Auteur Topic: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?  (gelezen 5349 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Gepost op: 23 augustus 2019, 18:43:28 »
Bekijk deze film en geef je mening


En ja, ik heb het gezien bij de vorige eigenaar van mijn Magnepan luidsprekers....heel veel dure apparatuur...Accuphase en Martin Logan electrostaten en een akoestiek als een badkamer.......

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2019, 18:48:29 »
Ik mag hopen dat het eea niet als een verrassing komt.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2019, 19:38:43 »
"My attic room" klinkt best aardig en ik ben dik tevreden !
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2019, 19:41:10 door Audiofreak »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2019, 22:48:25 »
Ik mag hopen dat het eea niet als een verrassing komt.

Gr. Hans
Voor mij niet Hans, maar vond het ondanks mijn kennis een interessant filmpje van een ervaren man in akoestiek. In ons wereldje zijn er nog genoeg mensen die zich blind staren op electronica of nog erger, bezig zijn met de klank van een kabel.
Ik ben nog wel benieuwd hoe ik mijn mancave verder kan verbeteren qua akoestiek. Voordeel van een eigen luister ruimte....ik kan dus die bank (in mijn geval een lekkere stoel) wel verschuiven.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.085
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2019, 22:49:41 »
Ik ben heel tevreden met mijn luisterzolder, er zal van alles aan kunnen worden verbeterd maar ik ben tevreden en dus is de behoefte er toe niet aanwezig. Ik krijg kippenvel van de muziek, daar gaat het me om.
Voor de hobby wissel ik op onregelmatige tijden wel eens van luidspreker. Omdat ik eigenlijk de uitkomst van te voren al weet markeer ik goed waar de luidsprekers behoren te staan voor het voor mij mooiste geluid.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2019, 22:52:53 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2019, 23:24:49 »
Ik ben heel tevreden met mijn luisterzolder, er zal van alles aan kunnen worden verbeterd maar ik ben tevreden en dus is de behoefte er toe niet aanwezig. Ik krijg kippenvel van de muziek, daar gaat het me om.
Voor de hobby wissel ik op onregelmatige tijden wel eens van luidspreker. Omdat ik eigenlijk de uitkomst van te voren al weet markeer ik goed waar de luidsprekers behoren te staan voor het voor mij mooiste geluid.
Dat is goed om te horen. Voor mij geld ook dat ik mijn ruimte lekker vind klinken. En ik heb mijn luidsprekers in andere ruimtes gehoord en weet dat het beter kan. Maar ook ruimtes waar het minder klonk. Experimenteren met akoestiek blijft leuk, dus als ik weet hoe ik iets kan verbeteren zal ik het uitproberen. Maar zal er geen hoge bedragen tegen aan gooien.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #6 Gepost op: 24 augustus 2019, 08:28:12 »
De invloed van een kamer is groot. Vandaar dat ik de keus heb gemaakt (en kunnen maken) om naar zolder te gaan. Dan is er veel mogelijk en dus ook een veel,veel,veel beter geluid. Mensen die niet weten hoe het eea kan klinken (cq de mogelijkheden van de speakers niet kennen) kunnen inderdaad prima genieten van hun set. Tot kippenvel aan toe.

Lekker toch. Ieder zijn ding.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.121
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #7 Gepost op: 24 augustus 2019, 09:03:32 »
Kun je de kamer niet behandelen , aanpassen of een aparte luisterruimte maken kun je een hoofdtelefoon overwegen.

Daar moet je wel aan kunnen wennen.  Het ding moet lekker zitten.
Je moet aan het geluid in en om je hoofd kunnen wennen.

Maar de weergave kwaliteit is eigenlijk niet te benaderen met luidsprekers.

Marcel
Bluesound Node (Qobuz) - Topping E30 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 pro.
Sony CDP 920 QS - Topping E30 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 pro.
Philips CD100 - Lake People G103 - Denon AH-D2000.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #8 Gepost op: 24 augustus 2019, 09:25:39 »
Je hoort voornamelijk de ruimte inderdaad. Zet je speakers maar eens in een anderre ruimte en merk hoeveel verschil dat maakt.

Neemt trouwens niet weg dat ik m'n nearfield Geithain monitors zeker weten meer vertrouw dan m'n Oppo PM-1 headphone.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.121
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #9 Gepost op: 24 augustus 2019, 09:28:12 »
Waarom vertrouw je een set luidsprekers in een ruimte meer dan je hoofdtelefoon?
Is de Oppo er eentje die een smaakje toevoegt?

