Auteur Topic: " ongelijke belasting " eindversterker?  (gelezen 32735 keer)

adl60

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
" ongelijke belasting " eindversterker?
« Gepost op: 01 februari 2019, 11:21:25 »
Goede dag allen

ik heb een vraag waar ik niet zomaar een antwoord op vind.
ik ben al jaren in het bezit van een Quad 303, die zeker 15 jr niet gespeeld had.Andere woon en luistersituatie , doch nooit afstand van genomen
Toen ik hem een paar maanden geleden zomaar eens aansloot op een paar Magnepans was ik aangenaam verrast door de kwaliteit.
Zodanig dat ik er nog een bij kocht om te gaan biampen.
Nu heb ik echter ook nog eens mijn QuadESLs van zolder gehaald, ook die verrassen me behoorlijk in deze ruimte, doch hierbij kan ik niet biampen.
Nu heb ik dus aan beide ESLs een 303 hangen, waarvan ik dus maar 1 kanaal gebruik.
En ik vraag me af of dit "kwaad"kan zeg maar?Geen idee, ben geen techneut op dit vlak.
Tweede vraag hierbij:als ik het andere kanaal een sub aansluit, met een impedantie van 4 ohm, is er een ongelijke belasting, de ESLs zijn 15 ohm.
Ook hiervan:kan  dit kwaad?Geen idee, mogelijk jullie wel, hoor dit graag!Vriendelijke groet,


Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.158
    • De andere hobby...
Re: " ongelijke belasting " eindversterker?
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2019, 12:10:38 »
Ik denk niet dat het kwaad kan, maar ik zou er voor kiezen je luidsprekers aan de ene versterker te koppelen en de sub aan de andere.
Science is no democracy

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.449
  • Lid van de Adam's family
Re: " ongelijke belasting " eindversterker?
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2019, 12:25:13 »
Denk dat het ( stereo 2.0) geluid mooier is als het over beide kanalen verdeeld wordt ;).
"Bi- ampen" kan nog steeds door 2e versterker te gebruiken ( eventueel gebrugd) om woofer aan te sturen.

Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.334
Re: " ongelijke belasting " eindversterker?
« Reactie #3 Gepost op: 01 februari 2019, 14:06:04 »
Kan geen kwaad. Specs geven aan: Speaker load impedance: 4Ω to 16Ω. Je kan de subwoofer niet gaan gebruiken als je bi-amp toepast met de Magnepans want dan zet je twee keer 4ohm parallel aan één kanaal en belast de versterker met 2 Ohm. Dan zou je nog een 303 op de kop moeten tikken. PS vind je het leuk om eens een luistersessie uit te wisselen? Ik wil altijd nog eens die Quad elcotrostaten een keer beluisteren.

adl60

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: " ongelijke belasting " eindversterker?
« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2019, 14:22:17 »
bedankt voor de reacties tot zover.

de situatie is zo dat mbt de sub ik deze ook direct van de voorversterker kan aansluiten, heb dan ook meer gain merk ik.
de sub is verder geen noodzaak, maar ik dacht hem aan te sluiten op de niet gebruikte kanalen, doch heb dan nauwelijks gain merk ik.
Het zou dan puur gaan om de kanalen toch te belasten.

ik wil verder de situatie met 2 versterkers wel zo houden, omdat ik op deze manier, met 3 m lange interlinks, hele korte luidsprekerkabels kan gebruiken, en dus soms eens met duurdere kabels kan experimenteren.Lange luidsprekerkabel heb ik nu niet meer.
Ws heeft het verder geen meerwaarde , om 2 Quad 303 te hebben denk ik, maar ik heb ze nu eenmaal nu zo staan.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.334
Re: " ongelijke belasting " eindversterker?
« Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2019, 14:26:41 »
bedankt voor de reacties tot zover.

de situatie is zo dat mbt de sub ik deze ook direct van de voorversterker kan aansluiten, heb dan ook meer gain merk ik.
de sub is verder geen noodzaak, maar ik dacht hem aan te sluiten op de niet gebruikte kanalen, doch heb dan nauwelijks gain merk ik.
Het zou dan puur gaan om de kanalen toch te belasten.

ik wil verder de situatie met 2 versterkers wel zo houden, omdat ik op deze manier, met 3 m lange interlinks, hele korte luidsprekerkabels kan gebruiken, en dus soms eens met duurdere kabels kan experimenteren.Lange luidsprekerkabel heb ik nu niet meer.
Ws heeft het verder geen meerwaarde , om 2 Quad 303 te hebben denk ik, maar ik heb ze nu eenmaal nu zo staan.
Veel luister plezier en eh...welkom op dit forum!

