Auteur Topic: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle  (gelezen 55870 keer)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #165 Gepost op: 15 januari 2019, 14:02:50 »


Bram en de propagatie van geluidsgolven deel I, II en III, bestel ze nu in de betere sprookjesboekhandel...


It's a wonderful world.....It's a Bram's world......The world according to Bram...About the world of Bram F....Bram of the lost world... ;D ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.572
  • Liever een Adam!
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #166 Gepost op: 15 januari 2019, 14:09:33 »
Dat zijn prettige Adams om te zien!
Persoonlijk ben ik meer van de Eva,s John.  😋😊
;D
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #167 Gepost op: 15 januari 2019, 17:55:39 »
Nou, veel reacties hier! De Adam column MK3 is bij mij echt onovertroffen in mijn luisterruimte/kantoor, zeker in combinatie met de Musical Fidelity versterker. De Dynaudio XD is ook een fijne speaker maar mijn voorkeur ligt toch bij Adam, alleen doen de Dynaudio's het goed in de huiskamer.
Grappig, Bram, jouw MFB's heb ik heel vroeger ook gehad....de 587 en bij ons in t zwembad de 533 geloof ik..maar da's heeeeeel lang geleden..

Dat was dan de MFB 532, ontworpen eind ''69 en ''71 op de markt gebracht.Dat was een hele goede zet van philips want

de boxen uit de beginjaren 70/80 waren groot&lomp dus de 532 moest meekomen kwa bas en dat deed en doet hij

uitstekend gezien zijn afm. en klangmatig een echte alrounder.

Gezien jouw lofuitingen over de Dynaudio& adam zuilen, ik dacht ook aktiev ga ik niet bekvechten dat neem ik voor waar aan.

Kwa weergave perfecte speakers zonder meer! maar bij veel perfecte speakers de laatste jr zijn ze te perfect,en dan wel op de

lange duur,en let wel! hoofdzakelijk zuilen! en vanzelfsprekend niet overal!

Een vierkante kist bookshelfs dus geen lilliputers zoals dynaudio of adam ze ook in het program hebben

verslaat in veel ruimtes de zuilen.  omdat ze flexibelle inzetbaar zijn. het probleem is de grondopstelling een Bookshelf plaatst 

je toch ook niet op de bodem?

Alle weergevers die geluid geven krijgen meestal problemen als ze beneden ±kniehoogte hun sound moeten weergeven.

Of dat nu zuilen zijn of subs. Let wel! dat gaat niet altijd op maar vaak.

En het is hoofdzakelijk het laag wat niet wegvloeit maar zich ophoopt op die hoogte.

En hier is weer de hoofdader de ruimte of kamer :'(

1000 vraagtekens in Rotjeknor. Moet toch wel een heel apart dorp zijn dat Enschede..


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #168 Gepost op: 15 januari 2019, 18:03:08 »

Kijk nu toch wat ik vind naast de bank: een hoop bas die niet weg wil vloeien!


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #169 Gepost op: 15 januari 2019, 18:39:26 »
Is dat niet de bas van Adriaan ?  :rofl:

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.079
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #170 Gepost op: 15 januari 2019, 19:53:57 »
Nou, veel reacties hier! De Adam column MK3 is bij mij echt onovertroffen in mijn luisterruimte/kantoor, zeker in combinatie met de Musical Fidelity versterker. De Dynaudio XD is ook een fijne speaker maar mijn voorkeur ligt toch bij Adam, alleen doen de Dynaudio's het goed in de huiskamer.
Grappig, Bram, jouw MFB's heb ik heel vroeger ook gehad....de 587 en bij ons in t zwembad de 533 geloof ik..maar da's heeeeeel lang geleden..

Dat was dan de MFB 532, ontworpen eind ''69 en ''71 op de markt gebracht.Dat was een hele goede zet van philips want

de boxen uit de beginjaren 70/80 waren groot&lomp dus de 532 moest meekomen kwa bas en dat deed en doet hij

uitstekend gezien zijn afm. en klangmatig een echte alrounder.

Gezien jouw lofuitingen over de Dynaudio& adam zuilen, ik dacht ook aktiev ga ik niet bekvechten dat neem ik voor waar aan.

Kwa weergave perfecte speakers zonder meer! maar bij veel perfecte speakers de laatste jr zijn ze te perfect,en dan wel op de

lange duur,en let wel! hoofdzakelijk zuilen! en vanzelfsprekend niet overal!

