Auteur Topic: Linux installeren?  (gelezen 7335 keer)

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Linux installeren?
« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2019, 16:24:03 »
Windows is niet gratis omdat het nu eenmaal commerciële software is. Ik denk wel dat Microsoft naar een model evolueert waarbij Windows en wellicht zelfs Office voor particulieren gratis zal zijn, maar je moet dan wel verplicht een maandabonnement betalen voor een daaraan verbonden Microsoft clouddienst. Vermits Microsoft nu al bezig is pure spyware onder het mom van "telemetrie" in te bouwen in Windows en Office, vind ik zelfs dan dat thuisgebruikers véél beter af zijn met Linux. Geen risico op malware en geen ingebouwde spyware. Kies gewoon voor een niet-commerciële distrubutie en "Bob's your uncle" zoals de Amerikanen zeggen.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Linux installeren?
« Reactie #16 Gepost op: 14 september 2019, 16:30:49 »
Ik werk er nu zo'n jaar of 10 mee. Vroeger nog in een dualboot, maar daar ben ik inmiddels ook van afgestapt. Hier draait alles op een Ubuntu / Mint versie en wij missen Windows totaal niet.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Linux installeren?
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2019, 17:21:36 »
Keep it simple.  ;)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Linux installeren?
« Reactie #18 Gepost op: 15 januari 2020, 08:47:49 »
Lekker vrij vandaag.
Dus een beetje aanrommelen en dat aanrommelen wordt het volgende.

De misses heeft in een loterij op haar werk een desktop computer gewonnen.
Een oudje en helemaal kaal.
Geen harde schijf , geen toetsenbord , geen muis en geen monitor.
SSD , Kleintje van 120 GB is door mij inmiddels ingebouwd.  Een toetsenbord en een muis heb ik nog liggen.
Monitor, tsja .............heb ik niet.  Oké dan moet de TV maar even als monitor dienen.
De desktop ligt inmiddels in mijn audio / TV rack.
Via HDMI op de receiver aangesloten. 
Toetsenbord en muis liggen op de salon tafel.  Internet is ook al aangesloten vanaf de switch. 
Ja, deze is voorhanden in de set omdat receiver, chromcast, bluray speler, connector2 en computer graag internet hebben.
De computer laat inmiddels zien dat hij op zoek is naar een bron voor de reboot.
Zo eerst even met de misses naar de tandarts en dan straks verder.
Linux Mint 19.2 moet er op komen.
Als het geheel werkt meld ik me. 

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Linux installeren?
« Reactie #19 Gepost op: 15 januari 2020, 08:50:56 »
Hoi Marcel. Leuk! Ook een Linux gebruiker hier. Hoe groot is het intern geheugen van de PC?

Edit: Teruglezend in het topic zie ik nu ook mijn eerdere reacties op jouw avontuur met Linux en dat je al wat ervaring hebt. Veel plezier met hobby-en vandaag!
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2020, 08:54:10 door Frits Denon »
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Linux installeren?
« Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2020, 08:53:26 »
Geen idee.

Ik moet de bios nog in om de kast te vertellen wat hij moet gaan doen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Linux installeren?
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2020, 19:33:35 »
Als systeembeheerder vervloek ik Microsoft....dit weekend weer Windows updates installeren op de servers van onze klant..altijd hou je hart vast wat er nu weer mis gaat....nee , doe mij maar Linux of Mac OS.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Linux installeren?
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2020, 21:01:52 »
Op mijn oude HPtouch sinds korte tijd MXLinux draaien. Bevalt erg goed.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Linux installeren?
« Reactie #23 Gepost op: 16 januari 2020, 07:21:00 »
De oude Acer desktop draait nu op Linux Mint 19.2

De SSD zorgt voor een zeer snelle opstart.
Binnen 10 seconden is hij opgestart.

