Auteur Topic: basweergave B&W 684  (gelezen 5284 keer)

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
basweergave B&W 684
« Gepost op: 13 januari 2020, 12:57:42 »
Beste allen,

Ik heb sinds enkele jaren volgende set:
- Marantz pm 7004
- 2x B&W 684 s1 vloerstaanders
- Rega RP3/Exact
- Marantz cd 6006
- goede kabels  :)

Opgesteld in een redelijk kleine en onregelmatige kamer, 15m2 ongeveer - met schuin dak, schouw, enz.-, en na veel inrichten/schuiven een opstelling gevonden die een mooi en gebalanceerd stereobeeld geeft: speakers een half metertje van achter- en zijmuren, behoorlijk ingedraaid, luisterzetel idem. En bi-wired: geloof me of niet, dit was echt een hoorbare stap vooruit!

Ben hier erg tevreden over: heerlijk warm, zuiver, en vooral plezierig.
MAAR
Ik heb soms moeilijkheden met de bas/sub.

Niet bij de genres waar ik meestal naar luister (jazz, rock 'n roll, blues) maar wel bij iets veeleisendere muziek (dub, stevigere elektronische dingen waar ik soms nostalgisch naar ben): de werkelijke lage klanken klinken vaak wat slordig en bloemig, soms zelfs boomend.

Ik vermoed dat een aanvullende subwoofer dit zou kunnen oplossen.

Mijn ambitie hierbij is het laag(ste) wat steviger en voller te maken én tegelijk beter te definiëren, wat strakker en gecontroleerder te maken, ook en zeker bij lage volumes.

Zonder evenwel een discotheek uit te bouwen: ik woon in een rijhuisje en heb buren.

Ik heb hiervoor de B&W ASW 608 en de SVS SB 1000 op het oog.
Al vermoed ik dat ook een goedkopere sub van rond de 100 euro ook wel zou volstaan.
Het gaat immers uitsluitend over het allerlaagste; voor het overige doen mijn B&W's het goed genoeg.

Heeft iemand ervaring met deze woofers of andere tips?

Is mijn kamertje überhaupt niet te klein voor helder sublaag? Mijn speakers gaan tot zo'n 40-50hz en boomen al.

Overigens: ben me bewust van de felle discussies over het al dan niet toevoegen van een woofer aan een stereo-set, daar hoeft het hier niet over te gaan  ;)

Wel graag info over wat jullie aanraden, en evt. welke bescheiden woofers een aanvulling zouden kunnen zijn

Bedankt!
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2020, 13:19:55 »
Die 684's hebben baspoorten, die zou ik dichtstoppen. Zijn daar geen proppen voor bijgeleverd?
Eens buizen altijd buizen.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2020, 13:23:49 »
Wat is helder sublaag? Een heldere klank wordt verkregen door er meer hoog in te stoppen, geen verband met laag derhalve.
Staande golven in de kamer zijn veelal de veroorzakers vsn ongedefinieerde klank of overheersende tonen in muziek.
Zelf zou ik niet direct denken dat een sub van 100 het klusje wel kan klaren. Hoe lager, de gewenste frequentie hoe meer uitslag en dus versterkervermogen nodig is of hoe meer vierkante centimeters conusoppervlak, geen zaken die je bij goedkope subs in overvloed vindt.

Je loopt ook kans dat de sub dezlefde interactie met de kamer vertoont en het probleem dus blijft.

An inability to grasp science is no argument against it....

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2020, 13:25:55 »
Gewoon eentje nemen van 100 euro proberen gaat boven studeren toch? wel van marktplts natuurlijk en test hem bij de verkoper

goed uit,dat is belangrijk. ;)

Niet te vatten er staan op mrktplts ± 4 tot 5000 stuks te koop :think:
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2020, 13:32:57 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2020, 13:37:39 »
@renes: idd, er zitten plugs bij.
Ik probeer het vanavond.

