Auteur Topic: Dit klinkt geil op je luidsprekers  (gelezen 102994 keer)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.074
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #120 Gepost op: 16 januari 2019, 22:38:33 »
Kijk naar de titel: "op je luidsprekers"  ;D in de trein luister ik ook met koptelefoon, maar persoonlijk is de beleving via luidsprekers prettiger...maar das een andere discussie.
Dit is onze geluidsinstallatie in de kamer en een TV.

Dit is mijn persoonlijke geluidsinstallatie in de huiskamer, zoals je ziet niet veel luidsprekers.
I
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2019, 22:45:03 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #121 Gepost op: 17 januari 2019, 07:37:59 »
Mooie geluidsinstallaties.

Zeker die laatste heeft een ingebouwde perfekte luisterruimte.

Over het algemeen vind ik de muziek die ik kan waarderen wel erg geil uit mijn hoofdtelefoon komen.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #122 Gepost op: 17 januari 2019, 07:44:20 »
Wat mij altijd wel een goed gevoel geeft en ik altijd wel lekker vind klinken is.

Diverse van AC/DC
David Bowie - Let's dance (album)
Pink Floyd - The wall
Lizz Wright - Grace
Seeed - Dickes B
Terrence Trent D'Arby - Dance little sister

En er zijn er vast nog wel een paar meer.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.368
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #123 Gepost op: 17 januari 2019, 08:24:47 »
Wat mij altijd wel een goed gevoel geeft en ik altijd wel lekker vind klinken is.

Diverse van AC/DC
David Bowie - Let's dance (album)
Pink Floyd - The wall
Lizz Wright - Grace
Seeed - Dickes B
Terrence Trent D'Arby - Dance little sister

En er zijn er vast nog wel een paar meer.

Marcel
Ja maar daar gaat het hier niet over. Ik bedoel van die nummers die je luidsprekers extra laten stralen. Dat kan zijn vanwege een perfecte opname of mooie opname techniek. Voorbeelden van zo'n nummer zijn te vinden op het album Pink Floyd The Wall. Dus we zoeken van die nummers waarbij je tijdens het luisteren van het album, even op het puntje van je stoel gaat zitten. Alles wat je hier boven plaatst is zeker lekkere muziek. Maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #124 Gepost op: 17 januari 2019, 08:32:00 »
Ik begrijp wat je bedoelt.

Maar dat zijn wel de nummers die mijn set laten stralen en erg lekker uit de luidsprekers of hoofdluidspekers komen.
Ik denk ook dat muziek die je lekker vindt ook eerder je het gevoel geven dat je luidsprekers extra laten stralen.

Wel erg leuk van dit draadje is dat er veel muziek valt te ontdekken.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.074
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #125 Gepost op: 17 januari 2019, 08:54:52 »
Mooie geluidsinstallaties.

Zeker die laatste heeft een ingebouwde perfekte luisterruimte.

Over het algemeen vind ik de muziek die ik kan waarderen wel erg geil uit mijn hoofdtelefoon komen.

Marcel
Op een koptelefoon luistert het anders naar muziek. Zoals ik zei het echte luisteren doe ik op zolder dat is vrijer, de afbeelding is mooier maar de klank op zich, ik weet het niet.
Eens buizen altijd buizen.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.074
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #126 Gepost op: 17 januari 2019, 09:17:12 »
Dat op het puntje van je stoel is natuurlijk wel een dingetje. B.v. Pink Floyd: Met the Wall heb ik niet zoveel, ik vind het geen mooi album, ook al omdat een week na uitkomen ervan de coverbandjes An Other Brick in the Wall al naspeelden. Als PF fan was ik dat niet gewend, niemand speelde nummers van PF na. De eerste gedachte bij dat nummer was dan ook discomuziek en dat was niet mijn muziek. Daarentegen vind ik PF live at Montreux met Atom Heart Mother geweldig en zit dan op het puntje van mijn stoel. Geluid is misschien wat minder, al valt dat best mee, maar hoe dat gespeeld wordt geweldig.
Wat voor de één geweldig uit de luidsprekers klinkt is voor de ander gedoe. Ik kan geluidskwaliteit niet horen als een apart gegeven bij mij moet daarbij moet ik de muziek ook goed vinden. Ander voorbeeld Nils Lofgren. Iedereen noemt Keith don't go waarom weet ik niet, goed opgenomen gitaar maar daar zijn zoveel van. Nils Lofgren bij de 2 meter sessies dat is andere koek voor mij op het puntje van de stoel, Nils heeft er zin in en de band ook en dat is te horen. Als je dat geluisterd hebt is Keith don't go niet meer nodig.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2019, 09:19:38 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #127 Gepost op: 17 januari 2019, 10:58:52 »
Heb de koptelefoon met 1e klas Rotel apparatuur beluisterd in de winkel en hoor eigenlijk geen verschil met mijn situatie nu. De behoefte om te veranderen heb ik niet.
Dus hoofdtelefoon in goede cd-speler + cd en dan geen verschil t.o.z van laptop + Spotify?
Nee, dat zal aan mij liggen maar ik hoor het niet. Dezelfde beleving, blijkbaar goede koptelefoon. Die ik nu heb is 40 Ohm, die ik had 250. Op de laptop wil deze harder ben dan ook geen koptelefoonversterker meer nodig.
Ben je er ook van bewust dat jij niet Exact meer weet hoe het op de Rotel klonk? Als er al meer dan 30 sec tussen zit weet je het eigenlijk al niet meer Exact.

