Auteur Topic: Grijs draaien....  (gelezen 26450 keer)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Grijs draaien....
« Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2019, 07:45:12 »
Je zit vandaag wel in de oppositie zetel Marcel.  zwaaizwaai

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Grijs draaien....
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2019, 07:56:22 »
Je zit vandaag wel in de oppositie zetel Marcel.  zwaaizwaai

Valt het op?  ;D

af en toe even het kussen opschudden dan ligt het weer lekkerder.  :evil:

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Grijs draaien....
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2019, 11:01:27 »
klopt inderdaad, platen klinken veel fijner.
Ruis, vervorming, stofjes en slijtage.

Een CD klinkt helemaal niet. Geen ruis of vervorming geen stofjes en al helemaal geen slijtage.

Even opletten, ik heb het hier puur over de geluidsdrager zelf.

Marcel
alweer alleen maar onzin, platen die schoon zijn hebben geen ruis of tikken, ik denk dat jij misschien nog nooit een goede kwaliteit plaat heb gehoord met een mooi element  die goed afgesteld is. Spotify kan daar niet aan tippen. Spotify is zo wie zo niet veel soeps daarom heb ik Tidal😉

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Grijs draaien....
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2019, 12:19:00 »
lekker makkelijk om datgene wat niet in je belevingswereldje past als onzin af te schrijven.
Dan valt er ook weinig te bespreken of ergens over van mening te wisselen.

Kortom, mijn waarheid is de enige waarheid en zo is het en niet anders.  Dat is wat je eigenlijk zegt.

Wat ik de afgelopen jaren allemaal heb beluisterd heb jij geen idee van.
Ik heb bij iemand een LP geluisterd van A tot Z op een mooie versterker en op een nog mooier setje luidsprekers.
Bijzonder mooi en inderdaad geen ruis of tikken merkbaar.
Hetzelfde album heb ik zelf op CD.  Ook bijzonder mooi.
Dit album luister ik thuis op dezelfde set met dezelfde DAC en dezelfde hoofdtelefoonversterker via Spotify en er is geen verschil te horen.
Nou niet zeggen dat mijn set niet goed genoeg is om verschillen te horen.

Mijn vraag aan jou Infinity:
Hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat Tidal beter is dan Spotify?
Heb je dat objectief bepaald door te luisteren op dezelfde spullen in dezelfde ruimte of met een goede hoofdtelefoon en dezelfde apparatuur daar voor?
Of heeft hetgeen de verkopers van Tidal jou graag vertellen je over de streep getrokken en weet je helemaal niet of het beter of hetzelfde is?
Ik geef toe dat ik geen ervaring heb met Tidal maar wel ervaring met de vergelijking CD en Spotify met verschillende albums.

Dus zeg het maar, hoe heb je e.e.a bepaald.

Een mega schone geweldig geperste  langspeelplaat op een super platenspeler met een super element welke ook nog perfect is afgesteld ruist absoluut wel. 
Misschien niet direct hoorbaar maar zeker wel meetbaar.
Kan ook niet anders door het mechanische contact van de naald met de plaat.
Bij CD kan geen mechanische ruis ontstaan er is geen mechanisch contact.
Dan hebben we het nog niet eens over de vervorming.
Wat ik dan wel erg leuk vind is bij een oorspronkelijk analoge opname op CD, je de bandruis kunt horen of de ruis van een elektrisch instrument.

Mijn mening (overigens aantoonbaar) is dat door de technische beperking van het medium langspeelplaat deze nooit kan tippen aan Tidal, Spotify of CD.
Nogmaals , puur technisch. 
Een goede opname op LP klinkt absoluut goed.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Grijs draaien....
« Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2019, 12:21:17 »
klopt inderdaad, platen klinken veel fijner.
Ruis, vervorming, stofjes en slijtage.

Een CD klinkt helemaal niet. Geen ruis of vervorming geen stofjes en al helemaal geen slijtage.

Even opletten, ik heb het hier puur over de geluidsdrager zelf.

Marcel
alweer alleen maar onzin, platen die schoon zijn hebben geen ruis of tikken, ik denk dat jij misschien nog nooit een goede kwaliteit plaat heb gehoord met een mooi element  die goed afgesteld is. Spotify kan daar niet aan tippen. Spotify is zo wie zo niet veel soeps daarom heb ik Tidal😉
Blijf gewoon vasthouden aan jouw geloof dat LP's niet tikken en ruisen je doet er niemand kwaad mee en jezelf een plezier. Nee wij hebben nog nooit een kwaliteit LP met dito element op een goede draaitafel gehoord. Zal het ook niet worden, wij gaan direct voor kwaliteit en wel de CD. Niets afstellen, wel het goede element bij de juiste arm etc, etc, nee gewoon de CD erin en draaien maar en luisteren naar het geluid wat je met een LP nooit zult bereiken, nou ja heel soms. De frequentie van een LP wordt niet afgekapt bij 20.000 Hz en bij een CD wel?, maakt niet uit dat doen jouw oren wel.
Poosje niet geweest?, mooi dat je terug bent geeft enig reuring in de zaak.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 12:24:18 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Grijs draaien....
« Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2019, 14:17:17 »
lekker makkelijk om datgene wat niet in je belevingswereldje past als onzin af te schrijven.
Dan valt er ook weinig te bespreken of ergens over van mening te wisselen.

