Auteur Topic: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje  (gelezen 23634 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2019, 18:00:13 »
Is het zinvol om middels een steekproef eerst eens te kijken wat de capaciteit en ESR van de elco's is?
Jazeker, maar was aan het kijken, als ik ze vervang wat het geintje gaat kosten. Tevens weet ik niet of mijn Cap meter 10000uf kan meten. Bij één van de elco's heb ik zo wie zo het idee dat ie al wat boller is aan de bovenkant.

Of ze bol zijn of niet kun je uitproberen,zijn ze niet bol zitten laten,vervangen zo te zien kost weinig 30 euro all in en een beetje werk.

Anders vraag Jerry bij audiofreaks of anders hiero,heb gelezen dat hij ze ooit een beurt heeft gegeven.

alleen wat mij bevreemd is dat hij ze eind 1980 heeft gehad,ik denk dan toen waren ze hooguit 4 jr op de markt :think:

En welke mening hij over de 2400 of 2600A heeft is  bijzaak toch?
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2019, 18:02:08 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2019, 21:24:18 »
Heb even op de voorgestelde sites zitten zoeken...
https://nl.farnell.com/c/passive-components/capacitors?capacitance=10000uf&voltage-rating=200v
Bij Farnel hebben ze alleen een 200V (is natuurlijk geen probleem als deze past op de printplaat en qua afmetingen) echter kost deze gelijk €54,89 per stuk!
Deze elco's zijn dus lastig te vinden. Ik wil ze niet vervangen door een of ander vaag Chinees merk.
Zal eens contact op nemen met ESMB om te vragen of zij het kunnen leveren.
Het is dus een lastige combi, hoge spanning met hoge capaciteit.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #17 Gepost op: 25 januari 2019, 04:03:40 »

Je hebt de nad monitor op bezoek,dus hij is van een klant of bekende,vergeet dan die elco's van meer als 50 euro stuk.

Dus je zit gewoon vast aan die chinesen en die zijn niet meer zo slecht als 20jr geleden,dat is een fabel.

Ga je toch over op die prijzige elco's dan is dat weggegeven geld.En staar je niet blind op 2x 150 watt rms  dat hadden er meer

eind jr 80. dus mijn advies laat de klant de nad 90 bemachtigen daar heeft hij veel meer aan.

Had nog graag de mening van Be-tweeter gehoord over de 2600A,en wat te doen?

https://link.marktplaats.nl/m1366971186
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #18 Gepost op: 25 januari 2019, 07:47:21 »
Da's een mooi apparaat,Bram !

(mijn technisch onderbouwde mening  ;D)
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #19 Gepost op: 25 januari 2019, 08:22:58 »

Die nad 90 is naar mijn mening de allereerste versterker op de markt gebracht door nad in±1974.

Nadien hebben ze zich  ontwikkeld tot topspeler van veel versterker voor weinig geld,ondanks dat het uiterlijk spuuglelijk

werd, hebben ze in ± 1978 de 3020 op de markt gebracht die kwa vekoopgetallen tot vandaag de dag niet geevenaard zijn.

En niet alleen kwa prijs maar bovenal klangmatig. :claps:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #20 Gepost op: 25 januari 2019, 09:06:00 »
Persoonlijk ben ik niet zo voor het lukraak vervangen als het nog goed presteert en meet. Bolle elco's zijn natuurlijk een ander verhaal.
Ik zie bij de groothandel wel elco's van 10.000 uF / 100 Volt van Nippon Chemical, die zitten rond de 23 euro consumentenprijs. Wat is de railspanning precies?
An inability to grasp science is no argument against it....

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #21 Gepost op: 25 januari 2019, 09:39:03 »
Persoonlijk ben ik niet zo voor het lukraak vervangen als het nog goed presteert en meet. Bolle elco's zijn natuurlijk een ander verhaal.
Ik zie bij de groothandel wel elco's van 10.000 uF / 100 Volt van Nippon Chemical, die zitten rond de 23 euro consumentenprijs. Wat is de railspanning precies?

Die vraag gaat Mmuetst je wel beantwoorden dacht ik.Maar lukt het met een 10.000uf/ 125 volt niet,want daar zijn er plenty van

en dat voor 6a 7 euro stuk bij de chinesen.

Mocht dat allemaal niet lukken, blijft er een ding over slachten voor reserveonderdelen, of de kliko.

Dus vingers af van de nad 2600 :sceptic:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #22 Gepost op: 25 januari 2019, 22:27:04 »
Zoals al eerder aangegeven gaat het om een 10000uf 110V. Het potentiaal verschil op de elco is volgens schema bij type A en A1 95 volt en bij versie B, B1, C en C1 103 volt. Dus de waarde van 110 volt vind ik logisch. Maar ik draai nu al een week met deze versterker. Ook op behoorlijke volume (mijn vrouw klaagt dat het zachter moet, dus hij staat behoorlijk hard  ;) ) en ik merk niks van problemen. Versterker doet wat ie moet doen....versterken. Heb even mijn Logitech afstandsbediening geprogrammeerd zodat ik vanuit de luie stoel de versterker kan bedienen (baasje had de afstandsbediening niet mee gegeven). Ik ga advies geven om niks te vervangen. Ik ga hier en daar wat stof weg halen en schakelaars reinigen en dan kan ie weet terug (al vind ik het wel jammer....het is een mooie krachtige receiver). Mochten de elco's toch aan vervanging toe zijn, het baasje weet mij te vinden.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #23 Gepost op: 26 januari 2019, 11:18:22 »
Een beetje elco kan heel lang meegaan, zeker in voedingen. Daar hebben ze niet zo veel werk te verrichten, in de signaalweg haal ik ze vaak weg of ik maak er een bipolaire variant van. Maar dat is meer een ding van mij. Ik heb hier een tuner uit 1975 en daar is nog geen elco revisie nodig. Of je moet de pech hebben dat er inferieure types zijn gebruikt en die momenteel bekend/berucht zijn geworden.

Die hele elco-recapperij gaat wat langs mij heen, ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Je zult toch het originele schema erbij moeten hebben om te kunnen beoordelen welke nieuwe er in moeten. Er is geen one size fits all elco. Maar goed.

Als er 95 - 103 volt op staat, is 110 volt nominale spanning aan de krappe kant. Als vuistregel kies is de 80% regel, dus voor die 95 volt zou ik gaan voor 95/0.8 = 119 volt en 103 is goed voor 129 volt. Een 125 volt elco op die plek is denk ik verstandiger. Just my technical two cents.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #24 Gepost op: 26 januari 2019, 12:12:45 »
Een beetje elco kan heel lang meegaan, zeker in voedingen. Daar hebben ze niet zo veel werk te verrichten, in de signaalweg haal ik ze vaak weg of ik maak er een bipolaire variant van. Maar dat is meer een ding van mij. Ik heb hier een tuner uit 1975 en daar is nog geen elco revisie nodig. Of je moet de pech hebben dat er inferieure types zijn gebruikt en die momenteel bekend/berucht zijn geworden.

Die hele elco-recapperij gaat wat langs mij heen, ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Je zult toch het originele schema erbij moeten hebben om te kunnen beoordelen welke nieuwe er in moeten. Er is geen one size fits all elco. Maar goed.

Als er 95 - 103 volt op staat, is 110 volt nominale spanning aan de krappe kant. Als vuistregel kies is de 80% regel, dus voor die 95 volt zou ik gaan voor 95/0.8 = 119 volt en 103 is goed voor 129 volt. Een 125 volt elco op die plek is denk ik verstandiger. Just my technical two cents.

Groet,
Jacco
Hoi Jacco, het is toch echt wat er opgegeven staat in het originele service manual van NAD zelf. Maar als ze ooit vervangen worden, wordt het toch een hogere spanning, gezien je het voltage niet meer kunt krijgen. Zelf heb ik in een condensator fabriek gewerkt (Philips Zwolle) daar werden elco's van hoge kwaliteit gemaakt. Maar daar lag vervuiling ook op de loer. Er zijn soms partijen de afval bak in gegaan die zo van de productie band af kwamen. Er werd altijd een meting verricht en daarnaast werden er partijen steekproefgewijs extra gemeten. En in de periode dat ik computer apparatuur (hoofdzakelijk monitoren) repareerde bij Actebis computers heb ik heel wat elco's vervangen die defect waren. NAD heeft wel kwaliteitscomponenten toegepast. Verder wil ik niks gaan modificeren aan deze versterker. Hij klinkt prachtig en is gewoon goed! Alleen wat ik al aangaf....hij is nogal stoffig aan de binnenkant. Dus een schoonmaak beurt is op zijn plaats.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #25 Gepost op: 26 januari 2019, 14:42:56 »
Een beetje elco kan heel lang meegaan, zeker in voedingen. Daar hebben ze niet zo veel werk te verrichten, in de signaalweg haal ik ze vaak weg of ik maak er een bipolaire variant van. Maar dat is meer een ding van mij. Ik heb hier een tuner uit 1975 en daar is nog geen elco revisie nodig. Of je moet de pech hebben dat er inferieure types zijn gebruikt en die momenteel bekend/berucht zijn geworden.

