Auteur Topic: KEF 104ab  (gelezen 23979 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: KEF 104ab
« Reactie #15 Gepost op: 01 januari 2019, 11:09:35 »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: KEF 104ab
« Reactie #16 Gepost op: 01 januari 2019, 11:17:35 »
Klopt, de rekenmodellen voor basreflex en passieve radiatorspeakers zijn volstrekt eender.
De plaatjes laten, afgaand op de pijlen akoestische kortsluiting zien, hetgeen alleen beneden de poortfrequentie optreedt, hier valt de output even snel af bij beide systemen. Bij resonantie zijn  bij beide systemen de signalen uit woofer en poort vanaf de buitenzijde gezien 90 graden met elkaar uit fase en wordt de woofer gedempt in zijn beweging ( voordelig voor de woofer's mechanische belastbaarheid) en boven resonantie zijn zowel de poortlucht als de passieve radiator bijna niet in beweging en doet de woofer al het werk.
Bij een echte gesloten box is de afval aan de onderkant 12dB/ oktaaf en bij basreflex én passieve radiator 18 dB/ oktaaf..
Over het afremmen van de conus: beide systemen kun je zien als een gewichtje aan een veer, die hebben een resonantiefrequentie en wanneer je met je hand de veer op en neer beweegt met die frequentie dan zal het blokje een steeds grotere uitwijking krijgen ( tot de grenzen van de veer of  demping dat beperken) op dat moment zul je merken dat die beweging je vinger meer probeert tegen te houden. Iets dergelijks gebeurt ook met de woofer die bij resonantie van de poort/ radiator kleinere uitslagen gaat maken en de poort/radiatorgeluiden de overhand krijgen.
In de kast heb je allerlei geluid wat naar buiten wil en hogere frequenties gaan makkelijker door een gat naar buiten dan door een vlak met massa dus dat bedoelde ik met doordringen. Vooral in een tweewegbasreflex speelt dat mee.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: KEF 104ab
« Reactie #17 Gepost op: 01 januari 2019, 12:18:36 »
In de kast heb je allerlei geluid wat naar buiten wil en hogere frequenties gaan makkelijker door een gat naar buiten dan door een vlak met massa dus dat bedoelde ik met doordringen. Vooral in een tweewegbasreflex speelt dat mee.
Maar geld dit ook als de luidsprekers voor het middengebied in een gesloten ruimte zitten t.o.v. van de woofer? Dan snap ik je verhaal bij een tweeweg systeem gezien de woofer verder moet doorlopen in het middengebied. Je ziet de meeste fabrikanten luidsprekers bouwen met een poort. Zou dit puur zijn om kosten te besparen? Of zijn de nadelen van een radiator t.o.v. een poort groter?

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: KEF 104ab
« Reactie #18 Gepost op: 01 januari 2019, 12:30:28 »
Wat Arjan probeert uit te leggen is dat bas reflex een systeem is waarvan er meerdere principes zijn. Huidige luidsprekers gebruiken nu vaak een poort (je ziet steeds minder vaak een passive radiator). Dit is dan een poort bas reflex systeem. Zoals je op het plaatje ziet van Hififreak worden in beide gevallen gebruik gemaakt van de druk in de kast. Bij een gesloten systeem is dat niet het geval. Of je nu de term bas reflex alleen mag gebruiken in combinatie met een poort....tja, ik weet niet wat de spel regels daar in zijn. Maar ik snap dat een radiator een reflex geeft op de bas  ;D. Wat ik niet snap zijn de extra voordelen die Arjan aangeeft:
"Voordelen t.o.v. een gewone gepoorte basreflex zijn het beperken van de excursie van de basspeaker beneden de poortfrequentie"
Wat bedoel je hier mee ?



"Een grotere ondoordringbaarheid voor hogere frequenties"  Ook hier ben ik je kwijt.

https://www.instructables.com/id/Turn-your-bass-reflex-speakers-to-Dipole-Passive-H/

Lees vooral de eerste zin :sceptic:
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2019, 12:33:11 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: KEF 104ab
« Reactie #20 Gepost op: 01 januari 2019, 12:46:42 »
Wat Arjan probeert uit te leggen is dat bas reflex een systeem is waarvan er meerdere principes zijn. Huidige luidsprekers gebruiken nu vaak een poort (je ziet steeds minder vaak een passive radiator). Dit is dan een poort bas reflex systeem. Zoals je op het plaatje ziet van Hififreak worden in beide gevallen gebruik gemaakt van de druk in de kast. Bij een gesloten systeem is dat niet het geval. Of je nu de term bas reflex alleen mag gebruiken in combinatie met een poort....tja, ik weet niet wat de spel regels daar in zijn. Maar ik snap dat een radiator een reflex geeft op de bas  ;D. Wat ik niet snap zijn de extra voordelen die Arjan aangeeft:
"Voordelen t.o.v. een gewone gepoorte basreflex zijn het beperken van de excursie van de basspeaker beneden de poortfrequentie"
Wat bedoel je hier mee ?