Kortom, mijn waarheid is de enige waarheid en zo is het en niet anders.  Dat is wat je eigenlijk zegt.

Wat ik de afgelopen jaren allemaal heb beluisterd heb jij geen idee van.
Ik heb bij iemand een LP geluisterd van A tot Z op een mooie versterker en op een nog mooier setje luidsprekers.
Bijzonder mooi en inderdaad geen ruis of tikken merkbaar.
Hetzelfde album heb ik zelf op CD.  Ook bijzonder mooi.
Dit album luister ik thuis op dezelfde set met dezelfde DAC en dezelfde hoofdtelefoonversterker via Spotify en er is geen verschil te horen.
Nou niet zeggen dat mijn set niet goed genoeg is om verschillen te horen.

Mijn vraag aan jou Infinity:
Hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat Tidal beter is dan Spotify?
Heb je dat objectief bepaald door te luisteren op dezelfde spullen in dezelfde ruimte of met een goede hoofdtelefoon en dezelfde apparatuur daar voor?
Of heeft hetgeen de verkopers van Tidal jou graag vertellen je over de streep getrokken en weet je helemaal niet of het beter of hetzelfde is?
Ik geef toe dat ik geen ervaring heb met Tidal maar wel ervaring met de vergelijking CD en Spotify met verschillende albums.

Dus zeg het maar, hoe heb je e.e.a bepaald.

Een mega schone geweldig geperste  langspeelplaat op een super platenspeler met een super element welke ook nog perfect is afgesteld ruist absoluut wel. 
Misschien niet direct hoorbaar maar zeker wel meetbaar.
Kan ook niet anders door het mechanische contact van de naald met de plaat.
Bij CD kan geen mechanische ruis ontstaan er is geen mechanisch contact.
Dan hebben we het nog niet eens over de vervorming.
Wat ik dan wel erg leuk vind is bij een oorspronkelijk analoge opname op CD, je de bandruis kunt horen of de ruis van een elektrisch instrument.

Mijn mening (overigens aantoonbaar) is dat door de technische beperking van het medium langspeelplaat deze nooit kan tippen aan Tidal, Spotify of CD.
Nogmaals , puur technisch. 
Een goede opname op LP klinkt absoluut goed.

Marcel
als je oren geen ruis horen is dat toch voldoende, meetbaar wel ja en...is dat niet hetzelfde als met koper en zilver kabel, wel meetbaar maar(waarschijnlijk)niet hoorbaar?
Ik heb Spotify en Tidal en CD beluisterd op de zelfde speakers en dat en in de zelfde ruimte, ik vindt Tidal goed hoorbaar beter. Veel rustiger en ik had Premium Spotify.  CD klinkt weer net anders dan Tidal bij mij beide mooi en dat heeft misschien met de ingang spanning te maken. Vinyl heeft een beter stereo beeld en klinkt veel natuurlijker het is veel meer genieten dan met nullen en enen. CD is technisch beter, maar voor het menselijk gehoor is Vinyl(vaak)fijner. Misschien te vergelijken met een normale versterker en een buizen versterker de eerste technisch vaak beter maar voor het oor is het vaak een buizen gebakje waar je nog meer van geniet.
Ik vindt ook dat je met een koptelefoontje niet echt ontspannend muziek kan luisteren zo'n ding rechtstreeks in je oren.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 14:20:24 door Infinity »

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Grijs draaien....
« Reactie #21 Gepost op: 19 januari 2019, 14:26:38 »
klopt inderdaad, platen klinken veel fijner.
Ruis, vervorming, stofjes en slijtage.

Een CD klinkt helemaal niet. Geen ruis of vervorming geen stofjes en al helemaal geen slijtage.

Even opletten, ik heb het hier puur over de geluidsdrager zelf.

Marcel
alweer alleen maar onzin, platen die schoon zijn hebben geen ruis of tikken, ik denk dat jij misschien nog nooit een goede kwaliteit plaat heb gehoord met een mooi element  die goed afgesteld is. Spotify kan daar niet aan tippen. Spotify is zo wie zo niet veel soeps daarom heb ik Tidal😉
Blijf gewoon vasthouden aan jouw geloof dat LP's niet tikken en ruisen je doet er niemand kwaad mee en jezelf een plezier. Nee wij hebben nog nooit een kwaliteit LP met dito element op een goede draaitafel gehoord. Zal het ook niet worden, wij gaan direct voor kwaliteit en wel de CD. Niets afstellen, wel het goede element bij de juiste arm etc, etc, nee gewoon de CD erin en draaien maar en luisteren naar het geluid wat je met een LP nooit zult bereiken, nou ja heel soms. De frequentie van een LP wordt niet afgekapt bij 20.000 Hz en bij een CD wel?, maakt niet uit dat doen jouw oren wel.
Poosje niet geweest?, mooi dat je terug bent geeft enig reuring in de zaak.
Ach dat afstellen hoef toch maar een maal. het lijkt me sterk dat jij niet wist dat ik een ban had en geen reactie meer kon plaatsen. Vooral jij wilde mij weg hebben met je zwaai emoticon.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 14:33:26 door Infinity »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Grijs draaien....
« Reactie #22 Gepost op: 19 januari 2019, 14:49:24 »
Ik wist dat niet dat jij een ban had, al wist ik het wel? Heb je niet gemist maar zo opeens ben je er weer. Ik dacht Infinity? dat is toch die met de grote mond, allesomvattende kennis, 1 merk luidsprekers en platenliefhebber. Net Bram maar toch anders.
Dat Banana4 dingetje, een beetje stoken of plagen mag toch wel. Een grote kerel als jij met een grote mond moet daar maar tegen kunnen. Kun je er niet tegen?,  je bent nooit te oud om te leren. Ik zwaai weer als ik denk nu kan het wel weer.
Eens buizen altijd buizen.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Grijs draaien....
« Reactie #23 Gepost op: 19 januari 2019, 15:10:17 »
Ik wist dat niet dat jij een ban had, al wist ik het wel? Heb je niet gemist maar zo opeens ben je er weer. Ik dacht Infinity? dat is toch die met de grote mond, allesomvattende kennis, 1 merk luidsprekers en platenliefhebber. Net Bram maar toch anders.
Dat Banana4 dingetje, een beetje stoken of plagen mag toch wel. Een grote kerel als jij met een grote mond moet daar maar tegen kunnen. Kun je er niet tegen?,  je bent nooit te oud om te leren. Ik zwaai weer als ik denk nu kan het wel weer.
weer een aanname dat ik Ă©Ă©n merk speakers ken heb er genoeg gehoord van veel merken en elke keer is het toch Infinity dat blijft, ga zelf eens luisteren naar de echte, dan kun jij pas oordelen. En wat jij posten had niks met plagen te maken dat weet jij zelf ook wel!

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Grijs draaien....
« Reactie #24 Gepost op: 19 januari 2019, 15:51:35 »
Je zegt het nu zelf weer, elke keer is het toch Infinity dat blijft. Als ik het zeg is het een aanname die niet klopt. Ik luister naar mijn echte, heb er 3 paar staan van verschillende merken maar B&W vind ik het mooiste klinken.
Het had alles met plagen te maken vanuit mijn zienswijze, blijkbaar niet vanuit die van jouw. Vindt je het erg dat me dat worst is?, dacht het niet want in alles liggen we kilometers uit elkaar. In het voor beiden normale leven zullen we elkaar niet kennen of tegenkomen.
Lees net in een ander topic dat je er niet veel zin meer in hebt, ik zal je niet missen  Banana4
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 15:58:24 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Infinity

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 718
Re: Grijs draaien....
« Reactie #25 Gepost op: 19 januari 2019, 17:07:09 »
Je zegt het nu zelf weer, elke keer is het toch Infinity dat blijft. Als ik het zeg is het een aanname die niet klopt. Ik luister naar mijn echte, heb er 3 paar staan van verschillende merken maar B&W vind ik het mooiste klinken.
Het had alles met plagen te maken vanuit mijn zienswijze, blijkbaar niet vanuit die van jouw. Vindt je het erg dat me dat worst is?, dacht het niet want in alles liggen we kilometers uit elkaar. In het voor beiden normale leven zullen we elkaar niet kennen of tegenkomen.
Lees net in een ander topic dat je er niet veel zin meer in hebt, ik zal je niet missen  Banana4
je snapt er echt ook niks van hÚ, ik heb het over de nog echte Infinity! Heb jij ook verschillende Infinity's gehoord tot het jaar 2000? Denk het niet. Ik dus wel dure B&W Infinity klinkt véél echter.
Verder is het me ook worst voor mij ben je gewoon een ettertje đŸ€ź Banana4
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 17:08:53 door Infinity »

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Grijs draaien....
« Reactie #26 Gepost op: 19 januari 2019, 17:08:25 »
Ik wil een discussie over kabels. Is inmiddels zo erg lang geleden.

