Vooral bij streaming digitale content heb ik gemerkt dat het signaalniveau wel erg hoog kan zijn. Er zijn stations, zoals bv de Soulshow, die komen zo knijterhard door dat je je afvraagt: "Hoe zit dat nu met mijn levels?". Nou, qua PPM is het 0 dBFS, maar de Reconstructed Peak gaat gewoon in het rood. En dat is best knap te noemen, je bent namelijk geneigd te denken dat je niet hoger kunt uitkomen dan 0 dBFS. Met wat digitale processing en als je kijkt naar het signaal dat na reconstructie in het tijddomein "verschijnt", kan dat dus wel. In feite is het een kwestie van blokgolfmanagement als je het mij vraagt, maar goed. Het is een fact of life.
Nu weet ik ook dat er systemen zijn die hiervan weer over de peanut kunnen gaan. Daar is dan aan de ADC kant ook geen extra headroom meer over en heb je kans op oversturing. Daar is 2Veff sinus in toch echt de grens, ga je daar overheen volgt er meteen digitaal gekrijs. Met muziek zal het geen gekrijs worden, maar erg fijn is het allemaal niet.
Eerder had ik er al zijdelings gewag van gemaakt, maar nu heb ik er ook wat langer bij stil gestaan. Ik heb aangenomen dat de ruimte gebruikt wordt die het fenomeen van Gibbs "opvult". Heeft met reconstructie van blokgolven te maken mbv sinussen. Dat is toch het basisidee achter muziek qua loudness oppompen tot belachelijke niveau's.
Enfin, als je dergelijke streams afspeelt, zul je je audiolevel iets moeten terug bijstellen. Iets van -1,7 dB (=82,1...%) om precies te zijn (eerder meldde ik een -1,9 dB en die zat kennelijk quite close). In de bijlage een testtrack van 441 Hz die exact op -6,02... dBFS moet uitkomen, mits de master volumeknop juist is ingesteld.
Ik houd het nog even in de gaten, misschien moet ik die -1,7 nog iets naar beneden bijstellen. Maar dat is dan op basis van praktijkgetallen ipv een wiskundige achtergrond.
Groet,
Jacco
PS De file is een .pdf file, maar het is een 7z file. Gewoon de ".pdf" er af halen en uitpakken.
EDIT:
En toen kwam er een track van Chicago voorbij en die blies, ondanks de -1.7dB gain, toch bijna 1 dB het rood in. Reconstructed peak is dat dan. Dat was dan bij deze track:
1072. Chicago - [Chicago Transit Authority #05] Listen [3:20]
Daar zitten wat korte hoge tonen fragmenten in die de boel oversturen. Het advies is dus nu gewijzigd naar: gain setting = -2,7dB. De file in de bijlage moet op de meters dus -7dBFS aangeven ipv -6dBFS. Als ik tijd heb, zal ik een nieuwe file maken die het nieuwe inzicht verwerkt.