Auteur Topic: Invloed versterker.  (gelezen 6842 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Invloed versterker.
« Reactie #30 Gepost op: 14 januari 2020, 16:00:55 »
Ik wil wel graag een cookie !  ;)

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Invloed versterker.
« Reactie #31 Gepost op: 14 januari 2020, 16:03:50 »
Ik maak nog wel een koffie...
Ik graag een half schepje suiker. Geen koekje.
Gaan we regelen. Vers gemalen bonen hier op kantoor!
Science is no democracy

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Invloed versterker.
« Reactie #32 Gepost op: 14 januari 2020, 17:03:44 »
Toen ik nog Hifi verkoper was bij de Saturn in Groningen, hadden we een luisterkamer vol met luidsprekers en versterkers.

Eigenlijk hoorde de klant ook geen verschil tussen al die prachtige versterkers, maar een collega kon het erg goed vinden met de vertegenwoordiger van Vincent.

De daarstaande Vincent versterker werd het meest verkocht door deze collega, ik vond dat erg vreemd, omdat Vincent toen nog geen stap aan vaste wal had tussen bv, Onkyo Denon en Yamaha.

Totdat ik zijn geheim ontdekte, hij liet de klanten luisteren naar de Vincent versterker, met de loudness knop ingedrukt.. Dan heb je inderdaad wel verschil tussen de versterkers.

Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Invloed versterker.
« Reactie #33 Gepost op: 14 januari 2020, 17:11:55 »
Ik ben het deels met je eens, maar als twee goed ontworpen versterkers gekalibreerd op geluidsvolume om beurten ( hetzelfde stukje muziek) staan te spelen  ben je voor mij een  hele grote als je "blind" kunt aangeven welke versterker er staat te spelen.
Dit werd ooit onomstotelijk bewezen in Bovenkarspel toen er in een geluidsstudio een vergelijk plaatsvond tussen een Sony TA FE-370 en een peperdure Schäfer und Rompf (ASR) versterker.
Geen ziel in het flink bezette panel wist na vele vergelijk momenten aan te geven welke versterker er speelde.
Ik vind het een mooi verhaal. Maar als er op deze versterkers een luidspreker was aangesloten die wat lastiger aanstuurbaar was had het resultaat misschien anders geweest. Mijn Magnapan met 4 ohm (en misschien lagere impedanties bij verschillende frequenties) hebben wel wat sap nodig. Mijn Translators deden het prima op de kleine versterker van Fred tijdens onze nieuwjaarsborrel en ik zal waarschijnlijk geen verschil merken als deze verwisseld wordt door mijn Classic versterker.

Ben het wel eens met Arjan over de toonregeling, die kan ik bij mijn Luxman niet uit zetten..maar bij mij mogen versterkers wel klinken. Daarom ben ik niet vies van buizen en meer vervorming...love IT! En door juist deze houding kan ik meer met de muziek bezig zijn. Ik ga nog wel eens een test doen wat het verschil is als ik de toonregeling in de Luxman omzeil, maar dat vind ik meer leuk vanuit de technische kant van mijn hobby.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 17:14:32 door mmuetst »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Invloed versterker.
« Reactie #34 Gepost op: 14 januari 2020, 17:39:57 »
Als je denkt dat het uitmaakt zoek je toch gewoon die versterker die je aanstaat. Er zijn mensen die na 40 jaar pas de juiste vinden, zou zeggen neem de tijd. :)
Ik heb een buizen op zolder en een digitale in de woonkamer ben met allebeide zeer tevreden. Moet ik kiezen dan kies ik de buizen ook al heeft die af en toe onderhoud/controle nodig ivm met slijtage buizen. De buizen doet me meer, veel meer maar dat heeft meerdere redenen. Invloed van mijn buizen versterker zit mede tussen de oren.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 21:57:15 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Invloed versterker.
« Reactie #35 Gepost op: 14 januari 2020, 19:46:08 »
Ik ben het deels met je eens, maar als twee goed ontworpen versterkers gekalibreerd op geluidsvolume om beurten ( hetzelfde stukje muziek) staan te spelen  ben je voor mij een  hele grote als je "blind" kunt aangeven welke versterker er staat te spelen.
Dit werd ooit onomstotelijk bewezen in Bovenkarspel toen er in een geluidsstudio een vergelijk plaatsvond tussen een Sony TA FE-370 en een peperdure Schäfer und Rompf (ASR) versterker.
Geen ziel in het flink bezette panel wist na vele vergelijk momenten aan te geven welke versterker er speelde.
Ik vind het een mooi verhaal. Maar als er op deze versterkers een luidspreker was aangesloten die wat lastiger aanstuurbaar was had het resultaat misschien anders geweest. Mijn Magnapan met 4 ohm (en misschien lagere impedanties bij verschillende frequenties) hebben wel wat sap nodig. Mijn Translators deden het prima op de kleine versterker van Fred tijdens onze nieuwjaarsborrel en ik zal waarschijnlijk geen verschil merken als deze verwisseld wordt door mijn Classic versterker.

