Hifi hardware > Draaitafels

Grijs draaien....

(1/22) > >>

Ando:
Dit kwam ik net tegen op "de audiobewerker'.:

Je hoort vaak dat platen "Grijs gedraaid" zijn, hoe komt dat?

Grijs draaien komt van vaak draaien is de algemene veronderstelling, het antwoord daarop is ja en nee.

Ja, als je een plaat vaak draait dan kan hij slijten, elke plaat slijt bij het afspelen.
Nee, ik heb platen die al heel vaak gedraaid zijn en toch klinken ze nog fantastisch.

Iedereen die platen heeft en daar zuinig op is en de nodige zorg daaraan besteed, zal verklaren dat vaak draaien niet direct tot grijs draaien hoeft te leiden, regelmatig schoonmaken, altijd de platenborstel gebruiken en af en toe een echt grondige schoonmaakbeurt kunnen het behoud van platen aanzienlijk verlengen.

De werkelijke reden van grijs draaien heeft niets met vaak draaien van een plaat te maken maar eerder met hoevaak je de plaat draait in een bepaalde tijdsduur.

LP's EP's Maxisingles en singles zijn gemaakt van vinyl, of nog beter gezegd van PVC in lekentaal plastic genoemd, PVC heeft na verhitting enige tijd nodig om af te koelen en zijn originele moleculaire toestand te hervinden, hier zit het probleem van grijsdraaien.

De naald is gemaakt van diamant of saffier, dit zijn enorm harde gesteenten die in de juiste naaldvorm zijn geslepen, deze naald verplaatst zich met een dermate hoge snelheid door de groef dat de naald enorm heet wordt, 1000 graden is geen uitzondering, maar omdat de naald klein is evenals de contactvlakken tegen de groefwanden koelt dit weer snel af, desondanks wordt het PVC dermate warm dat de moleculaire samenstelling tijdelijk verandert, dit doordat de groefwanden een korte tijd door de wrijving verhit zijn geweest, De plaat heeft na afspelen dus een hersteltijd nodig, deze hersteltijd is ongeveer 6 tot 11 uur per plaat.

En hier zit het probleem van het grijsdraaien, de vele veertigers, vijftigers en ouderen kennen dat wel uit hun eigen jeugd als ze een plaatje hadden wat zo geweldig was dat deze meerdere keren achter elkaar gedraaid werd, de plaat kreeg geen hersteltijd en de moleculaire samenstelling van het PVC is blijvend veranderd waardoor de slijtage kon optreden.

Dus mijn advies is om een plaat nooit meer dan een keer per dag te draaien, geef je plaat hersteltijd, je platen zullen je dankbaar zijn door klokgaaf te blijven klinken.

Zeg het maar....


Groeten, Ando.

Be Tweeter:
Ik ben geen deskundige op het gebied van polymeren maar het lijkt me een volslagen lulverhaal.
Ik weet wel dat er een keur van pick upnaalden te koop was ( en is) in verschillende kwaliteiten, vormen. De afstelling zal bij velen verre van optimaal zijn geweest, er werd soms veel te lang met naalden gedraaid, sommige platen werden extreem vaak gedraaid en die factoren in diverse samenstellingen leidden in mijn optiek tot overmatige plaatslijtage.

Markus:
Warmteontwikkeling door frictie is een gegeven, aan de andere kant zijn tijd en positie (van de stylus) dermate kort dat ik het waag te betwijfelen.
Daarnaast lijkt de eventuele herstelduur me nogal lang; Er is namelijk veel te weinig massa (het vinyl) om de warmte lang vast te kunnen houden. Deformatie en herstel ervan naar oorspronkelijke vorm lijkt me eerder een korte tijdspanne te hebben.

renes:
Mijn ervaring is dat LP vies worden en er komen krassen op. Er zijn/waren wel een paar  mensen die lp's met handschoenen aanpakten maar het merendeel niet. De audiofiel zal ze heel voorzichtig behandelen, ik niet. Mee naar fuiven, bier erover, overslaande naald, ondeskundig behandelen. Er waren geen platenwasmachines, heb ik nu nog niet. Beetje sop en naspoelen en laten drogen.
Lp's gaan gewoon kapot door smeer, krassen en slijtage. Niet iedereen heeft de draaitafel goed afgesteld en vroeger al helemaal niet met de keramische elementen. Er is natuurlijk wel wrijving en naar tig keer draaien moest er een nieuwe komen.
Dat verhaal?, ja het zal wel waar zijn maar doe je er ook wat mee, ik niet.

minplus:
De warmteontwikkeling en de stofrotzooi, zeg maar steengruis etc, loste je prima op met nat afdraaien met de lencoclean methode. Daarmee gedraaide LP's veranderden eigenlijk niet naar mijn ervaring, behalve dat ze junk werden. Op zich ook geen probleem.
Veel mensen met een lenco-cleaner veegden de LP niet af na het draaien om het laatste vocht te verwijderen. Dat leverde een groot voordeel als je 2ehands kocht: zag je een LP met de bekende vlekken die je dan kreeg dan wist je dat het een lencojunk was en dus meestal een perfecte conditie had.

LP's pak je trouwens vast met je middelvinger op het gat en je duim op de zijkant en evt. andere vingers op het label, anders vraag je om problemen (zuur, vet, vastkoekende troep).
Barbaren pakken hem aan weerszijden op de groeven. Meestal mensen met weinig ervaring of veel geld ;D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie