Auteur Topic: Hoger - lager opgeleiden.  (gelezen 3410 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Hoger - lager opgeleiden.
« Gepost op: 16 augustus 2019, 11:15:19 »
Vanmorgen weer een item in het nieuws waarin een vergelijk wordt getrokken tussen hoger en lager opgeleiden.
Ik word kotsmisselijk van dit soort onderzoeken, waar doorgaans de tweede groep negatief weggezet wordt.

Wat vinden jullie van dit soort berichtgeving?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2019, 11:39:53 »
Het word te pas en te onpas gebruikt.
Journalisten en onderzoekers maken er graag gebruik van om zo mensen in een bepaald hokje te zetten.
In discussie programma's op tv maken ze er ook graag gebruik van.
Hoop dat er geen spelvouten in zitten ;D
I love vintage.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2019, 12:44:23 »
Diverse onderzoeken en vooral berichtgeving daar over laten erg goed zien dat ook het brengen van "nieuws" , journalistiek, een vorm van stemmingmakerij is.
Alles in dienst van de machthebbers die de politiek en vooral de manier van denken van mensen een bepaalde richting op moeten sturen.

Aan de ene kant roepen dat we allemaal gelijk zijn, niet moeten discrimineren en aan de andere kant heel veel muurtjes neerzetten.

Er komt vast een onderzoek in het nieuws wat verteld dat hoger opgeleide mensen eerder geneigd zijn om een elektrische auto te kopen en dat lager opgeleide  een benzine auto blijven kopen.

Heeft dat direct te maken met het opleidingsniveau of meer met het besteedbare inkomen van hoger of lager opgeleide mensen?

Ik heb een hekel aan non nieuws en helemaal als het overduidelijk stemmingmakerij is.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2019, 13:49:48 »
 :braak:
Dikke sik, 10 bier !!!
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2019, 13:53:57 door Audiofreak »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2019, 15:25:55 »
Ik vind dat er wel een kern van waarheid in zit. (al was het alleen maar om de discussie aan te wakkeren, want zo gaat het natuurlijk maar een kant op...)

Groet,
Jacco

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2019, 15:40:17 »
Laatst las ik over bijgeloof in Malawi (Afrika). Toen dacht ik nog na over hoe gevaarlijk onwetendheid is. Daar genieten mensen helaas nauwelijks opleiding. Dat opleiding vele voordelen heeft is volgens mij wel duidelijk.

Ik kan me wel voorstellen dat het lullig overkomt als je een relatief lage opleiding gehad hebt. Maar dat soort onderzoeken leiden tot hogere/betere opleiding van iedereen dan is dat het wel waard denk ik. Daar hebben we namelijk allemaal wat aan.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2019, 15:42:12 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #6 Gepost op: 16 augustus 2019, 16:33:31 »
Ken de ins/outs van het onderzoek niet. Maar stel dat het een gedegen onderzoek is dan ja...wat kan je erop tegen hebben ?

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2019, 17:24:39 »
5 jaar vind ik wel veel...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2019, 19:03:30 »
Het zit hem denk ik meer in het simpele feit dat gemiddeld gezien de hoger opgeleide medemensch meer mogelijkheden heeft. En die ook gebruikt.

De andere kant van de medaille ken ik ook, het is bijzonder frustrerend om min of meer met de rug tegen de muur keuzes te moeten maken, terwijl je weet dat het eigenlijk anders moet.

Maar ik vind het best koddig om de middelmatig opgeleide journalist te zien schrijven over laag versus hoog opgeleiden  ;D .

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2019, 19:45:26 »
Het zit hem denk ik meer in het simpele feit dat gemiddeld gezien de hoger opgeleide medemensch meer mogelijkheden heeft. En die ook gebruikt.

De andere kant van de medaille ken ik ook, het is bijzonder frustrerend om min of meer met de rug tegen de muur keuzes te moeten maken, terwijl je weet dat het eigenlijk anders moet.