Ben het wel eens met Arjan over de toonregeling, die kan ik bij mijn Luxman niet uit zetten..maar bij mij mogen versterkers wel klinken. Daarom ben ik niet vies van buizen en meer vervorming...love IT! En door juist deze houding kan ik meer met de muziek bezig zijn. Ik ga nog wel eens een test doen wat het verschil is als ik de toonregeling in de Luxman omzeil, maar dat vind ik meer leuk vanuit de technische kant van mijn hobby.

Dan is er dus een technisch, beperkende factor aan de versterkende kant. Zelf heb ik een tijdje Magnepan 1.6'en i.c.m. een zeer eenvoudige Yamaha receiver gehad (2x40W/8Ohm) en dat ging prima, maar de Magnepan's konder meer vermogen hebben en dus zakte de voeding op een bepaald volume in en dat was merkbaar, zeker!

Groet, Mark :)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Invloed versterker.
« Reactie #36 Gepost op: 15 januari 2020, 10:16:49 »

Ik vind het een mooi verhaal. Maar als er op deze versterkers een luidspreker was aangesloten die wat lastiger aanstuurbaar was had het resultaat misschien anders geweest.

Ja, maar dan wordt de versterker buiten zijn specs gebruikt... dat is wel een voorwaarde.
Science is no democracy

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Invloed versterker.
« Reactie #37 Gepost op: 15 januari 2020, 11:22:51 »

Ik vind het een mooi verhaal. Maar als er op deze versterkers een luidspreker was aangesloten die wat lastiger aanstuurbaar was had het resultaat misschien anders geweest.

Ja, maar dan wordt de versterker buiten zijn specs gebruikt... dat is wel een voorwaarde.
Precies, maar niet iedereen gebruikt luidsprekers met een gevoeligheid van boven de 90dB en die netjes rond de 8 ohm blijven.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Invloed versterker.
« Reactie #38 Gepost op: 15 januari 2020, 20:12:09 »
Hoeft ook niet, je moet binnen de spec's blijven.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Invloed versterker.
« Reactie #39 Gepost op: 15 januari 2020, 21:31:44 »
Hoeft ook niet, je moet binnen de spec's blijven.

Groet,
Jacco
Dat is het hem nu net, misschien vind men een versterker niet mooi "klinken" dan een andere versterker, maar men is niet bewust dat de versterker die niet mooi klinkt buiten zijn specs gaat. Het binnen de specs blijven kan dus wel afhankelijk zijn van de vriendelijkheid van de luidsprekers. Maar versterker onvriendelijke luidsprekers kunnen best mooi klinken en dan zullen ze op een "duurdere" versterker beter klinken.  Mits het "duurdere" in de versterker vertaald wordt naar meer vermogen, grotere voeding. En niet omdat er exotische componenten in zitten.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Invloed versterker.
« Reactie #40 Gepost op: 15 januari 2020, 21:37:59 »
Die doen het op een vett PA bak mogelijk ook uitstekend.

Over vellen gesproken.
Final is met een reparatiewerkplaats en een toonzaal  in het zelfde pand getrokken als waar ik een werkplaats heb.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Invloed versterker.
« Reactie #41 Gepost op: 15 januari 2020, 21:41:24 »
Hoeft ook niet, je moet binnen de spec's blijven.

Groet,
Jacco
Dat is het hem nu net, misschien vind men een versterker niet mooi "klinken" dan een andere versterker, maar men is niet bewust dat de versterker die niet mooi klinkt buiten zijn specs gaat. Het binnen de specs blijven kan dus wel afhankelijk zijn van de vriendelijkheid van de luidsprekers. Maar versterker onvriendelijke luidsprekers kunnen best mooi klinken en dan zullen ze op een "duurdere" versterker beter klinken.  Mits het "duurdere" in de versterker vertaald wordt naar meer vermogen, grotere voeding. En niet omdat er exotische componenten in zitten.
Nee hoor, je zit er helemaal naast. Mits een versterker goed ontworpen is, dwz dus met voldoende feedback, is er geen enkele situatie denkbaar. Luidsprekers mogen best varieren, zeg tussen de 3 en de 12 ohm. No problem.

