Auteur Topic: Invloed versterker.  (gelezen 6843 keer)

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Invloed versterker.
« Gepost op: 13 januari 2020, 22:40:13 »
De heersende mening is dat alleen luidsprekers "klinken" en versterkers niet.
Toch merk ik dat m'n Qaudral Dauphin op de Denon DRA-1000 een stuk levendiger en aangenamer klinken dan op de NAD C316BEE onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde bron.
Via de NAD klinkt het een stuk platter.   :o

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Invloed versterker.
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2020, 05:15:43 »
De heersende mening is dat alleen luidsprekers "klinken" en versterkers niet.
Toch merk ik dat m'n Qaudral Dauphin op de Denon DRA-1000 een stuk levendiger en aangenamer klinken dan op de NAD C316BEE onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde bron.
Via de NAD klinkt het een stuk platter.   :o

Jaaaaren geleden,ik dacht op het blauwe forum nog werd je gekruisigd en gevierendeeld op dat forum.

We zijn nu wat verder en de havikken van toen  zijn meer vredesduiven geworden,het kan verkeren :yeah:

Hooguit dat Jacco deze stelling nog verdedigd maar dan hebben we het ook wel gehad.Zelfs Henk die deze bevindingen van

Jacco verdedigder is hierin milder geworden :think: ach met het ouder worden komt ook de wijsheid zegt men.

Nu het overgrote deel hiero ook relatief bejaard is, mag jij deze stelling rustig opnieuw in de groep gooien,is kijken wie nu

zijn nek uitsteekt met de toen populaire uitspraak alle goed functionaire buizen of transistor versterkers klinken eender stop

En vooral wat vind de jeugd ervan?

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Invloed versterker.
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2020, 06:57:47 »
Ik denk dat Dekkersj en Be Tweeter hier een goed antwoord op hebben.

Mijn vermoeden is dat het beschermings circuit van de NAD 316 roet in het eten stopt.
Ik meen gelezen te hebben dat deze versterker een bijzonder manier heeft om luidsprekers te beschermen tegen clippen van de versterker.

Ik steek mijn nek uit Bram.  Een goede versterker welke binnen hetgeen hij kan werkt, klinkt niet. 

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Invloed versterker.
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2020, 08:33:15 »
Ik ben van mening dat er wel verschil is en deel de mening Jansen. Heb verschillende transistor versterkers gehad, ook klasse D van NAD met hypex module. Alleen is het verschil voor mij verwaarloosbaar. Mij gaat het om de muziek en het stukje techniek vind ik dan ook leuk. Met buizenverstekers is het anders. Dan is vooral de combinatie die bepaalt of het lekker klinkt. Mensen die bezig zijn om naar de "klank" van een versterker of kabel te luisteren zijn vaak minder van de muziek aan het genieten. Maar genieten wel veel van hun hobby, dus is daar niks mis mee.

Hoe dat ik dat technisch verklaar...zal de combinatie zijn tussen versterker en luidsprekers. Men geeft aan dat als versterkers binnen hun specs blijven, er geen verschil is. Maar in een thuis situatie kun je dat minder goed controleren.

Dan is er nog mijn stemming. De ene dag klinkt een zelfde set mij beter dan een andere dag. Zelfde muziek, zelfde apparatuur maar andere stemming.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 08:45:04 door mmuetst »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Invloed versterker.
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2020, 08:49:56 »
Ik ben het deels met je eens, maar als twee goed ontworpen versterkers gekalibreerd op geluidsvolume om beurten ( hetzelfde stukje muziek) staan te spelen  ben je voor mij een  hele grote als je "blind" kunt aangeven welke versterker er staat te spelen.
Dit werd ooit onomstotelijk bewezen in Bovenkarspel toen er in een geluidsstudio een vergelijk plaatsvond tussen een Sony TA FE-370 en een peperdure Schäfer und Rompf (ASR) versterker.
Geen ziel in het flink bezette panel wist na vele vergelijk momenten aan te geven welke versterker er speelde.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2020, 09:21:58 door Audiofreak »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Invloed versterker.
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2020, 08:54:16 »
Verschillen  tussen versterkers heb ik nooit kunnen vaststellen (behalve bij buizenversterkers waar de versterker gevoelig kan zijn voor de speakerimpedantie). Wel heb ik mensen de verschillen tussen twee versterkers uitgebreid horen benoemen terwijl er inmidddels andersom werd geschakeld, m.a.w. ze luisterden inmiddels naar de andere versterker dan ze dachten.
Klankregelingen hebben weleens de neiging niet volkomen 'recht' te zijn en dat zou je kunnen horen, zeker wanneer ze niet uitschakelbaar zijn. Dit klankverschil is de versterker niet aan te rekenen en zou curvemeten en wat bijstellen mogelijk helemaal weggewerkt kunnen worden.

Het is komisch dat iemand zich jarenlang op het verkeerde been heeft laten zetten inzake de kwestie welke versterkers nu de beste zijn en nu na decennia het Philips licht is gaan zien ( en horen). Dit terwijl we, op grond van leeftijdskarakteristieken, wel kunnen stellen dat zijn gehoor nu niet meer zo betrouwbaar zal zijn en dat het kennelijk in eerdere jaren ook nooit in staat is geweest om de Philips klanghegemonie eruit te pikken. En dan toch op dit gebied van de hoogste toren blazen; Dunning-Kruger in optima forma als je het mij vraagt...
An inability to grasp science is no argument against it....

