Auteur Topic: Welke transformatoren.?  (gelezen 30906 keer)

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Welke transformatoren.?
« Gepost op: 12 maart 2019, 17:40:59 »
Hallo daar!


Wil een klein experimentje opzetten ivm eventuele HF Noise die via de netwerkkabel m’n streamer binnen kan komen.
Ik wil eens proberen iets dergelijks als een Pink Faun Noise isolator na te maken (zie foto hieronder) , maar heb zo geen idee welke transformatoren hierin zitten? Een lokale elektronica zaak helaas ook niet.  Er zouden er 4 inzitten, 2 per aderpaar.





Heeft iemand hier enig idee welk soort transformator hierin gebruik kan zijn??
BVD hiervoor!

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Welke transformatoren.?
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2019, 17:52:25 »
Wat doet HF noice dan op je netwerk poort?

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Welke transformatoren.?
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2019, 18:04:53 »
Wat doet HF noice dan op je netwerk poort?
Die Noise ‘kan’ dan weer terechtkomen in het audiosignaal.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Welke transformatoren.?
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2019, 18:22:50 »
Wat doet HF noice dan op je netwerk poort?
Die Noise ‘kan’ dan weer terechtkomen in het audiosignaal.
Hoe dan?

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Welke transformatoren.?
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2019, 18:24:02 »
Wat doet HF noice dan op je netwerk poort?
Die Noise ‘kan’ dan weer terechtkomen in het audiosignaal.
Hoe dan?
Doordat bv de galvanische scheiding en aarding/GND niet goed of ideaal ontworpen is.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2019, 18:26:09 door Focal »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Welke transformatoren.?
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2019, 18:42:33 »
De noise komt differentiaal binnen ( uit fase op de aderparen) en is dus bijna nul. In de betreffende apparaten heb je veel meer last van hf ruis uit het apparaat zelf, naar mijn idee.
An inability to grasp science is no argument against it....

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Welke transformatoren.?
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2019, 19:02:44 »
De noise komt differentiaal binnen ( uit fase op de aderparen) en is dus bijna nul. In de betreffende apparaten heb je veel meer last van hf ruis uit het apparaat zelf, naar mijn idee.
Dát kan ook.  Heb er in afgelopen tijd veeeel over gelezen, diverse topics doorgespit en uitleg gevraagd aan de fabrikant van m’n streamer (Auralic) en ook die zeggen dat het heel goed mogelijk is dat er ‘noise’ in de signaalweg terecht kan komen. Slecht!..i know! Maar het kan. Ook bij andere fabrikanten.   Maar het is erg lastig te zeggen òf, en hoeveel je ervan merkt. Vandaar een probeersel:)

Dussss...  iemand.  Welke transformatoren?

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Welke transformatoren.?
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2019, 19:19:49 »
Dit wat ze bij Alpha-Audio over zo'n transformator schrijven: test Pink Faun LAN Noise Isolator.

"Is er een verschil hoorbaar? Ja: zeker. Maar het is een andersoortig verschil als dat u wellicht gewend bent van een kabel of kabel-tweak. Het gaat met name om rust en focussering. De achtergrond wordt – zoals we dat in jargon noemen – zwarter. Meer rust. Waardoor microdetails gemakkelijker te volgen zijn. Denk aan subtiele nagalm, karakteristieken van aanslag op een piano of gitaarsnaar. Of wellicht de aanzet van een stem. Het zijn dingen die je wellicht niet direct zult missen in het begin. Maar als je ze eenmaal hebt gehoord… poe: lastig om dan nog terug te gaan, kan ik u garanderen"

Sorry maar moet hier om lachen: Zwarter. Meer rust  :rofl:

Helaas kan ik je niet verder helpen met dit soort onzin Focal. De akoestische aanpassingen in je woning kan ik volgen. Maar mensen die hier mee bezig zijn vergeten om naar de muziek te luisteren en zijn bezig om verschillen te horen in microdetails....maar als je er gelukkig van wordt, gewoon doen hoor.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2019, 19:22:12 door mmuetst »