Voedingen etc doen er niet toe. Want daar komt het vermogen niet vandaan, die komen uit de sturende torren en die worden weer door feedback geregeld.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Invloed versterker.
« Reactie #42 Gepost op: 15 januari 2020, 21:48:04 »
Hoeft ook niet, je moet binnen de spec's blijven.

Groet,
Jacco
Dat is het hem nu net, misschien vind men een versterker niet mooi "klinken" dan een andere versterker, maar men is niet bewust dat de versterker die niet mooi klinkt buiten zijn specs gaat. Het binnen de specs blijven kan dus wel afhankelijk zijn van de vriendelijkheid van de luidsprekers. Maar versterker onvriendelijke luidsprekers kunnen best mooi klinken en dan zullen ze op een "duurdere" versterker beter klinken.  Mits het "duurdere" in de versterker vertaald wordt naar meer vermogen, grotere voeding. En niet omdat er exotische componenten in zitten.
Nee hoor, je zit er helemaal naast. Mits een versterker goed ontworpen is, dwz dus met voldoende feedback, is er geen enkele situatie denkbaar. Luidsprekers mogen best varieren, zeg tussen de 3 en de 12 ohm. No problem.

Voedingen etc doen er niet toe. Want daar komt het vermogen niet vandaan, die komen uit de sturende torren en die worden weer door feedback geregeld.

Groet,
Jacco
Dus ook een laag rendement luidspreker van 80dB per meter die tot 2 ohm dipt? En de voeding doet er niet toe? Mijn versterker werkt op spanning en niet op lucht...En als er meer vermogen nodig is bij een lage impedantie moet ie ook nog flink stroom kunnen leveren. Ik heb het dan wel over een klasse A/B versterker, voordat je met klasse D begint.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2020, 21:51:07 door mmuetst »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Invloed versterker.
« Reactie #43 Gepost op: 15 januari 2020, 21:52:36 »
Hoeft ook niet, je moet binnen de spec's blijven.

Groet,
Jacco
Dat is het hem nu net, misschien vind men een versterker niet mooi "klinken" dan een andere versterker, maar men is niet bewust dat de versterker die niet mooi klinkt buiten zijn specs gaat. Het binnen de specs blijven kan dus wel afhankelijk zijn van de vriendelijkheid van de luidsprekers. Maar versterker onvriendelijke luidsprekers kunnen best mooi klinken en dan zullen ze op een "duurdere" versterker beter klinken.  Mits het "duurdere" in de versterker vertaald wordt naar meer vermogen, grotere voeding. En niet omdat er exotische componenten in zitten.
Nee hoor, je zit er helemaal naast. Mits een versterker goed ontworpen is, dwz dus met voldoende feedback, is er geen enkele situatie denkbaar. Luidsprekers mogen best varieren, zeg tussen de 3 en de 12 ohm. No problem.

Voedingen etc doen er niet toe. Want daar komt het vermogen niet vandaan, die komen uit de sturende torren en die worden weer door feedback geregeld.

Groet,
Jacco
Dus ook een laag rendement luidspreker van 80dB per meter die tot 2 ohm dipt ?
Daar kan een dergelijke versterker best warm van worden en 2 ohm is eigenlijk buiten spec. Dat is in die zin als een ontwerpfout te beschouwen. Gevolg is dat je hem minder hard kan zetten. En een laag rendement geeft aan dat er dan weinig geluid uit zal komen.

Ga meer uit van een gebruikelijke waarde van 3 ohm en meer. Dat zou op zich prima moeten gaan, schat ik zo in. Naar boven toe maakt het sowieso niet veel uit.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Invloed versterker.
« Reactie #44 Gepost op: 15 januari 2020, 21:54:17 »
Die doen het op een vett PA bak mogelijk ook uitstekend.

Over vellen gesproken.
Final is met een reparatiewerkplaats en een toonzaal  in het zelfde pand getrokken als waar ik een werkplaats heb.
Grappig Arjan,  heb je al een uitnodiging gehad van ze om te komen luisteren?