Nu maar eens kijken wat de toepassing gaat worden.
In eerste instantie was het idee , eerst maar eens aan de gang krijgen.  En dat is gelukt.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Linux installeren?
« Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2020, 09:46:34 »
Als systeembeheerder vervloek ik Microsoft....dit weekend weer Windows updates installeren op de servers van onze klant..altijd hou je hart vast wat er nu weer mis gaat....nee , doe mij maar Linux of Mac OS.
Breek me de bek niet open. Ook heel leuk: malware-infecties oplossen. Vooral ransomware dezer dagen. We zijn nauwelijks drie weken ver in  het nieuwe jaar en we hebben hier in België al drie in het nieuws geraakte ransomware-aanvallen gehad. Eerst bij Picanol, een textielfirma met geautomatiseerde weefgetouwen die bestuurd worden via Windows. Alles ligt plat. Ook de administratieve systemen. Ze overwegen te betalen. De Universiteit Maastricht, die eind vorig jaar door ransomware getroffen werd heeft betaald. En ze hadden geluk: ze kregen een key om alles te ontgrendelen. Voor even veel geld kom je bedrogen uit en krijg je géén key, waarna je je geld kwijt bent en alles nog steeds versleuteld is. De politie raadt overigens aan om nooit te betalen. Ook al omdat je anders het bericht zendt dat misdaad loont en dat lokt alleen nog méér ransomware uit.
Nummer twee waren de Oxfam Wereldwinkels in Brugge. Die lieten de andere kant weten dat ze een liefdadigheidsoriganisatie zijn en niet in staat om een hoog losgeld te betalen. Daarop kwam bericht terug dat ze tevreden zijn met één bitcoin. Dat is nog altijd meer dan 7000 euro en dat gaat dus ook niet. Oxfam is met "computerdeskundigen" bezig te kijken hoe ze alles weer aan het werken kunnen krijgen.
En nummer drie is een Gents bouwbedrijf Bouwpunt O.V.B., dat maandagmorgen bij het aanzetten van hun desktops merkte dat alles versleuteld was. Die moeten nog beslissen wat ze gaan doen.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2020, 09:48:49 door Bloom »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Linux installeren?
« Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2020, 19:31:27 »
Als systeembeheerder vervloek ik Microsoft....dit weekend weer Windows updates installeren op de servers van onze klant..altijd hou je hart vast wat er nu weer mis gaat....nee , doe mij maar Linux of Mac OS.
Breek me de bek niet open. Ook heel leuk: malware-infecties oplossen. Vooral ransomware dezer dagen. We zijn nauwelijks drie weken ver in  het nieuwe jaar en we hebben hier in België al drie in het nieuws geraakte ransomware-aanvallen gehad. Eerst bij Picanol, een textielfirma met geautomatiseerde weefgetouwen die bestuurd worden via Windows. Alles ligt plat. Ook de administratieve systemen. Ze overwegen te betalen. De Universiteit Maastricht, die eind vorig jaar door ransomware getroffen werd heeft betaald. En ze hadden geluk: ze kregen een key om alles te ontgrendelen. Voor even veel geld kom je bedrogen uit en krijg je géén key, waarna je je geld kwijt bent en alles nog steeds versleuteld is. De politie raadt overigens aan om nooit te betalen. Ook al omdat je anders het bericht zendt dat misdaad loont en dat lokt alleen nog méér ransomware uit.
Nummer twee waren de Oxfam Wereldwinkels in Brugge. Die lieten de andere kant weten dat ze een liefdadigheidsoriganisatie zijn en niet in staat om een hoog losgeld te betalen. Daarop kwam bericht terug dat ze tevreden zijn met één bitcoin. Dat is nog altijd meer dan 7000 euro en dat gaat dus ook niet. Oxfam is met "computerdeskundigen" bezig te kijken hoe ze alles weer aan het werken kunnen krijgen.
En nummer drie is een Gents bouwbedrijf Bouwpunt O.V.B., dat maandagmorgen bij het aanzetten van hun desktops merkte dat alles versleuteld was. Die moeten nog beslissen wat ze gaan doen.
Die criminelen die geven natuurlijk wel die code, want anders zullen andere bedrijven wel twee keer gaan na denken of ze betalen. Dat het een slecht signaal afgeeft is duidelijk. Maar ja, kies er voor om failliet te gaan of toch maar betalen...moeilijke keuze. Het ontwerp van je backup is daarom zo belangrijk. Het kan je uiteindelijk veel geld schelen.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Linux installeren?
« Reactie #26 Gepost op: 16 januari 2020, 20:54:50 »
Denk je niet dat de Universiteit Maastricht en een wereldspeler als Picanol een heel goeie back-upstrategie hadden en hebben?
Het probleem is dat de moderne ransomware-versies het spel héél sluw spelen. Als ze één systeem in het netwerk kunnen infecteren, proberen ze in eerste instantie alle andere Windows systemen die ze kunnen bereiken ook te infecteren alsook een stub vast te hechten aan allerlei bestanden en dan gaan ze meer dan een maand slapen. Sommige slapen zelfs drie maanden. Zo zijn ze zeker dat ook al je back-ups geïnfecteerd zijn. En dan ben je ondanks een goeie back-upstrategie de pineut. Zet je eender welke back-up terug,  begint het spul meteen alles te versleutelen. Ramp alom. Zo zijn alle slachtoffers van recente ransomware eraan toe. Betalen is dan vaak de goedkoopste en snelste optie om weer online te zijn. Tot de volgende besmetting, natuurlijk.