"Een grotere ondoordringbaarheid voor hogere frequenties"  Ook hier ben ik je kwijt.

https://www.instructables.com/id/Turn-your-bass-reflex-speakers-to-Dipole-Passive-H/

Lees vooral de eerste zin :sceptic:
Ja en? Iemand die knutselt roept op internet: "Turn Your Bass Reflex Speakers to Passive Reflex".  "But the passive loadspeaker does reflex the bass" (deze was door mij bedacht). Hoe we het verder noemen....het is maar hoe je het afspreekt. Het punt van Arjan is duidelijk dat het berust op het gebruik maken van de energie van de lage tonen die in de kast zitten. En of je het nu drukkamerspeakers noemt of passive radiator....de werking is allemaal bas reflex.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: KEF 104ab
« Reactie #21 Gepost op: 01 januari 2019, 14:34:13 »
Wat Arjan probeert uit te leggen is dat bas reflex een systeem is waarvan er meerdere principes zijn. Huidige luidsprekers gebruiken nu vaak een poort (je ziet steeds minder vaak een passive radiator). Dit is dan een poort bas reflex systeem. Zoals je op het plaatje ziet van Hififreak worden in beide gevallen gebruik gemaakt van de druk in de kast. Bij een gesloten systeem is dat niet het geval. Of je nu de term bas reflex alleen mag gebruiken in combinatie met een poort....tja, ik weet niet wat de spel regels daar in zijn. Maar ik snap dat een radiator een reflex geeft op de bas  ;D. Wat ik niet snap zijn de extra voordelen die Arjan aangeeft:
"Voordelen t.o.v. een gewone gepoorte basreflex zijn het beperken van de excursie van de basspeaker beneden de poortfrequentie"
Wat bedoel je hier mee ?



"Een grotere ondoordringbaarheid voor hogere frequenties"  Ook hier ben ik je kwijt.

https://www.instructables.com/id/Turn-your-bass-reflex-speakers-to-Dipole-Passive-H/

Lees vooral de eerste zin :sceptic:
Tekenend voor hoe jij dingen leest/interpreteert Bram. Je pakt een zin waarvan je denkt dat deze jouw goed uitkomt maar het verhaal zelf lees je niet.
Zo komen we nooit een stap verder.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: KEF 104ab
« Reactie #22 Gepost op: 01 januari 2019, 14:54:43 »
Maar eh....even los van dit welles nietes   ;D Ik hoop dat als Leonard de speakers koopt hij er veel plezier aan gaat beleven en laat ons op dit forum weten of de koop gelukt is en hoe de luidsprekers je bevallen.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.921
    • ARJANKU.IT service
Re: KEF 104ab
« Reactie #23 Gepost op: 01 januari 2019, 16:05:16 »
In mijn herinnering zijn het fijne luidsprekers die behoorlijk diep gaan maar niets zo persoonlijk als luidsprekers.
Drukkamerluidsprekers of gesloten luidsprekers zijn hetzelfde beestje en hebben de al genoemde 12 dB/ okt. afval. Gepoorte en passieve membraam speakers vallen af met 18 dB/ okt. De site waar Bram naar verwees was inderdaad een lachertje in een genre waar je ook veel youtube filmpjes van hebt.
An inability to grasp science is no argument against it....

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: KEF 104ab
« Reactie #24 Gepost op: 01 januari 2019, 16:42:12 »
Het lijkt erop dat Bram zich geen voornemens heeft voorgenomen.  ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.157
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: KEF 104ab
« Reactie #25 Gepost op: 01 januari 2019, 17:01:24 »
 ;D


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: KEF 104ab
« Reactie #27 Gepost op: 03 januari 2019, 09:38:21 »
Bram, ik kan het niet veel simpeler uitleggen dan ik gedaan. Een basreflex is een systeem waarbij een massa (lucht in poort) veer( lucht in kast) systeem aangedreven wordt door de achterkant van de luidsprekerconus. Dit is een massa (passieve conus)veer (lucht in de kast en ophanging) systeem dat wordt aangedreven door de achterkant van de luidsprekerconus, wat is het verschil in principe en eigenschappen, behalve de door mij genoemde?
Een goed 2019 evengoed.

Ook een 2019 gewenst Be-Tweeter :)

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Bryston power

  • Trade Count: (2)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.526
  • Lid van de Adam's family
Re: KEF 104ab
« Reactie #28 Gepost op: 03 januari 2019, 12:10:14 »
Push - pull  verschuiving van lucht ...
Bryston BP 25 - Adam Compact MK 3 - Cambridge DAC Magic - Beyerdynamic DT 990 - Thecus NAS Evo 2200

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: KEF 104ab
« Reactie #29 Gepost op: 03 januari 2019, 12:49:50 »
Ben toch wel benieuwd of het filmpje de manier van Bram is om te zeggen tegen Be-tweeter: sorry je had/hebt gelijk....

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software