Auteur Topic: Pcm multichannel  (gelezen 16174 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Pcm multichannel
« Gepost op: 02 oktober 2019, 20:10:24 »
Ik heb het nieuwe album van Opeth op bluray. De audio daarop is alleen in pcm 5.1 formaat beschikbaar: geen dolby of dts. Alhoewel mijn LG bluray speler de optie pcm multichannel als output kent, krijgt de receiver toch een 2.0 signaal binnen. Enig idee hoe ik dat kan oplossen?

Edit: het kan de receiver zijn: een Sony DA1200ES. Bij de specs staat wel 96K 24bit pcm, maar niet als multichannel.

Edit 2: omdat de Sony via hdmi alleen signaal doorgeeft, gebruik ik een coax digitale kabel tussen br en receiver. Die kan sowieso qua bandbreedte geen multichannel pcm aan, las ik. Toch jammer dat pcm het enige formaat is op het schijfje.
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2019, 20:45:38 door Frits »

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Pcm multichannel
« Reactie #1 Gepost op: 02 oktober 2019, 20:43:09 »
Het is de receiver. S/PDIF (optisch of coax) ondersteunt geen 96 kbit/s 24 bit pcm in 5.1, de bandbreedte van die verbinding is daar niet hoog genoeg voor. Stereo kan wel, maar multichannel niet.
Als je blurayspeler een analoge meerkanaalsuitgang heeft, kun je die aansluiten op je Sony receiver om toch de hoge resolutie in multichannel weer te geven. Digitaal kan zoiets alleen via hdmi. Je receiver heeft echter geen hdmi-invoeraansluitingen, moderne receivers zullen dat wel hebben.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Pcm multichannel
« Reactie #2 Gepost op: 02 oktober 2019, 20:50:00 »
Bloom, bedankt, het was ook wat ik zelf intussen had uitgevogeld. Helaas heeft de speler geen analoge meerkanaals uitgang (de analoge 5.1 ingang word trouwens al door de sacd speler bezet)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Pcm multichannel
« Reactie #3 Gepost op: 02 oktober 2019, 21:58:28 »
Duss, om het werkend te krijgen zou ik of een receiver met zowel 5.1 analoog in als hdmi-in moeten hebben of een bluray /sacd speler met digital en analoog 5.1 uit.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Pcm multichannel
« Reactie #4 Gepost op: 03 oktober 2019, 18:23:53 »
Jouw huidige receiver heeft een 5.1-mc-ingang maar geen hdmi. Je kunt een BR-speler aansluiten om HD-audio weer te geven als die een 5.1-mc-uitgang heeft, anders alleen stereo hd-pcm.
Als je een nieuwe receiver koopt met hdmi-ingangen dan kun je eender welke BR-speler aansluiten. Een 5.1-mc-in/uitgang is dan overbodig.
Voor sacd via hdmi heeft een receiver een dsd-dac aan boord nodig, anders moet dat ook via 5.1-mc.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Pcm multichannel
« Reactie #5 Gepost op: 04 oktober 2019, 12:45:35 »
Ik heb een Denon 1910 receiver gevonden die zou voldoen, maar die heeft weer geen phono-pre.. het blijft een zoektocht.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Pcm multichannel
« Reactie #6 Gepost op: 04 oktober 2019, 14:00:03 »
Een phono pre kun je toch los kopen voor niet al te veel geld?

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Pcm multichannel
« Reactie #7 Gepost op: 04 oktober 2019, 15:10:10 »
Een phono pre kun je toch los kopen voor niet al te veel geld?

Dat is waar, ik vraag me alleen af hoe goed die goedkope phono-pré's presteren. Ik maak er een draadje van aan.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Pcm multichannel
« Reactie #8 Gepost op: 04 oktober 2019, 16:15:37 »