Auteur Topic: Aanpassen dempingmateriaal ??  (gelezen 31216 keer)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #15 Gepost op: 22 februari 2019, 20:33:25 »
Je hebt de boel toch dichtgestopt ? Maak het open en luisteren en dan weer verder kijken/bedenken.

De pot absorbeert niets.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #16 Gepost op: 22 februari 2019, 20:43:46 »
En dat is logisch.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2019, 21:01:24 »
Je hebt de boel toch dichtgestopt ? Maak het open en luisteren en dan weer verder kijken/bedenken.

Dat ga ik dit weekend ook doen, maar wil verkennen welke mogelijkheden ik  eventueel heb?


De pot absorbeert niets.

Het beïnvloed wel degelijk blijkbaar.  Ik luister vaak “met een vergrootglas” naar het laag en valt echt wel op dat het minder is nadat het plantenspul er neer is gezet.
Wat kan het anders zijn?
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2019, 21:04:41 door Focal »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2019, 21:04:33 »
Je hebt de boel toch dichtgestopt ? Maak het open en luisteren en dan weer verder kijken/bedenken.

De pot absorbeert niets.

Gr. Hans
De pot zal niks absorberen maar ik kan me zo voorstellen dat een staande golf veranderd door de veranderde situatie.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2019, 21:07:31 »
Ik geloof het wel, maar absorberen lijkt me sterk. Denk dat het mischien een soort difuus word en daardoor de bass van voren een beetje uitdoofd...Ook onzin denk ik :P
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2019, 21:11:43 door Infinity »

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #20 Gepost op: 22 februari 2019, 21:17:56 »
Wanneer de pot invloed heeft in de zin van afname dan zal het absorptie moeten zijn. Geen idee wat het anders is. En diffuus maken van laag ? Laag gaat alle kanten op in tegenstelling van hoog.

Je hebt de boel toch dichtgestopt ? Maak het open en luisteren en dan weer verder kijken/bedenken.

Dat ga ik dit weekend ook doen, maar wil verkennen welke mogelijkheden ik  eventueel heb?


De pot absorbeert niets.

Het beïnvloed wel degelijk blijkbaar.  Ik luister vaak “met een vergrootglas” naar het laag en valt echt wel op dat het minder is nadat het plantenspul er neer is gezet.
Wat kan het anders zijn?

Ik zou eerst de speaker open maken en dan gaan luisteren. Wie weet ben je er dan al. Kan alleen maar meer laag worden. Vervolgens kan je van alles in de pijp gaan stopen om het weer wat te dempen. Beetje dicht, iets meer dicht, nog meer dicht etc.

En je ervaring/beleving laat ik verder je ervaring/beleving, misschien is dat ook wel het antwoord op vraag wat het anders kan zijn...

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #21 Gepost op: 22 februari 2019, 21:35:30 »
Je hebt de boel toch dichtgestopt ? Maak het open en luisteren en dan weer verder kijken/bedenken.

De pot absorbeert niets.

Gr. Hans
De pot zal niks absorberen maar ik kan me zo voorstellen dat een staande golf veranderd door de veranderde situatie.


Groeten, Ando.
Nee, die kan ook niks absorberen... maar wellicht wel flink “in de weg staan” op plekken waar het laag zich versterkt.

Heb dit eerder al ‘s geprobeerd met twee flinke teddyberen van de hond op precies die plekken te leggen.  Dat verminderde het laag ook iets. Dan moet je denken aan een 1-1,5db.  Dus echt een fractie. Maar wel hoorbaar.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #22 Gepost op: 22 februari 2019, 21:37:40 »
Wanneer de pot invloed heeft in de zin van afname dan zal het absorptie moeten zijn. Geen idee wat het anders is. En diffuus maken van laag ? Laag gaat alle kanten op in tegenstelling van hoog.

Je hebt de boel toch dichtgestopt ? Maak het open en luisteren en dan weer verder kijken/bedenken.

Dat ga ik dit weekend ook doen, maar wil verkennen welke mogelijkheden ik  eventueel heb?


De pot absorbeert niets.

Het beïnvloed wel degelijk blijkbaar.  Ik luister vaak “met een vergrootglas” naar het laag en valt echt wel op dat het minder is nadat het plantenspul er neer is gezet.
Wat kan het anders zijn?

Ik zou eerst de speaker open maken en dan gaan luisteren. Wie weet ben je er dan al. Kan alleen maar meer laag worden. Vervolgens kan je van alles in de pijp gaan stopen om het weer wat te dempen. Beetje dicht, iets meer dicht, nog meer dicht etc.
Zoiets zal het wel gaan worden denk ik. Al ben ik bang dat de poort opengooien een paar db teveel aan laag met zich mee zal brengen?

