Auteur Topic: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?  (gelezen 24276 keer)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #60 Gepost op: 25 december 2019, 20:44:57 »
Wat is het vd Heijde gedachtengoed?

Groeten, Ando.

https://www.dhtrob.com/overige/geluid_dat_niet_mag.php

Veel woorden en dito onzin.
Inderdaad. Eens in de zoveel tijd steekt dit de kop.
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #61 Gepost op: 25 december 2019, 20:47:09 »
Wat is het vd Heijde gedachtengoed?

Groeten, Ando.

https://www.dhtrob.com/overige/geluid_dat_niet_mag.php

Veel woorden en dito onzin.
Mooi, dan hoef ik daar geen tijd in te steken...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #62 Gepost op: 26 december 2019, 00:38:23 »

Je wilt niet weten hoeveel en vaak ik al paneels beluisterd heb,en dure paneels, solo hebben hun voordeel,maar smijt je er

subwoofers achter dat kan een ander effect hebben.En ik dacht dat Bloom er 4 heeft toch?

Bram laat dagelijks zijn hondjes uit en gaat ook wel is op koffie bezoek bij W&W,das nog geen 100 mtr van thuis en daar

staan ze dan, en haast om de 3/4 mnd wel een ander, van heel groot en kleiner.

En vandaar mijn opmerking dat het laag van blooms panelen ruimschoots ondersteund word door woofers.

En woofers hebben toch conussen toch? dan zit er ook nog een dsp tussen dus die subs spelen mischien wel in de hoogste

regionen mee kwa bas.

Anderzijds zijn er de laatste tijd speakers op de markt die hetzelfde kunnen kwa afbeelding als een duur paneel.

Trouwens een tannoy dtm of zo dus een punstraler lukte dat jr geleden ook aardig.de box is opzicht totaal ongeschikt voor

huiskamers dusss nooit kopen!
Wel leuk Bram dat je af en toe kunt koffie drinken en naar mooie apparatuur mag luisteren. Wat Bloom bedoelt, heeft niks met het laag van de luidsprekers te maken maar met de kleine conus van een dome tweeter t.o.v. een grote lange ribbon tweeter in bijvoorbeeld een magnepan luidspreker. Paneel luidsprekers zullen door akoestisch kortsluiting altijd minder laag weer geven dan een gesloten systeem. Daarom wordt er gebruik gemaakt van een sub om het laag bij te staan (en ja dat is een normale conus luidspreker) maar lage tonen gedragen zich anders dan midden en hogen tonen, en juist in dat gebied (midden en hoog) onderscheid een paneel luidspreker zich van een conus mid/hoog systeem. Ik heb van Cees een goede sub mogen lenen om deze te combineren met mijn Magnepans. Ik werd er onrustig van...kon het laag niet in harmony krijgen met de Magnepans. Persoonlijk vind ik het laag van mijn Magnepans niet verkeerd en mijn insteek is dan, beter minder laag dan een slecht laag.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2019, 11:23:44 door mmuetst »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #63 Gepost op: 26 december 2019, 01:18:18 »

Je wilt niet weten hoeveel en vaak ik al paneels beluisterd heb,en dure paneels, solo hebben hun voordeel,maar smijt je er

subwoofers achter dat kan een ander effect hebben.En ik dacht dat Bloom er 4 heeft toch?

Bram laat dagelijks zijn hondjes uit en gaat ook wel is op koffie bezoek bij W&W,das nog geen 100 mtr van thuis en daar

staan ze dan, en haast om de 3/4 mnd wel een ander, van heel groot en kleiner.

En vandaar mijn opmerking dat het laag van blooms panelen ruimschoots ondersteund word door woofers.

En woofers hebben toch conussen toch? dan zit er ook nog een dsp tussen dus die subs spelen mischien wel in de hoogste

regionen mee kwa bas.

Anderzijds zijn er de laatste tijd speakers op de markt die hetzelfde kunnen kwa afbeelding als een duur paneel.

Trouwens een tannoy dtm of zo dus een punstraler lukte dat jr geleden ook aardig.de box is opzicht totaal ongeschikt voor

huiskamers dusss nooit kopen!
Wel leuk Bram dat je af en toe kunt koffie drinken en naar mooie apparatuur mag luisteren. Wat Bloom bedoelt, heeft niks met het laag van de luidsprekers te maken maar met de kleine conus van een dome tweeter t.o.v. een grote lange ribbon tweeter in bijvoorbeeld een magnepan luidspreker. Paneel luidsprekers zullen door akoestisch kortsluiting altijd minder laag weer geven dan een gesloten systeem. Daarom wordt er gebruik gemaakt van een sub om het laag bij te staan (en ja dat is een normale conus luidspreker) maar lage tonen gedragen zich anders dan midden en hogen tonen, en juist in dat gebied (midden en hoog) onderscheid een paneel luidspreker zig van een conus mid/hoog systeem. Ik heb van Cees een goede sub mogen lenen om deze te combineren met mijn Magnepans. Ik werd er onrustig van...kon het laag niet in harmony krijgen met de Magnepans. Persoonlijk vind ik het laag van mijn Magnepans niet verkeerd en mijn insteek is dan, beter minder laag dan een slecht laag.
Met de laatste opmerking ben ik het helemaal eens. Liever minder en strak laag dan te dominant laag. Mijn Cabasse Galiote en mijn Celestion 3 luidsprekers zijn relatief kleine monitoren, maar ik vind het laag wat ze weergeven meer dan voldoende. De tijd van de uit de kluiten gewassen Infinity Q2's of Cambridge Audio transmissionlines heb ik gehad. De Infinity's klonken groots, maar kleinere luidsprekers kunnen ook fantastisch klinken.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2019, 12:11:41 door Audiofreak »

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #64 Gepost op: 26 december 2019, 05:33:03 »

Een ieder die verslag doet over zijn speakers etc heeft het over zijn eigen kamer,garage,of zolder.

Neem ik Bloom onder de loep dan is dat een geval apart,bekijk ik zijn panelen en de opstelling van zijn panelen dan hebben

die geen ondersteuning van een achterwand of zijwanden,gezien de achterwand bestaat uit boeken en welhaast tot aan het

plafond is dat een dempend geheel en in mijn ogen.het is niet een ideale standplaats voor panelen,let wel.dat vind ik!

Zijn panelen zijn een klasse beter in de weergave dan de jouwe,daar kun je hoog&laag springen dat is zo.

Zet ik die panelen  van bloom in mijn kamer 2 aan de lange muur van ±8 mtr +5 mtr diepte,kan het zijn dat ik helemaal

tevreden ben en blijf. Dat is voorzover mijn mening over Bloom zijn panelen solo,dus zonder sub,of subs.

Dat Bloom niet de ideale opstelling of soundweergave niet bereikt heeft begrijp ik. En ik had al lang de handoek in de ring

gesmeten of al die boeken naar de kringloop gebracht om die ruimte klangmatig aan te passen.Lukt dat ook niet dan gaan

ze naar mrktplts en neem ik mijn verlies.

Maar het tegendeel gebeurt Bloom haalt alles uit de kast om het klangbeeld dermate te verbeteren zodat ie tevreden is.

Er word KOSTEN  nog moeite gespaard om dat doel te bereiken en het kan zomaar zijn dat ie zijn doel bereikt heeft.

Dus voor mij is Bloom een heel apart geval en geen mens van alle dag toch?

En als ie om de hoek woonde was ik zowiezo al een keer langs geweest,maar belgie is mij een paar straten te ver :(
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #65 Gepost op: 26 december 2019, 08:54:48 »
Ik lees ook op dat forum ( en hier en Ht forum) omdat ik ook daar wat kan opsteken over mijn hobby.
Niet van ieder evenveel trouwens .

De mensen van de club zijn mij onbekend, ik heb er wel over gelezen en ook wel eens een tegelman op bezoek gehad maar het sloeg bij mij niet aan.
Het is een kwestie van geloof, geloof ik, zong Hennie Vrienten ooit eens.

De filters van mijn luidsprekers zijn onaangeroerd maar ben wel van plan het lampje die er in schijnt te zitten ter beveiliging van de tweeter te overbruggen.