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Welke transformatoren.?
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2019, 19:22:52 »
Dit wat ze bij Alpha-Audio over zo'n transformator schrijven: test Pink Faun LAN Noise Isolator.
"Is er een verschil hoorbaar? Ja: zeker. Maar het is een andersoortig verschil als dat u wellicht gewend bent van een kabel of kabel-tweak. Het gaat met name om rust en focussering. De achtergrond wordt – zoals we dat in jargon noemen – zwarter. Meer rust. Waardoor microdetails gemakkelijker te volgen zijn. Denk aan subtiele nagalm, karakteristieken van aanslag op een piano of gitaarsnaar. Of wellicht de aanzet van een stem. Het zijn dingen die je wellicht niet direct zult missen in het begin. Maar als je ze eenmaal hebt gehoord… poe: lastig om dan nog terug te gaan, kan ik u garanderen"
Sorry maar moet hier om lachen: Zwarter. Meer rust  :rofl:
Helaas kan ik je niet verder helpen met dit soort onzin Focal. De akoestische aanpassingen in je woning kan ik volgen. Maar mensen die hier mee bezig zijn vergeten om naar de muziek te luisteren en zijn bezig om verschillen te horen in microdetails....maar als je er gelukkig van wordt, gewoon doen doen hoor.
Beetje jammer dat je het per direct afschrijft als onzin.  In best wat gevallen blijkt het toch geen onzin te zijn.
Dus liever geen ongefundeerde vooroordelen.

Maar da’s ook in dit topic niet wat ik wil, discussies daarover:)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Welke transformatoren.?
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2019, 19:30:58 »
Beetje jammer dat je het per direct afschrijft als onzin.  In best wat gevallen blijkt het toch geen onzin te zijn.
Dus liever geen ongefundeerde vooroordelen.

Maar da’s ook in dit topic niet wat ik wil, discussies daarover:)
Het is niet ongefundeerd, ze geven het zelfs toe in de review: Waardoor microdetails gemakkelijker te volgen zijn.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Welke transformatoren.?
« Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2019, 19:33:45 »
Beetje jammer dat je het per direct afschrijft als onzin.  In best wat gevallen blijkt het toch geen onzin te zijn.
Dus liever geen ongefundeerde vooroordelen.

Maar da’s ook in dit topic niet wat ik wil, discussies daarover:)
Het is niet ongefundeerd, ze geven het zelfs toe in de review: Waardoor microdetails gemakkelijker te volgen zijn.
Heb het niet over Alpha Audio maar over jou. Jij blijkt dit soort dingen onzin te vinden, welke het niet is.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Welke transformatoren.?
« Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2019, 20:10:18 »
Zit hier zo'n zelfde soort galvanische scheiding is als we bijvoorbeeld kennen uit een ethernet switch?


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Welke transformatoren.?
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2019, 20:14:20 »
Zit hier zo'n zelfde soort galvanische scheiding is als we bijvoorbeeld kennen uit een ethernet switch?


Groeten, Ando.
Dàt weet ik dus net niet. Er schijnen dus 4 transformatortjes in te zitten. Aldus Pink Faun.  Maar wat voor transformatortjes dat zijn..??

De elektronica zaak waar ik was kwam met 4 best grote bloktransformators (iets groter dan een dobbelsteen) aanzetten.  Dat past dus niet.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Welke transformatoren.?
« Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2019, 20:16:55 »
Gewoon proberen als je er in gelooft. Alle mensen met een technische achtergrond vinden het onzin, behalve de technische mensen die er geld aan moeten verdienen die niet.
Ik heb het ongefundeerde oordeel dat het grote onzin is. Een oplossing bedenken voor een probleem wat er niet is maar er vanzelf komt als je er maar veel over praat. De oplossing is er eerder als het probleem, goede marketing.
Als je een topic wil waar geen discussie is over zoiets als dit moet je het niet hier doen, hier zijn teveel die het onzin vinden.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Welke transformatoren.?
« Reactie #14 Gepost op: 12 maart 2019, 20:21:11 »
Beetje jammer dat je het per direct afschrijft als onzin.  In best wat gevallen blijkt het toch geen onzin te zijn.
Dus liever geen ongefundeerde vooroordelen.

Maar da’s ook in dit topic niet wat ik wil, discussies daarover:)
Het is niet ongefundeerd, ze geven het zelfs toe in de review: Waardoor microdetails gemakkelijker te volgen zijn.
Heb het niet over Alpha Audio maar over jou. Jij blijkt dit soort dingen onzin te vinden, welke het niet is.
Ik vind het inderdaad onzin om een hoop geld uit te geven voor microdetails, geef ik liever meer geld uit voor goede en mooie luidsprekers waar je wel een wereld van verschil hoort. Het filter van Pink Faun kost €180,- hoop geld voor vier trafo's. Maar wat ik zeg, iemand die wel wil investeren in "microdetails" en het geen onzin vind en daar gelukkig van wordt...gewoon doen!