Marcel
Bluesound Node (Qobuz) - Topping E30 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 pro.
Sony CDP 920 QS - Topping E30 - Lake People G111 - Beyerdynamic DT1990 pro.
Philips CD100 - Lake People G103 - Denon AH-D2000.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2019, 09:31:22 »
Ik heb mijn ls even afgekoppeld en ik hoor de ruimte maar geen muziek :)
Ik durf best wel te zeggen dat bijna elke goed gebouwde luidspreker goed klinkt in een goede acoustiek.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2019, 09:58:42 »
De invloed van een kamer is groot. Vandaar dat ik de keus heb gemaakt (en kunnen maken) om naar zolder te gaan. Dan is er veel mogelijk en dus ook een veel,veel,veel beter geluid. Mensen die niet weten hoe het eea kan klinken (cq de mogelijkheden van de speakers niet kennen) kunnen inderdaad prima genieten van hun set. Tot kippenvel aan toe.

Lekker toch. Ieder zijn ding.

Gr. Hans
Dit gegeven was in 1968 al bij mij bekend. De zoon van een vriend was met een eenvoudig setje naar de zolder verkast en mijn vriend was met stomheid geslagen toen hij het resultaat op zolder hoorde. Het setje op zolder klonk zelfs meer "lifelike" dan zijn eigen set met de enorme JBL Baron C 38 speakers.
Zelf zit ik inmiddels al meer dan 10 jaar op de zolderkamer en ik heb menig keer gehoord, dat men het in deze ruimte toch wel "boven modaal"  ;) vond klinken.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.085
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2019, 10:59:53 »
Ik ben heel tevreden met mijn luisterzolder, er zal van alles aan kunnen worden verbeterd maar ik ben tevreden en dus is de behoefte er toe niet aanwezig. Ik krijg kippenvel van de muziek, daar gaat het me om.
Voor de hobby wissel ik op onregelmatige tijden wel eens van luidspreker. Omdat ik eigenlijk de uitkomst van te voren al weet markeer ik goed waar de luidsprekers behoren te staan voor het voor mij mooiste geluid.
Dat is goed om te horen. Voor mij geld ook dat ik mijn ruimte lekker vind klinken. En ik heb mijn luidsprekers in andere ruimtes gehoord en weet dat het beter kan. Maar ook ruimtes waar het minder klonk. Experimenteren met akoestiek blijft leuk, dus als ik weet hoe ik iets kan verbeteren zal ik het uitproberen. Maar zal er geen hoge bedragen tegen aan gooien.
De enigste aanpassing die ik heb gedaan is een wollen vloerkleed op de grond leggen. Dat gaf een verbetering voor de rest zou ik ook niet weten wat ik doen moet. De zolderkamer heeft voldoende demping en schuine wanden. De kamer door metingen in kaart te brengen en veranderingen door te voeren is een hobby op zich en niet de mijne. Ik luister liever naar muziek of ontdek nieuwe muziek als het voortdurend proberen te verbeteren van het geluid.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2019, 11:36:16 »
Ik ben heel tevreden met mijn luisterzolder, er zal van alles aan kunnen worden verbeterd maar ik ben tevreden en dus is de behoefte er toe niet aanwezig. Ik krijg kippenvel van de muziek, daar gaat het me om.
Voor de hobby wissel ik op onregelmatige tijden wel eens van luidspreker. Omdat ik eigenlijk de uitkomst van te voren al weet markeer ik goed waar de luidsprekers behoren te staan voor het voor mij mooiste geluid.
Dat is goed om te horen. Voor mij geld ook dat ik mijn ruimte lekker vind klinken. En ik heb mijn luidsprekers in andere ruimtes gehoord en weet dat het beter kan. Maar ook ruimtes waar het minder klonk. Experimenteren met akoestiek blijft leuk, dus als ik weet hoe ik iets kan verbeteren zal ik het uitproberen. Maar zal er geen hoge bedragen tegen aan gooien.
De enigste aanpassing die ik heb gedaan is een wollen vloerkleed op de grond leggen. Dat gaf een verbetering voor de rest zou ik ook niet weten wat ik doen moet. De zolderkamer heeft voldoende demping en schuine wanden. De kamer door metingen in kaart te brengen en veranderingen door te voeren is een hobby op zich en niet de mijne. Ik luister liever naar muziek of ontdek nieuwe muziek als het voortdurend proberen te verbeteren van het geluid.
Ik heb ook alleen maar een hoogpolig kleed op de harde laminaatvloer (met een betonnen ondergrond) liggen. Voor de rest zijn er een aantal objecten in de ruimte die hun aandeel leveren in het eindresultaat. Voor mij is het zo ook goed en ik ga verder ook geen capriolen uithalen. Ik heb in de ruimte nog maar één betonnen wand (buitenmuur) maar daar staat een hele stellage met apparatuur tegenaan.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.085
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Luisteren we naar onze luidsprekers of toch niet?
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2019, 12:10:57 »
Vergelijkbaar met hier, geen gedoe maar luisteren en zo nu en dan kippenvel. ;D
Eens buizen altijd buizen.