Gewoon dat lampie tussen jouw speakers plaatsen,dat doen ze op dat forum ook,kan zijn dat het een iets grotere lamp betreft

Dat weet ik zo niet,dus proberen gaat boven studeren toch?..wil je nadien mij berichten over jouw bevindingen mischien?

Nou ben ik niet van het lampen-geloof maar ik vind je suggestie wel grappig dus wie weet.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #66 Gepost op: 26 december 2019, 11:51:05 »
Een ieder die verslag doet over zijn speakers etc heeft het over zijn eigen kamer,garage,of zolder.
Neem ik Bloom onder de loep dan is dat een geval apart,bekijk ik zijn panelen en de opstelling van zijn panelen dan hebben
die geen ondersteuning van een achterwand of zijwanden,gezien de achterwand bestaat uit boeken en welhaast tot aan het
plafond is dat een dempend geheel en in mijn ogen.het is niet een ideale standplaats voor panelen,let wel.dat vind ik!
Zijn panelen zijn een klasse beter in de weergave dan de jouwe,daar kun je hoog&laag springen dat is zo.
Zet ik die panelen  van bloom in mijn kamer 2 aan de lange muur van ±8 mtr +5 mtr diepte,kan het zijn dat ik helemaal
tevreden ben en blijf. Dat is voorzover mijn mening over Bloom zijn panelen solo,dus zonder sub,of subs.
Dat Bloom niet de ideale opstelling of soundweergave niet bereikt heeft begrijp ik. En ik had al lang de handoek in de ring
gesmeten of al die boeken naar de kringloop gebracht om die ruimte klangmatig aan te passen.Lukt dat ook niet dan gaan
ze naar mrktplts en neem ik mijn verlies.
Maar het tegendeel gebeurt Bloom haalt alles uit de kast om het klangbeeld dermate te verbeteren zodat ie tevreden is.
Er word KOSTEN  nog moeite gespaard om dat doel te bereiken en het kan zomaar zijn dat ie zijn doel bereikt heeft.
Dus voor mij is Bloom een heel apart geval en geen mens van alle dag toch?
En als ie om de hoek woonde was ik zowiezo al een keer langs geweest,maar belgie is mij een paar straten te ver :(
Zoals gewoonlijk ben ik je helemaal kwijt Bram "Zijn panelen zijn een klasse beter in de weergave dan de jouwe,daar kun je hoog&laag springen dat is zo" Heb nooit beweerd dat mijn Magnepans beter zijn dan de elektrostaten van Bloom? Bloom heeft mij (via het blauwe forum) al een keer uitgenodigd (en anders om trouwens ook) maar ook voor mij is België niet om de hoek. Ook het verhaal over de boekenkast raak ik je volledig kwijt. Ik denk juist dat de boeken een positieve invloed hebben op het geluid van de elektrostaten. Ze werken als een groot audio diffuser panel.

Maar dan in de vorm van boeken. Mijn Magnepans kwamen bij Fred vandaag (ook wel bekend van AudioFriends) hij had allemaal kale muren en het klonk als een badkamer (en als ik jou luister kamer bekijk, vooral de muur dan heb ik een badkamer akoestiek vermoeden )

Zelf gebruik ik een gordijn achter mijn luidsprekers, en dat werkt prima.
Het verdwijnen van luidsprekers en het type wat je gebruikt is ook bepaald door smaak. Ik krijg mensen over de vloer die mijn Translators prettiger vinden en anders om weer mensen die mijn Magnepans meer waarderen. Ik ben verliefd op mijn complete luidspreker harem (elke week een andere speaker) en mijn nieuwste aanwinst (Rogers 5)  kan ik weer zeer waarderen om zijn mooie laag. Er mist nog een hoorn luidspreker in mijn Harem, maar die gaat er wel komen.

LaanCr

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 584
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #67 Gepost op: 26 december 2019, 11:59:13 »
op  9.35 wordt een beginnetje gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2019, 13:14:19 door LaanCr »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #68 Gepost op: 26 december 2019, 13:05:57 »
De Celestion Four dan weer wel dan weer niet,dat ligt volgens mij aan de opname en de acoustiek.
De stemmen staan altijd in het midden,met meestal de muziek daaromheen.
Soms komt de gitarist van links dan weer van rechts. Bij het nummer Polk Salad Annie van Tony Joe White hoor ik zelfs de drummer achter mij.
Hoe dan ook ze klinken prachtig.