En Infinity....voor iemand die er geen zin meer in heeft....mwahhh. Laat je niet gekker maken....nergens voor nodig. Het is maar een beeldscherm.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Grijs draaien....
« Reactie #27 Gepost op: 19 januari 2019, 18:34:19 »
Om  het probleem van het slijten / grijs draaien van platen op te lossen hebben ze in de jaren 80 een mooi systeem op de markt gebracht.
 
De CD met bijbehorende afspeelapparatuur.
  TouchĂ©

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Grijs draaien....
« Reactie #28 Gepost op: 19 januari 2019, 19:25:57 »
Àls ik even in mag haken, heb ik hier nog wel een ervaring in.



Bijzonder mooi en inderdaad geen ruis of tikken merkbaar.
Hetzelfde album heb ik zelf op CD.  Ook bijzonder mooi.
Dit album luister ik thuis op dezelfde set met dezelfde DAC en dezelfde hoofdtelefoonversterker via Spotify en er is geen verschil te horen.
Nou niet zeggen dat mijn set niet goed genoeg is om verschillen te horen.

Mijn vraag aan jou Infinity:
Hoe ben jij tot de conclusie gekomen dat Tidal beter is dan Spotify?
Heb je dat objectief bepaald door te luisteren op dezelfde spullen in dezelfde ruimte of met een goede hoofdtelefoon en dezelfde apparatuur daar voor?
Of heeft hetgeen de verkopers van Tidal jou graag vertellen je over de streep getrokken en weet je helemaal niet of het beter of hetzelfde is?
Ik geef toe dat ik geen ervaring heb met Tidal maar wel ervaring met de vergelijking CD en Spotify met verschillende albums.

Dus zeg het maar, hoe heb je e.e.a bepaald.

Ik heb wisselwaar al vele jaren geen cd speler meer, maar heb wat jaren terug wel aantal uitvoerige tests gedaan met Spotify 320Kbps v/s Tidal lossless.  Dit heb ik destijds gedaan op een daarvoor ingerichte (voor zover dat kan) Mac mini. Beide platforms op hun eigen Mac applicatie, en beiden zo neutraal mogelijk qua eigen software.
Dit ging via een a-synchrone USB middels een jitterbug (ja die werkte ook nog) naar een Cambridge Audio dac.
Ik luisterde voornamelijk naar mooi opgenomen instrumentale muziek, zoals akoestische singer/songwriter, akoestische blues, piano/zang e.d.
Beide applicaties gelijktijdig draaiend natuurlijk zodat ik perfect AB kon switchen.
Het verschil was duidelijk waarneembaar in het voordeel van Tidal.

Ook heb ik Tidal op m’n iPhone als ik op de fiets naar m’n werk ga. Ook hier word lossless afgespeeld. Laatst vond ik de tracks ineens wat minder sprankelend en doffig klinken. Het midden en laag waren ook niet wat ik gewend was. Éénmaal thuisgekomen kwam ik erachter dat ik de Tidal app op 320Kbsp had gezet een dag ervoor toen ik s’avonds met de hond liep en wat nieuwe muziek aan’t luisteren was. Dan is lossless niet echt nodig;)
Maar.. hoorde dus gelijk (terwijl ik niet wist dat er wat veranderd was) het verschil.

Nu is het ook weer niet zo dat in alle gevallen de verschillen duidelijk zijn, nee, zeker niet.
Bij veel populair/popmuziek bv zijn de verschillen stukken kleiner tot niet waarneembaar.  Dit wijdt ik dan toe aan slechte opnamen. 

Maar zelfs tussen Tidal en Qobuz zit een duidelijk verschil bij dezelfde albums/tracks!
Reden: Verschillende Masters
Bij Tidal klink het mid-laag net ff meer aanwezig dan bij Qobuz. Of bij Qobuz minder dan bij Tidal, da’s om het even. Wat waarheid is laat ik in het midden:)




Een goede opname op LP klinkt absoluut goed.

Marcel
Da’s absoluut waar.  Elke goede opname op cd of plaat kan op een goede set erg goed klinken. Da’s simpel en waarheid.
De meningen hierover gaan volgens mij alle kanten op omdat er nogal een overlapping is qua medium en apparatuur.
Maar ook qua ieders smaak wat ‘mooi klinkt’ 
Wat ik vaak merk is dat men veel praat in ‘absoluutheden’  Dus wat iemand zegt ergens over “is zo” punt.  En da’s vrijwel nooit waar. Er zijn altijd nuances en variabelen.
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2019, 19:30:44 door Focal »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Grijs draaien....
« Reactie #29 Gepost op: 19 januari 2019, 19:43:57 »
Ik stel voor dat het gewoon weer over de inhoud gaat. Dat over-en-weer gedoe is inmiddels redelijk grijs gedraaid...

Groet,
Jacco