Auteur Topic: De vintage setjes van Audiofreak.  (gelezen 469694 keer)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1125 Gepost op: 16 januari 2018, 17:39:33 »
Aangezien je er geen eieren op bakt kan het vuurtje wel lager :)
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1126 Gepost op: 16 januari 2018, 17:43:50 »
Aangezien je er geen eieren op bakt kan het vuurtje wel lager :)
Dat is een hele nuchtere en juiste conclusie ! ;) Dat "zogenaamde" klasse A effect heeft alleen ten gevolge dat de versterker onnodig heet wordt, waardoor de componenten eerder slijten. De vervorming schijnt door de nieuwe instelling wel wat hoger te zijn, maar die toename van de vervorming valt buiten het hoorbare gebied.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2018, 18:08:21 door Audiofreak »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1127 Gepost op: 16 januari 2018, 19:21:52 »
Ach, een eitje bakken heeft zo z'n charmes ook en bij winterdag is het lekker warm.
Zo heet is nooit goed. Je hoort geen verschil dan is het goed, gaat die HK een leven lang mee.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2018, 19:28:39 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1128 Gepost op: 16 januari 2018, 20:02:25 »
Ach, een eitje bakken heeft zo z'n charmes ook en bij winterdag is het lekker warm.
Zo heet is nooit goed. Je hoort geen verschil dan is het goed, gaat die HK een leven lang mee.
Ondanks het feit dat de HK dikwijls bijna 80 graden werd gaat de HK Citation al zo'n veertig jaar mee en een nog langere levensduur lijkt nu zeker haalbaar.
Han uit Bovenkarspel had dezelfde HK Citation 16a in zijn studio en daar was nog nooit wat aan gebeurd in tegenstelling tot de opwaardering van mijn exemplaar. Met de HK Citation van Han was overigens spartaans omgegaan en hij had hem ook voor P.A.doeleinden gebruikt.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1129 Gepost op: 20 januari 2018, 00:01:21 »
Beste Jan, met genot dit stukje forum zitten lezen, man je moet inmiddels een museum op zolder hebben  ;) Ik ben sinds kort ook weer wat meer actief op audio gebied en heb een paar mooie Transistor Reflexion op de kop weten te tikken. Nee, helaas niet voor kringloop winkel prijzen, maar heb er geen spijt van, wat een mooie luidsprekers die mijn Dali luidsprekers in de woonkamer er makkelijk uit spelen (en daar heb ik wel veel meer voor betaald). Leuk dat er zo veel spul bij een echte liefhebber komt. PS wat kost een kaartje voor dat museum?


Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1130 Gepost op: 20 januari 2018, 00:42:17 »
 :afro:2
Beste Jan, met genot dit stukje forum zitten lezen, man je moet inmiddels een museum op zolder hebben  ;) Ik ben sinds kort ook weer wat meer actief op audio gebied en heb een paar mooie Transistor Reflexion op de kop weten te tikken. Nee, helaas niet voor kringloop winkel prijzen, maar heb er geen spijt van, wat een mooie luidsprekers die mijn Dali luidsprekers in de woonkamer er makkelijk uit spelen (en daar heb ik wel veel meer voor betaald). Leuk dat er zo veel spul bij een echte liefhebber komt. PS wat kost een kaartje voor dat museum?


Hoi mmuetst,

Leuk om te horen, dat je "De vintage setjes van Audiofreak" hebt gelezen. De term "museum" is op een zeker moment inderdaad min of meer van toepassing geweest, maar tegenwoordig is het een bescheiden geheel. Ik heb de afgelopen vijftig jaar heel veel plezier beleefd aan de hobby en het verzamelen van iconen uit het verleden, maar op een zeker moment heb ik besloten om met één basis set verder te gaan. Hieronder kun je lezen wat er nog over is van het door jou genoemde "museum".

