Auteur Topic: Equalizer aansluiten  (gelezen 10787 keer)

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Equalizer aansluiten
« Gepost op: 05 november 2019, 18:51:43 »
HiFi Mannen (en vrouwen als die er zijn...) ik heb een vraag over het aansluiten van een equalizer op mijn audio set, ik heb een losse voor- en eindversterker, ik sluit de output van de voorversterker aan op de input van de equalizer, en de output van de equalizer gaat naar de input van mijn eindversterker, dit is wat ik heb gelezen op internet en het werkt ook in mijn opstelling, ik kan alle geluid verschillen horen als ik de equalizer bedien, alleen zie ik op het display van de equalizer geen uitlezing in de ledjes, ik moet de voorversterker flink hard zetten wil ik iets op en neer zien gaan op het display van de equalizer, heeft er iemand een idee wat ik verkeerd zou hebben gedaan ?  :think:

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: 05 november 2019, 19:11:51 »
Het moet toch andersom ?
De output van ev naar de ingang van de eq
en output van eq naar input vv
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: 05 november 2019, 19:34:18 »
Nee hoor, Derk, je hebt het goed gedaan. Althans, als je niet beschikt over een tape-lus mogelijkheid op je voorversterker. Ik hoop alleen dat je niet te veel ruis hebt op deze manier. Maar het klopt dat je weinig zult zien op de ledjes, de equalizer wordt immers maar heel zachtjes ingestuurd.

Groet,
Jacco

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: 05 november 2019, 19:35:23 »
Het moet toch andersom ?
De output van ev naar de ingang van de eq
en output van eq naar input vv

De VV heeft alleen preamp outs, geen input   ;) vandaar vanaf de output EQ naar de input van de eindversterker, zonder EQ is er maar 1 kabel, alleen van output VV naar input eindversterker  :)

Nee hoor, Derk, je hebt het goed gedaan. Althans, als je niet beschikt over een tape-lus mogelijkheid op je voorversterker. Ik hoop alleen dat je niet te veel ruis hebt op deze manier. Maar het klopt dat je weinig zult zien op de ledjes, de equalizer wordt immers maar heel zachtjes ingestuurd.

Groet,
Jacco

Ja dat dacht ik ook al dat het goed zat :) komt het dan dat als ik een filmpje van deze equalizer zie op youtube waarvan het display vollop aan het dansen is, dat het wellicht in een tape-lus zit ? dat je op die manier meer uitlezing krijgt ? ik heb namelijk in een ver verleden ooit eens een equalizer gehad en een geïntegreerde versterker, daar zat het wel in een tape-lus en had ik veel uitslag op dat display, ook bij zacht afspelen.  :)
« Laatst bewerkt op: 05 november 2019, 19:42:20 door Derk »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: 05 november 2019, 19:43:53 »
Zit er toevallig geen niveauschakelaar op de EQ?


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: 05 november 2019, 19:51:29 »
Zit er toevallig geen niveauschakelaar op de EQ?


Groeten, Ando.

Er zit een high/low schakelaar op, maar dat heeft helaas geen effect.

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: 05 november 2019, 20:03:09 »
Ikke snap,Derk, bietje dom van me  :o ;D

luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: 05 november 2019, 20:35:23 »
En als je de Equalizer nu eens tussen de cd-speler en de voorversterker aansluit?

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: 05 november 2019, 22:44:35 »
En als je de Equalizer nu eens tussen de cd-speler en de voorversterker aansluit?

Om eerlijk te zijn begrijp ik deze mogelijkheid niet, hoe verloopt het signaal dan van de overige sources ? ik ga morgen nog wel wat uitproberen, allereerst een tape-lus, kijken wat dat doet, het belangrijkste is dat de equalizer zelf wel werkt en ik verschil in sound hoor  :D

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: 05 november 2019, 23:00:42 »
En als je de Equalizer nu eens tussen de cd-speler en de voorversterker aansluit?

Om eerlijk te zijn begrijp ik deze mogelijkheid niet, hoe verloopt het signaal dan van de overige sources ? ik ga morgen nog wel wat uitproberen, allereerst een tape-lus, kijken wat dat doet, het belangrijkste is dat de equalizer zelf wel werkt en ik verschil in sound hoor  :D
Met de equalizer tussen de CD en de voorversterker, kun je natuurlijk alleen het geluid van de cd-speler aanpassen. Maar zo kun je wel zien of het display meer uitslaat.