Als je alleen al bij goede opnames AB switched tussen Spotify en bv een Tidal lossless vallen de verschillen direct op.
Dat weet ik heel goed, daarom ook beleving. Dezelfde muziek in de winkel als thuis en ik denk ja dat klinkt goed, ik wil blijven luisteren. Of het dan precies eender klinkt weet ik niet maar ik heb wel dezelfde beleving en daar gaat het mij om.
Verschillen tussen als die muziekaanbieders weet ik niet ik ken alleen Spotify en YouTube en heb daar genoeg aan. Bij beide heb ik beleving bij de muziek die ik mooi vind. Komt bij dat een slechte opname een slechte opname blijft, die wordt niet beter door wat dan ook. Ik kies tussen slechte of goede muziek niet tussen slechte of goede opname.
Ben al jaren tevreden met het geluid waar ik naar luister op zolder en heb niet het idee dat ik iets anders moet of wil. Nu een nieuwe koptelefoon omdat de oude compleet versleten was. Nu een dichte van Audio Technica, had een open Beyerdynamic.
Dat zijn mooie merken!  De open variant was te aanwezig voor overige familie in de kamer?;)

Tja ‘beleving’ daar kan ik weer helemaal niets mee, te vaag begrip.  Ik weet dat de ‘muziek’ juist in de details zit, details wat een geluid/muziek écht maakt. Daar luister ik bv naar als ik iets vergelijk. Detaillering, frequentiecurve, dynamiek. Dat soort dingen.
Wil je dat weer echt vergelijken móet je ook echt AB vergelijken.
Zo zie je maar weer dat iedereen weer anders luistert:)

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.074
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #128 Gepost op: 17 januari 2019, 14:29:34 »
Beleving wil bij mij zeggen dat het mijn aandacht heeft, ik wil er naar blijven luisteren, dat puntje van de stoel. Dat is in de 1e plaats altijd de muziek en dan of de opname goed is en goed klinkt.  Heb ik de beleving dan niet wordt het al gauw muzikaalbehang, ik hoor wel wat maar luister niet. Beleving is vaag en heel persoonlijk, daarom een vaag begrip want het is niet te meten. Detaillering en dynamiek zijn bij mij onderdeel van de beleving, geeft emotie en sfeer.
Als de tv aan staat en iemand heeft een open koptelefoon op is dat niet zo handig, voor beide kanten niet. Dat is een mooie bijkomstigheid van een dichte. Was niet de hoofdzaak dat was het geluid, deze klinkt heel goed.

Eens buizen altijd buizen.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #129 Gepost op: 17 januari 2019, 17:27:45 »
Beleving wil bij mij zeggen dat het mijn aandacht heeft, ik wil er naar blijven luisteren, dat puntje van de stoel. Dat is in de 1e plaats altijd de muziek en dan of de opname goed is en goed klinkt.  Heb ik de beleving dan niet wordt het al gauw muzikaalbehang, ik hoor wel wat maar luister niet. Beleving is vaag en heel persoonlijk, daarom een vaag begrip want het is niet te meten. Detaillering en dynamiek zijn bij mij onderdeel van de beleving, geeft emotie en sfeer.
Dát heb ik natuurlijk ook, dat het je aandacht moet trekken. Wanneer dat gebeurd ga ik veelal gelijk bewust/onbewust opzoek hoe dat dan komt?
In afgelopen tijd is mij bijvoorbeeld al meermaals opgevallen dat het nu mèt diffusor ineens beter klinkt zonder er echt voor te gaan zitten.  Dan vallen mij bepaalde zaken op aan de muziek die mij eerder niet/minder opvielen. 
Mensen noemen  het vaak ‘beleving/emotie’ en dat soort benamingen... maar die zaken hebben een bepaalde definitie. Die beleving - emotie komen ergens door... wat een andere opname weer niet heeft.
Vind het juist weer leuk dergelijke dingen te herkennen. 
Vooral met veel muziek wat hier voorbij komt resulteert het in eens beste  echte muziekweergave.





