Auteur Topic: Dit klinkt geil op je luidsprekers  (gelezen 102468 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #75 Gepost op: 07 januari 2019, 19:16:57 »
Gewoon je ogen dicht doen en dromen :swing:
Op een album waar dit nummer ook op staan kom ik nummers tegen waar ik meer mijn oren voor spits. Het kan ook heel mooi zijn, ook al is het wat ouder, zoals het nummer Où va la chance en het nummer Suzanne, met een dikke echo (kan eigelijk niet, net zoals het nummer van Lou Reed heel "fout" opgenomen). Qua opname zijn er wel mooiere geweest, maar er staan leuke pareltjes op het album. En ik hoor genoeg opnames die modern zijn opgenomen, maar nergens naar klinken....

« Laatst bewerkt op: 07 januari 2019, 19:19:30 door mmuetst »

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #76 Gepost op: 07 januari 2019, 19:28:37 »
Dat is voor mij precies andersom. Vind ik de muziek niet mooi kan het nog zo mooi klinken ik luister er niet naar.
Ik denk dat je me even verkeerd begrepen hebt. Natuurlijk moet de muziek je aanspreken. Zowel melodieus als qua sound (sound niet te verwarren met audiokwaliteit)
Vind ik de muziek niet mooi? ..dan zal de opnamekwaliteit mij een worst zijn. Dan luister ik er niet naar. 
Dus ik bedoel echt ‘waarom klinkt juist die muziek ‘geil’ die je aandraagt?
Het mijne heb ik net in m’n vraag al verwerkt.
Natuurlijk moet de muziek die ik vaak draai een combi zijn van opnamekwaliteit èn wat ik qua muziekstyle mooi vind.

Dat er op muziekdagen ook muziek gedraaid word die jij niet zo geweldig vind kan heel goed zijn.  Meestal worden er wel diverse jazz tracks opgezet. Bij veel van die muziek ben ik er na 1 minuut ook wel klaar mee.  Het is vaak wel weer muziek die zich leent voor demonstraties wat een set kan weergeven.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #77 Gepost op: 07 januari 2019, 19:43:58 »
Dat is voor mij precies andersom. Vind ik de muziek niet mooi kan het nog zo mooi klinken ik luister er niet naar. Bij diverse muziekdagen van het forum hoor ik dan de eerste halve minuut aan en denk dan was deze muziek maar weer voorbij. Helemaal pech bij een vergelijk van apparatuur want om dan diverse keren hetzelfde stuk, alleen voor mij, kloot'n muziek te horen is min of meer een bestraffing.
Daarom lukt het meestal ook niet om een muziekdag te organiseren met een vergelijk erin, halverwege de sessie is de helft naar de wc, aan het roken of koffiedrinken. Het zal dan waarschijnlijk voor meer mensen gelden. De echte die-hards zitten er dan nog en die horen het verschil ook niet echt want er is altijd discussie wat nu wel en niet gehoord wordt en beter klinkt.
Daarom zijn de muziekdagen hier oké want er is eigenlijk nooit een vast programma. Er staat een set er is muziek en er zijn mensen die er geïnteresseerd in zijn maar vooral met elkaar ouwehoeren. Jacco is er,denk ik altijd, die meet alles door en we horen zijn oordeel en luisteren dan naar waar hij de vinger opgelegd heeft. Zo ervaar ik muziekdagen en daar beleef ik veel plezier aan. Ik hoor tijdens die dagen liever blues uit de jaren 60 van een bedenkelijk geluidsniveau dan b.v. Patrica Barber die een emotieloos jazzy nummer voortbrengt met uitgekiende basloopjes die precies te volgen zijn. Of onderstaande wat me doet denken aan Kopenhagen en de Oostzee. Voor het eerst gehoord in de studio van Han tijdens een muziekdag waar we zelf muziek meenamen en draaiden met een verhaaltje erbij waarom dit. Dat gaf toen kippenvel. Zou ik mee kunnen nemen naar een winkel als test cd. Als het me dan geen Kopenhagen of Oostzee gevoel geeft wordt het niet gekocht.
Dat is nu precies wat ik bedoel, natuurlijk moet je muziek aanspreken, maar je hebt in je collectie nummers zitten die je zowel heel mooi vind maar die ook super goed klinken en je buizenversterker met mooie luidsprekers je de 7e hemel in helpen. Een goed voorbeeld is dit nummer wat je zelf nu post....die contrabas....prachtig. Kijk ik heb veel muziek van Steely Dan, vind het geweldige muziek. Maar als ik naar de kwaliteit van veel van hun opnames luister dan krijg ik geen kippenvel. Wel zit ik lekker mee te blèren "Rikky don't lose that number". En heb een artiest als een Steely Dan veel hoger zitten dan een Trijntje Oosterhuis, maar ik snap de post van het nummer "Human Nature" wel (en ja misschien vind je die van de meester Michael zelf wel 10x beter). Heb nu een aantal nummers geluisterd van dat album E.S.T. maar het is mij te hyper. Maar wel een mooi voorbeeld voor dit topic!
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2019, 19:46:03 door mmuetst »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #78 Gepost op: 07 januari 2019, 20:08:54 »
Leuk topic geworden, lekkere discussie!