Maar ik vind het best koddig om de middelmatig opgeleide journalist te zien schrijven over laag versus hoog opgeleiden  ;D .

Groet,
Jacco
Dat laatste ben ik geheel met je eens en vandaar mijn wat atypische reactie. Hoog opgeleiden gaan vaak veel later aan het werk dan laag opgeleiden, Laag opgeleiden hebben dikwijls een beperkte keuze op de arbeidsmarkt, alhoewel dat hoog opgeleiden ook kan overkomen als er in een bepaalde richting teveel mensen zijn opgeleid en de vraag maar beperkt is.
Mijn docent sociologie waarschuwde in 1978 al voor het fenomeen, omdat er in die tijd grote aantallen studenten voor dezelfde studie richting kozen.. Daarnaast zijn er ook mensen die studies volgen waar nauwelijks vraag naar is.

Nou is het natuurlijk ook zo dat niet iedereen professor behoeft te worden, want er zijn zat belangrijke taken waarvoor een dergelijke opleiding niet nodig is. Vuilnismannen zijn zeker zo belangrijk als professoren, want als het vuil niet meer opgehaald wordt hebben we een serieus probleem.

Weer heel anders wordt het verhaal als het om zware lichamelijke arbeid gaat of bijvoorbeeld onregelmatige diensten.. Het is bewezen dat nachtdiensten zeker niet goed voor de gezondheid zijn en er daardoor op langere termijn allerlei klachten kunnen ontstaan.


« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2019, 19:49:10 door Audiofreak »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2019, 19:57:06 »
Zekers. Bij mij is diabetes 2 vastgesteld en onregelmatige diensten zouden mij de das om doen. Nu begrijp ik ook waarom het zo ongezond is.

Maar goed, terug naar het onderwerp. Het gaat om gemiddelden en iedereen vindt er wel wat van. Is natuurlijk niet de bedoeling om een individu op wat voor manier dan ook weg te zetten. Een beetje meer respect door de heren en dames journalisten zou op zijn plek zijn.

Ook ik erger me groen en geel aan de gebrekkige en vaak gekleurde berichtgeving naar aanleiding van het zoveelste onderzoek. Kennelijk is men tot dat niveau geconvergeerd qua kennis. Ook omtrent het klimaat is een dergelijke tendens merkbaar. Ik probeer het gewoon maar links te laten liggen en me te concentreren op de echt belangrijke zaken.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2019, 20:07:42 »
Hoog of laag opgeleid ? Ben ooit bij mijn huidige werkgever bijna 25 jaar geleden binnen gekomen.
Niet al teveel papieren maar wel leergierig.
Alles aangepakt en ook binnen de organisatie kansen gekregen en benut met nu een boven modaal inkomen.
Dus wat zegt uiteindelijk een papiertje wellicht ooit cumlaude behaald met een zoen en een griffel van de juf.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2019, 20:59:24 »
Kijk persoonlijk meer naar sociaal opgevoed....die heb je in alle bevolkingsgroepen. Mijn vader was de enige die werkte thuis (en hard) en ging naar de hemel op zijn 55...veel te jong...maar wel prettig dat hij samen met mijn moeder (die het meeste voor haar rekening nam) mijn zus en mij sociaal heeft opgevoed... Denk aan een ander en je omgeving!
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2019, 23:32:35 door mmuetst »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2019, 22:36:25 »
 Good Posting

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Hoger - lager opgeleiden.
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2019, 23:17:51 »
Volgens mij zijn we in Nederland allemaal hoog opgeleid. Onderling zijn er vast verschillen, maar in relatie tot de rest van de wereld zijn we gelukkig allemaal in staat gesteld om een gedegen vorm van opleiding te volgen, die op veel plekken helemaal niet vanzelfsprekend is..

Denk dat het altijd beter kan, maar op zich zitten we er in Nederland allemaal goed bij volgens mij. Lekker boxjes aansluiten en muziek luisteren. Klinkt mij als muziek in de oren ;)
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.