Ga dus eerst een meting doen van 30/150Hz, dan de boel opengooien en dan nog ‘s meten en luisteren.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #23 Gepost op: 22 februari 2019, 21:41:41 »
De lucht in de reflexpijp werkt als een bewegende massa en de lucht in de kast werkt als een veer. Dit levert een resonerend systeem op als een gewicht dat aan een veer hangt. Verlenging van de pijp levert een lagere afstemming op en een grotere kast ook. Zaak is om de frequentie zo te leggen dat de output van de luidsprekerconus aan de onderkant aangevuld wordt. Bij resonantie wordt ook nog de conus afgeremd waardoor de uitslag vermindert en de meeste output bij resonantie dan ook uit de poort komt.
An inability to grasp science is no argument against it....

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #24 Gepost op: 22 februari 2019, 21:42:32 »
Wanneer de pot invloed heeft in de zin van afname dan zal het absorptie moeten zijn. Geen idee wat het anders is. En diffuus maken van laag ? Laag gaat alle kanten op in tegenstelling van hoog.

Dat is ook weer waar..
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2019, 21:45:28 door Infinity »

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #25 Gepost op: 22 februari 2019, 21:49:51 »
De lucht in de reflexpijp werkt als een bewegende massa en de lucht in de kast werkt als een veer. Dit levert een resonerend systeem op als een gewicht dat aan een veer hangt. Verlenging van de pijp levert een lagere afstemming op en een grotere kast ook. Zaak is om de frequentie zo te leggen dat de output van de luidsprekerconus aan de onderkant aangevuld wordt. Bij resonantie wordt ook nog de conus afgeremd waardoor de uitslag vermindert en de meeste output bij resonantie dan ook uit de poort komt.
Ah, dan toch langere pijp = lagere afstemming?  Ik wist van die massa/veer werking, waar komt zo niet dan zeker beredeneren korte of lange pijp doet.

Wat doet bijvoorbeeld een kast vol dempingmateriaal in een gesloten systeem ten opzicht van weinig demping in het zelfde systeem?
Ik dacht zelf dat er veel demping het virtuele kastvolume iets vergroot?

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #26 Gepost op: 22 februari 2019, 22:28:22 »
Je zou met foam buizen van verschillende diameters kunnen experimenteren.
Die kun je in de baspijp duwen. Te koop bij de bouwmarkt.
Weet je ook wat gaat dat voor effect dat gaat hebben?
Betweeter heeft dat uitgelegd.
Ik probeer wat en hoor verschil,bv met een kleinere diameter een strakkere bas.
I love vintage.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #27 Gepost op: 23 februari 2019, 15:46:54 »
Nou, voor nu even klaar met aanpassen. Klinkt weer vrij in (neutraal) balans met voldoende fundament in het laag

Heb eerst veel meer demping in de kast gedaan in gesloten vorm. Kijken wat het zou doen wanneer het virtueel volume wat vergroot zou worden.
Bij een meting (van 30 tot 100Hz) weinig verschil met originele (wand) demping.

Daarna de reflex poort weer open gezet en gemeten met dezelfde hoeveelheid demping als hiervoor.
Nu kwamen de getallen op alle punten een db of 3-4 hoger uit.  Wat ik al dacht, en is teveel van het goede.

Poging 3:  nu nog wat meer demping toegevoegd en vooral onderin bij reflexpoort om daar de luchtstroom wat te hinderen.
Nu kom ik op alle punten ruim 1-1,5 db hoger uit.
Precies waar ik naar opzoek was! 

Nu ook fijn te weten dat ik juist met die demping wat zou kunnen spelen mocht ik het toch anders willen in de toekomst.
Nu net aantal tracks beluistert en klinkt weer zoals ik wil en eerder was.

De fluctuaties qua db in het laag liggen rond de 4db tussen 40Hz en 100Hz.   Niet ideaal, maar ook niet schokkend.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #28 Gepost op: 23 februari 2019, 16:06:43 »
Goed zo. Fijn dat het gelukt is.

Valt je speaker hard/snel af na de 50Hz of gaat dat heel geleidelijk ?

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #29 Gepost op: 23 februari 2019, 17:22:51 »
Goed zo. Fijn dat het gelukt is.

Valt je speaker hard/snel af na de 50Hz of gaat dat heel geleidelijk ?

Gr. Hans
Nee, dat gaat heel geleidelijk.   

Het gaat zo onder de 50Hz

Hz.              Db.

50.—             52
45 —              52.4
40.—             53
35.—           51
30.—             50.