Auteur Topic: Kii Three  (gelezen 28030 keer)

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Kii Three
« Gepost op: 12 juli 2019, 14:02:20 »
Sinds een paar maanden gebruik ik een set Kii Three’s in mijn woonkamer die ik aanstuur met een Kii Control. In het verleden had ik Barefoot MM35 monitors. Die bevielen erg goed, alleen heb ik ze verkocht omdat ik bang was dat mijn dochtertje de soft-dome tweeters zou inprikken. Daarom heb ik een periode luidsprekers gehad die afgeschermd zijn. Eerst vrij kort Neumann KH 120, toen vrij kort Genelec 8040 en daarna een wat langere periode Neumann KH 310’s. Ondanks dat ik dit beschouw als hele goede luidsprekers zijn het geen luidsprekers die me mij diep raken qua klank.

De Kii’s kende ik al sinds de zoektocht naar de ideale nearfield monitors die me uiteindelijk mijn Geithains studio monitors hebben opgeleverd. De Kii heb ik toen niet gekozen, maar ik bedacht me wel dat het wel eens mijn ideale hifi luidsprekers zouden zijn. En daarom moest het er nu toch maar eens van komen! 😊

Inmiddels heb ik de Kii’s in verschillende ruimtes gehoord, maar de bevindingen die ik hier beschrijf zijn voornamelijk gebaseerd op het gebruik in mijn woonkamer.



Algemeen
De Kii Three is een digitale actieve monitor. Wat direct opvalt is het grote bereik en vermogen in combinatie met het bescheiden formaat (H40 X B20 X D20cm) en gewicht (15kg).
Iedere speaker bevat een digitaal actief crossover en 6 X 250W Hypex nCore versterking per stuk. Iedere driver heeft z’n eigen versterker. De drivers zijn een 1” dome-tweeter, een 5” midrange conus en zes 6,5” woofers. Op iedere zijkant zit een woofer en  op de achterkant zitten er twee. Met deze configuratie wordt ook in het laag een cardioide weergavepatroon bereikt. Het opgegeven bereik is 25Hz – 25KHz bij +/-0,5. Bij 20Hz is de output -6dB.

Het is een digitale luidspreker, dus idealiter voedt je ze met een digitale bron, via UTP (Cat6 kabel) vanaf de bijbehorende Kii Control, of via AES via de XLR aansluiting. Het is echter ook mogelijk om een analoge bron aan te sluiten op de XLR ingang, wanneer je op de Kii instelt dat de XLR input niet digitaal maar analoog is. Het nadeel is wel dat het analoge signaal, wat dus al door een D/A converter (DAC) gegaan is, in de Kii door een A/D converter (ADC) gaat om digitaal verwerkt te kunnen worden. Vervolgens wordt het bewerkte signaal door een interne D/A converter (DAC) weer omgezet naar analoog voor het omgezet wordt in bewegende lucht door de drivers. Door de kwaliteit van hedendaagse audio converters verwacht ik niet dat het bezwaarlijk (als uberhaubt hoorbaar) is, maar het is conceptueel gezien gewoon optimaler om ze digitaal aan te sturen.



Om eerlijk te zijn heb ik ze alleen nog maar aangestuurd met de Kii Control. Daar wil ik niet te diep op ingaan. Kort gezegd is het een flexibele audio interface is waarmee je meerdere bronnen op de Kii’s aan kunt sluiten. Verder heeft hij digitale volumeregeling (volgens Kii zonder kwaliteitsverlies) en dient het als interface om de instellingen van de Kii’s te wijzigen. Verder kun je hem ook aansturen met een RC5 remote control. De uitgang van de Control gaat met een Cat6 kabel naar één van de luidsprekers (die je instelt als master). Vervolgens ga je vanaf die luidspreker met Cat6 naar de andere luidspreker (impliciet de slave).