Zelf ben ik een IT'er en ik consulteer bedrijven en overheden over een afdoende beveiliging hiertegen. Ja, dat kan. Maar ik werk wel met een contract waarmee ik afdwing dat al mijn adviezen ook geïmplementeerd worden. Willen ze dat niet, dan speel ik niet meer mee. Mijn prijs is véél goedkoper dan het losgeld dat die ransomwarecriminelen vragen en héél véél goedkoper dan alles vanaf nul weer installeren en configureren met verlies van alle data en het risico dat allemaal weer opnieuw gebeurt.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Linux installeren?
« Reactie #27 Gepost op: 16 januari 2020, 21:19:39 »
Denk je niet dat de Universiteit Maastricht en een wereldspeler als Picanol een heel goeie back-upstrategie hadden en hebben?
Het probleem is dat de moderne ransomware-versies het spel héél sluw spelen. Als ze één systeem in het netwerk kunnen infecteren, proberen ze in eerste instantie alle andere Windows systemen die ze kunnen bereiken ook te infecteren alsook een stub vast te hechten aan allerlei bestanden en dan gaan ze meer dan een maand slapen. Sommige slapen zelfs drie maanden. Zo zijn ze zeker dat ook al je back-ups geïnfecteerd zijn. En dan ben je ondanks een goeie back-upstrategie de pineut. Zet je eender welke back-up terug,  begint het spul meteen alles te versleutelen. Ramp alom. Zo zijn alle slachtoffers van recente ransomware eraan toe. Betalen is dan vaak de goedkoopste en snelste optie om weer online te zijn. Tot de volgende besmetting, natuurlijk.

Zelf ben ik een IT'er en ik consulteer bedrijven en overheden over een afdoende beveiliging hiertegen. Ja, dat kan. Maar ik werk wel met een contract waarmee ik afdwing dat al mijn adviezen ook geïmplementeerd worden. Willen ze dat niet, dan speel ik niet meer mee. Mijn prijs is véél goedkoper dan het losgeld dat die ransomwarecriminelen vragen en héél véél goedkoper dan alles vanaf nul weer installeren en configureren met verlies van alle data en het risico dat allemaal weer opnieuw gebeurt.
Ik denk dat ze geen goede back-upstrategie hebben. Anders hadden ze nu een bruikbare backup gehad.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Linux installeren?
« Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2020, 00:49:38 »
Zo eenvoudig is dat allemaal niet.
Zelfs als je een back-up hebt die meer dan drie maanden kan overbruggen, zit je ook nog met een probleem als een back-up van die ouderdom moet terugzetten: je verliest dan alle data van de laatste drie of vier maanden. Welk bedrijf kan zich dat permitteren?

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Linux installeren?
« Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2020, 19:04:06 »
Zo eenvoudig is dat allemaal niet.
Zelfs als je een back-up hebt die meer dan drie maanden kan overbruggen, zit je ook nog met een probleem als een back-up van die ouderdom moet terugzetten: je verliest dan alle data van de laatste drie of vier maanden. Welk bedrijf kan zich dat permitteren?
Nee, eenvoudig is het niet. Maar we zien vaak een design die niet rekening houdt met dit soort besmettingen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2020, 20:32:59 door mmuetst »