Groeten, Ando.
Science is no democracy

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #79 Gepost op: 07 januari 2019, 20:14:52 »
Leuk topic geworden, lekkere discussie!
Groeten, Ando.
Zo hoort het, beetje stekelig af en toe, blijven we wakker en bij tijd. Af en toe een beetje dwarsliggen, zonder dwarsligger is er geen spoor. 8)
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #80 Gepost op: 07 januari 2019, 20:29:34 »
Dan plaats ik nog even een paar juweeltjes van het album You won't forget me. Waar Shirley Horn met een aantal andere top artiesten een prachtig album heeft gemaakt. De opnames vind ik geweldig.

Eerste Beautiful Love met onze Toots:


Dan You won't forget me met Miles:

En dit nummer solo...maar zo prachtig: If you go


Ik zou zeggen, pak even de borrelnootjes en ga luisteren naar dit moois

Dit album had ik mee genomen toen ik de Maggies ging beluisteren...De eigenaar heeft gelijk de titel van het album opgeschreven.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2019, 20:31:51 door mmuetst »

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #81 Gepost op: 07 januari 2019, 20:33:23 »
Leuk topic geworden, lekkere discussie!
Groeten, Ando.
Inderdaad een leuke topic geworden maar dan om de reden dat ik in korte tijd meerdere en zéér fraaie nummers rijker geworden ben! Discussiëren staat vrij.

Babatunde Olatunji met Stepping Isise (album: Circle Of Drums)
De album ken ik niet maar de drums in dit nummer klinken erg vet (op een ietwat hoger volume) met een stuk laag rond de 45 seconden.
Yello - Takla Makan feat. Dorothee Oberlinger (album: onbekend)
Tja, de muziek van Yello behoeft eigenlijk geen uitleg. Klinkt gewoon goed en ruimtelijk (zelfs zweverig). De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik beide nummers zelden helemaal uit hoor maar ik ben blij dat ik ze in m'n playlist heb staan.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #82 Gepost op: 07 januari 2019, 20:38:26 »
Dat is nu precies wat ik bedoel, natuurlijk moet je muziek aanspreken, maar je hebt in je collectie nummers zitten die je zowel heel mooi vind maar die ook super goed klinken en je buizenversterker met mooie luidsprekers je de 7e hemel in helpen. Een goed voorbeeld is dit nummer wat je zelf nu post....die contrabas....prachtig. Kijk ik heb veel muziek van Steely Dan, vind het geweldige muziek. Maar als ik naar de kwaliteit van veel van hun opnames luister dan krijg ik geen kippenvel. Wel zit ik lekker mee te blèren "Rikky don't lose that number". En heb een artiest als een Steely Dan veel hoger zitten dan een Trijntje Oosterhuis, maar ik snap de post van het nummer "Human Nature" wel (en ja misschien vind je die van de meester Michael zelf wel 10x beter). Heb nu een aantal nummers geluisterd van dat album E.S.T. maar het is mij te hyper. Maar wel een mooi voorbeeld voor dit topic!
[/quote]