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Invloed versterker.
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2020, 09:04:41 »
Een gemis aan meta cognitief vermogen !  :think:

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Invloed versterker.
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2020, 09:08:28 »
Volgens mij heeft Bram zelf al eens bewezen geen verschil te kunnen horen tussen twee van zijn eigen versterkers die hij o zo goed kende en wel even blind uit elkaar zou houden...
Science is no democracy

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Invloed versterker.
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2020, 09:19:35 »
Ik heb dit topic expres in De Stamtafel geplaatst, omdat het een dubieus onderwerp is en dus bij geleuter aan de bar hoort.
Maar goed, mag ook hier.
Ik deel alleen maar mee wat ik meen te horen: that's all, folks!
Misschien moet ik m'n Aliexpress versterkertje à € 18,45 maar gaan gebruiken...

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Invloed versterker.
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2020, 09:23:56 »

Misschien moet ik m'n Aliexpress versterkertje à € 18,45 maar gaan gebruiken...

Misschien doet die het verrassend goed.....of hetzelfde.
Science is no democracy

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Invloed versterker.
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2020, 09:51:31 »
Ik heb ooit een  Yamaha p2200 versterker gehad,daarmee klonk het laag dieper dan bij mijn Luxman l507s.
Verder heb ik nooit verschillen gehoord.
I love vintage.

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Invloed versterker.
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2020, 10:45:27 »

Misschien moet ik m'n Aliexpress versterkertje à € 18,45 maar gaan gebruiken...

Misschien doet die het verrassend goed.....of hetzelfde.

Ja, denk het wel. Ben ik blij dat ik geen high end amp in het uitgebalanceerd Ikea kastje heb staan! ;-)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Invloed versterker.
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2020, 11:58:42 »

Misschien moet ik m'n Aliexpress versterkertje à € 18,45 maar gaan gebruiken...

Misschien doet die het verrassend goed.....of hetzelfde.

Ja, denk het wel. Ben ik blij dat ik geen high end amp in het uitgebalanceerd Ikea kastje heb staan! ;-)

Daar zou je vast ook heel veel plezier aan kunnen beleven.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Invloed versterker.
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2020, 12:36:49 »
Verschillen  tussen versterkers heb ik nooit kunnen vaststellen (behalve bij buizenversterkers waar de versterker gevoelig kan zijn voor de speakerimpedantie). Wel heb ik mensen de verschillen tussen twee versterkers uitgebreid horen benoemen terwijl er inmidddels andersom werd geschakeld, m.a.w. ze luisterden inmiddels naar de andere versterker dan ze dachten.
Klankregelingen hebben weleens de neiging niet volkomen 'recht' te zijn en dat zou je kunnen horen, zeker wanneer ze niet uitschakelbaar zijn. Dit klankverschil is de versterker niet aan te rekenen en zou curvemeten en wat bijstellen mogelijk helemaal weggewerkt kunnen worden.

Het is komisch dat iemand zich jarenlang op het verkeerde been heeft laten zetten inzake de kwestie welke versterkers nu de beste zijn en nu na decennia het Philips licht is gaan zien ( en horen). Dit terwijl we, op grond van leeftijdskarakteristieken, wel kunnen stellen dat zijn gehoor nu niet meer zo betrouwbaar zal zijn en dat het kennelijk in eerdere jaren ook nooit in staat is geweest om de Philips klanghegemonie eruit te pikken. En dan toch op dit gebied van de hoogste toren blazen; Dunning-Kruger in optima forma als je het mij vraagt...

Alles over&overbekend jouw standpunt dan kom je weer met herhalingen,en bijkomstigheden zoals met klangregelingen

die niet recht staan heb er hiero 10 staan zelfs recente met 5 stars en die überhaupt geen klangregeling bezitten.

En vanzelfsprekend hoor je op vreemd grondgebied geen verschil met versterkers dat staat vast.Het word zelfs een verdomd

moeilijke klus om jou bloedeigen speaker tussen een reeks van 5 speakers eruit te pikken.

En dat word dan als referens gebruikt in een zaaltje van een evangelische gemeenschap om hun waarheid te verkondigen.

Dan haal je erook nog mijn leeftijd erbij,met andere woorden,kerel je bent doof.

Het enigste wat ik kan stellen is dat je geen rechtoe rechtaan set hebt,komt ook nog een zelfbouw sub er bij en de klus is

geklaart.Hetzelfde geld voor jouw meester hierin alleen hij beweerd het aan de hand van grafiekjes meetgegevens etc.

Duik ik diep in zijn verleden dan blijkt gewoon dat hifi wel leuk is maar dan hebben we het ook wel gehad.Bekijk ik zijn

set of sets kom ik 1 versterker tegen en wel een schneider een concurent van bryston denk ik zomaar.

En ik,ja ik,beluister dat uiteindelijk gewoon thuis,dat is mijn akoestiek,dat is mijn testruimte en dat zijn mijn oortjes.

En wel met 10 verschillende versterkers + 9 paar luidsprekers.en kom ik in dat overbekende gebouwtje dan haal ik van die

19 produkten er NIET EENTJE UIT kerel betweeter! jij hebt gelijk!

Ga ik jouw uitspraken bij hifi liefhebbers in de groep gooien dan zegt 98% Betweeter ga bij bunnink-Kruger in de kost

en houd mekaars handjes vast worship1



Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Invloed versterker.
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2020, 12:41:53 »
Duidelijk verhaal Bram, lekker kort ook.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000