Een vierkante kist bookshelfs dus geen lilliputers zoals dynaudio of adam ze ook in het program hebben

verslaat in veel ruimtes de zuilen.  omdat ze flexibelle inzetbaar zijn. het probleem is de grondopstelling een Bookshelf plaatst 

je toch ook niet op de bodem?

Alle weergevers die geluid geven krijgen meestal problemen als ze beneden ±kniehoogte hun sound moeten weergeven.

Of dat nu zuilen zijn of subs. Let wel! dat gaat niet altijd op maar vaak.

En het is hoofdzakelijk het laag wat niet wegvloeit maar zich ophoopt op die hoogte.

En hier is weer de hoofdader de ruimte of kamer :'(

Roerend eens!

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #171 Gepost op: 15 januari 2019, 22:03:42 »
Kwa weergave perfecte speakers zonder meer! maar bij veel perfecte speakers de laatste jr zijn ze te perfect,en dan wel op de
lange duur,en let wel! hoofdzakelijk zuilen! en vanzelfsprekend niet overal!
Heb je zelf deze zin wel eens terug gelezen....."Ze zijn te perfect, en dan wel op de lange duur:o
"en let wel! hoofdzakelijk zuilen!"   :o   "en vanzelfsprekend niet overal!"   :o 

Ik zag vandaag op het journaal dat het magnetisch veld van de noordpool verschuift...vanzelfsprekend heeft dit wel invloed op boekenplank luidsprekers, maar hoofdzakelijk niet overal en alleen als ze perfect zijn op de lange duur  ;D   Ben wel blij dat mijn panelen niet vanzelfsprekend onder zuil luidsprekers vallen.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2019, 22:09:18 door mmuetst »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #172 Gepost op: 15 januari 2019, 22:17:02 »
Kwa weergave perfecte speakers zonder meer! maar bij veel perfecte speakers de laatste jr zijn ze te perfect,en dan wel op de
lange duur,en let wel! hoofdzakelijk zuilen! en vanzelfsprekend niet overal!
Heb je zelf deze zin wel eens terug gelezen....."Ze zijn te perfect, en dan wel op de lange duur:o
"en let wel! hoofdzakelijk zuilen!"   :o   "en vanzelfsprekend niet overal!"   :o 

Ik zag vandaag op het journaal dat het magnetisch veld van de noordpool verschuift...vanzelfsprekend heeft dit wel invloed op boekenplank luidsprekers, maar hoofdzakelijk niet overal en alleen als ze perfect zijn op de lange duur  ;D   Ben wel blij dat mijn panelen niet vanzelfsprekend onder zuil luidsprekers vallen.
Het lijkt erop dat het geschreven is onder invloed van goedkoop  bier. Apart, het is tenslotte geen vrijdag. Van het hele verhaal kan ik echt helemaal niets maken. Het loopt niet, het klopt niet, ik begrijp er niets van.


Groeten, Ando.
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2019, 22:28:04 door Ando »
Science is no democracy

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.257
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #173 Gepost op: 16 januari 2019, 07:11:09 »
Kwa weergave perfecte speakers zonder meer! maar bij veel perfecte speakers de laatste jr zijn ze te perfect,en dan wel op de
lange duur,en let wel! hoofdzakelijk zuilen! en vanzelfsprekend niet overal!
Heb je zelf deze zin wel eens terug gelezen....."Ze zijn te perfect, en dan wel op de lange duur:o
"en let wel! hoofdzakelijk zuilen!"   :o   "en vanzelfsprekend niet overal!"   :o 

Ik zag vandaag op het journaal dat het magnetisch veld van de noordpool verschuift...vanzelfsprekend heeft dit wel invloed op boekenplank luidsprekers, maar hoofdzakelijk niet overal en alleen als ze perfect zijn op de lange duur  ;D   Ben wel blij dat mijn panelen niet vanzelfsprekend onder zuil luidsprekers vallen.
Het lijkt erop dat het geschreven is onder invloed van goedkoop  bier. Apart, het is tenslotte geen vrijdag. Van het hele verhaal kan ik echt helemaal niets maken. Het loopt niet, het klopt niet, ik begrijp er niets van.


Groeten, Ando.

Lieve Ando, mijne berichten of mededelingen kun je gewoon beschouwen als hoogstandjes in de nederlandse

literatuur, vandaar ook jouw wanhopige uitingen dat je het allemaal niet snapt.

Heb dan ook het vermoeden dat jouw opleiding oftewel leerschool is gestopt bij het lager onderwijs,en dat kan ik jouw niet

verwijten en ga ik ook niet doen 8)

Maar ondanks jouw voortdurende kritiek en gezeur aan mijn adres ben je eigenlijk een stiekeme bewonderaar mijnerzijds.

Want ik heb nog niet meegemaakt dat jij niet reageerde op een van mijn schrijven hiero ,en dat zegt toch wel alles niet dan?
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #174 Gepost op: 16 januari 2019, 07:31:53 »
 ;D

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #175 Gepost op: 16 januari 2019, 07:53:35 »
 :claps: :claps:
An inability to grasp science is no argument against it....

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #176 Gepost op: 16 januari 2019, 08:21:50 »
Je laatste stukje proza is van ongekende klasse, Bram !
Doet me een beetje denken aan de uitgeschreven stukjes van Johan Cruijff.
Misschien tijd voor een mooie uitgave in papiervorm ?
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #177 Gepost op: 16 januari 2019, 08:31:06 »
Ach Bram, in jouw wereld is alles anders. Dat is voor mij best even wennen. Maar ik laat mijn wereld niet zomaar zonder slag of stoot op zijn kop zetten, vandaar mijn aanhoudende kritiek en gezeur. Tenslotte mag ik mijn lagere school opleiding best wel verdedigen. Van welke opleiding komt jouw proza overigens?


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #178 Gepost op: 16 januari 2019, 08:50:19 »
Kwa weergave perfecte speakers zonder meer! maar bij veel perfecte speakers de laatste jr zijn ze te perfect,en dan wel op de
lange duur,en let wel! hoofdzakelijk zuilen! en vanzelfsprekend niet overal!
Heb je zelf deze zin wel eens terug gelezen....."Ze zijn te perfect, en dan wel op de lange duur:o
"en let wel! hoofdzakelijk zuilen!"   :o   "en vanzelfsprekend niet overal!"   :o 

Ik zag vandaag op het journaal dat het magnetisch veld van de noordpool verschuift...vanzelfsprekend heeft dit wel invloed op boekenplank luidsprekers, maar hoofdzakelijk niet overal en alleen als ze perfect zijn op de lange duur  ;D   Ben wel blij dat mijn panelen niet vanzelfsprekend onder zuil luidsprekers vallen.
Het lijkt erop dat het geschreven is onder invloed van goedkoop  bier. Apart, het is tenslotte geen vrijdag. Van het hele verhaal kan ik echt helemaal niets maken. Het loopt niet, het klopt niet, ik begrijp er niets van.


Groeten, Ando.

Lieve Ando, mijne berichten of mededelingen kun je gewoon beschouwen als hoogstandjes in de nederlandse

literatuur, vandaar ook jouw wanhopige uitingen dat je het allemaal niet snapt.

Heb dan ook het vermoeden dat jouw opleiding oftewel leerschool is gestopt bij het lager onderwijs,en dat kan ik jouw niet

verwijten en ga ik ook niet doen 8)

Maar ondanks jouw voortdurende kritiek en gezeur aan mijn adres ben je eigenlijk een stiekeme bewonderaar mijnerzijds.

Want ik heb nog niet meegemaakt dat jij niet reageerde op een van mijn schrijven hiero ,en dat zegt toch wel alles niet dan?

Bram, Serieus?   229

 wtf  :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Wat is je persoonlijke voorkeur en waarom bas reflex, gesloten, TL, open baffle
« Reactie #179 Gepost op: 16 januari 2019, 08:56:45 »
Mijn voorkeur is dat een luidspreker zo goed mogelijk weergeeft wat er aan de achterkant elektrisch in gaat.
Ik denk dat een goede TL  BR of gesloten systeem of open baffle of vellen dat allemaal best wel goed kunnen.
Alleen de ene is wat beter in het ander dan eeeeehhhhhh de ander.

Dan kun je ook nog kiezen tussen een gesloten , open of halfopen hoofdtelefoon.

Wat een vreselijke  ;D ellende  ;D, al die dingen om uit te kiezen.

En als je luidspreker niet zo goed bij je ruimte past of je ruimte past niet zo goed bij je luidspreker dan kun je iets aan je akoestiek proberen te doen al dan niet met hulp van DSP.

De manier waarop een zeker persoon gaat zoeken en zoeken en zoeken naar de luidspreker die bij de ruimte past lijkt mij erg omslachtig.
Je kunt uiteraard ook net zo lang verhuizen tot je een ruimte hebt gevonden die bij de luidspreker past.

Maar het zal je toch gebeuren dat je een te perfekte ruimte vindt bij een te perfekte luidspreker en dat dan ook nog op de lange duur met een zuil maar niet overal.

Dan is het tijd voor veel bier. Met bier in de man klang het allemaal goed.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000