Omdat ik toch voortdurend met de speakers aan het schuiven was heb ik er eigenlijk nooit echt aandacht aan besteed, aan die plugs. Heb pas sinds een maand of 2-3 (geen grap, na 5 jaar dus) een definitieve positie gevonden/aanvaard voor de speakers, zonder plugs.
En omdat ik ervan uitging dat ze enkel nodig waren wanneer je de speakers vlak tegen muren plaatst.


@ Be Tweeter: van de technische kant ken ik niets. En 'helder', mja laat ons zeggen krachtig en toch 'gecontroleerd' :p
Het is idd mogelijk dat de boom/het gebrek aan controle op de laagste frequentie die de speakers aankunnen aan mijn kamer-akoestiek ligt. Die nochtans vol boeken en LP's (twee muren vol) staat, met een tapijt, een stoffen sofa, een leren zetel...dempende onderdelen genoeg dacht ik?

Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2020, 14:02:06 »
Gewoon eentje nemen van 100 euro proberen gaat boven studeren toch? wel van marktplts natuurlijk en test hem bij de verkoper

goed uit,dat is belangrijk. ;)

Niet te vatten er staan op mrktplts ± 4 tot 5000 stuks te koop :think:

Studeren gaat vaak gepaard met proberen, ben je je studietijd vergeten Bram?
An inability to grasp science is no argument against it....

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2020, 18:07:07 »
Goedemiddag,

Als ik het zo lees zal een subwoofer je probleem vermoedelijk vergroten (tenzij je de subwoofer omgepoold aansluit, maar dan ervaar je waarschijnlijk dips en een onevenwichtig klankbeeld).

Qua demping voor laag heb je niets teveel, eerder veel te weinig.


Wat je eens kan doen bij wijze van proef:

Koop eens twee of vier van de steenwol/glaswol (Isover/Rockwool) panelen of rollen, laat ze gerust in de verpakking en ga er eens mee schuiven.
Als dat werkt en dat doet het, kan je nadien de vorm ervan wijzigen (vormwijziging is echter van invloed op de mate van demping en/of (frequentie)bandbreedte (o.a.). Daarnaast kun je dan ook experimenteren met luchtsleuven of verplaatsing ervan t.o.v. de achterwand (een luchtbuffer genereert effect).

Enne: Binnen 30 dagen kan het retour hè!

Vriendelijke groet, Mark ;)
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2020, 18:09:43 »
Meten is weten in deze kwestie is mijn ervaring.
Mogelijk helpt het afdoende als je de baspoorten dichtstopt maar anders is dsp een manier om laag gedender huiskamer vriendelijk op te lossen.
Dat zit in vele ht recievers maar er zijn ook losse kastjes te verkrijgen.
Vanaf een paar 100 euro tot heul veul duurderder.

De laag weergave wordt gemeten met een microfoontje en alle laag wat teveel is wordt afgevlakt.
Ik gebruik hiervoor een Dspeaker anti-mode en ben daar tevreden over maar er zijn er nog meer in de markt.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2020, 18:55:12 »
Meten is weten in deze kwestie is mijn ervaring.
Mogelijk helpt het afdoende als je de baspoorten dichtstopt maar anders is dsp een manier om laag gedender huiskamer vriendelijk op te lossen.
Dat zit in vele ht recievers maar er zijn ook losse kastjes te verkrijgen.
Vanaf een paar 100 euro tot heul veul duurderder.

De laag weergave wordt gemeten met een microfoontje en alle laag wat teveel is wordt afgevlakt.
Ik gebruik hiervoor een Dspeaker anti-mode en ben daar tevreden over maar er zijn er nog meer in de markt.

Alles lapmiddelen,zelf de poort dichtstoppen is een lapmiddel waar die na een paardagen snel vanaf stapt....wedden?

Het grondliggende probleem is heel simpel,die boxen zijn prima,en in zo'n kamertje gaat de bas opstoppertje spelen.

Bij deze box is een sub een onding die 684 geeft plentie bas in een normale kamer,maar in die kamerafm waar ze nu staan

zijn ze gewoon een maatje te groot.