Richtingsgevoelige basweergave
Normaal bewegen hoge tonen zich richtingsgevoelig. Dus als je er niet recht voor zit hoor je ze minder goed dan wanneer je er recht voor zit. Dit effect kennen we in de meest extreme vorm allemaal van electrostaten. Bij normale luidsprekers is dit in mindere mate het geval, maar de hoge en middentonen (zeg maar alles boven ~200Hz) zijn uiteindelijk wel richtingsgevoelig. Bij lage tonen onder ~200Hz is dat niet het geval. Die bewegen zich in alle richtingen. Dat heeft een aantal nadelen. Alle bas die naar achteren gaat beweegt namelijk niet direct naar de luisterplek. Daar heb je dan ook niets aan. Maar dat is op zich meer overbodig dan nadelig.  Wat wel nadelig is, is dat die golven vrijwel altijd ergens een muur raken en daarmee een reflectie veroorzaken. En wanneer dat ook nog één van twee recht tegenover elkaar staande muren is draagt dit bij aan het ontstaan van staande golven in de ruimte.

De Kii is zo ontwikkeld dat de woofers op de achterkant uit fase spelen in relatie tot de woofers op de achterkant waardoor de bass die vanaf de zij-woofers naar achteren gaat en de bass die vanaf de achterwoofers naar voren gaat tegen elkaar wegvallen. Wanneer de luidsprekers voor een muur staan, wat bij mij het geval is, is er een ‘wall-setting’ beschikbaar waardoor de output van de achterwoofers rekening wordt gehouden met het feit dat deze via de achtermuur naar voren reflecteren (en dus ook weer uitdoven tegen de woofers op de zijkant). Dit cardioide systeem werkt vanaf 80Hz en hoger. Onder 80Hz is de bass dus niet richtingsgevoelig. Bij gebruik van de wall-setting wordt een aanname gedaan m.b.t. de bass die via de achtermuur reflecteert. Die output wordt dan gebruikt om de totale output te compenseren. Dan heb je minder vermogen nodig om de output te creeren die je normaal in free-standing opstelling behaalt. Kii claimt dat het systeem in die opstelling en configuratie een groter bereik kan behalen, nl. 20Hz - 25kHz (+/- 0,5dB).


Deze afbeelding geeft een beeld van hoe een cardioide basweergave zich verhoudt tot een omnidirectionale bassweergave.

Klank
De weergave is strak en precies. Alles boven 1KHz ligt onder een vergrootglas. Maar ook kijkend naar het gehele bereik geven ze een heel coherent plaatje. Er zit niets in de weg en het geheel sluit heel strak op elkaar aan. Het hoog klinkt erg verfijnd, maar ik krijg het idee dat het in mijn ruimte (of op mijn luisterafstand) wel iets teveel van het goede is. Daarom laat ik nu vanaf  7kHz het hoog 1,5dB zachter spelen. Dat doe ik middels de EQ die in de Kii zit en via de Control instelbaar is. Ik begon met -2dB en ben na een kleine week met kleine stapjes uitgekomen op -1,5dB. Sindsdien heb ik er niet meer aangezeten.

Ik vind het lastig om ze echt te beschrijven, wat op zich denk ik wel een goed teken is.
Als het dan toch moet zou ik ze helder, fris en hypergedetailleerd noemen met een groot (full-range) bereik en een lichte schittering in het hoog. Verschillende mensen zullen ze zowel muzikaal als analytisch zullen noemen, verwacht ik. Beide is naar mijn mening wel van toepassing.

Wat me wel opviel is dat ze alle verschillende muziek genres wel erg goed spelen. Ze hebben eigenlijk nergens meer moeite mee en zijn niet beter in het ene genre dan in het andere. Dat vind ik wel echt een voordeel. Maar dat is ook wel een verwachting die ik heb van luidsprekers uit dit prijssegment.

In het hoog klinken ze heel verfijnd. Zoals ik eerder al zei herken ik wel een lichte schittering. Deze lichte kleuring zorgt wel voor een frisse sprankelende weergave.
Het hoog sluit uitstekend aan op het middengebied. Dat valt bijvoorbeeld op bij gitaren. Het hoge middengebied staat iets meer in de schijnwerpers dan het lage middengebied, maar het is al met al een mooi geheel. Het middengebied loopt prima door in het laag en het lijkt dan wel ‘hoe lager hoe beter’. Het laag loopt veel verder door naar beneden dan je zou verwachten van een luidspreker van dit formaat. De bass is een heel stevig fundament, maar tegelijkertijd ook heel clean en zit het mid en hoog totaal niet in de weg.

