Auteur Topic: Grijs draaien....  (gelezen 26438 keer)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Grijs draaien....
« Reactie #30 Gepost op: 19 januari 2019, 20:00:15 »
je snapt er echt ook niks van hè, ik heb het over de nog echte Infinity! Heb jij ook verschillende Infinity's gehoord tot het jaar 2000? Denk het niet. Ik dus wel dure B&W Infinity klinkt véél echter.
Verder is het me ook worst voor mij ben je gewoon een ettertje 🤮 Banana4
Laat ik toch denken dat je al verdwenen was.
Nou, volgens mij snap ik het wel maar lees jij het niet goed, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik heb 1x Infinity's gehoord en dat vond ik genoeg net zoals ik 1x Elac en 1e Focal heb gehoord en dat genoeg vond. Kortzichtig ja, maar het gaat erom waar ik naar luisteren wil. Ik luister naar B&W's die bij mij op zolder staan te spelen, dat doen ze in mijn oren geweldig goed. Dat jij Infinity's mooi vindt spelen moet jij weten ik hoef ze niet.
Ik zal in jouw ogen een ettertje zijn maar dan wel een ettertje die een ander niet zal uitschelden, zoveel fatsoen moet er wel zijn. Dat mis ik bij jou.

Het ging over grijsdraaien van platen. Mijn eerst gekochte LP, niet meer te draaien, geen kampvuurgeluiden maar paasvuurgeluiden. Dit noem ik grijsdraaien: vies, slaat over, krassen erop en heel veel gedraaid op fuiven met grammofoons met zware keramische elementen.

« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 20:12:44 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Grijs draaien....
« Reactie #31 Gepost op: 19 januari 2019, 20:07:59 »
Dit was voor renes zijn laatste reactie mbt de persoon (ofwel offtopic). Ieder mag nog 1 ding/reactie kwijt (de rest gaat er af hier), maar het zou mooi zijn als dat achterwege blijft. En dat we sowieso verder gaan met de inhoud.

Groet,
Jacco

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Grijs draaien....
« Reactie #32 Gepost op: 19 januari 2019, 20:16:59 »
Ooh.
Eens buizen altijd buizen.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Grijs draaien....
« Reactie #33 Gepost op: 19 januari 2019, 20:19:06 »
je snapt er echt ook niks van hè, ik heb het over de nog echte Infinity! Heb jij ook verschillende Infinity's gehoord tot het jaar 2000? Denk het niet. Ik dus wel dure B&W Infinity klinkt véél echter.
Verder is het me ook worst voor mij ben je gewoon een ettertje 🤮 Banana4
Laat ik toch denken dat je al verdwenen was.
Nou, volgens mij snap ik het wel maar lees jij het niet goed, maar dat mag de pret niet drukken.
Ik heb 1x Infinity's gehoord en dat vond ik genoeg net zoals ik 1x Elac en 1e Focal heb gehoord en dat genoeg vond. Kortzichtig ja, maar het gaat erom waar ik naar luisteren wil. Ik luister naar B&W's die bij mij op zolder staan te spelen, dat doen ze in mijn oren geweldig goed. Dat jij Infinity's mooi vindt spelen moet jij weten ik hoef ze niet.
Ik zal in jouw ogen een ettertje zijn maar dan wel een ettertje die een ander niet zal uitschelden, zoveel fatsoen moet er wel zijn. Dat mis ik bij jou.

Het ging over grijsdraaien van platen. Mijn eerst gekochte LP, niet meer te draaien, geen kampvuurgeluiden maar paasvuurgeluiden. Dit noem ik grijsdraaien: vies, slaat over, krassen erop en heel veel gedraaid op fuiven met grammofoons met zware keramische elementen.

je zegt niet welke Infinity, heb je ze wel gehoord! Ik heb het niet over de matige speakers na 2000. Ik scheld niet maar dat is mijn mening wat ik van jou vindt en hier zul je het mee moeten doen Banana4