Als de tv aan staat en iemand heeft een open koptelefoon op is dat niet zo handig, voor beide kanten niet. Dat is een mooie bijkomstigheid van een dichte. Was niet de hoofdzaak dat was het geluid, deze klinkt heel goed.
Nope, hoor ik van m’n maat ook met z’n open Sennheiser HD800, niet helemaal handig in de huiskamer;). Dan ook nog een dichte erbij.
Neem aan dat de voorkeur voor de gesloten variant een wat meer aanwezig laag komt? :)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.368
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #130 Gepost op: 17 januari 2019, 20:56:42 »
Norah Jones Album: Not Too Late nummer: Sinkin' Soon vooral de trombone (correct me als ik het verkeerde instrument benoem) aan het einde....prachtig!

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #131 Gepost op: 17 januari 2019, 21:03:54 »
Jheena Lodwick - Do That to Me One More Time

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.368
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #132 Gepost op: 17 januari 2019, 21:10:02 »
Nils Lofgren bij de 2 meter sessies dat is andere koek voor mij op het puntje van de stoel, Nils heeft er zin in en de band ook en dat is te horen. Als je dat geluisterd hebt is Keith don't go niet meer nodig.
Weet je op welk album dit staat? Ik zie dit nummer ook op een live album :UK2015 Face te Music Tour. 

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.368
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #133 Gepost op: 17 januari 2019, 21:35:56 »
Hellsongs Album: Long Live Lounge, Nummer: Run to the Hills


renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.074
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #134 Gepost op: 17 januari 2019, 21:37:00 »
Beleving wil bij mij zeggen dat het mijn aandacht heeft, ik wil er naar blijven luisteren, dat puntje van de stoel. Dat is in de 1e plaats altijd de muziek en dan of de opname goed is en goed klinkt.  Heb ik de beleving dan niet wordt het al gauw muzikaalbehang, ik hoor wel wat maar luister niet. Beleving is vaag en heel persoonlijk, daarom een vaag begrip want het is niet te meten. Detaillering en dynamiek zijn bij mij onderdeel van de beleving, geeft emotie en sfeer.
Dát heb ik natuurlijk ook, dat het je aandacht moet trekken. Wanneer dat gebeurd ga ik veelal gelijk bewust/onbewust opzoek hoe dat dan komt?
In afgelopen tijd is mij bijvoorbeeld al meermaals opgevallen dat het nu mèt diffusor ineens beter klinkt zonder er echt voor te gaan zitten.  Dan vallen mij bepaalde zaken op aan de muziek die mij eerder niet/minder opvielen. 
Mensen noemen  het vaak ‘beleving/emotie’ en dat soort benamingen... maar die zaken hebben een bepaalde definitie. Die beleving - emotie komen ergens door... wat een andere opname weer niet heeft.
Vind het juist weer leuk dergelijke dingen te herkennen. 
Vooral met veel muziek wat hier voorbij komt resulteert het in eens beste  echte muziekweergave.





Als de tv aan staat en iemand heeft een open koptelefoon op is dat niet zo handig, voor beide kanten niet. Dat is een mooie bijkomstigheid van een dichte. Was niet de hoofdzaak dat was het geluid, deze klinkt heel goed.
Nope, hoor ik van m’n maat ook met z’n open Sennheiser HD800, niet helemaal handig in de huiskamer;). Dan ook nog een dichte erbij.
Neem aan dat de voorkeur voor de gesloten variant een wat meer aanwezig laag komt? :)
Ik luister nu denk ik 7 jaar op zolder en heb daar sindsdien niets veranderd, nu een ander meubel maar dat heeft geen verandering in klank gebracht. Had ik ook niet verwacht. Ik heb nog niet meegemaakt dat me ineens dingen opvallen die ik nog niet eerder heb gehoord. Dat jouw diffusor werkt is mooi en hebt je goed gemaakt maar die is er neem aan gekomen omdat jij iets miste of dacht dat het beter kon. Dat heb ik niet, zoals het nu is ben ik heel tevreden. Die echte muziekweergave, waar jij het over hebt, heb ik voor mezelf al 7 jaar. Elke keer als ik van een muziekdag of luisterbezoek op zolder luister denk ik "best wel goed hier". Een keer nieuwe luidsprekers zou ik wel willen maar dan moet er eerst een schip met geld langs komen wat dat is een dure wens, denk dan aan Tannoy, Zingali of B&W.
Die nieuwe koptelefoon heb ik gekocht omdat die beter klonk dan ander AT's, B&W's en een Beyerdynamic DT770pro .Klinkt heel ruimtelijk, fris&fruitig en er is bas. Niet teveel bas want daar heb ik een hekel aan, bas moet er zijn maar niet alleen. Het klonk mij heel goed in de oren. Ik o.a. geluisterd naar deze muziek, vind ik mooi en klinkt voor mij goed.
Eens buizen altijd buizen.