Ik begrijp dat Human Nature een nummer van Micheal J. is. Wist ik niet, zaterdag had ik een primeur, voor het eerst een geluidsdrager van MJ in ons huis, we wonen hier 36 jaar. Iemand had deze meegenomen tijdens een M&G.
Natuurlijk heb ik nummers die ik heel goed vind klinken. Heel vaak zijn dat oude opnames, jaren 60, oa Bert Kaempfert. Deze man was heel bewust bezig met de geluidkwaliteit van zijn opnames .Frank Sinatra met Fly me to the Moon ook zo'n voorbeeld. Oscar Peterson heeft ook een paar cd die ik mooi vind en natuurlijk Dave Brubeck vooral live at Canergie Hall. Deze zal in vele oren heel verkeerd zijn opgenomen maar ik vind het geweldig. Als ik deze cd draai is het net of ik voor het podium sta. Ik kan het drumstel van Joe Morello aanraken.
Recent voorbeeld zijn de laatste cd's van Johhny Cash die vind ik mooi klinken.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2019, 20:52:20 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #83 Gepost op: 07 januari 2019, 20:42:25 »
Zie dat ik iets fout heb gedaan tijdens het quoten, mijn verhaal is duidelijk. 8)
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #84 Gepost op: 07 januari 2019, 20:54:54 »
Als je een geil nummer van meneer Jackson wilt opzetten:
Dit klinkt vet:

Wel jammer dat deze man zo moest eindigen....muzikaal een geniaal maar als persoon verknipt en daarom willen sommige mensen niet naar zijn muziek luisteren. Deze man wist zeker hoe iets opgenomen moest worden...een perfectionist.


renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #85 Gepost op: 07 januari 2019, 21:05:10 »
Nee dank je, heb helemaal niets met de muziek van MJ. Met deze muziek op een muziekdag moet ik naar de wc of ga ik koffiedrinken, geloof niet dat we ooit muziek van hem op een dag hebben gehad, althans niet waar ik bij was.
Met onderstaande des te meer, kippenvel 14 minuten lang.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #86 Gepost op: 07 januari 2019, 21:09:57 »
Nee dank je, heb helemaal niets met de muziek van MJ. Met deze muziek op een muziekdag moet ik naar de wc of ga ik koffiedrinken, geloof niet dat we ooit muziek van hem op een dag hebben gehad, althans niet waar ik bij was.
Met onderstaande des te meer, kippenvel 14 minuten lang.
Ik heb een brede smaak en dit album van Dave Brubeck staat ook tussen mijn favorieten in Qobuz. De opname is inderdaad geen clean audiofile kwaliteit, maar ik kan er zeker van genieten.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #87 Gepost op: 07 januari 2019, 21:14:42 »
Jongens!  Ik gooi er even een style muziek in waar (denk ik) niet veel animo voor is, en zie het ook vrijwel niet voorbij komen op fora.. maar, NightWish met Love Ghost Score.
Dáár krijg ik echt kippenvel van! Wel op gepast hoog volume afgespeeld

Nightwish is een symfonische metalband met een serieus goede sopraan. Melodieus zitten bijna alle nummers van hun ijzersterk en goed doordacht in elkaar.
Maar deze track.. pfff.  Voor het echte vuurwerk ff doorspoelen naar een 5 min. En dan vanaf daar.  Ge-wel-dig!!  (Vind ik dan )
Hoor wat er allemaal gebeurd in de muziek.





renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #88 Gepost op: 07 januari 2019, 21:19:57 »
Nee dank je, heb helemaal niets met de muziek van MJ. Met deze muziek op een muziekdag moet ik naar de wc of ga ik koffiedrinken, geloof niet dat we ooit muziek van hem op een dag hebben gehad, althans niet waar ik bij was.
Met onderstaande des te meer, kippenvel 14 minuten lang.
Ik heb een brede smaak en dit album van Dave Brubeck staat ook tussen mijn favorieten in Qobuz. De opname is inderdaad geen clean audiofile kwaliteit, maar ik kan er zeker van genieten.
Dit is nu precies de audiohobby, ieder heeft z'n  eigen voorkeuren. Dit is voor mij van hele hoge audiofiele kwaliteit, geen gedoe, iets fout?, gewoon erop.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Dit klinkt geil op je luidsprekers
« Reactie #89 Gepost op: 07 januari 2019, 21:21:25 »
Dit had een bezoeker een keer meegenomen op een luister sessie bij HiFiklubben:
Als je dit nummer hoort zie je gelijk de paringsdans van die flamingo's voor je (over geil gesproken  ;D )