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Grijs draaien....
« Reactie #34 Gepost op: 19 januari 2019, 20:22:05 »
Zoals al eerder gezegd, een slechte naald en/of verkeerde afstelling zo simpel is het.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Grijs draaien....
« Reactie #35 Gepost op: 19 januari 2019, 20:30:07 »
Zoals al eerder gezegd, een slechte naald en/of verkeerde afstelling zo simpel is het.
Ik neem aan dat je dan op de geluidskwaliteit doelt?  (Goede afstelling = goed geluid)
Maar hoe lang gaat een lp een beetje mee? ...want goede afstelling of niet, er is áltijd frictie bij een lp en naald. Dus slijtage, dus na verloop van tijd klinkt de lp eigenlijk niet meer goed.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Grijs draaien....
« Reactie #36 Gepost op: 19 januari 2019, 20:42:33 »
Nee niet alleen de geluidskwaliteit maar het grijs draaien ik heb platen uit de jaren 60 zoals ik al eerder heb geschreven en die zijn nog roetzwart en klinken nog zoals meer dan 50 jaar geleden. En dat kan alleen met een goede naald en een echt goede afstelling.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Grijs draaien....
« Reactie #37 Gepost op: 20 januari 2019, 07:11:43 »
Nee niet alleen de geluidskwaliteit maar het grijs draaien ik heb platen uit de jaren 60 zoals ik al eerder heb geschreven en die zijn nog roetzwart en klinken nog zoals meer dan 50 jaar geleden. En dat kan alleen met een goede naald en een echt goede afstelling.

Dan ga je dus erg zorgvuldig met je platen om en zijn er geen of weinig exemplaren die dagelijks gedraaid worden.
Hoe hou jij je platen schoon of maak je ze schoon?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Grijs draaien....
« Reactie #38 Gepost op: 20 januari 2019, 09:03:39 »
Àls ik even in mag haken, heb ik hier nog wel een ervaring in.



Bijzonder mooi en inderdaad geen ruis of tikken merkbaar.
Hetzelfde album heb ik zelf op CD.  Ook bijzonder mooi.
Dit album luister ik thuis op dezelfde set met dezelfde DAC en dezelfde hoofdtelefoonversterker via Spotify en er is geen verschil te horen.
Nou niet zeggen dat mijn set niet goed genoeg is om verschillen te horen.

Mijn vraag aan jou Infinity:
Hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat Tidal beter is dan Spotify?
Heb je dat objectief bepaald door te luisteren op dezelfde spullen in dezelfde ruimte of met een goede hoofdtelefoon en dezelfde apparatuur daar voor?
Of heeft hetgeen de verkopers van Tidal jou graag vertellen je over de streep getrokken en weet je helemaal niet of het beter of hetzelfde is?
Ik geef toe dat ik geen ervaring heb met Tidal maar wel ervaring met de vergelijking CD en Spotify met verschillende albums.

Dus zeg het maar, hoe heb je e.e.a bepaald.

Ik heb wisselwaar al vele jaren geen cd speler meer, maar heb wat jaren terug wel aantal uitvoerige tests gedaan met Spotify 320Kbps v/s Tidal lossless.  Dit heb ik destijds gedaan op een daarvoor ingerichte (voor zover dat kan) Mac mini. Beide platforms op hun eigen Mac applicatie, en beiden zo neutraal mogelijk qua eigen software.
Dit ging via een a-synchrone USB middels een jitterbug (ja die werkte ook nog) naar een Cambridge Audio dac.
Ik luisterde voornamelijk naar mooi opgenomen instrumentale muziek, zoals akoestische singer/songwriter, akoestische blues, piano/zang e.d.
Beide applicaties gelijktijdig draaiend natuurlijk zodat ik perfect AB kon switchen.
Het verschil was duidelijk waarneembaar in het voordeel van Tidal.

Ook heb ik Tidal op m’n iPhone als ik op de fiets naar m’n werk ga. Ook hier word lossless afgespeeld. Laatst vond ik de tracks ineens wat minder sprankelend en doffig klinken. Het midden en laag waren ook niet wat ik gewend was. Éénmaal thuisgekomen kwam ik erachter dat ik de Tidal app op 320Kbsp had gezet een dag ervoor toen ik s’avonds met de hond liep en wat nieuwe muziek aan’t luisteren was. Dan is lossless niet echt nodig;)
Maar.. hoorde dus gelijk (terwijl ik niet wist dat er wat veranderd was) het verschil.

Nu is het ook weer niet zo dat in alle gevallen de verschillen duidelijk zijn, nee, zeker niet.
Bij veel populair/popmuziek bv zijn de verschillen stukken kleiner tot niet waarneembaar.  Dit wijdt ik dan toe aan slechte opnamen. 

Maar zelfs tussen Tidal en Qobuz zit een duidelijk verschil bij dezelfde albums/tracks!
Reden: Verschillende Masters
Bij Tidal klink het mid-laag net ff meer aanwezig dan bij Qobuz. Of bij Qobuz minder dan bij Tidal, da’s om het even. Wat waarheid is laat ik in het midden:)




Een goede opname op LP klinkt absoluut goed.

Marcel
Da’s absoluut waar.  Elke goede opname op cd of plaat kan op een goede set erg goed klinken. Da’s simpel en waarheid.
De meningen hierover gaan volgens mij alle kanten op omdat er nogal een overlapping is qua medium en apparatuur.
Maar ook qua ieders smaak wat ‘mooi klinkt’ 
Wat ik vaak merk is dat men veel praat in ‘absoluutheden’  Dus wat iemand zegt ergens over “is zo” punt.  En da’s vrijwel nooit waar. Er zijn altijd nuances en variabelen.

 Good Posting

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Grijs draaien....
« Reactie #39 Gepost op: 20 januari 2019, 10:39:47 »
Àls ik even in mag haken, heb ik hier nog wel een ervaring in.



Bijzonder mooi en inderdaad geen ruis of tikken merkbaar.
Hetzelfde album heb ik zelf op CD.  Ook bijzonder mooi.
Dit album luister ik thuis op dezelfde set met dezelfde DAC en dezelfde hoofdtelefoonversterker via Spotify en er is geen verschil te horen.
Nou niet zeggen dat mijn set niet goed genoeg is om verschillen te horen.

Mijn vraag aan jou Infinity:
Hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat Tidal beter is dan Spotify?
Heb je dat objectief bepaald door te luisteren op dezelfde spullen in dezelfde ruimte of met een goede hoofdtelefoon en dezelfde apparatuur daar voor?
Of heeft hetgeen de verkopers van Tidal jou graag vertellen je over de streep getrokken en weet je helemaal niet of het beter of hetzelfde is?
Ik geef toe dat ik geen ervaring heb met Tidal maar wel ervaring met de vergelijking CD en Spotify met verschillende albums.

Dus zeg het maar, hoe heb je e.e.a bepaald.

Ik heb wisselwaar al vele jaren geen cd speler meer, maar heb wat jaren terug wel aantal uitvoerige tests gedaan met Spotify 320Kbps v/s Tidal lossless.  Dit heb ik destijds gedaan op een daarvoor ingerichte (voor zover dat kan) Mac mini. Beide platforms op hun eigen Mac applicatie, en beiden zo neutraal mogelijk qua eigen software.
Dit ging via een a-synchrone USB middels een jitterbug (ja die werkte ook nog) naar een Cambridge Audio dac.
Ik luisterde voornamelijk naar mooi opgenomen instrumentale muziek, zoals akoestische singer/songwriter, akoestische blues, piano/zang e.d.
Beide applicaties gelijktijdig draaiend natuurlijk zodat ik perfect AB kon switchen.
Het verschil was duidelijk waarneembaar in het voordeel van Tidal.

Ook heb ik Tidal op m’n iPhone als ik op de fiets naar m’n werk ga. Ook hier word lossless afgespeeld. Laatst vond ik de tracks ineens wat minder sprankelend en doffig klinken. Het midden en laag waren ook niet wat ik gewend was. Éénmaal thuisgekomen kwam ik erachter dat ik de Tidal app op 320Kbsp had gezet een dag ervoor toen ik s’avonds met de hond liep en wat nieuwe muziek aan’t luisteren was. Dan is lossless niet echt nodig;)
Maar.. hoorde dus gelijk (terwijl ik niet wist dat er wat veranderd was) het verschil.