Het enigste wat nog soelaas bied is verplaatsen die speakers en wel tot je een ons weegt,en pak vooral die cd die bas laat

horen waar het in jouw ogen fout gaat. heb je deuren in jouw kamer, smijt ze open maar gewoon doorgaan.

Dat is jouw laatste redding vriend,en smijd er geen poen tegenaan want die ben je kwijt :)

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2020, 20:09:27 »
]
Alles lapmiddelen,zelf de poort dichtstoppen is een lapmiddel waar die na een paardagen snel vanaf stapt....wedden?
Als het probleem wordt gevormd door een frequentie die poortgerelateerd is, kan het zomaar ineen, ook, minder zijn. Bijkomend voordeel is een veelal als "strakker" ervaren laagweergave, welke echter ook steiler af valt.

Citaat
Het grondliggende probleem is heel simpel,die boxen zijn prima,en in zo'n kamertje gaat de bas opstoppertje spelen.
Bij deze box is een sub een onding die 684 geeft plentie bas in een normale kamer,maar in die kamerafm waar ze nu staan zijn ze gewoon een maatje te groot.
Want? De golflengte past er niet in?
Citaat
Het enigste wat nog soelaas bied is verplaatsen die speakers en wel tot je een ons weegt,en pak vooral die cd die bas laat horen waar het in jouw ogen fout gaat. heb je deuren in jouw kamer, smijt ze open maar gewoon doorgaan.
Spelen met plaatsing is altijd raadzaam. Een deur of raam openen kan als een enigszins gunstig "filter"werken,
Citaat
Dat is jouw laatste redding vriend,en smijd er geen poen tegenaan want die ben je kwijt :)
Als die poen soelaas biedt, is het geld kwijt inderdaad, maar de lol groter. ::)

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2020, 20:45:41 »
Koop een Paradigm PW Link. Streamer met een dsp. Plug en play. En je deel is een strakke bas. Het gaat geen dippen opvullen, maar pieken wel weghalen en dat is fijn. Investering ?

350 euro als ik me niet vergis.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2020, 20:49:48 »
 Good Posting
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2020, 21:03:57 »
Wel,

Na een uurtje of twee luisteren en spelen met plugs en kabels en plaatsing:
- de positie vd speakers is goed
- de plugs (zowel de woofer vooraan, die het laagst gaat, als de woofer achteraan, die wat mee richting mids gaat als ik het goed heb, kunnen geplugd worden): hebben enig effect. Het allerlaagst wordt wat beheerster idd, het ‘gewone’ laag (jazz, ...) verliest wat punch.
Ik heb ze er uiteindelijk vooraan laten inzitten, achteraan niet. Kan nog veranderen.
- beetje analoog voor single vs bi-wiring. Biwiring is duidelijk beter, bevalve voor de subcontrole. Ik hou het bij bi-wire.
- de 684’s kunnen de allerlaagste sub-tonen, genre Burial - waarbij sub de essentie is - niet aan. Punt.
- mijn setje is best wel top. Beeld, dynamiek, warmte, helderheid.
Heerlijk.
- de kamer is klein. Er valt idd nog wat akoestisch te optimaliseren maar het oog wil ook wat -  vind die dingen nu niet bepaald mooi.

Ik zal dus nog wat rondhoren, mss nog iets aanpassen, en er wellicht mee leren leven :)
Als ik per se superzware subs wil horen, dan test ik mss eens een sub.


Dank!
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2020, 21:05:40 »
Dsp? Nooit van gehoord. Ik check het eens!
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: basweergave B&W 684
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2020, 22:02:22 »
Die paradigm pw link, hoe werkt dat precies?

- is een streamer, met ARC functionaliteit (is die ARC de moeite?)
- dus aan te sluiten als bron op mijn marantz amp? Waardoor enkel de via de paradigm gestreamde muziek ARC heeft?
- of als eindversterker, waardoor alle bronnen ARC hebben?

Ik begrijp het niet echt  :think:
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub