Auteur Topic: Staties  (gelezen 9284 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Staties
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2019, 17:19:54 »
Voor Staffhost vinyl winkel mocht ik een product testen. Het gaat om de Sakura:

Hier een review van hifi.nl
https://www.hifi.nl/recensie/4277/Orb-Sakura-static-neutralizer.html
Om te beginnen, het apparaat werkt. Als iets staties geladen is (zoals een LP) en je houd er een stukje papier bij zie je dat het papier aangetrokken wordt door de plaat. Dan haal je de Sakura er over en dan wordt het papier niet meer aangetrokken.
Maar dan komt het stuk dat ik denk, tja zo'n €300,- voor een apparaatje wat lading weg haalt....wel duur.
Bij het gebruik van het apparaat komt een soort ozon lucht vrij (weet niet of dit zo gezond is). Er zit een ventilator in  (want er wordt lucht geblazen) maar wat er nu van binnen zit? Ik heb i.v.m. garantie van het apparaat hem niet open kunnen maken.
Op internet kwam ik ook een ander, veel prettiger geprijsd apparaat tegen: Milty Pro Zerostat 3 die je zo rond de €60,- kan kopen.

Nu mijn luister ervaring: Ik hoor geen verschil (misschien zal ik hier en daar een tik missen die door statische lading wordt veroorzaakt). Wel is het natuurlijk zo dat een statische plaat meer stof aan trekt. Hier heb je dan minder last van.

Zijn er mensen met ervaring met vergelijkbare producten? En hebben de techneuten op dit forum een idee hoe dit ding technisch functioneert?

PS in die test van HiFi.nl staat een mooi stukje bullshit:
"Over het algemene effect van dit soort handheld neutralizers kan ik in feite heel kort zijn. Het werkt. Maar dat kon u al vermoeden want in de inleiding staat dat ik de Furutech Destat al anderhalf jaar lang dagelijks gebruik. Destijds schreef ik dat het effect merkbaar was bij het antistatisch maken van LP’s, (SA)CD’s, DVD’s, componenten, stekkerblokken en kabels. Het geluid wordt schoner, met name in het hoog. Maar ook het laag wordt beter gedefinieerd. Het sterkst treedt dit effect op bij LP maar ook bij (SA)CD is dit nog zeer goed merkbaar. Het antistatisch maken van de draaitafel of cd speler is eveneens duidelijk, zij het wat minder opvallend dan bij de vinyl en polycarbonaat schijven. Nog kleiner is hetzelfde effect bij het antistatisch maken van kabels en stekkerblokken"
Ja shure kabels klinken zeker beter nadat ze antistatisch zijn gemaakt  ;D Misschien wordt je schoonmoeder ook beter te pruimen als je haar antistatisch maakt, blijft ze minder plakken  Daag

Hifi.nl lult maar een eind weg in de ruimte.
Wat zit erin? Meestal een oscillatortrapje met een hoogspanningstransformatortje erachter, daarachter meestal ren cascadeschakeling om de spanning gelijk te richten en te verhogen en daarachtern een puntige metale stift. Daar ontstaan dan inderdaad ionen die niet altijd even gezond zijn.. Deze landen op je lp en nemen de statische lading op.
De carbon borstels met aardedraadje laden je platen zeker niet op en resonanties opwekken doen ze ook niet echt met zoveel dunne vezels die allemaal op een ander stukje van de groef rusten. De naald zelf maakt meer herrie waar hij zelf weer de echo's van ervaart. ;)

An inability to grasp science is no argument against it....

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Staties
« Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2019, 22:46:25 »
Dus je kan je geld beter aan een goed doel doneren.  worship1

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Staties
« Reactie #17 Gepost op: 21 maart 2019, 19:38:51 »
Ik hoorde die borstel toch echt vroeger in mijn element Be. Ik zou het niemand aanraden. Zoals ik al zei je hoeft geen last meer te hebben van statische elektriciteit bij het afspelen van platen.

Carl

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.589
Re: Staties
« Reactie #18 Gepost op: 21 maart 2019, 19:42:34 »
Ik heb wel eens gelezen dat je van zo'n aansteekding voor het gasfornuis, thuis of op camping makkelijk zo'n destator kan maken?

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Staties
« Reactie #19 Gepost op: 21 maart 2019, 20:29:02 »
Ik hoorde die borstel toch echt vroeger in mijn element Be. Ik zou het niemand aanraden. Zoals ik al zei je hoeft geen last meer te hebben van statische elektriciteit bij het afspelen van platen.

Dan neem ik dat zonder meer van je aan.
An inability to grasp science is no argument against it....