject 1Xpression Carbon - JCA Phono PRE MM - ifI IDAC2 - MacMini - Lacie - SignalCable - Supra Ply 3.4S - Diy Audio-Rack - Tidal

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: RichardK ontvangt a.b.d.o.n.
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2013, 15:47:04 »
Leuk verslag. Mooie set ook. Een dik gordijn voor het raam zou de beste upgrade zijn denk ik

Hulde! :)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.