Wat ook opvalt is dat het geluid veel groter neergezet wordt dan bij mijn vorige luidsprekers. Het maakt niet uit op welke plek in de kamer ik sta, ik sta er middenin en hou een heel duidelijk stereobeeld. Dat is naar mijn mening wel echt fijn als je een muziekje wilt luisteren terwijl je je op verschillende plekken bevindt of bezig bent.

vs. Geithain
Bewust of onbewust hebben we denk ik allemaal wel een referentie systeem waar je alles, bewust of onbewust mee vergelijkt. Voor mij is dat mijn Geithain monitoring set (RL944K1 monitors met Basis 11K sub). Die set gebruik ik inmiddels een paar jaar. Het zijn actieve analoge nearfield monitors. Het vergelijk is lastig te maken omdat de Geithains typisch voor nearfield zijn en de Kii’s meer midfield. Je moet veel dichter bij de Geithains zitten om een strak stereobeeld te krijgen dan bij de Kii’s. Dus op dezelfde afstand kun je ze gewoon niet vergelijken. Maar inmiddels ken ik beide systemen vrij goed, en valt mij het volgende op:

Het hoog van de Kii’s is wat verfijnder en ‘luchtiger’. De Kii’s geven daar wat meer informatie. Ze hebben wel een lichte kleuring (schittering) maar ze klinken wat transparanter. Op de Geithains zijn reverbs enzo (of vooral de afwezigheid) wel wat beter te horen (op de Kii’s klinkt het een relatief wat meer alsof dit effect altijd van toepassing is), maar de Geithain tweeter geeft niet zo recht en gemakkelijk weer als die in de Kii. Beiden hebben hun voor en nadelen maar naar mijn mening is het hoog op de Kii’s uiteindelijk wel beter.

In het middengebied heb ik een duidelijke voorkeur voor de Geithains. Het mid op de Geithains is een stuk gedetailleerder, maar klinkt tegelijkertijd natuurlijker en relaxter. Deze eigenschap raakt mij persoonlijk meer. Bij de Kii’s ligt de nadruk iets meer op het hoge middengebied en wat minder op het gehele middengebied.

In het laag vind ik beide setups echt meesterlijk. De Geithains hebben misschien iets betere hoge bass (en aansluiting naar het middengebied) maar de Geithain bass heeft wel meer kleuring. Verder zijn de Geithains passief (mechanisch) cardioide en de Kii’s actief (middels DSP) cardioide. Ik vind het digitale concept veel indrukwekkender, maar ik merk wel dat het passieve concept veel meer dempt. Dus ondanks dat de Geithains wat meer kleuren merk je de ruimte wel minder. Zonder subwoofer zijn ze niet te vergelijken. De bass van de Kii’s is dan echt een stuk beter. De Kii is vooral in de sub echt heel clean. Bij hoog SPL en lage frequenties schijnt de vervorming wel snel omhoog te gaan, maar dat heb ik nog niet gemerkt. Wat wellicht meespeelt is dat ik de wall-setting gebruik waardoor veel minder vermogen gevraagd wordt voor dezelfde netto output naar voren.

Een overeenkomst die ze hebben is dat ze beiden geen eigenaardigheden hebben. Over beide luidsprekers heb ik dezelfde mening als ik had na de eerste korte luistersessie. Beiden geven zich onmiddelijk volledig bloot. Verder hebben ze beiden ook geen voorkeur voor een specifiek genre, maar kunnen ze alles gewoon feilloos weergeven. Dat zijn naar mijn mening wel een eigenschappen van een uitstekende luidspreker en daar voldoen de Geithains en de Kii's naar mijn mening beiden aan.

Qua uiterlijk, functionaliteit en praktische toepassing vind ik de Kii een veel betere luidspreker. Het digitale design heeft toch wel een aantal voordelen qua instellingen en flexibiliteit. En ook qua praktische opstelling zijn de Kii’s heel compact terwijl de Geithains aparte crossover/amp packs hebben en een aparte sub.



Conclusie
Al met al is de Kii Three een heel bijzondere luidspreker. Het digitale design zorgt dat het cardioide concept mogelijk is. Dat maakt integratie een stuk makkelijker. Het cardioide concept is zeker interessant. Het helpt zeker om (het activeren van) akoestische problemen te verminderen, maar het lost alleen bepaalde problemen gedeeltelijk op.
Verder klinken ze gewoon top, zien ze er goed uit en zijn ze erg compact. Wat mij betreft ideaal voor in de woonkamer!