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #10 Gepost op: 05 november 2019, 23:04:52 »
En als je de Equalizer nu eens tussen de cd-speler en de voorversterker aansluit?

Om eerlijk te zijn begrijp ik deze mogelijkheid niet, hoe verloopt het signaal dan van de overige sources ? ik ga morgen nog wel wat uitproberen, allereerst een tape-lus, kijken wat dat doet, het belangrijkste is dat de equalizer zelf wel werkt en ik verschil in sound hoor  :D
Met de equalizer tussen de CD en de voorversterker, kun je natuurlijk alleen het geluid van de cd-speler aanpassen. Maar zo kun je wel zien of het display meer uitslaat.

Dacht al dat je zoiets bedoelde  ;)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #11 Gepost op: 05 november 2019, 23:38:05 »
Hijnhoort in een tape- of in een processorloop. Tussen voor en eindversterker maak je inderdaad kans op meer ruis dan nodig.
An inability to grasp science is no argument against it....

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #12 Gepost op: 06 november 2019, 14:24:47 »
Hoe sluit ik nu een equalizer in zo'n tape-loop aan ? ik lees dat het alleen mogelijk zou zijn als je een tape-monitor aansluiting op je voorversterker hebt ? dat heb ik niet, al heb ik wel twee tape aansluitingen en kan ik los van wat er speelt op de source, iets anders opnemen op tape 2, is dat dan tape-monitor ? als dat zo is, hoe sluit ik dan de equalizer aan in een tape-loop ?   :sceptic:  onderste foto is de equalizer, en in mijn huidige situatie zit er op tape 1 een cassettedeck en op tape 2 mijn tapedeck.

« Laatst bewerkt op: 06 november 2019, 14:41:58 door Derk »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #13 Gepost op: 06 november 2019, 14:41:28 »
Je zet je keuze om te luisteren op tape. Maakt niet uit of je hier tape 1 of tape 2 voor gebruikt. Je select de bon die je wilt luisteren via record selectie. Dus als je naar cd luisteren dan zet je record op de versterker op cd. De record aansluiting aan de achterkant van je versterker, bijvoorbeeld van tape 1 sluit je aan op de ingang van de equalizer. De uitgang van de equalizer zet je op de ingang van tape 1. Wel alles consequent op tape 1 of tape 2 aansluiten en instellen. Niet door elkaar gebruiken.
Normaal is deze functie om direct te horen hoe de opname klinkt tijdens het opnemen indien er in een tapedeck aparte koppen aanwezig zijn voor afspelen en opnemen. Maar nu zet jij de equalizer er tussen....
« Laatst bewerkt op: 06 november 2019, 14:45:04 door mmuetst »

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Equalizer aansluiten
« Reactie #14 Gepost op: 06 november 2019, 15:23:49 »
Je zet je keuze om te luisteren op tape. Maakt niet uit of je hier tape 1 of tape 2 voor gebruikt. Je select de bon die je wilt luisteren via record selectie. Dus als je naar cd luisteren dan zet je record op de versterker op cd. De record aansluiting aan de achterkant van je versterker, bijvoorbeeld van tape 1 sluit je aan op de ingang van de equalizer. De uitgang van de equalizer zet je op de ingang van tape 1. Wel alles consequent op tape 1 of tape 2 aansluiten en instellen. Niet door elkaar gebruiken.
Normaal is deze functie om direct te horen hoe de opname klinkt tijdens het opnemen indien er in een tapedeck aparte koppen aanwezig zijn voor afspelen en opnemen. Maar nu zet jij de equalizer er tussen....

Ik heb het nu op deze manier aangesloten en het display danst als een gek  :banana: alleen heb ik geen geluid... logisch want de eindversterker doet er nu niet in mee, geluid heb ik pas weer als ik de voor -en eindversterker met elkaar verbindt via de in en output, dan krijg ik geluid maar dan hoor ik dat de equalizer ondanks het dansende display, niet werkzaam is, alle knopjes geprobeerd maar helaas geen effect, wat zou er niet goed gaan ? of vergeet ik iets...