Auteur Topic: Waar op letten als je mooie 2e hands luidsprekers wilt kopen  (gelezen 6758 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Waar op letten als je mooie 2e hands luidsprekers wilt kopen
« Gepost op: 25 januari 2019, 23:31:19 »
Na wat discussies die op verschillende staartjes op dit forum gevoerd zijn, lijkt het mij leuk en handig om eens de kennis te bundelen. Ik heb zelf een aantal mooie oude luidsprekers in bezit en zie dat er ook andere forum leden zijn met mooie "antieke" luidsprekers.
Waarom dit onderwerp? Je zult versteld staan hoe goed sommige oude luidsprekers zijn. Ik hoor nog dagelijks oldtimers die die nieuwe generatie er makkelijk uit spelen. Vooral als je de kosten vergelijkt met een paar nieuwe. Er zijn natuurlijk ook nadelen: garantie heb je vaak niet. Het moet wel in je interieur passen en het kan leiden tot een luister verslaving (ben inmiddels in therapie  ;D )

Maar ik zie ook veel vragen van mensen met minder ervaring en kennis op dit gebied: waar moet je nu op letten als ik 2e hands luidsprekers wil kopen.

Nu, laten we van start gaan.
Om te beginnen. Je start meestal op Marktplaats en hebt soms al een doel voor ogen. Er zijn veel merken en er is meestal wel voor elk type luisteraar een 2e hands luidspreker te verkrijgen. Je hebt een budget en je moet goed bedenken wat voor type luidspreker past in je luisterruimte. Dan ga je zoeken.

Mijn eerste tip: als een luidspreker wordt aangeboden op marktplaats, dan moeten er foto's bij zitten van de units (of wel een foto met de gril verwijderd van de luidspreker) zo kun je al een eerste indruk krijgen van de status van de units. Hebben ze ingedeukte tweeters? Is er schade aan een woofer. zijn de randen van rubber of foam en zo ja, wat is de status? Foam is sneller aan vervanging toe dan een rubber ophanging. Maar ook een rubber ophanging kan slijten. Er zijn natuurlijk luidsprekers waarvan de gril niet verwijderd kan worden. Dat is wel lastiger en moet je op gehoor beoordelen of de units goed functioneren.
 
Tweeter:

Foam probleem


In dien dat het geval is, is het handig om te weten wat het herstel van zo'n tweeter of woofer gaat kosten, want na reparatie kan zo'n speaker vaak weer voor 20 jaar zonder problemen mee.

Filter onderdelen kunnen aan vervanging toe zijn. Maar besef dat je niet zomaar componenten kunt vervangen. Vooral bipolaire elco's kunnen in waarde veranderd zijn. Maar vervangen kan inhouden dat de ESR waarde (equante serie weerstand) anders is bij de nieuwe elco's t.o.v. de oude.

Bij aankoop ga je natuurlijk luisteren of alles goed werkt. Neem een muziek stuk mee met veel laag en hoog zodat je een indruk kunt krijgen of alle units goed werken. De frequentie sweep is nog mooier, maar niet altijd mogelijk uit te voeren. Ik heb zelf een app op mijn iPad die zo'n sweep kan uitvoeren: f Generator. Als een unit niet goed is hoor je vaak een soort snerpend geluid.

Alle type luidsprekers kennen hun gebreken. Zo zijn er luidsprekers waarbij de draadjes naar de unit kunnen breken bij de tweeters. Magnepans met loslatende draden op het vlies. Electrostaten waarvan het folie niet meer stak staat. Luidsprekers waarvan de spoel aanloopt. Opgedroogd ferrofluid in de tweeter. Scheuren of gaten in polydome units.





Nog een tip, kijk hoe de eigenaar met zijn spullen om gaat. Dit zegt ook vaak hoe goed hij is geweest voor de luidsprekers. Is de kast nog netjes. Hoe zien de grillen van de luidsprekers uit.

Als mede forum leden meer tips hebben of gebreken kennen van hun type luidsprekers: plaats ze hier zodat mensen er van kunnen leren.
Het is niet de bedoeling om hier merken af te kraken! maar om er voor te zorgen dat mooie oude luidsprekers nog jaren bij nieuwe baasjes kunnen  blijven spelen!
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2019, 09:17:33 door mmuetst »

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Waar op letten als je mooie 2e hands luidsprekers wilt kopen
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2019, 09:10:05 »
Volgens mij heb je het meeste al opgenoemd, Marktplaats is ook mijn bron maar het aanbod is daar erg groot .
Op de diverse audiofora en bv hifi.nl is ook tweedehands aanbod en heb je de wat serieuzere verkoper met bij behorende luidsprekers te pakken.
Met bijbehorende prijzen uiteraard.

