Philips moet zijn rechtmatige plek weer terugkrijgen die het als audiomerk verdient, aldus ceo Kostas Vouzas van Philips TV en audio in Europa. Met de presentatie in Berlijn van de eerste nieuwe hifi producten die door TP vision onder de Philips vlag zijn gelanceerd zijn de eerste van vele stappen gezet op een lange weg om Philips terug te brengen als audiomerk.
Nadat het Nederlandse elektronicaconcern zijn audio-activiteiten in 2014 verkocht zijn ze tot 2018 door het Amerikaanse gitaarmerk Gibson gemaakt.
De overname van de hifi door Gibson is nooit den succes geworden. In 2018 werden Gibson's audio-activiteiten zelfs failliet verklaard.
Het terugwinnen van een verloren positie in een markt als die van audio-apparatuur is zeker niet makkelijk.
Gibson zat dusdanig in de problemen dat het maar weinig geld kon investeren in een adequate marketing en nieuwe producten waardoor het Philips logo allengs meer schapruimte moest overlaten aan concurrenten.
Het opnieuw claimen van een marktaandeel betekent dat Philips met echt onderscheidende producten moet komen om zich weer succesvol in de audio-markt te plaatsen.