Auteur Topic: KEF 104ab  (gelezen 23746 keer)

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: KEF 104ab
« Reactie #60 Gepost op: 08 januari 2019, 21:20:13 »
Heb vaak teakolie en diverse andere oliën en lakken gebruikt, maar prefereer sinds ik 'm ontdekt heb de (gekookte) Tungolie. Bijzonder spul, zelf op werkbanken en speakers toegepast.
https://www.hout-olie.nl/contents/nl/d253_tungolie.html

Het grote probleem is zijn die oudjes gelakt en zijn ze nog als nieuw,geen probleem.hebben ze een beschadiging in de laklaag

niet doen! dat word een en al ellende de beschadiging word veel donkere als de rest dus opgepast! :neenee:

Daar heb je gelijk in, mits de beschadiging tot op het blanke hout reikt. Olie reageert namelijk anders dan lak, de lijnzaadcomponent zorgt voor een donkerdere verkleuring t.o.v. de lak. Vaak is dat zo omdat de o.a. door de jaren heen verbleekt is en dat geeft een groter, contrasterend resultaat.

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: KEF 104ab
« Reactie #61 Gepost op: 08 januari 2019, 21:25:35 »
Beetje spuug op  je vinger en over de kale plek halen.
Als het er dan goed uit ziet ,lukt dat ook met een beetje blanke olie.
Soms wel een paar keer dun behandelen.
Proefje op de onderzijde.

Het gaat eigenlijk alleen mis als er een zware kleurlak is gebruikt maar dat kom je niet veel tegen.
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

minplus

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 456
Re: KEF 104ab
« Reactie #62 Gepost op: 08 januari 2019, 22:29:01 »
Heb vaak teakolie en diverse andere oliën en lakken gebruikt, maar prefereer sinds ik 'm ontdekt heb de (gekookte) Tungolie. Bijzonder spul, zelf op werkbanken en speakers toegepast.
https://www.hout-olie.nl/contents/nl/d253_tungolie.html

Het grote probleem is zijn die oudjes gelakt en zijn ze nog als nieuw,geen probleem.hebben ze een beschadiging in de laklaag

niet doen! dat word een en al ellende de beschadiging word veel donkere als de rest dus opgepast! :neenee:

Daar heb je gelijk in, mits de beschadiging tot op het blanke hout reikt. Olie reageert namelijk anders dan lak, de lijnzaadcomponent zorgt voor een donkerdere verkleuring t.o.v. de lak. Vaak is dat zo omdat de o.a. door de jaren heen verbleekt is en dat geeft een groter, contrasterend resultaat.

Laat ik het zo zeggen:
Bij de werkbanken was het blank hout, dus simpel en zeer gelukkig met het resultaat, ook al had ik ook al goede ervaringen met bv. oxaanolie op laboratoriumtafels en houtblok-tafels. Dat laatste vooral voor het geval je er zoutzuur of roodrokend salpeterzuur op wilt knoeien of geen enkel probleem met welke rotzooi dan ook wilt hebben.

Bij speakers was het een kwestie van oude speakers met beschadigingen in de lak tot in het fineer of de bovenlaag van het hout. Dan was het schuren tot de lak en de toplaag van het fineer en hout er af waren. Daarna Tungolie erop en het werd supermooi en vrijwel niet donkerder dan het originele hout.

Dus niet zomaar alle krassen etc. laten zitten en daarna Tungolie over de hele zooi heen smeren.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: KEF 104ab
« Reactie #63 Gepost op: 14 januari 2019, 10:06:43 »

Precies! doe je dat wel dan komt dat nooit meer goed de olie kruipt in het hout en je schuurt dat er nooit meer af of

uit,u bent gewaarschuwd! :o
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: KEF 104ab
« Reactie #64 Gepost op: 14 januari 2019, 10:13:15 »

Precies! doe je dat wel dan komt dat nooit meer goed de olie kruipt in het hout en je schuurt dat er nooit meer af of

uit,u bent gewaarschuwd! :o

Nu betreft het bij luidspreker veelal fineer, dus kan er niet zo diep geschuurd worden. Maar, olie laat zich er zeker wel uitschuren. Ouderwetse boenwas, welke vooraf geïmpregneerd dient te worden is wat dat betreft veel listiger (de impregneer dringt namelijk veel dieper in het hout en bewerkstelligt daarmee een intensere/diepere verzadiging van het afwerkingsproduct (de boenwas)).