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: " ongelijke belasting " eindversterker?
« Reactie #6 Gepost op: 01 februari 2019, 14:31:47 »
Wanneer je de sub ook op de voorversterker kunt aansluiten lijkt het me heel sterk dat hij 4 Ohm is bij hi level-aansluiting.
An inability to grasp science is no argument against it....

adl60

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: " ongelijke belasting " eindversterker?
« Reactie #7 Gepost op: 01 februari 2019, 14:58:30 »
bedankt voor de reacties tot zover.

de situatie is zo dat mbt de sub ik deze ook direct van de voorversterker kan aansluiten, heb dan ook meer gain merk ik.
de sub is verder geen noodzaak, maar ik dacht hem aan te sluiten op de niet gebruikte kanalen, doch heb dan nauwelijks gain merk ik.
Het zou dan puur gaan om de kanalen toch te belasten.

ik wil verder de situatie met 2 versterkers wel zo houden, omdat ik op deze manier, met 3 m lange interlinks, hele korte luidsprekerkabels kan gebruiken, en dus soms eens met duurdere kabels kan experimenteren.Lange luidsprekerkabel heb ik nu niet meer.
Ws heeft het verder geen meerwaarde , om 2 Quad 303 te hebben denk ik, maar ik heb ze nu eenmaal nu zo staan.
Veel luister plezier en eh...welkom op dit forum!
Dank!

adl60

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: " ongelijke belasting " eindversterker?
« Reactie #8 Gepost op: 01 februari 2019, 15:06:16 »
Wanneer je de sub ook op de voorversterker kunt aansluiten lijkt het me heel sterk dat hij 4 Ohm is bij hi level-aansluiting.

Dat wat 4 ohm is?


adl60

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: " ongelijke belasting " eindversterker?
« Reactie #9 Gepost op: 01 februari 2019, 20:44:52 »
Denk dat het ( stereo 2.0) geluid mooier is als het over beide kanalen verdeeld wordt ;).
"Bi- ampen" kan nog steeds door 2e versterker te gebruiken ( eventueel gebrugd) om woofer aan te sturen.

Het is nu zo dat er van de linkeruitgang(en) van de VV een verbinding is met de beide ingangen van de linkerversterker en idem voor rechts.
in de vroegere biamp modus -met de magnepans-werd er van de linkeruitgang een draadje naar het hoog getrokken en van de rechteruitgang naar het laag.Of andersom.

Dit kan niet met de Quad ESL 57.

Ik gebruik dus voor zowel de linker als de rechterversterker maar 1 uitgang.
De andere uitgang is dus open en niet belast.

Dit bedoelde ik met "kanalen".Sorry voor de verwarring.

Ik heb inderdaad dus stereo 2.0 geluid...

Vraag is/was dus of dat "kwaad" kan.

Soms wissel ik wel weer eens naar de Magnepan, die ik ook nog heb, en gebruik dan bi-amp.
Doch als ik eerlijk ben vind ik de ESL 57(veel) mooier.





mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.334
Re: " ongelijke belasting " eindversterker?
« Reactie #10 Gepost op: 01 februari 2019, 20:51:03 »
Denk dat het ( stereo 2.0) geluid mooier is als het over beide kanalen verdeeld wordt ;).
"Bi- ampen" kan nog steeds door 2e versterker te gebruiken ( eventueel gebrugd) om woofer aan te sturen.

Het is nu zo dat er van de linkeruitgang(en) van de VV een verbinding is met de beide ingangen van de linkerversterker en idem voor rechts.
in de vroegere biamp modus -met de magnepans-werd er van de linkeruitgang een draadje naar het hoog getrokken en van de rechteruitgang naar het laag.Of andersom.

Dit kan niet met de Quad ESL 57.

Ik gebruik dus voor zowel de linker als de rechterversterker maar 1 uitgang.
De andere uitgang is dus open en niet belast.

Dit bedoelde ik met "kanalen".Sorry voor de verwarring.

Ik heb inderdaad dus stereo 2.0 geluid...

Vraag is/was dus of dat "kwaad" kan.

Soms wissel ik wel weer eens naar de Magnepan, die ik ook nog heb, en gebruik dan bi-amp.
Doch als ik eerlijk ben vind ik de ESL 57(veel) mooier.
Daarom mijn vraag of je open staat voor een luister sessie (over en weer natuurlijk).

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.909
    • ARJANKU.IT service
Re: " ongelijke belasting " eindversterker?
« Reactie #11 Gepost op: 01 februari 2019, 21:04:15 »
De uitgangen kunnen zonder probleem onbelast spelen.
Je schreef dat de sub een impedantie had van vier Ohm maar ook direct op de voorversterker kan worden aangesloten. Meestal hebben de high level inputs van subs een impedantie van meerdere kiloOhms en vormen dus geen belasting van betekenis voor de versterker.
An inability to grasp science is no argument against it....

adl60

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 7
Re: " ongelijke belasting " eindversterker?
« Reactie #12 Gepost op: 01 februari 2019, 21:43:50 »
De uitgangen kunnen zonder probleem onbelast spelen.
Je schreef dat de sub een impedantie had van vier Ohm maar ook direct op de voorversterker kan worden aangesloten. Meestal hebben de high level inputs van subs een impedantie van meerdere kiloOhms en vormen dus geen belasting van betekenis voor de versterker.

Ok bedankt, helder.

Van de highlevel inputs had ik me niet gerealiseerd, dacht dat dit 4 ohm was, is dus niet zo.