Auteur Topic: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?  (gelezen 18241 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #15 Gepost op: 03 februari 2019, 18:57:26 »
Bij een buizenversterker is de bias de negatieve voorspanning op het stuurrooster. Deze spanning is negatief ten opzichte van de kathodespanning en stel je in door:
A) de spanningsval over de kathodeweerstand ( in voortrappen), de biasspanning is dan niet écht negatief maar alleen t.o.v. de kathodespanning.
B)met een potmeter een negatieve spanning in te stellen die van een negatieve voedingsspanning wordt afgeleid.( in eindtrappen)
Een hogere negatieve biasspanning ( -27V. i.p.v. -23 V bijvoorbeeld)  leidt dus tot meer afknijpen van de buis, een lagere ruststroom door de buis, meer uitsturingsreserve en minder slijtage bij geen signaal maar tot meer crossoververvorming.
An inability to grasp science is no argument against it....

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #16 Gepost op: 03 februari 2019, 19:01:48 »
Die Chinese versterkers zijn zo goedkoop dat je je wel af kunt vragen hoe kan dat? Het zal dus niet het beste spul zijn wat er te krijgen is. Het zal allemaal goed zijn hoor maar ik hoef het niet, ik laat ze mooi staan bij Aliebaba.
Ik weet wat de onderdelen kosten van mijn versterkers, dat was de kostprijs. Ik kan vertellen dat de onderdelen niet goedkoop zijn, vooral de ugt zijn flink aan de prijs. Mijn kameraad die ze gemaakt heeft speelt er zelf ook mee en die wil geen rommel. Ik speel met onderstaande vv en dat gaat heel goed. Destijds gekozen omdat ik deze beter vond klinken dan mijn oude. De oude had onderhoud nodig waardoor de keuze voor een nieuwe makkelijk werd.
 
Hier zitten nog buizen in van het type 76, nu zit er type 37 in. Het was om te proberen maar het bevalt goed en zitten er nog steeds in. Verder nog 2 buizen 6688 en een voor mij onbekende buis.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2019, 00:36:09 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #17 Gepost op: 03 februari 2019, 19:28:24 »
Mijn buizen versterkers komen niet van een menukaart a la nummer 69  met gratis kloeploek en kalendel 2020. Neen van een zelfstandig hardwerkend ondernemer met een KvK nummer en kennis van zaken met een BTW factuur en garantie.

Geen addertjes onder het gras, en voor velen een voorbeeld in de duistere wereld van audio waar de nonsens het verhaal / verbaal van den dag is.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #18 Gepost op: 03 februari 2019, 19:46:07 »
Mijn buizen versterkers komen niet van een menukaart a la nummer 69  met gratis kloeploek en kalendel 2020. Neen van een zelfstandig hardwerkend ondernemer met een KvK nummer en kennis van zaken met een BTW factuur en garantie.

Geen addertjes onder het gras, en voor velen een voorbeeld in de duistere wereld van audio waar de nonsens het verhaal / verbaal van den dag is.
Mijn Vincents wel :-[
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #19 Gepost op: 03 februari 2019, 19:55:16 »
Mijn buizen versterkers komen niet van een menukaart a la nummer 69  met gratis kloeploek en kalendel 2020. Neen van een zelfstandig hardwerkend ondernemer met een KvK nummer en kennis van zaken met een BTW factuur en garantie.

Geen addertjes onder het gras, en voor velen een voorbeeld in de duistere wereld van audio waar de nonsens het verhaal / verbaal van den dag is.
Mijn Vincents wel :-[
Jammer, helaas maar een leermoment voor de toekomst.

De beste man waar ik zaken mee doe heeft geen tijd en zin om zijn rest tijd aan fora,s te besteden.

Zo zie je maar een ieder zo z,n prioriteiten.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #20 Gepost op: 03 februari 2019, 20:18:32 »
Mijn buizen versterkers komen niet van een menukaart a la nummer 69  met gratis kloeploek en kalendel 2020. Neen van een zelfstandig hardwerkend ondernemer met een KvK nummer en kennis van zaken met een BTW factuur en garantie.

Geen addertjes onder het gras, en voor velen een voorbeeld in de duistere wereld van audio waar de nonsens het verhaal / verbaal van den dag is.
Mijn Vincents wel :-[
Jammer, helaas maar een leermoment voor de toekomst.

De beste man waar ik zaken mee doe heeft geen tijd en zin om zijn rest tijd aan fora,s te besteden.

Zo zie je maar een ieder zo z,n prioriteiten.
Wat moet een leermoment voor mij zijn Paul?

Volgens mij is Vincent Duits en om de prijs redelijk laag te houden wordt het geproduceerd in China.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #21 Gepost op: 03 februari 2019, 20:25:20 »
Dan heb ik jouw post niet goed begrepen John. Excuses.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #22 Gepost op: 03 februari 2019, 20:37:17 »
Dan heb ik jouw post niet goed begrepen John. Excuses.
Nee man, het was ook gekscherend bedoeld hoor!  ;D

Maar voor hetzelfde geld heb ik het mis Paul, maar zo heb ik het in mijn Saturn tijd begrepen.
Als ik het mis heb hoor ik het ook graag trouwens, zou er geen moment minder van genieten.

