Auteur Topic: Aanpassen dempingmateriaal ??  (gelezen 31213 keer)

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Aanpassen dempingmateriaal ??
« Gepost op: 22 februari 2019, 18:17:29 »
Hallo daar!

Heb een kleine vraag over demping in een speaker,  en wel in hoeverre ik deze kan aanpassen om de laagweergave precies goed te krijgen??

Plaatsing v/d speakers en/of luisterplek is fixed en word dus niets mee gedaan.

Ik heb de speakers (Focal Electra 907BE) eerder aangepast omdat de laagweergave wat té aanwezig was, dit omdat de speakers erg in de hoek stonden.  Heb de reflexpijp van binnen dichtgemaakt. Het is nu dus een gesloten systeem en klonk vrij perfect. Klankbalans was (voor zover dat kan) vrij goed en een mooie neutrale laagweergave. Dus voldoende laag, maar zeker niet teveel.

Nu zijn er grote planten achter de speakers geplaatst ivm diverse redenen, en blijven ook staan.
Maar nu merk ik dat daardoor de laagweergave net iets te weinig is.    Nu zit ik te denken weer ‘s met de speaker zelf te experimenteren om te kijken of ik het nog beter kan krijgen. Bijvoorbeeld het reflexsysteem weer te activeren zoals het was, en van daaruit verder te kijken.
Op het www vind ik verder weinig exacte info wat je kan doen met demping en/of reflexpijp om je laagweergave exact af te stellen aan je smaak en ruimte.

Hoop dat men hier mij wat meer wegwijs kan maken hierin:)



Met vriendelijke groet,

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2019, 19:09:30 »
Je heb van die soort foum proppen met verschillende dichtheid. Ooit B&W gehad en daar werden drie verschillende bij geleverd.
En anders toch een gesloten systeem aanschaffen dan zal het probleem ook weg zijn.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2019, 19:19:20 »
Wat zit er nu voor demping materiaal in?
Van dat witte dempingmateraal zijn goed, bij andere speakers die ik heb gehad zaten de kasten helemaal vol met dat spul, niet te hard aangedrukt maar wel veel dat je de binnekant van de kasten niet meer ziet. Of van dat hele dikke schuim wat ook veel wordt gebruikt.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2019, 19:37:13 »
Wat zit er nu voor demping materiaal in?
Van dat witte dempingmateraal zijn goed, bij andere speakers die ik heb gehad zaten de kasten helemaal vol met dat spul, niet te hard aangedrukt maar wel veel dat je de binnekant van de kasten niet meer ziet. Of van dat hele dikke schuim wat ook veel wordt gebruikt.
Er zit nu idd dat goede “witte” dempingmateriaal in. Alleen is het bij mij zwart;)
Er zit nu de standaard hoeveelheid in wat Focal berekend heeft voor de reflexkast. Het is nu al tijden een gesloten systeem.. maar met hoeveelheid demping voor reflexkast.
Morgen ‘s dempingmateriaal halen en er wat meer in doen zoals bij een gesloten systeem hoort.  De demping maakt de virtuele kastinhoud weer wat groter.  Dacht ongeveer 20% groter meen ik mij te herinneren

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2019, 19:46:49 »
Ik heb er vaak schapenwol in gehad en/of imitatie wol.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2019, 19:48:00 »
Ik heb er vaak schapenwol in gehad en/of imitatie wol.
En wat deed dat precies dan?

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.010
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2019, 19:48:53 »
Blaten ;D ( sorry)
Eens buizen altijd buizen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2019, 19:50:16 »
Blaten ;D ( sorry)
Pak jij ff wat zout René ;)

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2019, 19:51:31 »
Ik heb er vaak schapenwol in gehad en/of imitatie wol.
En wat deed dat precies dan?
lekker extra warm dempen

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2019, 20:09:44 »
Mogelijk bedoel je het anders maar je schrijft dat door de planten het laag is veranderd. Nou dat lijkt mij erg sterk.

Volgens mij bepaalt de lengte van de reflexpijp wat er mede met je laag gebeurt. Ook wel eens gelezen over het volstoppen met rietjes.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2019, 20:14:44 »
Mogelijk bedoel je het anders maar je schrijft dat door de planten het laag is veranderd. Nou dat lijkt mij erg sterk.
Nope, bedoel het echt zo;)  Het zal niet de plant zijn maar de grote pot. Deze staat op de plek waar het laag zich in de  hoek tussen vloer en achterwand reflecteert.
Mis toch echt een klein stukje laag nu. Dit is aan beide zijden het geval qua plaatsing.




Volgens mij bepaalt de lengte van de reflexpijp wat er mede met je laag gebeurt. Ook wel eens gelezen over het volstoppen met rietjes.
I know. Maar wàt doet het dan?    Er zijn ook verstelbare reflexpijpen te koop. Maar staat nooit wat bij hoe de werking exact is.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2019, 20:16:57 »
Rietjes zorgen voor een verkleining/versmalling van de pijp ?

Kleiner maken van de pijp zorgt voor minder laag, langer maken voor meer laag. Dat is mijn gedachte.

Mijn gedachte over de invloed van de pot laat ik achterwege. Je ervaart wat je ervaart.

Gr. Hans

Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2019, 20:19:56 »
Je zou met foam buizen van verschillende diameters kunnen experimenteren.
Die kun je in de baspijp duwen. Te koop bij de bouwmarkt.
I love vintage.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2019, 20:24:23 »

Mijn gedachte over de invloed van de pot laat ik achterwege. Je ervaart wat je ervaart.
Jij denkt dat ik ze “zie vliegen” ;)  Het heeft ábsoluut effect. Het laag versterkt zich ‘ergens’ en als je dat ‘ergens’ verstoort heeft dat effect.  Het neutrale filter op m’n streamer heb ik al verruild voor een variant die het laag nèt ff meer aanzet. En die schiet weer nèt te kort.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Aanpassen dempingmateriaal ??
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2019, 20:24:58 »
Je zou met foam buizen van verschillende diameters kunnen experimenteren.
Die kun je in de baspijp duwen. Te koop bij de bouwmarkt.
Weet je ook wat gaat dat voor effect dat gaat hebben?