Auteur Topic: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?  (gelezen 18243 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #45 Gepost op: 04 februari 2019, 21:18:28 »
Nog een hele belangrijke rede waarom ik niet voor AliExpress zou kiezen om daar een versterker te kopen. Niet elke buizenversterkers klinkt lekker met de luidsprekers die je bezit. Dit heeft niet altijd zo zeer met de gevoeligheid van de luidsprekers te maken (hoewel dat wel een rol kan spelen, zeker bij laagvermogen buizenversterkers wil je een hoog rendement luidspreker).
Voorbeeld: Mijn Prima Luna speel prima met mijn Xanadu, Translator en Chario syntar 100 towers. Maar klinken verschrikkelijk in combinatie met mijn Jensen. Hier een uitleg waarom dat zo kan zijn (heeft te maken met de beperkte dempingsfactor van de buizenversterker) Stukje WIKI:

"In de audiowereld is er enig enthousiasme voor buizenversterkers. Met name wordt het nogal specifieke 'buizengeluid' (een geluid dat minder scherp/fel overkomt dan een transistor- of MOSFET- versterker) door sommigen als 'natuurlijker' ervaren. Objectief gezien hebben transistor- of MOSFET-versterkers betere specificaties, zoals minder opgewekte tonen die niet in de geluidsbron voorkomen. Een transistorversterker kan lage frequenties (tot nagenoeg gelijkstroom) met zeer weinig vervorming tussen ingang en uitgang versterken - zij het alleen met forse tegenkoppeling. Een buizenversterker kan dat alleen als er speciale hoogohmige luidsprekers worden gebruikt, anders moet er een uitgangstransformator worden toegepast. Door het ontbreken van een uitgangstransformator hebben transistorversterkers in het lage en sublage deel van het frequentiespectrum een groot voordeel. In dit gebied moeten luidsprekers door de versterker 'onder controle' worden gehouden. Met een bijzonder geringe uitgangsimpedantie van de eindtrap bij lage frequenties zorgt de tegen-EMK in de luidsprekerspoel voor demping. Doordat die demping door de uitgangstransformator van een buizenversterker enigszins beperkt wordt, zal de ene luidspreker slechter gaan klinken, maar kan het geluid van een andere luidspreker in de oren van een luisteraar beter overkomen. In principe zouden ook transistorversterkers met een lage luidsprekerdemping kunnen worden ontworpen. Dit gebeurt echter (vrijwel) nooit, omdat een hoge dempingsfactor als beter wordt beschouwd. (en dus ook vaak in de specificaties wordt vermeld)" 


Gezien je een versterker van AliExpress nooit kunt uitproberen met je luidsprekers...kan het wel eens zonde zijn om er een aan te schaffen.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #46 Gepost op: 04 februari 2019, 21:33:10 »
Nog even en we hebben hier twee afdelingen.... Moet ik in een spagaat met de hybride.


Groeten, Ando.
Beste van beide werelden Ando!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #47 Gepost op: 04 februari 2019, 21:42:10 »
Het stukje van wiki mbt buizen- en torrenversterkers kan enige nuance gebruiken, alhoewel ik de algemene teneur wel begrijp. Zo ken ik abominabele torren bakken die vervormingen laten zien waar het glazuur spontaan van je snijtanden springt en buizenbakken die niet te onderscheiden zijn van welke torrenbak dan ook. Zo kan ik me een vintage Marantz buizenbak (uit 1958 - 59 ?) herinneren die volgens de juiste schone kunsten der elektronica is ontworpen en die gewoon niet onderdoet voor wat dan ook. Gehoormatig gewoon goed dus.

Maar goed, er zal een statement gemaakt willen worden. Maar een nuancering is op zijn plek.

En buisjes zijn gewoon leuk  ;D

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2019, 21:45:32 door dekkersj »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #48 Gepost op: 04 februari 2019, 22:10:43 »
Het stukje van wiki mbt buizen- en torrenversterkers kan enige nuance gebruiken, alhoewel ik de algemene teneur wel begrijp. Zo ken ik abominabele torren bakken die vervormingen laten zien waar het glazuur spontaan van je snijtanden springt en buizenbakken die niet te onderscheiden zijn van welke torrenbak dan ook. Zo kan ik me een vintage Marantz buizenbak (uit 1958 - 59 ?) herinneren die volgens de juiste schone kunsten der elektronica is ontworpen en die gewoon niet onderdoet voor wat dan ook. Gehoormatig gewoon goed dus.

Maar goed, er zal een statement gemaakt willen worden. Maar een nuancering is op zijn plek.

En buisjes zijn gewoon leuk  ;D

Groet,
Jacco
Mee eens Jacco, Het was het antwoord wat ik vond op de vraag waarom mijn Jensen luidsprekers wel klinken op mijn transistor versterker maar niet op mijn Buizenversterker. Alle andere luidsprekers die ik bezit klinken wel goed. Ik mocht mijn Translator luidsprekers uitproberen bij hifi winkel beek. Ondanks dat deze versterker maar €650,- kost mocht ik gebruik maken van hun grote luisterruimte. En kreeg ik er een lekker bakkie koffie bij. Dit alles krijg je niet als je via een AliExpress besteld. Het is meer het stukje service en garantie die je snel mist bij dit soort on-line handel. natuurlijk kan het prima uitpakken en bespaar je veel geld. De leuke ervaring in de mooie luisterruimte van HiFi winkel beek was mij die extra centen meer dan waard (en extra centen, zeg nou zelf €650,- is belachelijk goedkoop voor zo'n mooie versterker).

« Laatst bewerkt op: 04 februari 2019, 22:12:40 door mmuetst »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #49 Gepost op: 04 februari 2019, 22:19:04 »
Dat is niet duur, mooi spul.
Eens buizen altijd buizen.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #50 Gepost op: 04 februari 2019, 22:23:09 »
Wat dat aangaat betaal ik liever iets meer.

Een stukje aftersales is misschien belangrijker dan een aanbieding elders die men ook wel eens dozen schuivers noemt en bij een defect het apparaat 6 weken kwijt bent of wellicht langer met alle gezeur van dien.

En Bram wat betreft mijn opmerking over de Chinees, had jouw wat dat aangaat qua IQ hoger ingeschat.