Voor mezelf sprekend is het vooral ok veel uitproberen, "de" speaker die alles kan bestaat niet dus je moet uitvissen wat jou het beste past.
  :evil:Alle Adam's kan je laten staan want dat is echt helemaal niks.  :rofl:
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Waar op letten als je mooie 2e hands luidsprekers wilt kopen
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2019, 09:25:40 »
Nog een tip van mijn kant: Wordt er bij de verkoper gerookt? Ik heb voor een kennis een leuke set BNS E34 luidsprekers opgezocht en heb van hem begrepen dat die luidsprekers nog lang op zolder hebben gestaan om een beetje van de rook lucht af te komen. Rook zal ook een aanslag geven op je luidsprekers, maar ik denk niet dat dit het geluid beïnvloed.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Waar op letten als je mooie 2e hands luidsprekers wilt kopen
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2019, 09:31:00 »
  :evil:Alle Adam's kan je laten staan want dat is echt helemaal niks.  :rofl:
;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Waar op letten als je mooie 2e hands luidsprekers wilt kopen
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2019, 09:34:25 »
Er wordt veel aangeboren met "upgrades".E r staan momenteel speakers te koop waarvan zo ongeveer elke unit vervangen is voor een recenter exemplaar en dat dan voor een hoofdprijs.  Als een speaker geen originele bezetting heeft is het wat mij betreft al iets om vanaf te blijven, evenals het gerommel, men noemt het vaak met een deftig woord modificatie, aan filters.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Waar op letten als je mooie 2e hands luidsprekers wilt kopen
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2019, 09:36:54 »
Volgens mij heb je het meeste al opgenoemd, Marktplaats is ook mijn bron maar het aanbod is daar erg groot .
Op de diverse audiofora en bv hifi.nl is ook tweedehands aanbod en heb je de wat serieuzere verkoper met bij behorende luidsprekers te pakken.
Met bijbehorende prijzen uiteraard.

Voor mezelf sprekend is het vooral ok veel uitproberen, "de" speaker die alles kan bestaat niet dus je moet uitvissen wat jou het beste past.
  :evil: Alle Adam's kan je laten staan want dat is echt helemaal niks.  :rofl:
Tips voor goede verkoop plaatsen zijn natuurlijk ook welkom. Nog een tip van mij. Om te controleren of een prijs voor een luidspreker (maar ook voor andere 2e hands audio) een beetje redelijk is, controleer ik altijd wat de markt doet op: https://www.hifishark.com  Hier vind je apparatuur die wereldwijd wordt aangeboden.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Waar op letten als je mooie 2e hands luidsprekers wilt kopen
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2019, 09:40:45 »
Het aanbod op www.audiomarkt.de is doorgaans reuze.
De prijzen bij https://www.springair.de zijn veelal overweldigend.   :alien:


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Waar op letten als je mooie 2e hands luidsprekers wilt kopen
« Reactie #7 Gepost op: 26 januari 2019, 09:42:43 »
Oudere series van Quadral hebben nogal eens te maken met een slappe ophanging van de woofers en zit er een bandtweetertje is van naar ik meen Technics, dan is die niet meer voorhanden en hebt ge een probleem als die de geest geeft.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Waar op letten als je mooie 2e hands luidsprekers wilt kopen
« Reactie #8 Gepost op: 26 januari 2019, 10:30:15 »
Er wordt veel aangeboren met "upgrades".E r staan momenteel speakers te koop waarvan zo ongeveer elke unit vervangen is voor een recenter exemplaar en dat dan voor een hoofdprijs.  Als een speaker geen originele bezetting heeft is het wat mij betreft al iets om vanaf te blijven, evenals het gerommel, men noemt het vaak met een deftig woord modificatie, aan filters.
Helemaal mee eens. Ik had een set Translator Impact 30 waarvan de woofer vervangen was. Ik heb dat wel gemeld toen ik de luidsprekers ging verkopen. Toch klonken deze luidsprekers prima. Kon geen vergelijking maken met de originele units. Maar als het goed klinkt....waarom niet? Maar origineel spul wat ook nog in top conditie is, blijft het mooiste (maar zal ook de prijs omhoog jagen).

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Waar op letten als je mooie 2e hands luidsprekers wilt kopen
« Reactie #9 Gepost op: 26 januari 2019, 12:26:21 »
Ik ben daar heel rechtlijnig in, origineel of niet.
Voorbeeldje: Mijn leren horlogebandje is origineel, terwijl een merkloos look a like model minder dan de helft kost.

En dat origineel de prijs opjaagt, lijkt me duidelijk.  Als je dat voorstaat, stap je gemakkelijk over dat extra heen.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.