Hifi hardware > Luidsprekers en subwoofers

basweergave B&W 684

(1/9) > >>

Marleone:
Beste allen,

Ik heb sinds enkele jaren volgende set:
- Marantz pm 7004
- 2x B&W 684 s1 vloerstaanders
- Rega RP3/Exact
- Marantz cd 6006
- goede kabels  :)

Opgesteld in een redelijk kleine en onregelmatige kamer, 15m2 ongeveer - met schuin dak, schouw, enz.-, en na veel inrichten/schuiven een opstelling gevonden die een mooi en gebalanceerd stereobeeld geeft: speakers een half metertje van achter- en zijmuren, behoorlijk ingedraaid, luisterzetel idem. En bi-wired: geloof me of niet, dit was echt een hoorbare stap vooruit!

Ben hier erg tevreden over: heerlijk warm, zuiver, en vooral plezierig.
MAAR
Ik heb soms moeilijkheden met de bas/sub.

Niet bij de genres waar ik meestal naar luister (jazz, rock 'n roll, blues) maar wel bij iets veeleisendere muziek (dub, stevigere elektronische dingen waar ik soms nostalgisch naar ben): de werkelijke lage klanken klinken vaak wat slordig en bloemig, soms zelfs boomend.

Ik vermoed dat een aanvullende subwoofer dit zou kunnen oplossen.

Mijn ambitie hierbij is het laag(ste) wat steviger en voller te maken én tegelijk beter te definiëren, wat strakker en gecontroleerder te maken, ook en zeker bij lage volumes.

Zonder evenwel een discotheek uit te bouwen: ik woon in een rijhuisje en heb buren.

Ik heb hiervoor de B&W ASW 608 en de SVS SB 1000 op het oog.
Al vermoed ik dat ook een goedkopere sub van rond de 100 euro ook wel zou volstaan.
Het gaat immers uitsluitend over het allerlaagste; voor het overige doen mijn B&W's het goed genoeg.

Heeft iemand ervaring met deze woofers of andere tips?

Is mijn kamertje überhaupt niet te klein voor helder sublaag? Mijn speakers gaan tot zo'n 40-50hz en boomen al.

Overigens: ben me bewust van de felle discussies over het al dan niet toevoegen van een woofer aan een stereo-set, daar hoeft het hier niet over te gaan  ;)

Wel graag info over wat jullie aanraden, en evt. welke bescheiden woofers een aanvulling zouden kunnen zijn

Bedankt!

renes:
Die 684's hebben baspoorten, die zou ik dichtstoppen. Zijn daar geen proppen voor bijgeleverd?

Be Tweeter:
Wat is helder sublaag? Een heldere klank wordt verkregen door er meer hoog in te stoppen, geen verband met laag derhalve.
Staande golven in de kamer zijn veelal de veroorzakers vsn ongedefinieerde klank of overheersende tonen in muziek.
Zelf zou ik niet direct denken dat een sub van 100 het klusje wel kan klaren. Hoe lager, de gewenste frequentie hoe meer uitslag en dus versterkervermogen nodig is of hoe meer vierkante centimeters conusoppervlak, geen zaken die je bij goedkope subs in overvloed vindt.

Je loopt ook kans dat de sub dezlefde interactie met de kamer vertoont en het probleem dus blijft.

bram freestone:
Gewoon eentje nemen van 100 euro proberen gaat boven studeren toch? wel van marktplts natuurlijk en test hem bij de verkoper

goed uit,dat is belangrijk. ;)

Niet te vatten er staan op mrktplts ± 4 tot 5000 stuks te koop :think:

Marleone:
@renes: idd, er zitten plugs bij.
Ik probeer het vanavond.

Omdat ik toch voortdurend met de speakers aan het schuiven was heb ik er eigenlijk nooit echt aandacht aan besteed, aan die plugs. Heb pas sinds een maand of 2-3 (geen grap, na 5 jaar dus) een definitieve positie gevonden/aanvaard voor de speakers, zonder plugs.
En omdat ik ervan uitging dat ze enkel nodig waren wanneer je de speakers vlak tegen muren plaatst.


@ Be Tweeter: van de technische kant ken ik niets. En 'helder', mja laat ons zeggen krachtig en toch 'gecontroleerd' :p
Het is idd mogelijk dat de boom/het gebrek aan controle op de laagste frequentie die de speakers aankunnen aan mijn kamer-akoestiek ligt. Die nochtans vol boeken en LP's (twee muren vol) staat, met een tapijt, een stoffen sofa, een leren zetel...dempende onderdelen genoeg dacht ik?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie