Auteur Topic: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle  (gelezen 55359 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Zag een mooi filmpje van New Record Day over Open Baflfe met uitleg van Clayton Shaw van Spatial Audio.
Ik heb de luidsprekers van Spatial Audio nog nooit gehoord. Wel de luidsprekers van DAudio tijdens de audiobeurs in alkmaar. Ik vond deze luidsprekers prachtig.
Zoals de S2 van DAudio

Alleen de prijs is minder mooi: 6995,- euro per paar met eiken zijpanelen  ;) https://daudio.nl/producten/
Welke ervaring hebben jullie met Open baffle en wat vinden jullie van de theorie van Clayton Shaw?

« Laatst bewerkt op: 05 juni 2020, 09:25:58 door mmuetst »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Ik ging ongeveer 15 jaar geleden regelmatig naar muziek luisteren bij de pianist van het NNO. Die had Syntaxis luidsprekers en dat klonk gewoon erg goed. Onderstaande luidsprekers zijn het.http://www.qualityhifi.nl/Producenten/Syntaxis_Audio_The_liberator_of_Sound.html
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Ik ging ongeveer 15 jaar geleden regelmatig naar muziek luisteren bij de pianist van het NNO. Die had Syntaxis luidsprekers en dat klonk gewoon erg goed. Onderstaande luidsprekers zijn het.http://www.qualityhifi.nl/Producenten/Syntaxis_Audio_The_liberator_of_Sound.html
Bestaat waarschijnlijk niet meer, als ik naar http://www.syntaxisaudio.nl  ga krijg ik een Syntaxis error  ;)
Hoe vond je het laag van deze luidsprekers?

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Wat ik mij herinner was dat goed, het klonk in z'n geheel goed. Geen donderend geweld maar zoals het hoorde. Heb er alleen maar klassiek en jazz over gehoord en dat was zeer overtuigend.
Eens buizen altijd buizen.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Alles heeft voor- en nadelen he. Open baffle biedt een veel grotere ruimtelijkheid van de weergave, maar omdat er vooral bij lage tonen akoestische kortsluiting kan optreden, zijn ze vaak in het nadeel qua basweergave. Dat kun je oppeppen door gebruik te maken van een DSP, of aanvullen met een subwoofer. En die kun je ook als open baffle krijgen. Als je een diepe bonkende bas zoekt, moet je niet bij open baffle zijn. Maar een bas zoals de laagste noten van een cello of contrabas is zeker mogelijk.

Persoonlijk vind ik wel, dat als je conusluidsprekers volledig open baffle maakt, dat je dan evengoed voor paneelluidsprekers zoals elektrostaten of magnetostaten kunt gaan - dan heb je meteen een nog veel betere klank dan bij conus open baffle.

Ik ben dus voor elektrostaten gegaan, maar ik heb ook een installatie staan op basis van Yamaha NS-250E open baffle tweeweg monitors uit 1965 met een hoorntweeter en een 50 cm (!!!!) midwoofer.
Zo zien ze eruit met en zonder luidsprekerdoekkader in plaats:

Met luidsprekerdoekkader.

Voor- en achterzijde, voorzijde zonder luidsprekerdoek, achterzijde mét esthetisch paneel

Achterzijde met esthetisch maar akoestisch transparant paneel verwijderd.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
En dit zijn Audiostatic ES-300 "open baffle" paneelluidsprekers waarbij je kunt zien dat ze transparant zijn en je er dus doorheen kan kijken:

Uitvoering in hoogglanspianozwart.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
En dat klinkt zeer goed.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Ik kan me die Yamaha's nog wel herinneren en ik meen dat ik ze op een Firato gezien heb ! De vorm was volgens mij een nabootsing het menselijke oor.

Yamaha NS-250E
Japan
1970-1973
fabrikant : Yamaha Co ; Hamamatsu: 1970/1973
vermogen : 40W
1 x bas 15" x 20", 1 x tweeter 2,5"
afmeting : 419 x 584 x 191mm
Impedantie : 8 Ohms
frequentiebereik: 40-18000 Hz
gewicht : 10 kilo

« Laatst bewerkt op: 05 juni 2020, 19:29:04 door Audiofreak »

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Dat was niet de bedoeling, maar ze kregen de naam "ear speakers" omdat dankzij de uitsparing in de woofer voor de hoorntweeter en ze het maximum aan conusoppervlakte wilden binnen de ruimte van de bookshelf, de woofer enigszins op een oor geleek, maar dat was dus toeval en niet de bedoeling van het ontwerp.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
In het filmpje van New Record Day legt Clayton Shaw van Spatial Audio uit dat de akoestische kortsluiting juist een voordeel is bij luidsprekers. Op deze manier heeft de ruimte minder invloed op het laag. Als ik jullie commentaar zo lees wordt dat ook bevestigd. Echter zijn de woofers in de Spatial producten speciaal ontwikkeld voor dit doel. Het is dus niet dat elke willekeurige woofer geschikt is voor een open baffle systeem.
De opmerking van Bloom: "Open baffle biedt een veel grotere ruimtelijkheid van de weergave, maar omdat er vooral bij lage tonen akoestische kortsluiting kan optreden, zijn ze vaak in het nadeel qua basweergave" is volgens Clayton Shaw juist de grote voordeel van open baffle systemen.  Ik merk zelf bij mijn Magnepans dat er niet super veel bas is, maar wel eerlijke en strakke bas. Ik deel deze mening ook. Anders om, mijn Klipsch klinken snel boomy.
2e opmerking van Bloom: "Persoonlijk vind ik wel, dat als je conusluidsprekers volledig open baffle maakt, dat je dan evengoed voor paneelluidsprekers zoals elektrostaten of magnetostaten kunt gaan" Ik zou ze naast elkaar moeten horen. Er zal ook een persoonlijke smaak mee tellen. Keuze van welke muziek je lekker vind kan ook nog een rol spelen.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2020, 09:41:10 door mmuetst »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Ik weet nog wel dat men de luidsprekers expres verkeerd aansloot om zo een soort nep quadrafonie  te krijgen. Dat klopt ik heb een poosje terug mijn B&W omgewisseld, links naar rechts en andersom. Ging daarna weer luisteren had ik een vreemd stereogeluid, stereo overal leek het wel, bleek dat 1 luidspreker verkeerd was aangesloten.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Jamo R 907 luidsprekers
https://link.marktplaats.nl/m1557754648
€3000,-

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Ik schat dat ze bij wenw vandaan komen want die had ze ook in dezelfde kleur en nu niet meer.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Jamo R 907 luidsprekers
https://link.marktplaats.nl/m1557754648
€3000,-
In geen 3000 jaar voor een Jamo luidspreker.  :rofl:

Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Jamo R 907 luidsprekers
https://link.marktplaats.nl/m1557754648
€3000,-
In geen 3000 jaar voor een Jamo luidspreker.  :rofl:

Ik snap wat je bedoelt John en het zijn ook niet mijn favorieten, maar JAMO heeft toch een aantal mooie luidsprekers gemaakt (Jamo Concert 8,; Jamo Concert 11; Jamo R 907)