Nu is het ook weer niet zo dat in alle gevallen de verschillen duidelijk zijn, nee, zeker niet.
Bij veel populair/popmuziek bv zijn de verschillen stukken kleiner tot niet waarneembaar.  Dit wijdt ik dan toe aan slechte opnamen. 

Maar zelfs tussen Tidal en Qobuz zit een duidelijk verschil bij dezelfde albums/tracks!
Reden: Verschillende Masters
Bij Tidal klink het mid-laag net ff meer aanwezig dan bij Qobuz. Of bij Qobuz minder dan bij Tidal, da’s om het even. Wat waarheid is laat ik in het midden:)




Een goede opname op LP klinkt absoluut goed.

Marcel
Da’s absoluut waar.  Elke goede opname op cd of plaat kan op een goede set erg goed klinken. Da’s simpel en waarheid.
De meningen hierover gaan volgens mij alle kanten op omdat er nogal een overlapping is qua medium en apparatuur.
Maar ook qua ieders smaak wat ‘mooi klinkt’ 
Wat ik vaak merk is dat men veel praat in ‘absoluutheden’  Dus wat iemand zegt ergens over “is zo” punt.  En da’s vrijwel nooit waar. Er zijn altijd nuances en variabelen.

 Good Posting

Marcel
Dank:)

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Grijs draaien....
« Reactie #40 Gepost op: 20 januari 2019, 11:40:56 »
Heb een platenwasser, maar was ze niet elke keer omdat dat niet nodig is. Alle platen hebben nieuwe anti statische binnen hoezen met dikke kwaliteit buiten hoezen. En natuurlijk draai ik ze niet dagelijks. Ik ben in '83 naar een cd demonstratie geweest bij de lokale hifi zaak en vond het prachtig toen ik de cd hoorde heel schoon geluid en er werd met een spijker over de cd gekrast om te laten zien dat het schijfje gewoon doorspeelde. Maar ik kwam er ook snel achter dat ik Vinyl toch fijner vond en cd snel ging vervelen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Grijs draaien....
« Reactie #41 Gepost op: 20 januari 2019, 12:28:33 »
Heb een platenwasser, maar was ze niet elke keer omdat dat niet nodig is. Alle platen hebben nieuwe anti statische binnen hoezen met dikke kwaliteit buiten hoezen. En natuurlijk draai ik ze niet dagelijks. Ik ben in '83 naar een cd demonstratie geweest bij de lokale hifi zaak en vond het prachtig toen ik de cd hoorde heel schoon geluid en er werd met een spijker over de cd gekrast om te laten zien dat het schijfje gewoon doorspeelde. Maar ik kwam er ook snel achter dat ik Vinyl toch fijner vond en cd snel ging vervelen.
Wát was er dan ‘fijner’ aan de Lp?

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Grijs draaien....
« Reactie #42 Gepost op: 20 januari 2019, 12:43:23 »
Stemmen klinken echter, natuurlijker, warmer.... etc.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Grijs draaien....
« Reactie #43 Gepost op: 20 januari 2019, 13:04:21 »
Heb een platenwasser, maar was ze niet elke keer omdat dat niet nodig is. Alle platen hebben nieuwe anti statische binnen hoezen met dikke kwaliteit buiten hoezen. En natuurlijk draai ik ze niet dagelijks. Ik ben in '83 naar een cd demonstratie geweest bij de lokale hifi zaak en vond het prachtig toen ik de cd hoorde heel schoon geluid en er werd met een spijker over de cd gekrast om te laten zien dat het schijfje gewoon doorspeelde. Maar ik kwam er ook snel achter dat ik Vinyl toch fijner vond en cd snel ging vervelen.

Met spijker over cd schijfje gekrast en je hoorde dat niet???? Onvoorstelbaar,was je toen niet onder hypnose of zo?

Heb 5 cdspelers maar zo'n schijfie gaat bij mij zo in de kliko want die is totaal kaduk :'(
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Grijs draaien....
« Reactie #44 Gepost op: 20 januari 2019, 13:55:04 »
Pfff ik heb het over de eerste cd's als je die met een spijker bekraste kon je die nog gewoon afspelen zonder haperingen. Nu is dat al lang niet meer, krasjes nog altijd moeiteloos als ze maar oppervlakkig zijn.