Pros
++   Top geluidskwaliteit
++   Bereik
++   Klein formaat
+   Vermogen
+   Flexibel instelbaar met Kii Control

Cons
--   Prijs
-   Meerprijs Kii Control (aansturen zonder Kii Control niet ideaal)
-   Lichtelijk gekleurde treble
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 18:47:35 door MAW »
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Kii Three
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2019, 14:08:10 »
Mooi formaat !

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Kii Three
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2019, 19:33:20 »
Mooie en fijn verslag.

Mooie luidsprekers met mooie techniek aan boord.
Doet me aan de Dutch & Dutch 8C denken.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Kii Three
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2019, 20:11:02 »
Dat is tenmiste een verslag waarbij ik me een redelijk goede voorstelling kan maken hoe het klinkt. Geen zwarte gaten en dat soort ongein.

Staan toch stiekem wel op mijn verlanglijstje tzt.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Kii Three
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2019, 20:55:22 »
Heb ik het goed dat deze speakers € 12.000,00 per paar kosten ?
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 20:56:54 door Audiofreak »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Kii Three
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2019, 21:01:49 »
Ja, ze zijn flink aan de prijs. Wordt een paar jaartjes sparen.
;-)

Groeten, Ando.
Science is no democracy

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Kii Three
« Reactie #6 Gepost op: 12 juli 2019, 21:07:40 »
Ik zie trouwens net dat je de set ook als Three Hifi System uitvoering kunt verkrijgen, maar dan kosten ze per paar € 13.500,00
« Laatst bewerkt op: 12 juli 2019, 21:12:20 door Audiofreak »

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Kii Three
« Reactie #7 Gepost op: 12 juli 2019, 22:19:12 »
Er zijn 2 prijsstijgingen geweest sinds de introductie.
Prijzen zijn (sinds een paar weken) 6k per stuk en 1,5k voor de control (Inc. Btw).
Maar dat zijn retail list prices.

Hifi is standaard wit en Pro is standaard grijs. Verder zijn ze hetzelfde.
Die hifi set is dan denk ik gewoon een set met control.

Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Kii Three
« Reactie #8 Gepost op: 02 augustus 2019, 15:33:25 »
Goed verslag, en een mooie set.  :D
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Kii Three
« Reactie #9 Gepost op: 04 september 2019, 23:25:03 »
Ik ben benieuwd hoe deze luidsprekers klinken als je ze zou plaatsen op goede stands. Mocht het ooit lukken om dat te beluisteren (misschien tijdelijk als de rest van het gezin buiten de deur zijn). Dan hoor ik graag je oordeel.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Kii Three
« Reactie #10 Gepost op: 05 september 2019, 16:10:46 »
Ik ben wel benieuwd hoeveel dat zou schelen. Maar de kast zit vast aan de muur en als je ze op een andere plek zet zullen ze zeker anders klinken. Maar dan weet je ook niet in hoeverre dat niet door plaatsing (locatie) komt.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Kii Three
« Reactie #11 Gepost op: 05 september 2019, 16:21:54 »
Ik had trouwens de Barefoots op statieven staan en later op de kast. Dat maakte geloof ik niet zon groot verschil. Maar ik heb er ook niet heel specifiek op gelet.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Kii Three
« Reactie #12 Gepost op: 05 september 2019, 19:32:50 »
Het gaat toch alleen om plaatsing? Als de stands hoger of lager zijn kan dat uitmaken. Maar je kunt ze net zo goed op een verhoging zetten.

Groet,
Jacco

MAW

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.639
Re: Kii Three
« Reactie #13 Gepost op: 05 september 2019, 22:43:07 »
Ik weet niet of hoger beter is. De tweeter zit nu precies op oorhoogte als ik zit.
Without acknowledging the flaws of subjectivity no objective platform will exist.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Kii Three
« Reactie #14 Gepost op: 05 september 2019, 23:23:49 »
Was meer benieuwd hoe het uitpakt als de luidsprekers verder van de achterwand zouden staan. Dus niet hoger. Snap dat het niet een opstelling is die leefbaar is en uit jou recentie lees ik dat dit al een hele fijne ervaring is met deze speakers.