I love vintage.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #69 Gepost op: 26 december 2019, 13:17:54 »
op  9.35 wordt een beginnetje gemaakt.
geweldige video! Ook de andere video’s van deze heren zijn grappig.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #70 Gepost op: 27 december 2019, 16:45:48 »
Tja. Zoals je weet heb ik elektrostaten en die geven mij inderdaad ook het gevoel dat de luidsprekers volledig verdwijnen en je naar echte zangers en zangeressen of echte orkesten zit te luisteren. Bij conusluidsprekers heb ik dat gevoel maar zelden, zeker omdat zangers en zangeressen meestal niet staand maar op hun knieën knielend of zo afgebeeld worden.
Kan je helemaal volgen met dat verdwijnen,alleen de kritiek over conussen begrijp ik niet, jouw electrostaten worden toch
ondersteunt door conussen of niet? selfs sub's gaan onderin mee met een mannelijke bariton dacht ik.
Mijn elektrostaten spelen fullrange. Er wordt wel een sub vanaf 70 Hz omlaag gefilterd voor het sublaag dat die elektrostaten niet of niet goed kunnen weergeven.
Maar omdat de hoogte-informatie van stemmen door middentoon- en hogetoonluidsprekers moet weergegeven worden, zijn magnetostaten en elektrostaten hier in het voordeel omdat die hun tonen over de hele hoogte van het paneel reproduceren en niet zoals bij een klassieke luidsprekerdriver als een kegel uitgeworpen wordt die -  zeker voor de tweeter - ook nog enorm richtinggevoelig is. Dan hoor je meteen, als je zo'n paneel vergelijkt met een klassieke luidspreker, dat zangers ineens rechtop staan terwijl ze zingen en niet zitten of knielen. Zelfs als je dat nog niet doorhad bij conusluidsprekers, hoor je het meteen als je het met zo'n paneel vergelijkt.

Rocky

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 36
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #71 Gepost op: 11 juni 2020, 18:34:04 »
Mijn Magnepans zijn in staat om te verdwijnen als je luistert naar goed opgenomen muziek zoals Yello, Michael Franks, Massive Attack enzv.
Bij Magnepans is de muziek beleving erg groot Of ze echt voor je staan te spelen.
Super fijne speakers voor mij al heel lang, veel speakers gehoord en altijd weer blij als ik mijn Maggies hoor.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #72 Gepost op: 11 juni 2020, 19:03:19 »
Mijn Elac 310 Crystal Edition & Elac BS 203 Anniversary Edition excelleren en verdwijnen in mijn luisterruimte door een ongekende ruimtelijkheid.
Ze klinken heel open en gedetailleerd en de basweergave is strak en gecontroleerd.
Het was voor mij even slikken toen één van de Cabasse Galiote luidsprekers de geest gaf, maar het is wel de stap naar een nieuwe beleving geworden.
Het merk Elac maakt toch mooie producten.

« Laatst bewerkt op: 12 juni 2020, 08:26:56 door Audiofreak »

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #73 Gepost op: 07 juli 2020, 09:08:03 »
Mijn Elac 310 Crystal Edition & Elac BS 203 Anniversary Edition excelleren en verdwijnen in mijn luisterruimte door een ongekende ruimtelijkheid.
Ze klinken heel open en gedetailleerd en de basweergave is strak en gecontroleerd.

De Harbeth's verdwijnen ook. Je zou zweren dat de luidsprekers er maar wat staan zonder muziek weer te geven.

Fijn is dat er dit weekend een aantal vrienden op nachtelijk bezoek zijn gekomen en net zo lyrisch als werden als ikzelf was.
Doet altijd plezier.

Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Kunnen jou luidsprekers verdwijnen?
« Reactie #74 Gepost op: 12 juli 2020, 20:44:25 »
Vond dit wel een leuk filmpje als aanvulling op dit onderwerp