Een heel leuk project was de restauratie van een totaal verloederde JBL SA-600 versterker uit 1969 en daar ontvang ik zo nu en dan nog reacties op van liefhebbers uit alle delen van de wereld.
Deze restauratie werd uitgevoerd door Ruud13 (electronica), Kees Meijering (missende volumeknop en toggleswitches nagemaakt) en ikzelf heb de behuizing van roest ontdaan en in de originele  kleur gespoten en nieuwe walnoten zijpanelen gemaakt en gebeitst volgens het originele JBL recept.
Een schema van deze versterker was niet meer via JBL verkrijgbaar, omdat dit schema na een brand verloren was gegaan. Ruud13 heeft alle onderdelen gedetecteerd en deze staan nu vermeldt op de JBL heritage site.

https://www.hififreaks.nl/index.php/topic,38.msg128.html#msg128

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?27238-JBL-SA-600-spareparts&highlight=JBL+SA600

Het is en blijft een leuke hobby en ik kan er nog steeds volop van genieten, maar nu met mate ! ;) :)

Groet,

Audiofreak



« Laatst bewerkt op: 20 januari 2018, 00:57:05 door Audiofreak »

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1131 Gepost op: 20 januari 2018, 07:17:36 »
Dit was de sound die mijn vriend reeds in 1967 in zijn woonkamer had. Hij bouwde deze speakers en een buizenversterker (volgens het OTL principe) destijds zelf. Ik kon via een relatie voor een interessante prijs aan de speakercomponenten komen, die overigens nog steeds f. 900,00 per kant kostten. Als ik dit geluid zo terug hoor, dan vraag ik me af wat er in de loop van de tijd echt beter is geworden op speakergebied.

Misschien dat je tegenwoordig voor relatief minder geld al heel goed geluid kan verkrijgen ?
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1132 Gepost op: 20 januari 2018, 21:38:05 »
Dit was de sound die mijn vriend reeds in 1967 in zijn woonkamer had. Hij bouwde deze speakers en een buizenversterker (volgens het OTL principe) destijds zelf. Ik kon via een relatie voor een interessante prijs aan de speakercomponenten komen, die overigens nog steeds f. 900,00 per kant kostten. Als ik dit geluid zo terug hoor, dan vraag ik me af wat er in de loop van de tijd echt beter is geworden op speakergebied.

Misschien dat je tegenwoordig voor relatief minder geld al heel goed geluid kan verkrijgen ?
Dat zou ik niet direct durven te beweren, maar één ding is zeker, men heeft tegenwoordig de beschikking over meer materialen. Er wordt overigens nog steeds flink betaald voor vintage bepaalde JBL luidsprekercomponenten !

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1133 Gepost op: 21 februari 2018, 17:09:21 »
Daar mijn Quad 44 voorversterker er al enige tijd werkloos bij stond (omdat ik één van mijn Harman Kardon Citation 16 eindversterkers aan mijn jongste zoon schonk), heb ik er een Quad 303 eindversterker bij gekocht. Beide apparaten zijn mooi van lelijkheid en het zijn iconen uit een ver audioverleden.
Uiteraard gaat de Quad 303 eerst helemaal uit elkaar alvorens hij wordt ingezet. Deze Quad 303  blijkt overigens één van de eerste types te zijn. Om het geheel in "English Style" te houden, komen er een paar Celestion 3 luidsprekers aan te hangen.

« Laatst bewerkt op: 22 februari 2018, 18:45:24 door Audiofreak »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1134 Gepost op: 21 februari 2018, 17:54:08 »
Mooi Jan gefeliciteerd, kan ie na de revisie mee in het Quad vervolg vergelijk. Zie ander draadje. 

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1135 Gepost op: 21 februari 2018, 18:13:04 »
Mooi Jan gefeliciteerd, kan ie na de revisie mee in het Quad vervolg vergelijk. Zie ander draadje.
Waar kan ik dat draadje vinden Paul ?

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1136 Gepost op: 21 februari 2018, 18:30:48 »
Onder hardware / versterkers en receivers.

Pagina 1 bijna onderaan.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1137 Gepost op: 21 februari 2018, 18:45:09 »
Onder hardware / versterkers en receivers.

Pagina 1 bijna onderaan.
Dank je wel Paul, inmiddels weet ik weer waar het over gaat !!!  Toppie!
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2018, 18:50:08 door Audiofreak »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1138 Gepost op: 21 februari 2018, 21:15:39 »
Mooi van lelijkheid maar wel kwaliteit.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: De vintage setjes van Audiofreak.
« Reactie #1139 Gepost op: 21 februari 2018, 21:25:27 »
Mooi van lelijkheid maar wel kwaliteit.
Ja, dat wordt hier en daar wel genoemd Peter ! Ik weet nog goed. dat een collega van mij het er al in de jaren zestig over had en eind zestig kocht hij de Quad 33 en de Quad 303 met een paar Acoustic Research luidsprekers.