Het staat niet eens aangesloten, mijn cd-speler is kapot, die moet nog steeds naar ons Arjan. Het staat hier nu gewoon mooi te zijn, van het uiterlijk van de Vincent set kan ik al genieten.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #23 Gepost op: 03 februari 2019, 20:45:45 »
Bij een buizenversterker is de bias de negatieve voorspanning op het stuurrooster. Deze spanning is negatief ten opzichte van de kathodespanning en stel je in door:
A) de spanningsval over de kathodeweerstand ( in voortrappen), de biasspanning is dan niet écht negatief maar alleen t.o.v. de kathodespanning.
B)met een potmeter een negatieve spanning in te stellen die van een negatieve voedingsspanning wordt afgeleid.( in eindtrappen)
Een hogere negatieve biasspanning ( -27V. i.p.v. -23 V bijvoorbeeld)  leidt dus tot meer afknijpen van de buis, een lagere ruststroom door de buis, meer uitsturingsreserve en minder slijtage bij geen signaal maar tot meer crossoververvorming.
Maar wanneer krijg je dan, zoals ze dat zo mooi noemen, rode platen? Ik had begrepen dat rode platen ook het gevolg is van bias instelling (misschien in combinatie met andere spanningen) en de buis tot zijn max te drijven. Deze rode platen zorgt er in ieder geval wel voor dat de buis minder lang mee gaat.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #24 Gepost op: 03 februari 2019, 20:59:45 »
Ik hoor wel bij die lui dat als ik een voortrap koop,dan koop ik de passende eindrap erbij,en ik ben niet de enigste op deze wereld

die dat doet. dus uitspraken hoe deze voortrap klinkt vind ik niet objectief.Het kan soms wel klinken maar meestal niet.

Ik koop dan liever alles in 1 behuizing. :police:
Dan moet je de versterker die je voorstelt niet kopen Bram, is namelijk een eindversterker (wel met regelbare ingang) maar toch een eindversterker.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #25 Gepost op: 03 februari 2019, 21:20:45 »
De data ben ik vergeten, was ooit bij onze Henk in Veenendaal voor een M&G met Jan / Mr.T en toen liet Henk voorbeelden van de toen huidige Chinese wellicht namaak technologie zien.

Die gasten zijn clever en weten precies de markt te bespelen.

Het prijskaartje is inmiddels anders want zo dom zijn ze niet.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #26 Gepost op: 03 februari 2019, 21:48:22 »
Bij een buizenversterker is de bias de negatieve voorspanning op het stuurrooster. Deze spanning is negatief ten opzichte van de kathodespanning en stel je in door:
A) de spanningsval over de kathodeweerstand ( in voortrappen), de biasspanning is dan niet écht negatief maar alleen t.o.v. de kathodespanning.
B)met een potmeter een negatieve spanning in te stellen die van een negatieve voedingsspanning wordt afgeleid.( in eindtrappen)
Een hogere negatieve biasspanning ( -27V. i.p.v. -23 V bijvoorbeeld)  leidt dus tot meer afknijpen van de buis, een lagere ruststroom door de buis, meer uitsturingsreserve en minder slijtage bij geen signaal maar tot meer crossoververvorming.
Maar wanneer krijg je dan, zoals ze dat zo mooi noemen, rode platen? Ik had begrepen dat rode platen ook het gevolg is van bias instelling (misschien in combinatie met andere spanningen) en de buis tot zijn max te drijven. Deze rode platen zorgt er in ieder geval wel voor dat de buis minder lang mee gaat.
Rode platen krijg je door een te hoge anodedissipatie. Een te hoog product van spanning en stroom. De ruststroom door de buis stel je in met de stuurroosterspanning, die is negatief en heet bias. Hoe groter je die negatief instelt hoe kleiner de stroom door de buis.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #27 Gepost op: 03 februari 2019, 22:01:06 »
Bij een buizenversterker is de bias de negatieve voorspanning op het stuurrooster. Deze spanning is negatief ten opzichte van de kathodespanning en stel je in door:
A) de spanningsval over de kathodeweerstand ( in voortrappen), de biasspanning is dan niet écht negatief maar alleen t.o.v. de kathodespanning.
B)met een potmeter een negatieve spanning in te stellen die van een negatieve voedingsspanning wordt afgeleid.( in eindtrappen)
Een hogere negatieve biasspanning ( -27V. i.p.v. -23 V bijvoorbeeld)  leidt dus tot meer afknijpen van de buis, een lagere ruststroom door de buis, meer uitsturingsreserve en minder slijtage bij geen signaal maar tot meer crossoververvorming.
Maar wanneer krijg je dan, zoals ze dat zo mooi noemen, rode platen? Ik had begrepen dat rode platen ook het gevolg is van bias instelling (misschien in combinatie met andere spanningen) en de buis tot zijn max te drijven. Deze rode platen zorgt er in ieder geval wel voor dat de buis minder lang mee gaat.
Rode platen krijg je door een te hoge anodedissipatie. Een te hoog product van spanning en stroom. De ruststroom door de buis stel je in met de stuurroosterspanning, die is negatief en heet bias. Hoe groter je die negatief instelt hoe kleiner de stroom door de buis.
Bedankt voor de uitleg.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #28 Gepost op: 03 februari 2019, 22:10:31 »
Hier zie je een mooi voorbeeld wat ik al eerder heb aangegeven. De techneut is zeer tevreden over de kwaliteit van de versterker, maar tijdens productie zijn een aantal massa punten naar het frame van de versterker niet goed uitgevoerd waardoor er geen goede massa verbinding tot stand is gekomen:


Versterker kost hier in Nederland +/- 3000,- wat een nette prijs is voor deze versterker.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Wat is er mis met chinese buizen versterkers?
« Reactie #29 Gepost op: 04 februari 2019, 00:02:22 »
De MK2 is toch ook al op de markt :) Jeetje 30 kilo en het is tevens een vollversterker.

https://nl.aliexpress.com/item/CAYIN-A-100T-MK2-KT88-VERSION-Vacuum-Tube-Amplifier-TR-UL-Mode-Max-80W-x-2/32738526359.html
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2019, 00:04:11 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65