Die hele elco-recapperij gaat wat langs mij heen, ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Je zult toch het originele schema erbij moeten hebben om te kunnen beoordelen welke nieuwe er in moeten. Er is geen one size fits all elco. Maar goed.

Als er 95 - 103 volt op staat, is 110 volt nominale spanning aan de krappe kant. Als vuistregel kies is de 80% regel, dus voor die 95 volt zou ik gaan voor 95/0.8 = 119 volt en 103 is goed voor 129 volt. Een 125 volt elco op die plek is denk ik verstandiger. Just my technical two cents.

Groet,
Jacco
Hoi Jacco, het is toch echt wat er opgegeven staat in het originele service manual van NAD zelf. Maar als ze ooit vervangen worden, wordt het toch een hogere spanning, gezien je het voltage niet meer kunt krijgen. Zelf heb ik in een condensator fabriek gewerkt (Philips Zwolle) daar werden elco's van hoge kwaliteit gemaakt. Maar daar lag vervuiling ook op de loer. Er zijn soms partijen de afval bak in gegaan die zo van de productie band af kwamen. Er werd altijd een meting verricht en daarnaast werden er partijen steekproefgewijs extra gemeten. En in de periode dat ik computer apparatuur (hoofdzakelijk monitoren) repareerde bij Actebis computers heb ik heel wat elco's vervangen die defect waren. NAD heeft wel kwaliteitscomponenten toegepast. Verder wil ik niks gaan modificeren aan deze versterker. Hij klinkt prachtig en is gewoon goed! Alleen wat ik al aangaf....hij is nogal stoffig aan de binnenkant. Dus een schoonmaak beurt is op zijn plaats.

De oplossing die Jacco bied heeft teminste hand&voeten dus Mmuets vingers weg van de elco's,en de volgende keer bij de eigenaar

chekken van;doet ie het of doet ie het niet :neenee:

Tis natuurlijk ook zo je had hem graag beluisterd dat snap ik ;) je hebt de nad nu 14 dagen beluisterd dus ontstoffen dat ding

en netjes terugbrengen.Ik ga er van uit dat je voor het onstoffen geen geld vraagt.....    toppie Toppie!
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #26 Gepost op: 26 januari 2019, 16:20:47 »
Ontstoffen hoort gratis te gebeuren. Uitbouwen van schakelsecties, potmeters etc, ultrasoon reinigen en in contactolie zetten hoort betaald te worden met een keurig btw bonnetje...
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #27 Gepost op: 26 januari 2019, 17:26:25 »
Ik heb als beloning voor het na kijken de CD gekregen van one after 909, De Beatle coverband waar het baasje van de versterker in drumt. Zo wie zo vraag ik geen geld en moeilijke reparaties stuur ik door naar Arjan. Zoals laatst die Primaire versterker met SMD. Wel vind ik leuk om verschillende audio componenten uit te proberen. Deze NAD stuurt nu zonder problemen mijn Magnepans aan (4 ohm) dus een mooie belasting om te testen.
Maar Willem (het baasje van de NAD) vond het ook leuk om zijn oude classic versterker in combi met mijn Prima Luna te horen spelen op de Translator luidsprekers.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #28 Gepost op: 27 januari 2019, 13:30:53 »
Ben nog wel opzoek naar een betaalbare compressor voor perslucht...mensen ervaring of tips. Is gewoon handig om stof uit apparatuur te blazen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Nieuwe Elco's voor een NAD 7600 adresje
« Reactie #29 Gepost op: 27 januari 2019, 13:54:54 »
Ben nog wel opzoek naar een betaalbare compressor voor perslucht...mensen ervaring of tips. Is gewoon handig om stof uit apparatuur te blazen.
Waar wil je de compressor neerzetten? Ik heb er zelf eentje staan met een zuiger/cilinder en dat maakt nogal wat kabaal..


Groeten, Ando.
Science is no democracy