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: KEF 104ab
« Reactie #65 Gepost op: 14 januari 2019, 10:31:11 »

Precies! doe je dat wel dan komt dat nooit meer goed de olie kruipt in het hout en je schuurt dat er nooit meer af of

uit,u bent gewaarschuwd! :o

Nu betreft het bij luidspreker veelal fineer, dus kan er niet zo diep geschuurd worden. Maar, olie laat zich er zeker wel uitschuren. Ouderwetse boenwas, welke vooraf geïmpregneerd dient te worden is wat dat betreft veel listiger (de impregneer dringt namelijk veel dieper in het hout en bewerkstelligt daarmee een intensere/diepere verzadiging van het afwerkingsproduct (de boenwas)).

Groet, Mark

Grote onzin en domheid vahidrk
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: KEF 104ab
« Reactie #66 Gepost op: 14 januari 2019, 12:48:34 »

Precies! doe je dat wel dan komt dat nooit meer goed de olie kruipt in het hout en je schuurt dat er nooit meer af of

uit,u bent gewaarschuwd! :o

Nu betreft het bij luidspreker veelal fineer, dus kan er niet zo diep geschuurd worden. Maar, olie laat zich er zeker wel uitschuren. Ouderwetse boenwas, welke vooraf geïmpregneerd dient te worden is wat dat betreft veel listiger (de impregneer dringt namelijk veel dieper in het hout en bewerkstelligt daarmee een intensere/diepere verzadiging van het afwerkingsproduct (de boenwas)).

Groet, Mark

Grote onzin en domheid vahidrk

  ;D

Ja, dat is ook zo. Ik ben geen laborant maar heb er wel een klein schaafje kaas van gegeten, in mijn wereld althans.

In jouw wereld; Je hebt gelijk.

Groetjes, Mark

Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: KEF 104ab
« Reactie #67 Gepost op: 14 januari 2019, 13:07:11 »
 ;D ;D

Mooi...ga ik ook doen.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: KEF 104ab
« Reactie #68 Gepost op: 14 januari 2019, 14:31:25 »
Dat is het aardige van Bram's postings: het haalt veel goeds in mensen naar boven ;

Aanwezige kennis wordt gedeeld, wijsheid en geduld ten toon gespreid, humorvol onderkoeld proza aan de wereld geschonken......
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: KEF 104ab
« Reactie #69 Gepost op: 14 januari 2019, 16:42:35 »
Dat is het aardige van Bram's postings: het haalt veel goeds in mensen naar boven ;

Aanwezige kennis wordt gedeeld, wijsheid en geduld ten toon gespreid, humorvol onderkoeld proza aan de wereld geschonken......

Dat klopt helemaal kerel! pluimtje verdiend Toppie!

Mijn ervaring met pledge is (spuitbus) dat het smeer aantrekt,je vingers handenafdruk blijven achter in het begin.

Ben je 1 jr verder dan gaat plakken en pikken en op laatst blijf je aan het poetsen,alleen de vorige laag pledge is moelijk te

verwijderen.na ± 2jr krijg je de lagen pledge er welhaast niet meer af, dan blijft er nog 1 ding over en dat is wasbemzine.

Een box die geen beschadigingen heeft, zo te zien bij lid Paul is het beste vochtige doek en snel daarna een kurkschone

droge theedoek na poetsen.

U gelooft mij niet? gewoon doorgaan met pledge of aanverwante olie troep,de tijd zal het leren. :police:
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: KEF 104ab
« Reactie #70 Gepost op: 14 januari 2019, 16:50:26 »
Jouw ervaring is jouw ervaring.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: KEF 104ab
« Reactie #71 Gepost op: 14 januari 2019, 16:57:53 »
Ik praat van professionele producten en geen allegaartjes/oneforall's zoals Pledge, HG en consorten. Het is simpel, als het gaat plakken is men te kwistig geweest, te vroegtijdig met het aanbrengen van een nieuwe laag of men heeft middelen willekeurig door elkaar toegepast welke tesamen een reactie aangaan.
Daarvan zijn kleverigheid en vlekvorming een voorbeeld.

Of dus niet lang genoeg geschuurd, waarbij het hout wel kaal lijkt, maar men het verzadigde punt echter nog niet bereikt heeft of te fijn geschuurd, dan "dicht" je in feite de boel weer.

En zo kunnen er nog wel wat variabelen van toepassing zijn zoals bijvoorbeeld; Houtsoort (de eigenschappen) de temperatuur en luchtvochtigheid bij aanbrengen en nog wat andere zaken.

Het is geen hogere wiskunde, men moet gewoon enige notie hebben van wat men aan het doen is.

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: KEF 104ab
« Reactie #72 Gepost op: 14 januari 2019, 18:01:43 »
 De adviezen van Bram zijn altijd welkom, als audio hobbyist zal mijn manier altijd beter kunnen.
De toegepaste meubel olie voldoet aan mijn wensen.
De Kef Concerto zijn inmiddels vintage en daar zal gezien de leeftijd eerder resultaat te zien zijn.